تکمیل درمان با ایمپلنت چه مدت زمان می برد؟ - دکتر ژاله باقری

تکمیل درمان با ایمپلنت چه مدت زمان می برد؟

تکمیل درمان با ایمپلنت چه مدت زمان می برد؟

 

دکتر ژاله باقری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر ژاله باقری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان ایمپلنت از مرحله کاشت (جراحی) تا روکش روی ایمپلنت (پروتز) یا به اصطلاح تکمیل درمان ایمپلنت، به طور معمول به سه الی شش ماه زمان نیاز دارد.

درمان ایمپلنت شامل دو مرحله است:

– جراحی (کارگذاری ایمپلنت در فک)

– پروتز (کار گذاری روکش روی ایمپلنت)

در صورتی که درمان ایمپلنت نیاز به جراحی های بازسازی داشته باشد (به علت کمبود استخوان فرد)، این بازسازی یا همزمان با جراحی کاشت دندان  انجام می شود یا در موارد پیچیده که میزان زیادی استخوان از دست رفته باشد نیاز به بازسازی یک مرحله قبل از جراحی ایمپلنت وجود دارد. در موارد معمول و عادی که یک مرحله بازسازی قبل از جراحی ایمپلنت نیاز نیست کل پروسه درمانی سه الی شش ماه طول می کشد که این زمان بستگی به موارد متعددی دارد مانند: فک بالا یا پایین، قسمت جلوی فک یا عقب فک، تعداد ایمپلنت و پیچیدگی کار، وجود یا عدم وجود جراحی بازسازی همزمان با جراحی ایمپلنت از عوامل تعیین کننده هستند.

آیا ایمپلنت درد دارد؟

شما در هنگام ایمپلنت دندانی، کمی درد جزئی دارید و در مرحله اولیه ایمپلنت نیز، احساس درد طبیعی بوده و این درد ممکن است از هفت تا ده روز طول بکشد، البته شما می توانید برای کاهش درد از مسکن و ایبوپروفن استفاده کنید، مسکن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت تداوم درد، دندانپزشک یا جراح ایمپلنت، ممکن است مسکن های قوی تری برای شما تجویز کند.

انواع ایمپلنت دندان

اولین چیزی که بیمار نیازمند به ایمپلنت در ذهن خود مجسم می کند، این است که کدامیک از انواع ایمپلنت بهتر است و گاهی مبهوت از انواع ایمپلنت های دندانی موجود در بازار (کره ای، آمریکایی، ایمپلنتیوم، ایمپلنت سوئیسی، ایمپلنت sic و …) درمان خود را به تعویق می اندازد.

بریج دندانی چیست؟!!

وقتی دندانی را از دست می دهید، دندانپزشک می‌تواند با پرکردن جاهای خالی دندان به وسیله بریج دندان لبخند شما را زیباتر کند. طول عمر بریج یا روکش دندان بین 5 تا 15 سال است.

بریج چیست؟

بریج یک دندان مصنوعی (به نام پونتیک) است که با استفاده از دندان‌ های اباتمنت (دندان‌های پایه) در هر طرف جاهای خالی لثه، کار گذاشته می‌ شود. با این که این پونتیک ‌ها یا دندان ‌های پروتزی از انواع مختلفی از مواد مثل طلا ساخته می‌شود، اما معمولاً از پرسلین (چینی) ساخته می ‌شود تا از نظر زیبایی‌شناختی همرنگ با دندان‌ های طبیعی شما باشد.

بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

اینکه بریج دندان خوب است یا نه به مسائل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی طول عمر بریج دندانی معمولاً باید هر 5 تا 15 سال یک ‌بار تعویض شود ولی ایمپلنت یک راه حل دائمی است. فاکتورهایی مثل نوع بهداشت دهان و دندان می تواند عمر انواع بریج، مانند ایمپلنت را کاهش دهد.

نحوه کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان به صورت پانچ انجام می شود که در آن به استخوان فک و عروق خونی هیچ آسیبی وارد نمی شود. تلاش دندانپزشک زیبایی در این روش، حذف تراش دندان های مجاور است. علاوه بر این طول درمان نیز کوتاه تر می شود و در زمان کاشت دندان، درد و خونریزی به حداقل ممکن می رسد. در این روش، به طور کلی عوارض کاشت دندان به صفر می رسد و در مقابل، نتیجه بهتری نیز کسب می شود. میزان دوام و ماندگاری ایمپلنت به مراقبت های بیمار و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. در حالت کلی دندان های کاشته شده تا آخر عمر بیمار باقی می مانند، اما در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت نشود، نیاز به ترمیم خواهند داشت.

اجزای ایمپلنت

ایمپلنت از سه جزء تشکیل شده است که عبارتند از:

1- پایه تیتانیومی

پایه تیتانیومی این قسمت به صورت یک پیچ است که درون لثه بیمار قرار می گیرد و پس از مدتی با استخوان فک پیوند برقرار می کند و به جزئی از بدن تبدیل می شود. پایه تیتانیومی به واسطه آباتمنت به قسمت تاج متصل می شود. زمانی که بین تاج و پایه اتصال برقرار می شود، پدیده Cold Welding و یا جوش سرد صورت می گیرد که دو جدا کردن آنها به سختی انجام می شود.

2- پیچ اتصال

پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه دندان (پایه تیتانیومی) را به هم متصل می کند.

3- تاج دندان

تاج دندان که در معرض دید قرار می گیرد و به طور کلی پایه را تحت پوشش خود قرار می دهد. شکل ظاهری یا روکش ایمپلنت در این قسمت همانند دندان های طبیعی است. به طوری که برای دیگران قابل تشخیص نیست. برای تاج ها از قطرهای 3 میلی متری استفاده می شود.

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

در هر سنی ممکن است افراد یک یا چند دندان خود را از دست دهند. در صورتی که فرد در سنین کودکی باشد، انجام این روش درمانی ممکن است با شکست مواجه شود. حداقل سنی که برای کاشت ایمپلنت گفته شده، 18 سال است. زیرا رشد استخوان ها به حد کامل رسیده و پایه ایمپلنت می تواند به آن متصل شود.

دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری، دندانپزشک عمومی، مدرک تحصیلات دندانپزشکی خود را از دانشگاه IMT رومانی دریافت کردند. پس از اتمام تحصیلات در خارج از کشور و ورود به ایران، در آزمون...

سوالات خود را از بپرسید
  • اعظم حسین نیا

    سلام خانم دکتر عزیز حالتون چه طوره من چند سال پیش افتخار داشتم در ازانس ناوک در خدمت شما باشم امروز به طور اتفاقی عکس شمارا در این صفحه دیدم خیلی خوشحال شدم و ارزو میکنم هر جا تشریف دارید در نهایت سلامت باشید خانم دکتر عزیز شما کار زیبایی هم انجام میدهید منظورم لمینت و کامپوزیت هست

  • Ahmad gholizadeh

    سلام و عرض ادب خدمت خانم دکتر باقری عذر میخام بنده ۴۲ ساله ساکن استان فارس هستم مدت یک الی دو ساله دندانهایم خود به خود بدون اینکه دردی داشته باشند از بین می روند و یک دفعه کنده می شوند تا حدودی که ۱۲ دندان بیشتر برایم نمانده میخاستم بدونم این یک بیماری مربوط به بدن هست یا فقط دهان و دندان؟

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    دندان شیری پسرم پانصده سالش تازه. دندان شیریش میفته خواستم بدونم مشکلی نیست تو این سن

  • لغو پاسخ