چگونه با وجود وزوز گوش به زندگی معمولی خود ادامه دهیم؟ - سمعک قلهک

چگونه با وجود وزوز گوش به زندگی معمولی خود ادامه دهیم؟

چگونه با وجود وزوز گوش به زندگی معمولی خود ادامه دهیم؟

خیلی از افراد پس از مبتلا شدن به این اختلال، بسیار عصبی و حساس می شوند به گونه ای که نمی توانند همانند قبل زندگی کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا با ارائه نکاتی به افراد مبتلا کمک کنیم تا به روشی آسانتر با این مشکل کنار بیایند و همانند قبل به فعالیت های روزمره خود ادامه داده و اجازه ندهند که وزوز گوش آرامش آنها را به هم بریزد. پس از مراجعه به یک کلینیک شنوایی و انجام معاینات و آزمایشات شنوایی علت اصلی به وجود آمدن این اختلال در سیستم شنوایی شخص کشف شده و مطابق با آن روش های درمانی آغاز می شود. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و فرد مبتلا باید صبور باشد تا دوره درمان وی تکمیل شده و اثرات و علائم وزوز گوش به کمترین حالت خود برسد.

سمعک قلهک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک قلهک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

وزوز به صدایی گفته می شود که از یک گوش، دو گوش یا کل سر شنیده می شود. وزوز بیماری نیست بلکه یک علامت از بیماری خاص است مثل افرادی که یک مدت طولانی در محیط های پر سر و صدا کار می کردند یا فردی که در معرض موج انفجار قرار گرفته است و متعاقب آن کم شنوایی و وزوز برای آنها به وجود آمده است. بیماری هایی مانند تومور گوش، منییر و بیماری های خاص دیگری که بعد از آن در فرد باعث به وجود آمدن وزوز گوش می شوند.

پس وزوز فقط علامت است. برای اینکه بتوانیم وزوز را درمان کنیم اول از همه باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم که علت دقیق وزوز مشخص شود تا اگر بیماری خاصی وجود دارد برای آن بیماری خاص درمان انجام شود. معمولا پزشک های گوش و حلق و بینی این بیماران را به کلینیک های سنجش شنوایی ارجاع می دهند تا ارزیابی های ادیولوژیکی روی آن انجام شود. معمولا افرادی که دچار وزوز می شوند تا حدودی کم شنوایی با درجات مختلف دارند. وقتی مشخص شد نوع وزوز چیست و براساس کدام بیماری است می توانیم درمانی را برای آن تعریف کنیم. 98 درصد افرادی که دچار وزوز هستند بعد از مدتی دچار عادت پذیری می شوند و صدای گوش را نمی شنوند، چون بدن عادت پذیری دارد مثلا صدای فن کامپیوتر در محل کار، صدای کولر و تیک تیک ساعت ابتدا خیلی زیاد شنیده می شود ولی بعد از مدتی گوش فرد به این صداها عادت می کند و دیگر نمی شنوند مگر اینکه روی این صداها تمرکز کنیم و یا حتی بوی عطری که استفاده می کنیم بعد از یک مدت اصلا بوی آن را حس نمی کنیم. این عادت پذیری به صورت کاملا غیرارادی انجام می شود. 10-2 دسیبل بالای آستانه فرکانسی است که فرد دارای وزوز است، شدت خیلی پایین است ولی در بعضی افراد خیلی بیشتر خود را نشان می دهد، به خاطر اینکه فرد روی وزوز تمرکز و توجه کامل می کند. فردی که وزوز دارد باید توجه خود را از روی آن بردارد.

بیمار بعد از اینکه به کلینیک سنجش شنوایی مراجعه می کند، شنوایی شناس با جلسات مشاوره ای که به او ارائه می کند، در نظر گرفتن تمرینات خاص با تحریک الکتریکی یا با روش های خاص CBT می تواند کم کم فرد را درمان کند، طوری که بتواند به راحتی با وجود وزوز به زندگی خود ادامه دهد.

شنوایی شناس برای این دسته افراد سمعک تجویز می کند. سمعک های جدید با متدها و تکنولوژی هایی که دارند شنوایی شناس قادر خواهد بود که حالت macker برای فرد ایجاد کنند یا با در نظر گرفتن برنامه های خاص وزوز را در آنها از بین ببرند. با استفاده از این سمعک ها فرد بعد از مدتی دیگر صدای وزوز گوش را نمی شنود.

