مراقبت های بعد عمل جراحی زیبایی بینی - دکتر یوسف یعقوبلو

مراقبت های بعد عمل جراحی زیبایی بینی

مراقبت های بعد عمل جراحی زیبایی بینی

مراقبت های بعد عمل جراحی زیبایی بینی

بسیاری از افراد بعد از جراحی زیبایی بینی و به علت انجام ندادن اقدامات مراقبتی بعد از جراحی زیبایی بینی، دچار عوارض بعد از جراحی می شوند و نتیجه مطلوبی از جراحی را به دست نمی آورند. در ادامه این مطلب به ذکر نکات مهمی در خصوص مراقبت های بعد از عمل می پردازیم.

دکتر یوسف یعقوبلو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر یوسف یعقوبلو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مراقبت های بعد عمل جراحی زیبایی بینی و اقدامات لازم

در زمان بعد از عمل بینی مسیر و روند ترمیم و بهبود زخم ها و التیام بافت های آن ها باید در مسیر درست و مناسبی انجام گیرد. بنابراین اگر مایلید که نتیجه ی خوبی از عمل بینی و جراحی بینی خود بگیرید مراقبت های مهم بعد از عمل بینی که توسط پزشک به شما توصیه می گردد را به طور دقیق انجام دهید.همچنین توصیه می گردد که حتما موارد زیر را که همان مراقبت های بعد از عمل بینی و جراحی بینی می باشد را به دقت انجام دهید تا نتیجه ای مطلوب از جراحی زیبایی بینی خود داشته باشید.

بعد از انجام جراحی بینی برای دستیابی به بهترین نتایج و عدم بروز مشکلات، بهتر است بیماران به توصیه های لازم بعد از عمل بینی که توسط بهترین جراح بینی ارائه می شود، توجه نموده و به آن عمل نمایند. از توصیه های مهم بعد از عمل جراحی بینی میتوانیم به تغذیه بعد از عمل بینی، به نحوه شستشوی بینی بعد از عمل یا نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی و یا طریقه درست خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی و … اشاره کرد.

استراحت کردن در روزهای بعد از عمل

روز اول استراحت کامل داشته باشید و از رژیم غذایی مایعات سرد استفاده کنید.

 استفاده از کمپرس یخ

کمپرس سرد تا ۴۸ ساعت اول (قبل از در آوردن تامپون ها) هر دو ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه روی کبودی و کمپرس گرم ۴۸ ساعت دوم (بعد از در آوردن تامپونها) برای کم کردن کبودی و تورم به همان صورت استفاده شود.

داروهای تجویز شده توسط پزشک مرتب مصرف شود و از مصرف داروهای اضافی خودداری کنید.

بالا نگه داشتن سر

استراحت به حالت نیمه نشسته و از دو عدد بالش در زیر سر استفاده گردد و از پایین نگه داشتن سر به مدت طولانی خودداری شود.

عدم انجام فعالیت بدنی شدید یا سنگین

تا یک هفته استراحت نسبی داشته باشید، از فعالیت های جسمی زیاد، ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین خودداری و بیشتر استراحت کنید.

تغذیه بعد از جراحی زیبایی بینی

از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد و پرقدرت دارند، بپرهیزید، خصوصا در خلال هفته اول، مصرف مایعات و غذاهای نرم توصیه می‌شود. جویدن آدامس را در ماه اول فراموش کنید.

از خوردن غذاهای سفت که به جویدن زیاد نیاز دارد خودداری و از غذاهای نرم و میکس شده استفاده کنید. دندان ها را با مسواک کودک و نرم و با ملایمت مسواک کنید.

عدم استفاده از عینک در روزهای بعد از جراحی زیبایی بینی

حداقل ۲ ماه از عینک استفاده نکنید. در صورتی که عینکی هستید از روش اتصال عینک با چسب به پیشانی استفاده کنید. استفاده از لنزهای طبی بعد از کاهش تورم، بلامانع است.

فین نکنید

از آنجا که در خلال 3 هفته اول بعد از عمل، مخاط بینی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، طی این مدت باید از فین کردن اجتناب کنید و ترجیحا از راه دهان نفس بکشید. هنگام عطسه دهان باید باز باشد تا هوای پرفشار از راه دهان خارج شود و به مخاط بینی آسیب نرساند.

