کاربرد، قیمت و مشاوره در خرید سمعک - سمعک قلهک

کاربرد، قیمت و مشاوره در خرید سمعک

کاربرد، قیمت و مشاوره در خرید سمعک

فناوری های نوین استفاده شده در سمعک های امروزی

سمعک قلهک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک قلهک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در گذشته کاربرد سمعک محدود بود، اما امروزه فناوری های جدید تولید سمعک سبب شده است که این ابزار کوچک قابل اتصال به صورت بی سیم به انواع دستگاه های پخش صوت باشد و کاربرد گسترده ای پیدا کند.

ویژگی هایی که سبب شنوایی بهتر در محیط های خاص با سمعک می شود عبارتند از:

1- کاهش صدای زمینه

امروزه اکثر سمعک های موجود در بازار تا حدی قابلیت کاهش نویز دارند. مقدار کاهش نویز با توجه به کیفیت و برند سمعک متفاوت خواهد بود.

 

2- میکروفون هایی با قابلیت تشخیص جهت

برای افراد کم شنوا حین استفاده از سمعک این مساله اهمیت دارد که بتوانند جهت صدا و اینکه صدا روبروی آنهاست یا از پشت سر را خوب تشخیص بدهند. برخی از میکروفون های سمعک به گونه ای ساخته شده اند که قادر به تشخیص جهت صدا هستند. این ویژگی به ویژه در محیط های شلوغ اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

3- باتری های قابل شارژ

برخی از مدل های سمعک دارای باتری های قابل شارژ مجدد هستند و از این جهت مقرون به صرفه تر محسوب می شوند.

 

4- فناوری telecoil

این فناوری قابلیت اتصال سمعک به تلفن را فراهم می کند. به طوریکه صدای تلفن را مستقیما از طریق سمعک در گوش پخش می کند. با استفاده از این فناوری سمعک را به تلویزیون و رادیو نیز می توان متصل کرد.

 

5- قابلیت اتصال بی سیم

امروزه بسیاری از سمعک های نوین از طریق بلوتوث قابلیت اتصال به انواع دستگاه های دارای این فناوری را دارند. این ویژگی سبب استفاده راحت تر از گوشی موبایل برای کم شنوایان می شود.

 

6- ریموت کنترل

بعضی از سمعک ها دارای ریموت کنترل از راه دور هستند و بدون لمس مستقیم می توان تنظیمات آن را تغییر داد.

نکاتی برای خرید سمعک

قبل از خرید سمعک شنوایی خود را در مرکز معتبری مورد سنجش قرار دهید و برای خرید سمعک با افراد حرفه ای مشورت کنید. برای خرید سمعک باید نیاز های آینده را نیز در نظر بگیرید. ممکن است در حال حاضر اتصال سمعک به تلویزیون برای شما مساله مهمی نباشد اما در آینده وقت استراحت بیشتری برای تماشای تلویزیون داشته باشید و این ویژگی برای شما اهمیت پیدا کند.

کاربردها و قیمت

قیمت سمعک ها از 1500 دلار تا چند هزار دلار متغیر است و با توجه به ویژگی هایی که هر شرکت در سمعک تولیدی تعبیه کرده است قیمت ها از هم متفاوت خواهند بود. کارشناسان خبره در این زمینه به شما کمک می کنند تا بهترین سمعک با مناسب ترین قیمت را متناسب با نیزا خود خریداری کنید.

 

دقت کنید که سمعک ها قادرند تا حدی نویز زمینه را کم کنند اما هیچ سمعکی قادر به حذف 100% صداهای نامربوط نیست.

امروزه کاربرد سمعک ها به گونه ای است که کمترین نویز زمینه و بیشترین همزمانی را برای دریافت صدا از طریق گوش فراهم می کنند.

مشاوره خرید سمعک

برای خرید سمعک مناسب باید قبل از هرچیز آزمایش های شنوایی خاصی را پشت سر بگذرانید تا متخصص شنوایی بتواند در مورد خرید سمعک مناسب به شما مشاوره و راهنمایی دهند.

نکاتی که قبل از تهیه و خرید سمعک باید به آن توجه کرد:

تست شنوایی: باید یک تست شنوایی کامل که شاملPTA  (تست تن خالص) و تست گفتاری است انجام دهید یا در کودکان ASSR , ABR

نوع فعالیت فرد: فردی که فعال و در جامعه است یا کودکی که در سن یادگیری و زبان آموزیست، یا فرد بازنشسته که مشکل حرکتی نیزدارد، این سه دسته در تجویز دستگاه  در یک دسته نیستند.

