کدام روش لمینت دندان بهتر است؟ - دکتر ژاله باقری

کدام روش لمینت دندان بهتر است؟

کدام روش لمینت دندان بهتر است؟

بهترین نوع لمینت چیست؟ کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی؟

دکتر ژاله باقری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر ژاله باقری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در پاسخ به این سوالات باید به این نکته اشاره کرد که مکانیسم کلی هر دو ترمیم باندینگ دندان است، یعنی یک ماده ­ای به نسج دندان می ­چسبد. علاوه بر آن هر دو روش، از روش ­های خوب و به روز دنیاست، ولی انتخاب روش درمانی مناسب بسته به قرارگیری دندان­ های بیمار شرایط سنی و نحوه بسته شدن فک متفاوت است.

لمینت دندان (هم لمینت سرامیکی و هم لمینت کامپوزیت دندان) لایه ­ای است همرنگ دندان ­ها، که برای اصلاح رنگ و یا اصلاح طرح  و شکل دندان ­ها استفاده می­ شود. این روزها این درمان یکی از رایج ­ترین درمان­ های ترمیم زیبایی دندانپزشکی به شمار می ­رود.

انواع لمینت دندان

لمینیت ها (ونیرها) دو نوع اند:

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم): این لمينت دندان سرامیکی از جنس سرامیک یا پرسلن در اصطلاح عامیانه­ تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت­ های کامپوزیتی مقاوم ­ترند و گلد استاندارد درمان ­های زیبایی هستند. طول عمر مفید لمینیت سرامیکی بیشتر است. این ونیرها پس از قالب ­گیری در لابراتوار تحت دمای بالای کوره در خلأ ساخته می ­شوند. هزینه لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

معایب لمینت ­های سرامیکی:

در صورت شکستگی و لب پریدگی کل ترمیم باید تعویض شود.

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم): در مقابل لمینت سرامیکی، كامپوزيت دندان قرار دارد که به کمک مواد زیبایی یا اصطلاحا کامپوزیت ­های مخصوص زیبایی طی یک جلسه در مطب انجام می ­شود، همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان­ تر از روش دیگر است.

معایب کامپوزیت­ های دندان:

احتمال تغییر رنگ بیشتر، شفافیت کمتر (کمی مصنوعی تر از لمینت سرامیکی)

چه کسانی کاندید لمینت دندان هستند؟

کسانی که دندان ­های بدرنگ دارند. این تغییر رنگ که ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی، نوشدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان یا عصب ­کشی ناقص باشد.

برای فرم بخشیدن و یک ­دست کردن دندان کسانی که به هم ریختگی­ های دندانی دارند یعنی فاصله بین دندان­ های آن ­ها زیاد است یا موقعیت دندان آن­ ها بد است و فرورفتگی یا برآمدگی در آن­ها وجود دارد.

اگر لبه دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک­خوردگی در آن مشاهده می­ شود، لمينت دندان می ­تواند درمان مناسبی باشد.

اصلاح طرح لبخند بر حسب درخواست مراجعه کننده

همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان­ های جلو و منظم کردن آن ­ها این روش کارا است.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

– کسانی که پوسیدگی ­های وسیع روی دندان­ هایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه ­هایشان موکول می ­شود.

  • کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آن ها کافی نیست. برای این­گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

شکستگی دندان لمینت شده

نقش فرد در افزایش عمر این درمان بسیار مهم است. همچنین با رعایت اصول اولیه انتخاب درمان لمينت دندان، احتمال شکستگی لمینیت به شدت کاهش می­ یابد ولی از بین نمی ­رود.

تغییر رنگ لب ه­ای لمینت دندان به چه علت است؟

تغییر رنگ لبه ­ای لمینیت با گذشت زمان، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه، کشدن سیگار، و قلیان به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه ­های دندان می ­شود. می ­توان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ ­پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از كامپوزيت دندان است. همچنین جنس لمينت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب ­تر دیرتر تغییر رنگ می­ دهند.

احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن دندان لمینت شده

سوال بیشتر مراجعه­کنندگان این است که احتمال جدا شدن و یا پوسیده ­شدن لمينت سرامیکی یا کامپوزیت دندان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی لمینت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد، هرگز از دندان جدا نمی ­شود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش می ­دهد. دندان ترمیم شده با لمینیت به همان اندازه ممکن است دچار پوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار می ­شود. پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمينت دندان است.

دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری، دندانپزشک عمومی، مدرک تحصیلات دندانپزشکی خود را از دانشگاه IMT رومانی دریافت کردند. پس از اتمام تحصیلات در خارج از کشور و ورود به ایران، در آزمون...

سوالات خود را از بپرسید
  • اعظم حسین نیا

    سلام خانم دکتر عزیز حالتون چه طوره من چند سال پیش افتخار داشتم در ازانس ناوک در خدمت شما باشم امروز به طور اتفاقی عکس شمارا در این صفحه دیدم خیلی خوشحال شدم و ارزو میکنم هر جا تشریف دارید در نهایت سلامت باشید خانم دکتر عزیز شما کار زیبایی هم انجام میدهید منظورم لمینت و کامپوزیت هست

  • Ahmad gholizadeh

    سلام و عرض ادب خدمت خانم دکتر باقری عذر میخام بنده ۴۲ ساله ساکن استان فارس هستم مدت یک الی دو ساله دندانهایم خود به خود بدون اینکه دردی داشته باشند از بین می روند و یک دفعه کنده می شوند تا حدودی که ۱۲ دندان بیشتر برایم نمانده میخاستم بدونم این یک بیماری مربوط به بدن هست یا فقط دهان و دندان؟

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    دندان شیری پسرم پانصده سالش تازه. دندان شیریش میفته خواستم بدونم مشکلی نیست تو این سن

  • لغو پاسخ