درمان آبسه مقعدی - شفا کلینیک

درمان آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یک بیماری دردناک است که در آن چرک و عفونت در نزدیکی و اطراف مقعد گسترش می‌یابد. آبسه مقعدی از یک عفونت در بافت اپیتلیوم پوشش کانال مقعد و در نتیجه عفونت کلی غدد کوچک مقعدی ناشی می‌شود. اگرچه مقعد منطقه غنی از باکتری‌هاست، اما به طور کلی به دلیل جریان خون وسیع در روده عفونت در آن رخ نمی‌دهد. در صورت بروز عفونت، معمولا با ترکیبی از انواع مختلف باکتری‌ها ایجاد می‌شود.

شفا کلینیک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با شفا کلینیک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بیماری های مقعدی

بیماریهای مقعدی و مشکلاتی نظیر درد و خونریزی حتی سوزش در ناحیه مقعد یا همان آنال  همیشه یک بیماری عام گیر به نام بواسیر با نام علمی هموروئید نمی باشد. بلکه ممکن است این بیماری فیشر(شقاق) باشد و بنابراین توصیه می کنیم که برای درمان بیماری های مقعدی به دور از پیش بینی شخصی به پزشک درمان کننده بیماری مقعدی مراجعه کنید.

 

مشکل دیگری که عموما بیماران دارای مشکل در مقعد دارند، درمان بیماری مقعدی به صورت سنتی است که با عناوین گیاه درمانی و درمان دارویی بواسیر و شقاق و غیر مطرح می شود. لذا با استفاده از تجویزهایی که اطرافیان شما برای درمان انجام می ددهند فقط باعث وخیم تر شدن اوضاع در بیماری خود می شوید و هرگز از این موارد استفاده نکنید و همواره سعی کنید با استفاده از درمان پزشکی بیماری های مقعدی درد و رنج بیماری را از خود دور کنید.

چه مسائلی منجر به مراجعه دیرهنگام افراد مبتلا به آبسه مقعدی به پزشک می شود؟

اولین مسئله شرم و حیا در بیان بیماریهای این ناحیه می باشد که علت آن پوشیده بودن ناحیه است واکثرا خجالت در بیان موضوع دارند و اقدام به خوددرمانی کرده باعث پیشرفت می شوند.

دومین مسئله ترس از مراجعه بخاطر شنیدن تجربیات دردناک بعداز جراحی های سنتی از بیمارانی است که عمل جراحی کرده اند است.

مسئله سوم اطلاع یافتن از درد و خونریزی بعد از عمل های سنتی وانجام پانسمان داخل نشیمنگاه (توپی یا تامپون) است که معمولا بعد از جراحی معمولی انجام می شود.

مسئله چهارم نگرانی از بستری شدن در بیمارستان و گرفتن بیهوشی یا بی حسی نخاعی و به دنبال عمل ماندن چند روزه اجباری در منزل و دور افتادن از کار و زندگی و فعالیت روزمره نیست که در شرایط سخت اقتصادی و کاری امروزه چندان هم بی جا نیست.

 

انواع آبسه مقعدی

– آبسه اطراف مقعدی

آبسه اطراف مقعد نشان‌دهنده رایج‌ترین نوع آبسه مقعدی است که در حدود ۶۰ درصد از موارد بیماری را تشکیل می‌دهد. این آبسه معمولا با ناراحتی اطراف مقعد و خارش بروز می‌کند. درد آن اغلب توسط حرکت و افزایش فشار پرینه ناشی از نشستن یا اجابت مزاج تشدید می‌شود.

– زیرمخاطی

زیر مخاطی در یک درصد موارد در زیر بافت مخاطی مقعد اتفاق می‌افتد.این نوع آبسه بسیار ساده است و به صورت یک کانال سطحی از زیر مخاط عبور می کند.

– آبسه اینتراسفنکتریک

سومین آبسه رایج مقعدی با شیوع ۵ درصدی ناشی از چرک و عفونت موجود بین اسفتکتر مقعد داخلی و خارجی می باشد که می‌تواند کانال داخل مقعد را بسیار دردناک نمایدو معمولا با آنوسکوپی و معاینه رکتوم تشخیص داده می‌شود.

– آبسه سوپرالواتور

این آبسه که در ۴ درصد موارد رخ می‌دهد، می‌تواند در بالای عضله لواتورآنی و از یک فرآیند چرکی شکمی مانند آپاندیسیت، بیماری دیورتیکولی، سپسیس زنان و زایمان ناشی شود و گسترش یابد که با علامت درد لگنی بروز می‌کند و با توموگرافی کامپیوتری، سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)و یا سونوگرافی مقعد تشخیص داده می‌شود. آبسه سوپرالواتور در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

– آبسه ایسکیوآنال

آبسه ایسکیوآنال دومین آبسه مقعدی با شیوع ۲۰ درصد می باشد که در اسفنکتر خارجی مقعد با ترشح چرک به فضای ایسکیوآنال ایجاد می‌شود و اغلب با تب سیستمیک، لرز و درد شدید همراه است و به اصطلاح آبسه نعل اسبی نامیده می‌شود.

