کدام یک از رنگ های کامپوزیت برای چهره شما مناسب است؟ - فرزین مازیار

کدام یک از رنگ های کامپوزیت برای چهره شما مناسب است؟

کدام یک از رنگ های کامپوزیت برای چهره شما مناسب است؟

آیا به زیبایی چهره خود و سلامت دندان هایتان اهمیت می دهید ؟ آیا تصمیم به انجام کامپوزیت دندانی دارید؟ آیا می دانید چگونه باید رنگ کامپوزیت دندانی مناسب خودتان را انتخاب کنید؟ پاسخ دقیق و کامل این سوالات را در ادامه مطلب ارائه می دهیم.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با فرزین مازیار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

انتخاب رنگ کامپوزیت مناسب با چهره فرد

انتخاب کامپوزیت دندان مناسب برای صورت شما می تواند یک اثر هنری باشد. از آنجا که ونیرها شامل انواع و اقسام سبک ها و اشکال مختلف می باشند ، متغیرهای زیادی وجود دارد که شما و دندانپزشک تان به هنگام انتخاب ونیرهای مناسب برای دهانتان باید در نظر داشته باشید.  این متغیرها عبارتند از:

رنگ دندان اصلی و انتخاب کامپوزیت دندان

رنگ مناسب کامپوزیت دندان یا ونیر پرسلن شما با استفاده از نمودار استاندارد رنگ دندان مشخص می شود. این نمودار به 4 بخش (خاکستری، زرد مایل به قرمز، قهوه ای مایل به قرمز و خاکستری مایل به قرمز) و یازده زیرمجموعه تقسیم می شود. شما باید لایه ای برای ونیرهای خود انتخاب کنید که حدودا دو لایه روشن تر از دندان های طبیعی شما باشد.

کدام یک از رنگ های کامپوزیت برای چهره شما مناسب است؟

اولین قدم پس از اینکه تصمیم به انجام کامپوزیت دندان گرفتید انتخاب رنگ کامپوزیت دندان است. انتخاب رنگ کامپوزیت شاید آنقدرها هم ساده نباشد و باید نکات خاصی در نظر گرفته شود.

تنوع در انتخاب رنگ کامپوزیت بسیار بالا است به طوری که تقریبا محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. انتخاب رنگ کامپوزیت با نظر خود بیمار و با مشاوره متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام میشود. نکته مهم در انتخاب رنگ مناسب طبیعی بودن رنگ دندان پس از انجام کامپوزیت است. البته بعضی از مراجعه کنندگان دوست دارند دندان هایشان بسیار سفیدتر از حالت طبیعی به نظر بیایند.

گاهی رنگ خاص دندان و ساختار رنگدانه های دندان باعث تشخیص اشتباه رنگ می شوند. علاوه بر این برای ایجاد حداکثر دوام و ماندگاری رنگ کامپوزیت، هنگام انتخاب رنگ باید عواملی را که بعدا موجب تغییر رنگ میشوند را نیز در نظر گرفت. از جمله این عوامل جنس بزاق دهان و میزان رطوبت فضای دهان است.

به همین دلیل است که انتخاب رنگ کامپوزیت دندان حتما باید توسط متخصص دندانپزشک زیبایی انجام شود تا تمامی نکات و جوانب تخصصی در نظر گرفته شود.

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان های تیره به مراتب راحتتر از دندان های سفید و روشن می باشد. اکثر دندانهای سالم دارای رنگ سفید و روشن هستند و بنابراین انتخاب رنگ کامپوزیت برای آنها دشوارتر بوده و نقش دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی در این موارد پررنگ تر خواهد بود.

رنگ نور محیط در زمان ارزیابی رنگ دندان نیز از عوامل ایجاد کننده خطای چشم است به حدی که حتی ممکن است وسایل و ابزار های مدرن دیجیتال نیز دچار خطا شوند اما خوشبختانه امروزه با کمک تجهیزات و متدهای جدید این اشتباهات به حداقل رسیده.

همچنین در مواردی که میخواهید از کامپوزیت دندان برای اصلاح رنگ دندان استفاده کنید در نظر داشته باشید رنگ دندانی که کامپوزیت می شود بی تاثیر روی نتیجه نهایی نیست.