نوع محصول از نظر شکل ظاهری: سمعک از نظر شکل ظاهری مدل های مختلفی دارد، یا کاملا درون مجرای گوش است (سمعک IIC  یا سمعک CIC) یا پشت گوشی BTE معمولی است یا محصولاتی با فتینگ باز است و رسیور سمعک داخل مجرای گوش RLE است که با توجه به افت بیمار و خواست او یکی از این مدل ها برایشان آماده می شود.

بهتر است برای خرید سمعک حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

بررسی از نظر عملکرد: سمعک دیجیتالی (هوشمند یا فرا هوشمند باز) با توجه به نیاز فرد استفاده کننده و مقدار بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته می توان انواع سمعک های مختلفی را معرفی کرد و فرد با توجه به همه شرایط انتخاب می کند.

اکسسوری هایی که با بعضی از این دستگاه ها مچ می شود و باعث راحتی فرد استفاده کننده می شود، مثل وسیله ای که برای راحتی شنیدن صدای تلویزیون یا وسیله ای که برای راحت صحبت کردن با موبایل استفاده می شود.

میزان انتظار از آن:  با توجه به افت شنوایی و میزان درک گفتار و میزان پردازش مرکزی دستگاه قادر به رفع درجاتی از مشکلات فرد است، به طور مثال اگر فردی پردازش مرکزی ضعیف و درک گفتار پایین داشته باشد این دستگاه کمک چندانی به بهبود درک گفتار فرد نمی کند. در واقع این محصول فقط  قادر به بلند کردن صداست و در بخش فهم کلام کاره ای نیست.

در نوزادان به محض تشخیص کم شنوایی باید تجویز دستگاه مناسب انجام شود حتی اگر کودک کاندید کاشت حلزون باشد.

اگر فردی وزوز گوش داشته باشد باید حتما مطرح نماید چون بعضی از برندهای سمعک مختلف برنامه ای مخصوص درمان وزوز دارند که فرد می تواند در مواقع لزوم استفاده کند. همچنین در افرادی که وزوز گوش دارند حتما باید از مدل دو گوشی این محصول استفاده کنند.

اگر فردی سابقه استفاده از این دستگاه را دارد بهتر است برند مورد نظر خود را عوض نکند و دستگاه جدیدی با تکنولوژی روز از همان برند تهیه کند.

سمعک قلهک

آرزو بیگدلی، شنوایی شناس، لیسانس شنوایی، دکترای مدیریت، دارای سابقه کار از سال 1370 تا هم اکنون. خدمات این مرکز شامل: انواع آزمایشات شنوایی تشخیصی جهت درمان و توانبخشی مشکلات...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلی حسینی

    باسلام و خسته نباشید خدمت خانم دکترمن خانم 29ساله هستم متاهل مدتی است دچار کم شنوایی شدم طوری که افراد وقتی باصدای عادی بامن صحبت میکنندمتوجه نمیشم بایدبلندترصحبت کنن یا وقتی درجمعی هستم چندنفر صحبت میکنند متوجه نمیشم چی میگن یاتلویزیون رو باصدای بلنداز 40 به بالا باید گوش کنم از دوران بچگی وزوز گوش دارم ولی شنواییم 2ساله مختل شده به مرکز شنوایی سنجی رفتم بعداز تست گفتن گوش راستم کم شنوای عمیقه ولی گوش چپم کم شنواییش سطحیه که هردو گوشم عصب شنواییش آسیب دیده برام سمعک تجویز کردن خواستم ببینم با توجه به شرایطی که دارم و سنم چه سمعکی برای من مناسبه که شنوایی گوش چپم رو تقویت کنه و بدتر نشه و اینکه راه دیگه ای برای رفع مشکلم نیست مثلا جراحی یادرمان دارویی که ازسمعک استفاده نکنم؟ ممنونم از پاسختون یعنی من باید حتما ازسمعک استفاده کنم چه نوع سمعکی برای مشکل من مناسبه؟

  • alo_admin

    سلام ببخشید گوشهام صدا رو کم می شنوند چیکار باید بکنم؟

  • لغو پاسخ