پوسیدگی دندان ها در جوانی - فرزین مازیار

پوسیدگی دندان ها در جوانی

پوسیدگی دندان ها در جوانی

بروز پوسیدگی در دندان ها در دوران جوانی می تواند نشانگر مشکلاتی در آناتومی و ساختار دندان های فرد باشد و برای او آزاردهنده باشد. در ادامه مطلب به بررسی این مشکل می پردازیم و راهکارهای ÷پیشگیری و درمان پوسیدگی در دندان ها در جوانی را بررسی می کنیم.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با فرزین مازیار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

پوسیدگی دندان دلیل بر وقوع چه اتفاقاتی در ساختار دندانی است؟

پوسیدگی دندان عفونتی است که توسط ترکیبی از غذاهای حاوی کربوهیدرات ( شکر و نشاسته) مثل نان، غلات، شیر، نوشابه ها، میوه ها، کیک و شکلات ها و باکتری های موجود در دهان ایجاد می شود. باکتری ها در یک لایه نازک به نام پلاک تجمع پیدا می کنند که این لایه 20 دقیقه پس از خوردن غذا تشکیل می-شود.

محل های شایع تجمع پلاک عبارتند از ترک ها، شیارها و فرورفتگی های موجود در دندان های خلفی، قسمت های بین دندانی، اطراف ترمیم ها و روکش ها و در نزدیکی خط لثه. پلاک از تجمع باکتری ها، اسید، باقیمانده غذا و بزاق دهان تشکیل می شود و به دندان می چسبد. اگر این پلاک به صورت کامل و مداوم برداشته نشود پوسیدگی رخ می دهد. تعداد زیادی از باکتری ها در محیط دهان وجود دارند اما تعداد کمی از آنها باعث ایجاد پوسیدگی می شوند.

وقتی این باکتری ها به مواد حاوی کربوهیدرات دسترسی پیدا می کنند از آنها تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند. این اسید مواد سخت دندان (مینا و عاج) را حل و در نهایت به عصب دندان راه پیدا می کند.

چرا دندان پوسیده می شود و برای مقابله با پوسیدگی دندان چه باید کرد؟

برای جواب دادن به این سوال بهتر است ابتدا به بررسی علائم ÷پوسیدگی و درد ناشی از آن بپردازیم.

علائم شایع پوسیدگی  دندان:

  • در مراحل اولیه پیشرفت پوسیدگی بدون درد است.
  • افزایش حساسیت به غذاها یا نوشیدنیهای سرد، گرم یا شیرین.
  • درد، که تنها وقتی ایجاد می شود که لایه های عمیق تر پوسیده شده باشند.
  • از دست رفتن بافت و ضعیف شدن دندان

 

درد ناشی از پوسیدگی دندان و علت آن:

  • التهاب ایجاد شده توسط باکتری ها
  • نمایان شدن سطح ریشه
  • حرکت مایعات موجود در لوله های بسیار ظریف داخل ساختمان عاج دندان

 

روش های اصلی و موثر در درمان پوسیدگی دندان

امروزه راه های مختلفی برای  وجود دارد. در این حالت روش انتخاب شده برای درمان پوسیدگی دندان بسته به شدت مشکل می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

پر کردن  حفره دندان پوسیده

 

دندان پزشک از یک دریل مخصوص برای پر کردن دندان استفاده کرده و بخش های پوسیده را از دندان جدا می کند. در ادامه دندانپزشک دندان را با استفاده از یک ماده مخصوص همچون نقره، طلا یا رزین کامپوزیت پر می کند.

روکش کردن دندان پوسیده

برای پوسیدگی های وسیع تر، دندان پزشک ممکن است از یک روکش دندان سفارشی بر روی دندان برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرده و این روکش را بر روی تاج طبیعی دندان قرار دهد. قبل از انجام این کار لازم است بخش های پوسیده از روی دندان پاک شوند.

 

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم (زیرکونیا) ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می‌کند، اما به سادگی روکش‌های ساخته شده از پرسلان یا سرامیک شکسته نمی‌شوند. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند این روکش زیرکونیوم را در طول یک روز بسازند.

 

امروزه پیشرفته‌ترین روکش‌های دندانی در دنیا روکش‌های نشکن و مقاوم زیرکونیوم بوده که یک لایه سفید رنگ از عنصر زیرکونیوم اکسید (Zirconium Oxide) میزان استحکام دندان هنگام جویدن را تا 1200 مگا پاسکال بالا می‌برد. سازگاری بسیار بالای روکش‌های زیرکونیا با بافت زنده و سازگاری بیولوژیکی آن با مخاط دهان و نمای منحصر به فرد و کاملا طبیعی این روکش ها باعث شده که به عنوان بهترین روکش دندان شناخته شوند.

عصب کشی دندان پوسیده

 

هنگامی که پوسیدگی دندان باعث مرگ اعصاب آن شود، دندان پزشک از روش عصب کشی برای نجات دادن دندان و درمان حساسیت دندان  استفاده خواهد کرد.