دوام رنگ های کامپوزیت دندان

استفاده و بکارگیری مواد اولیه مرغوب برای کامپوزیت کردن دندان در کیفیت نهایی و همچنین ماندگاری رنگ الزامی هستند و چنانچه از مواد اولیه کم کیفیت استفاده شود حتی در صورت رعایت تمامی موارد مراقبتی، تغییر رنگ کامپوزیت اجتناب ناپذیر است.

در عین اینکه رنگ کامپوزیت دندان عموما از دوام بالایی برخوردار است ماندگاری آن به عواملی چون مصرف مواد غذایی رنگی مانند قهوه، نوشابه، چای و میوه های رنگی مانند شاه توت و میزان مصرف دخانیات در درازمدت نیز بستگی دارد و طبیعتا ملاحظه این موارد میتواند ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان را افزایش دهد.

در عین حال در بسیاری موارد حتی در صورت تغییر رنگ، پولیش دندان این تغییر را برطرف میکند چرا که مواد کامپوزیت دندان بسیار با دوام هستند و رنگ به عمق آنها نفوذ نمی کند.

 تغییر رنگ کامپوزیت دندان و سفید کردن آن

وقتی برای اولین بار پزشک کامپوزیت ها را روی دندان شما کار می‌گذارد، از آن حجم زیبایی، سفیدی و درخشندگی غرق اعتماد به نفس و خوشحالی می‌شوید، اما به مرور زمان، رنگ ونیرها تغییر می‌کند. چرا این اتفاق می‌افتد و آیا می‌توان ونیرها را سفید کرد؟

البته خبر خوشی نیست، اما باید بدانید که کامپوزیت ونیرها معمولاً به تکنیک‌های سفید کردن مانند ژل سفیدکننده، جوش شیرین، یا حتی روش‌های سفید کردن حرفه‌ای هم جواب نمی‌دهند.

به هر حال، ونیر شما چه پورسلین یا رزینی باشد این روش‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. این مواد نسبت به دندان‌های طبیعی متراکم‌ترند و به همین دلیل نسبت به رنگ گرفتن مقاومند اما اگر رنگ بگیرند نسبت به روش‌های سفید کردن هم مقاومت می‌کنند.

راهکارهای سفید کردن کامپوزیت دندان

اگر کامپوزیت دارید باید از راه‌های دیگری برای سفید کردن استفاده کنید که عبارتند از:

مسواک زدن دندان‌ها بعد از نوشیدن چای یا قهوه

پس از خوردن قهوه یا وعده‌های غذایی مسواک بزنید زیرا مسواک می‌تواند باعث کاهش اتصال مواد اسیدی و قندی به دندان‌ها شود و به این ترتیب، مانع از رنگ گرفتن بیش‌تر می‌شود.

 سفید کردن دندان‌های اطراف کامپوزیت

وقتی می‌خواهید از کامپوزیت استفاده کنید، احتمالاً دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند برای هماهنگی رنگ دندان‌های دیگر با کامپوزیت، دندان‌های اطراف را سفید کنید. چنین رویکردی یک روش پیشگیرانه است.

 

اگر دندان‌هایتان را پیش از استفاده از کامپوزیت سفید نکرده‌اید، هنوز هم می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط خیلی سخت‌تر است که سفیدی دندان‌ها و کامپوزیت با این روش با هم متناسب شود. کامپوزیت ونیر ‌ها هم سفید نمی‌شوند اما می‌توانید دندان‌های دیگر را سفید کنید.

استفاده از کامپوزیت های جدید به جای قدیمی‌

اگر دندانپزشک متوجه رنگ‌گرفتگی کامپوزیت شما شود به شما پیشنهاد می‌کند که کامپوزیت جدیدی را جایگزین ونیرهای قدیمی کنید.

حتماً پیش از استفاده از کامپوزیت جدید، از روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنید تا رنگ دندان‌ها با کامپوزیت ونیرهای جدید هماهنگ شود.

کلینیک دندانپزشکی دکتر مازیار

درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مازیار با همکاری مجرب ترین متخصصین دندانپزشکی و دندانپزشکان عمومی با سابقه گامی موثر در جهت خدمت به هموطنان عزیز برداشته است. خدمات: جراحی لثه جراحی فک و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • درسا اکبری

    سلام من صبح ها که بیدار میشم لثه ها و فکم درد میکنه دلیلش چی میتونه باشه

  • لغو پاسخ