همه چیز درباره ایمپلنت یا کاشت دندان - مركز تخصصي دندانپزشكي مريشا

همه چیز درباره ایمپلنت یا کاشت دندان

همه چیز درباره ایمپلنت یا کاشت دندان

چه کسانی می توانند ایمپلنت کاشت دندان انجام دهند؟ در چه سنی؟

مرکز تخصصی دندانپزشکی مریشا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مركز تخصصي دندانپزشكي مريشا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

افرادی که به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی و تصادفات و… دندان های خود را از دست داده باشند.

اما در رابطه با سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندانی باید گفت که ایمپلنت باید در سنی که رشد فکی و استخوانی فرد مورد نظر کامل شده باشد، انجام گیرد؛ در خانم ها از 16 و آقایان از 18 سال به بالا انجام عمل کاشت دندان مانعی ندارد، به همین دلیل به طور مثال برای نوجوان 12 ساله ای که دندان کرسی خود را، که بیش از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی قرار دارد از دست می دهد، ایمپلنت توصیه نمی شود، بلکه باید با مراقبت و حفظ سلامت بافت های استخوانی و فکی و مدیریت فضا در آن ناحیه به دلیل تمایل دندان های اطراف به پرکردن آن، اجازه داد سن فرد به میزان مورد نظر رسیده و سپس ایمپلنت صورت بگیرد.

عمر مفید بهترین نوع ایمپلنت کاشت دندان که توسط دندانپزشک متخصص انجام شده چقدر است؟

ایمپلنت قابلیت ماندگاری و بقا تا پایان عمر و در تمام طول زندگی را دارد. برخی از دندانپزشکان در این باره می گویند که بیمارانی داشته اند که تا 20 سال قبل این عمل را انجام داده اند و کماکان از آن دندان ایمپلنت شده استفاده کرده و مشکلی هم ندارند.

در چه مواردی از ایمپلنت کاشت دندان استفاده می شود؟

فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.

فاصله زیاد بین دندان ها در اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان به طوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.

زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.

زمانی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

چنانچه تنها یک دندان از دست رفته باشد.

علل پس زدن ایمپلنت کاشت دندان

این در حالی است که ایمپلنت دندان نه تنها به دندان های مجاور آسیب نمی رساند، بلکه کاشت ایمپلنت به دلیل تحریک استخوان ناحیه بی دندانی مانع از تحلیل استخوان می شود. هزینه ایمپلنت دندان جلو معادل قیمت ایمپلنت هر دندان دیگر می باشد و تفاوتی ندارد.

 ایمپلنت و کاشت دندان چنانچه چند دندان از دست رفته باشد

برای پر کردن این نوع ناحیه بی دندانی، معمولا از پروتز متحرک استفاده می شود. پروتزهای متحرک با قلاب دور دندان قرار می گیرند. در این درمان با وجود اینکه نیازی به تراش دندان های مجاور نیست، اما سنگینی و فشار پایه ها به دندان های پایه منجر به لق شدن دندان های مجاور و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود. در این مورد نیز می توان با کاشت ایمپلنت، علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، مانع آسیب رسیدن به دندان های سالم و استخوان فک شد.

 آیا ایمپلنت کاشت دندان پس می زند؟

خیر، ایمپلنت دندانی بر خلاف انواع دیگر پیوندها ( قلب ،کلیه، ریه و… ) پس نمیزند چرا که تیتانیوم فلزی است که با محیط بدن کاملا سازگار است.

علل از دست دادن ایمپلنت کاشت دندان چیست؟

اما علل از دست دادن ایمپلنت شامل عواملی است مثل:

– جراحی نامناسب

– تروما ( آسیب و ضربه ) به ایمپلنت دندانی بلافاصله بعد از جراحی

– پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو

– از همه مهمتر، عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار

فواید ایمپلنت کاشت دندان نسبت به درمان های دیگر جایگزینی دندان

دلیل این که اغلب ایمپلنت دندانی اولین انتخاب و درمان استاندارد جایگزین دندان از دست رفته است و به درمان های دیگر ارجحیت دارد عبارتند از:

از جهات زیادی مشابه دندان طبیعی و سالم عمل می کند.

از استخوان تکیه گاه دندانها محافظت می شود. اگر فضای دندان از دست رفته خالی بماند یا جایگزین مناسبی برای آن استفاده نشود، مشکلاتی مانند تحلیل و کاهش استخوان فک ایجاد میشود. هنگامی که دیگر استخوان از سمت دندان طبیعی حمایت نمی شود، تخریب شده و سفتی و استقامت خود را از دست می دهد. ایمپلنت دندانی تنها جایگزین دندان طبیعی است که از استخوان محافظت کرده و تولید استخوان طبیعی را تحریک می کند و مانع تحلیل آن می شود.