– آبسه پری رکتال

آبسه عمقی پری‌رکتال در ۹۰ درصد موارد نشان‌دهنده اختلالات مقعدی و ناشی از انسداد غدد مقعدی است. به طور معمول، آبسه ابتدا در فضای اینتراسفنکتریک و سپس در امتداد فضاهای بالقوه مجاور گسترش می‌یابد. معمولا با تب و لرز، ترشح چرکی و خون‌آبه‌ای مقعد و در موارد نادر با ترشحات آلت تناسلی، درد مفصل ران همراه است.

علل بیماری آبسه مقعدی

باکتری های شایع مثل «استافیلوکوک» و «اشرشیاکولی» شایع ترین علل هستند، البته گاهی عفونت های قارچی نیز باعث بروز آبسه مقعدی می شوند.

عوامل تشدید کننده آبسه مقعدی

از عوامل تشدید کننده این بیماری می توان به ابتلا به بیماری گوارشی، تزریق برای درمان بواسیر داخلی، آسیب ناشی از نوک وسیله «تنقیه»، زخم ناشی از دفع پوسته ی تخم مرغ یا استخوان ماهی، جسم خارجی و بواسیر بیرون زده نام برد.

ارتباط آبسه مقعدی و فیستول مقعدی

فیستول مقعدی عبارت است از یک مسیر تونل مانند کوچک که از غدد عفونی شده داخل مقعدی به پوست اطراف باسن راه پیدا می کند. فیستول مقعدی تقریبا همیشه به دنبال تخلیه آبسه مقعدی ایجاد می شود.

 

آبسه همیشه منجر به تشکیل فیستول مقعدی نمی شود. حدود۵۰ درصد آبسه های مقعدی منجر به تشکیل فیستول می شود. هیچ راهی برای پیشگویی این که کدام آبسه منجر به ایجاد فیستول می شود وجود ندارد اما مطالعات نشان داده اند که هرچه زمان تخلیه ابسه به تاخیر بیفتد امکان ایجاد فیستول مقعدی بیشتر می شود.

عوارض عدم درمان به موقع آبسه مقعدی

عدم درمان به موقع آبسه مقعدی باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این بیماری، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.

عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.

درمان آبسه مقعدی

«آبسه آنورکتال» با معاینه بالینی تشخیص داده می شود و درمان آن شامل باز کردن آبسه و تخلیه آن است. حین جراحی از بی حسی موضعی و برای آبسه های عمقی تر در راست روده، معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

بیمار باید پس از عمل جراحی هر دو الی چهار ساعت و هر بار برای مدت بیست دقیقه در لگن یا وان حمامی که ارتفاع آب گرم در آن پانزده الی بیست سانتی متر است، بنشیند. استفاده از صفحه ی گرم کننده، لامپ گرم کننده یا کمپرس گرم برای تخفیف درد مناسب است.

جلوگیری از بروز یبوست، یعنی در صورت احساس اجابت مزاج از آن خودداری نکنید، حتی اگر درد داشته باشید. یبوست می تواند باعث افزایش فشار روی زخم محل جراحی شود.

دستورات پزشک را در رابطه با تعویض پانسمان و تمیز نگاه داشتن محل جراحی رعایت کنید.

درمان دارویی آبسه مقعدی

عدم درمان به موقع آبسه مقعدی باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند. برای این نوع عفونت ممکن است آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ و مسهل های نرم کننده مدفوع برای جلوگیری از یبوست تجویز شود.

توجه داشته باشید که داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

لیزر درمانی روشی است که از اشعه های متراکم نور برای بریدن، جوش دادن یا تخریب بافت ها استفاده می شود. نور لیزر می‌تواند بافت را ببرد یا تخریب کند یا بافت آسیب دیده را با چسباندن لبه های آن به هم ترمیم کند. این توانایی موجب شده است که از لیزرها در شماری از اعمال جراحی به جای چاقوی جراحی و بخیه استفاده شود.

مرکز درمان و جراحی بیماریهای نشیمنگاهی شفاکلینیک

جراحی با لیزر یکی از جدید ترین متد برای از بین بردن بیماریهای نشیمنگاهی بشمار می آید در جراحی با لیزر بدلیل برش و انعقاد خون بعد از برش محل جراحی کاملا برای دید و مانور جراح بسیار باز و شفاف می شود و کاملا ریشه ها و شاخه های جانبی قابل مشاهده میباشند و امکان این که ریشه ها ناقص سوزانده شوند را تا حد قابل توجهی بالا می برد به همین سبب است که امکان برگشت بسیار کم و در حد صفر می شود. درمان بیماری های نشیمنگاه و آبسه مقعدی در مرکز تخصصی شفا کلینیک بالیزر بدون بیهوشی و درد در یک جلسه.

چگونگی رژیم غذایی وفعالیت پس از جراحی آبسه مقعدی

افزایش میزان «فیبر» در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر بروز یبوست کمک کند. هرچه فیبر موجود در غذا بیشتر باشد عمل دفع براحتی انجام می شود. در این مدت بیمار باید از غذاهای رقیق تر مانند سوپ و آش استفاده کند و به دفعات مایعات بیشتری مصرف کند.