در این روش عصب دندان و بافت های مربوط به اعصاب خونی دندان خارج شده و بخش های دارای پوسیدگی از روی دندان پاک می شوند. علاوه بر رفع علت دندان درد در این زمان دندانپزشک وضعیت عفونت های احتمالی دندان را بررسی کرده و از دارو برای ضد عفونی کردن و از بین بردن عفونت در صورت نیاز استفاده می کند.

پس از این کار دندان پزشک دندان را پر کرده و گاهی اوقات از یک روکش بر روی دندان برای رفع کامل حساسیت دندانی استفاده می کند.

روت کانال‌تراپی طی یک یا دو جلسه انجام می‌شود. دندانپزشک در ابتدا از دندان عکس می‌گیرد تا شکل کانال‌های ریشه را ببیند و وجود نشانه‌های عفونت در استخوان اطراف دندان را بررسی کند. سپس مراحل عصب کشی دندان انجام می شود .

 

قیمت عصب کشی دندان با توجه به شدت مشکل ایجاد شده و وضعیت دندان آسیب دیده متفاوت می باشد. به هر حال بسیاری از موسسات بیمه حداقل بخشی از هزینه پر کردن دندان و درمان ریشه دندان را تحت پوشش خود قرار می دهند. همچنین هزینه عصب کشی دندان به تعداد کانال های دندان بطور مثال سه کاناله بودن دندان و موقعیت دندان، دندان جلو و یا دندان عقل بستگی دارد.

فلوراید تراپی و درمان پوسیدگی دندان

فلوراید احتمالاً موثر ترین روش در دسترس برای پیشگیری و محدود کردن سطح گسترش پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان  است. اگر دندان پزشک در مراحل اولیه تشکیل پوسیدگی را تشخیص دهد، درمان با فلوراید می تواند باعث بازیابی مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان شود.

کشیدن دندان دچار پوسیدگی

 

در موارد جدی ایجاد پوسیدگی دندان، ممکن است نیاز به کشیدن دندان برای پیشگیری از گسترش عفونت وجود داشته باشد. به هر حال از دست دادن دندان ها می تواند بر ظاهر و عملکرد دندان های اطراف دندان از بین رفته تاثیر داشته باشد و به همین دلیل دندان پزشک ممکن است از یک کاشت دندان مصنوعی، پل یا ایمپلنت  دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و فضای خالی باقیمانده از آن استفاده کند.

 

از دست دادن دندان و دندان‌های مصنوعی شل زندگی اجتماعی بسیاری را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اما امروزه به لطف برنامه‌های درمانی مدرن می‌توان هر چیزی را از یک تک دندان افتاده تا قوس کامل دندان را جایگزین نمود. از دندانپزشک بخواهید تا گزینه‌های متفاوت ایمپلنت دندان مناسب برای شرایط شما را برایتان توضیح دهد.

راه جلوگیری از خرد شدن دندان دچار پوسیدگی

همان طور که شما هم متوجه شدید شایع ترین علت خورد شدن ناگهانی دندان پوسیدگی از درون است .بهترین راه برای تشخیص زود هنگام این پوسیدگی مراجعه ی دوره ای به دندان پزشک می باشد.

در چنین شرایطی اگر مشکل بیمار در مراحل اولیه تشخیص داده شود با یک درمان ساده و کم هزینه می توان از پوسیدگی بیشتر و در نتیجه خرد شدن دندان ها جلوگیری کرد.

لکه های سیاه بین دو دندان  نشانه پوسیدگی هستند؟

بسیاری از افراد دچار لکه ی سیاه رنگ کوچکی بین دو دندان خود به خصوص دندان های کرسی می شوند . سوال این افراد برای این لکه این است که این خال کوچک پوسیدگی است یا لک و جرم .

توصیه ی ما به این افراد این است که در این حالت هم حتما به دندانپزشک مراجعه داشته باشند، در این حالت دندان پزشک با وسیله ی خاصی به نام (سوند) شروع به معاینه ی دندان آن ها می کند.

 

دندان پزشک سوند را بر روی سیاهی می کشد اگر در این حالت سوند بر روی دندان گیر کند این حالت پوسیدگی است و باید زودتر درمان و پر شود و اگر سوند بر روی دندان گیر نکند و به راحتی و بدون ایجاد مانع عبور کند در این حالت سیاهی ممکن است لک یا جرم باشد که با جرم گیری قابل درمان است.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار

درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مازیار با همکاری مجرب ترین متخصصین دندانپزشکی و دندانپزشکان عمومی با سابقه گامی موثر در جهت خدمت به هموطنان عزیز برداشته است. خدمات: جراحی لثه جراحی فک و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • درسا اکبری

    سلام من صبح ها که بیدار میشم لثه ها و فکم درد میکنه دلیلش چی میتونه باشه

  • لغو پاسخ