مزایای جراحی لاپاراسکوپی - دکتر یاسر کبیری زاده

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی یکی از روش های کم تهاجمی جراحی است که هم برای تشخیص بیماری ها و هم برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش پزشک با ایجاد برش های کوچک و با استفاده از لاپاراسکوپ، بدون انجام عمل جراحی باز مشکل بیمار را برطرف می کند. انجام عمل لاپاراسکوپی نسبت به جراحی معمولی مزایای بسیاری دارد. در این روش زخم زودتر بهبود پیدا می کند در نتیجه احتمال عفونت کاهش می یابد. در این مقاله به مزایای جراحی لاپاراسکوپی می پردازیم.

دکتر یاسر کبیری زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر یاسر کبیری زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عمل لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی روشی نسبتا جدید در عرصه پزشکی است که از سال 1900 برای تشخیص و شناسایی دردهای شکمی و لگن و انجام اعمال جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی از دردهای شکمی که سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI اطلاعات کافی را در اختیار پزشک قرار نمی دهد، لاپاراسکوپی انجام می شود. این روش تاکنون پیشرفت بسیاری داشته است و در سطح وسیعی کاربرد دارد.

در عمل لاپاراسکوپی پس از بیهوشی بیمار، پزشک برشی کوچک در شکم بیمار ایجاد می کند تا از طریق آن کانولا را وارد بدن او کند. کانولا لوله باریکی است که از طریق آن شکم با گاز دی اکسید کربن یا گاز اکسید نیتروژن باد می شود تا پزشک بتواند به طور واضح داخل حفره شکمی بیمار را ببیند. در این مرحله لاپاراسکوپ را وارد بدن کرده و از طریق دوربین آن تصاویر اعضای داخلی شکم و لگن را روی نمایشگر می بیند و عمل را انجام می دهد. پس از انجام عمل لاپاراسکوپی و خارج کردن ابزارهای جراحی از شکم بیمار، محل برش ها بخیه زده شده و پانسمان می شود.

تعداد و اندازه برش ها در جراحی لاپاراسکوپی متغیر است و بستگی به شرایط بیمار دارد. معمولا یک تا چهار برش یک تا دو سانتی متری در بدن بیمار ایجاد می شود. گاهی از طریق این برش ها ابزارهای دیگر جراحی وارد بدن می شود تا نمونه برداری و بیوپسی از بافت مورد نظر انجام شود.

عمل لاپاراسکوپی برای بررسی بیماری هایی نظیر ناباروری زنان، حاملگی خارج از رحم، سرطان اندام های داخلی مانند کبد، لوزالمعده، طحال، روده بزرگ، روده کوچک، معده، بی اختیاری ادرار، برداشتن کیست تخمدان، کیسه صفرا و آپاندیس کاربرد دارد.

مهم ترین مزایای جراحی لاپاراسکوپی

مزیت اصلی جراحی لاپاراسکوپی در برش های کوچکی است که روی شکم ایجاد می شود. در عمل جراحی معمولی طول برش روی شکم 15 تا 30 سانتی متر در نظر گرفته می شود تا پزشک بتواند کار درمان را به راحتی انجام دهد. اما در عمل لاپاراسکوپی برش های کوچک به اندازه 1.5 سانتی متر ایجاد شده و از هر برش لوله ای وارد بدن می شود که دوربین و ابزار جراحی را دربردارد. سپس جراح عمل را شروع می کند.

یکی دیگر از مزیت های مهم عمل لاپاراسکوپی کوتاه شدن زمان بستری بیمار در بیمارستان و در نتیجه کاهش هزینه ها است. بیماری که تحت عمل جراحی معمولی قرار گرفته یک هفته یا بیشتر باید در بیمارستان بستری باشد و حدود یک تا دو ماه بهبودی کامل او به طول می انجامد، اما در روش لاپاراسکوپی دو تا سه شب بستری بیمار کافی است و پس از گذشت دو تا سه هفته بهبودی حاصل می شود.

دیگر مزایای عمل لاپاراسکوپی از این قرار است:

  • کوچک بودن محل زخم ناشی از برش روی شکم
  • کاهش احتمال عفونت زخم
  • عدم ایجاد فتق های داخل شکمی و چسبندگی روده یا انسداد روده
  • بررسی کامل تمام حفره شکمی بدون نیاز به برش های متعدد
  • کوتاه شدن زمان ترخیص بیمار از بیمارستان
  • کمتر بودن درد و ناراحتی بیمار در دوران نقاهت
  • از نظر زیبایی به دلیل عدم برش بزرگ روی شکم کارایی بیشتری دارد
  • بازگشت سریع تر به روال عادی زندگی و انجام فعالیت های روزمره

آمادگی پیش از عمل لاپاراسکوپی

پزشک پیش از عمل لاپاراسکوپی آزمایش، نوار قلب و اسکن را تجویز می کند. در برخی موارد انجام سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI نیز لازم است. پزشک با کمک نتایج آزمایش ها جراحی دقیق تری انجام می دهد، در نتیجه موفقیت عمل بیشتر و روند درمان سریع تر پیش می رود.

داروهای رقیق کننده خون، داروهای انعقاد خون، داروهای ضدالتهاب استروئیدی، ویتامین K، داروهای گیاهی، ویتامین ها و مکمل ها داروهایی هستند که بر عمل لاپاراسکوپی تاثیر می گذارند. پزشک درباره داروهای مصرفی بیمار سوال می پرسد تا در صورت امکان آنها را حذف یا دوز مصرفی شان را تغییر دهد.

توصیه های لازم برای آمادگی پیش از عمل لاپاراسکوپی را پزشک به شما توضیح می دهد، اما به طور کلی 8 تا 12 ساعت قبل از عمل باید از خوردن مواد غذایی خودداری کنید. همچنین باید شب قبل یا صبح روز عمل استحمام کنید.

از آنجایی که عمل لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود حتما با همراه به بیمارستان مراجعه کنید تا پس از عمل در کنار شما حضور داشته باشد. داروهای آرامبخشی که پس از عمل تجویز می شود هوشیاری شما را تا مدتی تحت تاثیر قرار می دهد. حتما از انجام اعمالی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید.

 

 

دکتر یاسر کبیری زاده

دکتر یاسر کبیری زاده متخصص جراحی عمومی (چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته) از جمله خدماتی که دکتر یاسر کبیری زاده انجام می دهند، لاپاراسکوپی، جراحی زیبایی سینه، تزرق ژل و چربی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فاطمه نظری

    سلام آقای دکتر من ۲۹ سالمه ۱۰۰ کیلو هستم قدم ۱۷۰ نمیدونم کدوم عمل رو باید انجام بدم پیکر تراشی یا بای پس یا استیو لطفا راهنمایی کنید

    • فاطمه نظری

      من دوبار سزارین هم کردم و افتادگی شکم دارم

  • لغو پاسخ