بعد از جراحی بیمار باید با توجه به نظر پزشک معالج خود استراحت داشته باشد و بعد از آن در زودترین زمان ممکن می تواند فعالیت عادی و روزمره خود را از سر بگیرد.

توجه داشته باشید!

آبسه‌هایى که خود به‌ خود پاره مى‌شوند یا بدون برداشتن ارتباط فیستولى آنها درناژ می شوند تا زمانى‌که علت زمینه‌اى از بین نرود، به‌طور مکرر عود خواهند کرد.

درمان آبسه مقعدی در طب سنتی

برای درمان آبسه مقعدی در طب سنتی مقداری سبوس گندم را در یک پارچه توری مانند بریزید و آن را خوب ببندید تا بیرون نریزد. سپس سبوسها را در چهار لیتر آب گرم ریخته و هم بزنید و بگذارید برای ۱۲ ساعت خیس بخورد. سپس بدون آنکه کیسه سبوس را خارج کنید دوباره آب را گرم کنید. سپس آنرا در یک تشت بریزید و در حالیکه هنوز گرم است برای ۵ تا ۶ دقیقه در آن بنشینید. بعد محل مقعد را پنبه پاک کنید. این کار را به صورت روزانه تا بهبود علایم تکرار کنید.

راهکارهای پیشگیری از آبسه مقعدی

همانطور که می دانیم جلوگیری و پیشگیری از بیماری همیشه بهتر از درمان خواهد بود و برای پیشگیری از ابتلا به آبسه مقعدی بایستی نکات بهداشتی و تغذیه ای را دنبال کنید و تا حد ممکن بدن خود را در برابر این بیماری بیمه کنید.

بهترین راه جلوگیری از آبسه مقعدی

– شستشو و طهارت مقعد با آب ولرم

– اجابت مزاج با زور و فشار ممنوع چرا که یکی از اصلی ترین عوامل بروز بیماری های نشیمنگاه با زور زدن بروز و شدت می گیرد.

– برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مقعدی از نشستن در جای مرطوب و خیس و سرد خودداری کنید.

– ایستادن و نشستن به مدت طولانی می تواند زمینه را برای ابتلا به آبسه مقعدی فراهم کند.

– رژیم غذایی برای پیشگیری از آبسه مقعدی

– برای جلوگیری از ابتلا به یبوست و به دنبال آن مشکلات مقعدی باید تا حد ممکن از غذاهای پرفیبر استفاده کنید که این برنامه و رژِیم غذایی ضد یبوست شامل موارد ذیل است:

– نان و غلات سبوس دار

– مصرف آب و مایعات طبیعی به اندازه حداقل ۶ الی ۸ لیوان در روز

– مصرف میوه ها و سبزیجات خام به خصوص مصرف میوه ها با پوست

– میوه و سبزیجات و تغذیه مناسب برای پیشگیری از آبسه مقعدی

هزینه درمان آبسه مقعدی

هزینه درمان آبسه مقعدی با توجه به شرایط بیمار برآورد می شود. پزشک معالج هنگام معاینه بیمار را از وضعیت بیماریش آگاه می کند و در ارتباط با هزینه درمان آن توضیح می دهد. برای اطلاع دقیق از هزینه درمان آبسه مقعدی می توانید به مرکز فوق تخصصی درمان بیماریهای نشینمنگاهی شفا کلینیک مراجعه کنید. راه های ارتباط با مرکز درمان شفا کلینیک در ذیل آمده است.

شفا کلینیک

شفاکلینیک، مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران شفا کلینیک با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی و تجربه انبوه درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران، توانسته است به صورت تخصصی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناصر

    سلام. من دچار یبوست هستم چند روزی هم مدفوع سفت شده بود و به سختی دفع میشد. حدود ۳ روزه که در یک قسمت مقعد دچار سوزش شدم و یه قسمت ب صورت ورم کوچیک شده.

  • ن.رضایی

    پیام را فرستادم

  • ن.رضایی

    من بیش از ۱۵ ساله وسواس فکری دارم خیلی شدیده البته با دارو کم شده ولی دوباره بر میگرده درمانهای مختلف رو امتحان کردم فایده نداشت چه راهی مونده واقعا باید ناامید بشم ؟البته توکل به خداست

  • محسن حقیقی

    بیماری هستم که حدود ۵ ساله ضربه مغزی شدم کل بدنم خارش داره/مدتی قرص لیتیزن میخوردم/مدتی عرق شاطره/مدتی عرق کاسنی.ولی فایده نداشته/توی ۱سایت نوشته بود: هنگامی که سیستم عصبی شما بیمار و سردرگم می شود، ممکن است به طور تصادفی به اعصاب روی پوست فرمان دهد که خارش را شروع کنند. درحالی که چیزی وجود ندارد که مسبب آن باشد مثل ضربه مغزی،سکته‌ی مغزی و ام.اس خواهش میکنم بگید چکار کنم؟ متشکرم

  • لغو پاسخ
شفا کلینیک
بستن شفا کلینیک شفا کلینیک

سوالات خود را از شفا کلینیک بپرسید

02166928633