یک ایمپلنت دندانی ثابت و محکم، طوری جایگزین دندان از دست رفته میشود که از نظر عملکرد، ظاهر و احساس برای بیمار مشابه دندان طبیعی است. گزینه های دیگر جایگزین دندان میتوانند منجر به تحلیل استخوان شده و در خوردن، صحبت کردن، زیبایی لبخند و فعالیتهای دیگر روزمره اختلال ایجاد نمایند.

راه حلی بلند مدت و ماندگار است.

دندان مصنوعی و بریجهای دندانی مرسوم تنها پنج تا ده سال دوام دارند و در صورتی که مراقبت بسیار خوبی از آنها بشود بیش از ده سال دوام خواهند داشت اما پس از آن، زمان تعویض فرا میرسد و باید جایگزین شوند در صورتی که ایمپلنت دندانی اگر چه نیاز به تنظیمات دوره ای دارد اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود میتواند تا آخر عمر دوام داشته باشد و هیچ نگرانی ایجاد نکند.

ظاهر صورت و لبخند به صورت طبیعی حفظ می شود. صورت بدون وجود دندانها کمی شل شده و لبها آویزان میشوند و چهره به نظر غمگین می رسد. با ایمپلنت ظاهر طبیعی صورت و لبخند حفظ می شود.

نیاز به ظرفی برای نگه داشتن دندان مصنوعی وجود ندارد.

اگر از ایمپلنت دندانی به جای دندان مصنوعی استفاده کنید دیگر دندانتان برای همیشه در دهان خواهد بود و لازم نیست به دنبال جایی برای نگهداری دندان بگردید. دیگر لازم نیست نگران لغزیدن، لق شدن و افتادن دندان باشید. مسواک و نخ دندان در ایمپلنت دندانی دقیقا همانند دندان طبیعی استفاده می شود و لازم نیست دندان را خارج از دهان تمیز کنید.

از دندانهای سالم محافظت می کند.

در روش بریج، از دندانهای سالم دو طرف دندان از دست رفته به عنوان تکیه گاه برای ثابت کردن دندان مصنوعی استفاده میشود که این امر باعث میشود یک طرف یا هر دو طرف دندان از دست رفته، ساییده شود و در نتیجه دندانهای سالم اطراف دندان از دست رفته نیز صدمه می بینند. بنابراین در بریج دندانهای سالمی که باید از بریج پشتیبانی کرده و آن را نگه دارند خود به مرور زمان دچار مشکل میشوند اما در مورد ایمپلنت چنین نیست. ایمپلنت در استخوان فک جای دارد و کاری به دندانهای سالم اطراف ندارد.

بعد از انجام ایمپلنت به راحتی صحبت می کنید.

دندان مصنوعی متحرک برای برخی افراد یک چالش همیشگی برای صحبت کردن است. با ایمپلنت دندانی عملکرد دهان و تکلم درست همانند دندان طبیعی است.

می توانید غذاهای مورد علاقه تان را با خیال راحت بخورید.

غذاهای مورد علاقه خود را بدون نگرانی و با خیال راحت می توانید مصرف کنید و از آنها لذت ببرید. ایمپلنت همانند دندان طبیعی راحت و محکم است و لازم نیست مانند دندان مصنوعی برای مصرف برخی غذاها نگران باشید یا احساس ناراحتی بکنید.

دیگر دچار پوسیدگی تاج دندان نمی شوید.

در تاج مصنوعی ایمپلنت، پوسیدگی اتفاق نمی افتد اما باید طبق برنامه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و کار مراقبت و نظافت آن را هر روز به درستی انجام دهید تا لثه هایتان تمیز بماند، همانند زمانی که دندان طبیعی داشتید.

 نگران لغزیدن دندان نباشید.

دندان مصنوعی هنگام خندیدن، صحبت کردن، بوسیدن و غذا خوردن ممکن است از جای خود بلغزد و مجبور باشید دوباره آن را با دست در جای خود قرار دهید. ایمپلنت دندانی در جای خود ثابت است و به صورت طبیعی به استخوان فک جوش خورده است بنابراین هرگز لغزش و جا به جایی نخواهد داشت.

 

مرکز تخصصی دندانپزشکی مریشا

مرکز تخصصی دندانپزشکی مریشا تخصصی ترین مرکز ایمپلنت (برندهای معتبر دنیا) طراحی لبخند و ردیف کردن دندان ها (کامپوزیت ونیر، لمینت سرامیکی، ارتودنسی) جراحی لثه و دندان عقل با پیشرفته...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