روش های درمانی دیگر مثل تحریک الکتریکی و روش های خاص CBT  که با این روش ها می توان فرد را برای یک زندگی فوق العاده راحت با داشتن وزوز گوش آماده کرد. این به آن معنی نیست که وزوز از بین می رود، ولی وزوز مدیریت می شود و فرد می تواند به راحتی با آن زندگی کند.

نکاتی برای زندگی با وزوز گوش

تکنیک اول: امید خود را از دست ندهید.

به یاد داشته باشید که حتی در سخت ترین روزهای زندگی و سخت ترین بیماری ها نیز نباید امید خود را از دست دهید و باید با حفظ کردن نگرش مثبت خود نسبت به موثر بودن روش های درمانی و نتیجه گرفتن از مدت درمان سعی کنید تا زندگی خودتان را پیش ببرید. برای کنترل وزوز گوش بهترین نگرش این است که نباید تسلیم آن شوید و با حفظ آرامش و متمرکز شدن روی کارهای مختلف نظیر بودن در محیط های شلوغ و فعال به خصوص انجام دادن ورزش سعی کنید تا شادابی خود را حفظ کنید و حواس خود را از صداهای مزاحم پرت کنید.

تکنیک دوم: به صداهای دلنشین گوش دهید.

یکی دیگر از راه های غلبه بر وزوز گوش این است که سعی کنید که در طول روز به آوا و صداهایی که موجب آرامش شما می شود، گوش دهید. برای مثال اگر می خواهید کتبی را مطالعه کنید می توانید آهنگ های بی کلام ملایمی را  از طریق هندز فری بشنوید تا علاوه بر ایجاد تمرکز و آرامش مانع از شنیدن صداهای مزاحم شود و شما بتوانید با تمرکز بیشتری کتاب بخوانید. بنابراین با تغییر نحوه شنیدن خود می توانید با وزوز گوش خود کنار بیایید.

تکنیک سوم: سکوت ممنوع !

قرارگیری در محیط های ساکت و به خصوص در شب و هنگام خواب باعث می شود تا بیشتر  اصوات مزاحم را بشنوید، به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از خواب نیز با صدای کم به موسیقی های لایت گوش دهید و یا کتاب های صوتی را گوش دهید. قطعا پس از امتحان کردن این روش راضی خواهید بود و کمتر متوجه وزوز گوش خود خواهید شد.

تکنیک چهارم: گسترش فعالیت های اجتماعی

این تکنیک علاوه بر داشتن تاثیر مثبت بر روی روابط اجتماعی شما و تحکیم دوستی ها موجب خواهد شد تا احساسات خوشایندی برایتان ایجاد شود و ذهن شما درگیر تجزیه و تحلیل مسائل دیگری به جز صداهای مزاحم باشد. بنابراین فعالیت ها و دیدارهای خود را با خانواده و دوستان افزایش دهید و کمتر در محیط های خلوت و در انزوا بمانید.

تاثیر کیفیت خواب بر بهبود وزوز گوش

تکنیک پنجم: خوب بخوابید

در طول سالیان مقالات زیادی راجع به اثرات مستقیم کیفیت خواب بر بدن انسان از جنبه های جسمی و روحی نوشته شده است و طبق تحقیقات انجام گرفته در این زمینه اگر در طول روز فردی فعال باشید و روز پر نشاطی را بگذرانید، شبها به راحتی می خوابید، بنابراین سعی کنید تا از وقت خود در روز بهتر استفاده کنید و تکنیک هایی که برای شما بیان شد را به کار گیرید. وزوز گوش در هر حد و میزانی که باشد توسط فکر شما قابل مهار شدن است. قدرت ذهن خود را نادیده نگیرید. در طول روز فرد اکتیوی باشید تا در شب بدون نیاز به هر گونه داروی طبیعی یا شیمیایی خواب آور و فقط با گرفتن دوش آب گرم به راحتی بتوانید بخوابید. مطمئن باشید که با این روش ها کلا یادتان می رود که مبتلا به وزوز گوش هستید چه برسد به آنکه صدایش آزارتان دهد. در واقع اینها همه روش هایی است که می توانید از طریق آنها ذهن خود را کنترل کنید.

