نحوه نگهداری از سمعک ها - سمعک قلهک

نحوه نگهداری از سمعک ها

نحوه نگهداری از سمعک ها

اگر شما از سمعک پشت گوش(BTE)، داخل گوش(ITE) و یا داخل کانال (CIC) استفاده می کنید، نظافت روزانه آنها برای اطمینان از عملکرد مناسب این سمعک ها بسیار ضروری است.

سمعک قلهک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک قلهک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در ذیل چندین توصیه ساده ذکر شده است که شما باید به طور منظم آنها را بکار گیرید:

سمعک های پشت گوشی:

با یک پارچه خشک، سمعک و قالب آن را تمیز کنید، هرگز خود سمعک را نشوئید.

مطمئن شوید که هیچ جرمی، داخل دهانه سمعک و یا قالب نشده باشد زیرا اینها موجب کاهش تاثیر و عملکرد سمعک می شوند.

هنگام عدم استفاده از سمعک خصوصا شبها، در باتری را باز بگذارید تا جریان هوا در آن برقرار شود.

چگونگی شستشوی قالب گوش و نگهداری از سمعک:

– قالب سمعک باید به طور منظم شستشو شود.

– قالب گوش را از سمعک جدا کنید.

– قالب را با آب نیمه گرم و صابون بشوئید. از مواد شوینده قوی برای این منظور استفاده نکنید.

– قالب را با آب شستشو داده و آبکشی کنید.

ممکن است قطراتی از آب، داخل قالب گوش و یا لوله آن باقی بماند. در این موارد برای نگهداری از سمعک، وسایل خاصی برای دمیدن هوا در اختیار متخصص سمعک شما قرار دارد که قطرات آب را خارج کنید.

قبل از اتصال مجدد سمعک به قالب گوش و لوله آن، اطمینان حاصل کنید که قالب و لوله کاملا خشک شده باشند.

 

سمعک های داخل گوش (ite) و کاملا داخل کانال(cic):

جرم تولید شده در کانال گوشی شما، می تواند موجب بسته شدن و گرفتگی دهانه سمعک شود. به منظور تسهیل در پاک کردن این جرم ما، از سمعک های داخل گوشی مجهز به یکی از سیستم های محافظ در برابر جرم گوش است که عبارت اند از: wan gard یاno wan ، micro wan buster  و یا wan buster که برای خارج کردن سریع و راحت جرم گوش طراحی شده اند.

برای نگهداری از سمعک چه کارهایی را نباید انجام دهید:

– هیچ گاه از آب یا الکل برای تمیز کردن سمعک استفاده نکنید. شما می توانید خارج و سطح سمعک را به وسیله پارچه و یا وسایل مخصوص پاک کردن که همراه با سمعک به شما داده می شود خشک و تمیز کنید.

 

– هرگاه از لوسیون (خصوصا لوسیون های برنزه شدن در آفتاب) استفاده کردید، دست هایتان را قبل از کار با سمعک و یا قرار دادن باتری در آن کاملا شستشو دهید. استفاده از اسپری مو نیز می تواند به سمعک آسیب وارد کند.

 

– برای نگهداری از سمعک هیچگاه نباید سمعک را در معرض گرمای شدید (مثل گذاشتن سمعک در داخل ماشین پارک شده زیر آفتاب) و در معرض رطوبت قرار گیرد (مانند قرارگرفتن در سونای بخار یا زیر دوش یا باران شدید) در صورتیکه سمعک در محیط بسیار مرطوبی قرار گیرد با احتیاط آنرا خشک کرده و از کیت ضد رطوبت استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به متخصص سمعک مراجعه کنید.

نکات مهم در نگهداری سمعک

– نظافت روزانه: می توانید از یک دستمال خشک و بدون پرز استفاده کنید و سمعک خود را از هر نوعی که هست کاملا تمیز کنید تا جرم ها در داخل قالب سمعک شما باقی نماند زیرا پس از مدتی می توانند باعث افت کیفیت سمعک شوند. برای نگهداری سمعک خود از  از شستشوی آن خودداری کنید مگر اینکه این وسیله از نوع ضد آب باشد، هم چنین از الکل برای پاک کردن استفاده نکنید بلکه از وسایل مخصوص و محلول های مخصوص نظافت سمعک می توانید استفاده کنید.

 

– باتری سمعک: یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری سمعک مربوط به باتری آن است. در هنگام تعویض باتری سمعک خود، این وسیله را روی یک سطح صاف قرار دهید و اینکار را انجام دهید و هم چنین در زمان هایی که از سمعک استفاده نمی کنید در باتری آن را باز بگذارید تا در  برخورد با جریان هوا قرار گیرد.

– در نگهداری سمعک نکته ای در مورد سوت کشیدن آن است و باید دقت کنید که هر صدای سوتی که از سمعک بشنوید نشان دهنده مشکل آن نیست، برای مثال:

این وسیله در حین گذاشتن و یا برداشتن از گوش سوت می‌کشد که این حالت نشانه روشن بودن سمعک است اما اگر در حال استفاده از سمعک خود هستید و صدای سوت در گوش شما می پیچد بهتر است که با متخصص شنوایی خود تماس بگیرید.

امیدواریم با به کارگیری نکات و راهکارهای نگهداری سمعک بتوانید مدت طولانی تری از سمعک خود استفاده کنید.

 

سمعک قلهک

آرزو بیگدلی، شنوایی شناس، لیسانس شنوایی، دکترای مدیریت، دارای سابقه کار از سال 1370 تا هم اکنون. خدمات این مرکز شامل: انواع آزمایشات شنوایی تشخیصی جهت درمان و توانبخشی مشکلات...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلی حسینی

    باسلام و خسته نباشید خدمت خانم دکترمن خانم 29ساله هستم متاهل مدتی است دچار کم شنوایی شدم طوری که افراد وقتی باصدای عادی بامن صحبت میکنندمتوجه نمیشم بایدبلندترصحبت کنن یا وقتی درجمعی هستم چندنفر صحبت میکنند متوجه نمیشم چی میگن یاتلویزیون رو باصدای بلنداز 40 به بالا باید گوش کنم از دوران بچگی وزوز گوش دارم ولی شنواییم 2ساله مختل شده به مرکز شنوایی سنجی رفتم بعداز تست گفتن گوش راستم کم شنوای عمیقه ولی گوش چپم کم شنواییش سطحیه که هردو گوشم عصب شنواییش آسیب دیده برام سمعک تجویز کردن خواستم ببینم با توجه به شرایطی که دارم و سنم چه سمعکی برای من مناسبه که شنوایی گوش چپم رو تقویت کنه و بدتر نشه و اینکه راه دیگه ای برای رفع مشکلم نیست مثلا جراحی یادرمان دارویی که ازسمعک استفاده نکنم؟ ممنونم از پاسختون یعنی من باید حتما ازسمعک استفاده کنم چه نوع سمعکی برای مشکل من مناسبه؟

  • alo_admin

    سلام ببخشید گوشهام صدا رو کم می شنوند چیکار باید بکنم؟

  • لغو پاسخ