استحمام و دوش گرفتن بعد از جراحی زیبایی بینی

بعد از عمل جراحی، 10-7 روز پانسمان ویژ‌ه‌ای روی بینی گذاشته می‌شود (به صورت اسپلینت یا گچ). در خلال این مدت این پانسمان باید خشک بماند، بنابراین باید طوری استحمام کنید که رطوبت به پانسمان روی بینی نرسد.

 

قبل از برداشتن گچ در صورت نیاز به استحمام، از وان یا ریختن آب با ظرف روی بدن استفاده کنید. از دوش گرفتن جدا خودداری و زمان حمام کوتاه باشد و از گرمای زیاد و بخار اجتناب کنید زیرا موجب تورم بیشتر بینی خیس شدن پانسمانها خواهد شد.

اجتناب از حرکات اضافی صورت

حداقل به مدت دو هفته از خندیدن، گریه کردن و حرکات اضافی صورت خودداری و در هنگام عطسه از دهان استفاده کنید.

از صحبت کردن طولانی و مکالمات تلفنی و فعالیت های اجتماعی زیاد حداکثر به مدت دو هفته اجتناب کنید.

خارج نکردن و عدم دستکاری لخته خون داخل بینی

خونریزی مختصر به شکل خونابه تا دو روز بعد از عمل طبیعی است. شما نباید لخته‌هایی که داخل بینی تشکیل می‌شود، خارج کنید. پزشک جراح در خلال هفته اول و بعد از خارج کردن تامپون بینی، با وسایل خاصی در صورت ضرورت لخته‌ها را خارج خواهد کرد. از دستکاری لب بالا و بینی خودداری کنید تا بینی دچار جابجایی نشود.

پوشیدن لباس مناسب

حداقل یک هفته از پوشیدن لباسهایی که دکمه ندارند و عبور آن از سر به سختی انجام می شود، خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض گرما و رفتن به استخر و شنا اجتناب کنید

حداقل به مدت دو ماه از آفتاب، نورهای قوی، گرما و حرارت اجتناب کنید، زیرا موجب تورم بافت ها می شود. به مدت دو ماه از شنا کردن و سونا رفتن خودداری کنید.

اجتناب از مصرف الکل، سیگار و قلیان

مصرف مشروبات الکلی، استعمال سیگار و سایر دخانیات فرایند ترمیم زخم را مختل می‌کند. بنابراین ضروری است از 6 هفته قبل از عمل تا حداقل 3 هفته بعد از آن از مصرف سیگار اجتناب کنید. مصرف الکل احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهد.

شستشو بینی با سرم بعد از جراحی زیبایی بینی

بعد از کشیدن تامپون ها، به مدت ۶ ماه بینی را با سرم سدیم کلراید روزی ۳ بار به نحوی که به شما آموزش داده خواهد شد شستشو دهید.

تا ۶ ماه از ضربه زدن به بینی جدا خودداری کنید. استفاده از پمادهای ترمیمی فقط به دستور پزشک می باشد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی با جراح خود تماس بگیرید.

 

چند نکته مهم درباره مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی

  • دوره ی درمان عمل بینی، نکات مهم قبل و بعد از عمل بینی و کاهش ورم بینی بعد از عمل

معمولا اگر برش یا بخیه ای در پوست بینی باشد در ظرف 4 تا 7 روز از روی بینی برداشته می شود.

  • از کارها و فعالیت های سنگین پس از عمل بینی تا یک ماه خودداری کنید
  • در هفته اول پس از عمل بینی، مراقبت های مهم بعد از عمل بینی نیز شروع شده و باید آنها را رعایت کنید، در هنگام عطسه حتما کاملا با دهان این کار را انجام دهید و از حرکات زیاد صورت در زمان خندیدن و گریه کردن بپرهیزید و از حرکات شدید عضلات صورت مانند قهقهه دوری کنید.
  • پس از جراحی بینی بهتر از غذاهایی که نیاز به جویدن بالا مانند استیک غذاهای گوشتی و ساندویچ دوری کنید، در بقیه ی غذاها نیازی به محدودیت نیست و مشکلی در خوردن آنها وجود ندارد، ترجیحا اگر می خواهید از غذاهای گوشتی استفاده کنید بگذارید گوشت های هنگام طبخ خیلی پخته و نرم شوند یا از مخلوط کن استفاده کرده تا کمتر نیاز به جویدن باشد، همچنین توصیه می شود از خوردن قهوه یا چای داغ پرهیز کنید و آبمیوه تازه و سوپ ولرم برای خشک نبودن دهان استفاده کنید.