تکنیک ششم : ورزش و باز هم ورزش

کاهش اضطراب و افزایش سلامت جسم و ذهن خود را به انجام فعالیت های ورزشی بسپارید. مهارت های مفید برای افزایش آرامش را بیاموزید. مخصوصا حرکات ورزشی که موجب به افزایش حس آرامش درونی در شما می شوند مثل انواع تکنیک های یوگا، تای چی و مراقبه و ریلکسیشن می تواند به شما کمک کند تا با وزوز گوش خود بیشتر مدارا کنید.

فنون عادت پذیری به وزوز گوش

برای کنترل و مهار این مشکل روش های تمدد اعصاب را امتحان کنید، گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش، ورزش و …

ورزش تاثیر بسیار مثبتی دارد و می تواند تا حد زیادی موجب پرت شدن حواس شما از این مشکل شود. هم چنین تلقین های مثبت می تواند نتیجه خوبی برایتان داشته باشد یعنی به خود بگویید که می توانید بر وزوز غلبه کنید. تا زمانیکه دچار این مشکل هستید باید سعی کنید تا فعالیت های اجتماعی خود را زیادتر کرده و کمتر در محیط های ساکت بمانید. هم چنین می توانید برای غلبه بر وزوز گوش خود را به کارهای فکری مشغول کنید و حواس خود را به سمت صداهای خارجی متمرکز نمایید و کمتر به صداهای درونی مزاحم توجه کنید.

استفاده از تکنولوژی برای کنترل وزوز گوش:

– دستگاه های تولید کننده نویز

قابل استفاده برای افرادی که افت شنوایی ندارند، این دستگاه ها تا حدودی شبیه سمعک هستند ولی می توانند زمزمه هایی تولید کنند که به صورت ادغامی با صداهای مزاحم، حواس بیمار را از وزوز منحرف می کند بنابراین بسیار موثر هستند.

– دستگاه های کمک شنوایی یا سمعک

وسایل کمک شنوایی موجب کاهش وزوز گوش به همراه افزایش شنوایی می شود. در واقع وقتی بیمار صداهای محیط را بهتر می شنود صدای درونی را کمتر شنیده و به آن بی توجه می شود و راحت تر می تواند آن را نادیده بگیرد. گزارشات حاکی از این است که بسیاری از افراد در حین استفاده از سمعک صدای وزوز را نمی شنوند.

دستگاه های ترکیبی وزوز

در برخی از سمعک های پیشرفته از جمله محصولات برند زیمنس، قابلیت تقویت صداهای اطراف به همراه ویژگی تولید کنندگی نویز ادغام شده است و تاثیر مثبتی در کاهش میزان توجه به وزوز گوش دارد تولیدکننده نویز صدا (نویزهای) آرامی را تولید می کند که باعث می شود تا توجه فرد از شنیدن صدای وزوز تا حدی منحرف شود.

سمعک قلهک

آرزو بیگدلی، شنوایی شناس، لیسانس شنوایی، دکترای مدیریت، دارای سابقه کار از سال 1370 تا هم اکنون. خدمات این مرکز شامل: انواع آزمایشات شنوایی تشخیصی جهت درمان و توانبخشی مشکلات...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلی حسینی

    باسلام و خسته نباشید خدمت خانم دکترمن خانم 29ساله هستم متاهل مدتی است دچار کم شنوایی شدم طوری که افراد وقتی باصدای عادی بامن صحبت میکنندمتوجه نمیشم بایدبلندترصحبت کنن یا وقتی درجمعی هستم چندنفر صحبت میکنند متوجه نمیشم چی میگن یاتلویزیون رو باصدای بلنداز 40 به بالا باید گوش کنم از دوران بچگی وزوز گوش دارم ولی شنواییم 2ساله مختل شده به مرکز شنوایی سنجی رفتم بعداز تست گفتن گوش راستم کم شنوای عمیقه ولی گوش چپم کم شنواییش سطحیه که هردو گوشم عصب شنواییش آسیب دیده برام سمعک تجویز کردن خواستم ببینم با توجه به شرایطی که دارم و سنم چه سمعکی برای من مناسبه که شنوایی گوش چپم رو تقویت کنه و بدتر نشه و اینکه راه دیگه ای برای رفع مشکلم نیست مثلا جراحی یادرمان دارویی که ازسمعک استفاده نکنم؟ ممنونم از پاسختون یعنی من باید حتما ازسمعک استفاده کنم چه نوع سمعکی برای مشکل من مناسبه؟

  • alo_admin

    سلام ببخشید گوشهام صدا رو کم می شنوند چیکار باید بکنم؟

  • لغو پاسخ