کاشت ایمپلنت بدون جراحی! - طراحی لبخند جردن

کاشت ایمپلنت بدون جراحی!

کاشت ایمپلنت بدون جراحی!

از دیرباز روش ایمپلنت جزء روش‌های متداول شده است. طبق معمول کیفیت و قیمت‌های متنوع، یکی از سوالات اکثر بیماران در این زمینه است. بازهم نیاز به تاکید است که ایمپلنت مرغوب و باکیفیت در درمان حرف اول را می‌زند. ایران به‌دلیل اینکه کشور جهان سومی است، استانداردها درستی در آن رعایت نمی‌شوند و تقریبا بی‌کیفیت‌ترین اقلام بلافاصله وارد بازار ایران می‌شوند برای همین باید در زمینه انتخاب و خریداری ایمپلنت دقت داشت تا جنس مرغوب را به بیمار ارائه داد. تلاش برخی پزشکان در این حیطه درمانی بر آن است تا ایمپلنت‌های باکیفیت و استاندارد را در درمان خود به کار بگیرند.

طراحی لبخند جردن نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با طراحی لبخند جردن کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کارگذاری ایمپلنت بدون جراحی

در مورد بیمارانی که ارتفاع و عرض استخوان کافی دارند و بهداشت دهان‌شان را رعایت می‌کنند، ما می‌توانیم با گرفتن عکس‌های اضافی و مکمل و استفاده از روش کدکم که دنیای امروز را متحول کرده و با کمک پرینت سه بعدی یا 3D پرینتر، گایدی یا راهنمایی برای دهان بیمار درست کنیم که با این راهنما محل قرارگیری ایمپلنت، ضخامت و موارد دیگر تماما مشخص شده و بدون بریدن لثه با دریلینگ‌های و ارتفاع مشخص، ایمپلنت قرار داده می‌شود. یکی از مزیت‌های این روش، این است که بعد از کارگذاری ایمپلنت در دهان، هیچ نوع تورم، تروما یا مشکلاتی که ناشی از باز کردن بافت لثه است، به‌وجود نمی‌آید. درنتیجه با کیفیت بودن ایمپلنت باعث پایداری آن در درازمدت است، بنابراین از ایمپلنت باکیفیت بالا بهتر است استفاده شود تا از مشکلات ایمپلنت‌های بی‌کیفیت در امان باشید.

آیا ایمپلنت پس می‌زند؟

خیر، ایمپلنت دندانی برخلاف انواع دیگر پیوندها (قلب، کلیه، ریه و…) پس نمی‌زند چراکه تیتانیوم فلزی است که با محیط بدن کاملا سازگار است، اما علل از دست دادن ایمپلنت شامل عواملی است همچون:

جراحی نامناسب:

تروما (آسیب و ضربه) به ایمپلنت دندانی بلافاصله بعد از جراحی
پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو
از همه مهم‌تر، عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار

مزایای ایمپلنت دندانی

در عین گران بودن درمان، مزایایی همچون راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق‌العاده، باعث می‌شود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریج‌های ثابت یا پروتز متحرک بیشتر شود. در صورت رعایت کامل بهداشت، این دندان‌ها دائمی (Lifetime) خواهند بود.
با درمان ایمپلنت، دندان‌های دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمی‌شوند.
پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به‌دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمی‌رود، بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از، ازدست دادن دندان می‌شود.
به‌طور معمول عمر ایمپلنت از سایر درمان‌های جایگزین طولانی‌تر است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.

عوارض و معایب ایمپلنت دندانی

هزینه ایمپلنت نسبت به سایر درمان‌ها برای جایگزین کردن دندان مانند پروتز ثابت یا پروتز متحرک بیشتر است.

زمان‌بر بودن درمان ایمپلنت نیز از معایب دیگر ایمپلنت‌های دندانی است. زمانی حداقل بین ۴ تا ۹ماه برای این درمان لازم است. درمان ایمپلنت یک جراحی بوده و ریسک‌های مربوط به جراحی را نیز دارد. ازجمله این ریسک‌ها می‌توان به احتمال عفونت و شکست درمان یا ازدست رفتن ایمپلنت دندان اشاره کرد که در این مورد نیاز به جایگزینی مجدد آن است. ایمپلنت نیازمند معاینات دوره‌ای توسط دندانپزشک است.

نحوه کاشت دندان (ایمپلنت و درمان)

پس از ایجاد بی‌حسی موضعی در ناحیه موردنظر، باتوجه به طرح درمان انتخابی و ضمانت استخوان، ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد و برای اینکه ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت 12 تا 24هفته زمان لازم دارد. پس از طی دوره پیوند استخوان (اسئواینتگریشن)، ایمپلنت‌های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می‌آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی، روی ایمپلنت پروتز موقت طراحی می‌شود تا عمل تکلم و جویدن به‌طور موقت انجام شود. قالب‌گیری از ایمپلنت جزء موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت است و بیمار باید کلیه دستورات دندانپزشک معالج را با دقت اجرا کند.

نکاتی مفید برای بالا بردن میزان موفقیت درمان

پس از کاشت ایمپلنت به مدت یک روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.
شستن دهان تا 8ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.
بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان‌شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شست‌وشوی دهان کلرهگزیدین روزی سه مرتبه باشد.
نوشیدن پس از جراحی به‌راحتی امکان‌پذیر است ولی درمورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی‌حسی اثر خود را از دست داده باشد.
ایمپلنت‌های دندانی نیز همانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند، زیرا پلاکت‌های میکروبی باعث عفونت لثه می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود از برس‌های بین‌دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحا خمیردندان‌های مخصوص ایمپلنت استفاده شود.
افرادی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند.
به‌طور کلی استفاده از سیگار، موادمخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهند.

طراحی لبخند جردن

دکتر حمیدرضا خضرایی، جراح و دندانپزشک؛ مدت 18سال است که در این حیطه پزشکی مشغول به کار هستم و در این مدت دوره‌هایی از جمله دوره ایمپلنت ICOI و دوره...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم متین صفت

    و این سوال یادم رفت که من سه تا از دندونام پلاک هست جلو میشه استفاده کرد؟ و روی دندونهام مواد گذاشتم تا صاف بشه یجور لمینت با قلم گذاشتن فعلا مشخص نشه تو رفتگیا تا بعد کلا بتراشن و کامپوزیت کنن منتها من نمیخوام دندونای سالممو بتراشن میخوام صاف بشن تا بتونم روش بعدا اگه خواستم لمینت کنم

  • مریم متین صفت

    سلام دکتر من دندونام کج هستن و میخوام ببینم هزینه این محصول چنده و واقعا جواب میده و یا اینکه مشکلی تو خوردن ایجاد نمیکنه یا جایی رفتن؟

  • حکیمی

    سلام من به علت خرابی دندونام تقریبا۳سال باطرف چپ غذاخوردم وحالامتوجه شدم طرف چپ صورتم چاق ترازراست شده.کمکم کنید درمان چیه؟اگه فقط باطرف راست بجوم غذا دوطرف صورتم مثل هم میشه؟لطفاجواب برید

  • امیر دیهیمی

    سلام خسته نباشین من چهار تا از دندان های جلو رو روکش کرده بودم که روکش دوتاش جداشده ایا میشه کاری کرد؟

  • لغو پاسخ