 

  • پس از عمل بینی موردی مهمی دیگری که لازم است رعایت کنید ممنوعیت مقاربت جنسی تا 10 روز است، همچنین باید از استمنا نیز خودداری شود زیرا باعث ترشح آدرنالین در بدن شده و باعث افزایش تورم بعد از عمل بینی می شود و امکان خونریزی بینی بالا می رود.
  • در طول درمان پس از عمل حتما مراقب باشید تا ضربه ای به بینی وارد نشود، طاق باز بخوابید و به پهلو نخوابید که بینی تحت فشار نباشد از لباس هایی استفاده شود که از جلو یا عقب بسته یا باز می شوند مانند لباس های زیپ دار یا پیراهن از پوشیدن تی شرت و کاموایی خودداری کنید.
  • به خاطر عوض شدن رنگ بینی و ورم و کبودی چشم ها بعد از عمل بینی نگران نباشید که تا 1 ماه بعد از عمل رفع خواهد شد، گذاشتن یخ بر روی کبودی چشم ها توصیه می شود.
  • کپسول سفالکسین و قرص سرماخوردگی بزرگسالان را هر شش ساعت مصرف کنید.

یک هفته بعد از گذشت از انجام جراحی زیبایی بینی

اولین ملاقات با پزشک معمولا یک هفته بعد از عمل انجام می شود. بعد از گذشت یک هفته معمولا درد و ناراحتی به کمترین حد ممکن می رسد و شما می توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید و به محل کارتان بازگردید. اما این به این معنا نیست که می توانید فعالیت های سنگین و ورزش سخت انجام دهید. در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید که از بین رفتن ورم بینی شما ممکن است تا یک سال زمان ببرد و باید با صبر و حوصله منتظر نتیجه مورد نظر باشید.

با رعایت نکات بالا در عمل بینی بهترین نتیجه را در بینی خود در آینده را شاهد خواهید بود.

دکتر یوسف یعقوبلو

دکتر یوسف یعقوبلو جراح و متخصص گوش، گلو و بینی دکتر یوسف یعقوبلو فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه زنجان و فارغ التحصیل تخصص گوش و حلق و بینی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Fatigh

    سلام خسته نباشید پرده هر دو گوشم پاره هست چند سال پیش یکی رو عمل کردم دوباره عود کرد متاسفانه دچار مشکل شنوایی شدم خارش شدید دارن چیکار کنم برا شنوایی خیلی اذیتم سپاسگذارم

  • ذکی حسینی

    سلام خسته نباشید من یک جراحی قلب داشتم که در اثر آن صدایم گرفته شد وصدام در نمیاد نمیتونم بلند صحبت کنم وخشن هم شده چند بار دکتر رفتم گفتند که یکی از تار های صوتی گلوت فلج شده که دیگه راهی برای درست کردنش نیست آیا واقعا راهی نیست که درست بشه ؟

  • جعفری

    سلام یک هفته س احساس میکنم چیزی در گلویم هست به پزشک مراجعه کردم و عکس هم گرفتم اما چیزی مشخص نشد ، با جستجو در اینترنت به نظرم اینمشکل بسیار آزار دهنده مربوط به اپی گلوت است ، لطفا راهنمایی بفرمایین چه کاری انجام بدم

  • مليحه نوذري

    باسلام ببخشيد من گوش درد داشتم به پزشك مراجعه كردم و آزيترومايسين٢٥٠ دادند فايده نداشت دوباره مراجعه كردم و سفكسيم ٤٠٠ ورق ده تايي دادند بهتر شدم بعد دو سه روز دوباره درد شروع شده و درد هم اينجوريه كه به قسمت بيروني گوش و لاله گوش درد ميگيره لطفا راهنماييم كنيد ممنون ميشم

  • لغو پاسخ