روان درمانی چیست؟ روان درمانی را بهتر بشناسیم - مرکز روانشناسی و مشاوره موفقیت

روان درمانی چیست؟ روان درمانی را بهتر بشناسیم

روان درمانی چیست؟ روان درمانی را بهتر بشناسیم

 

مرکز روانشناسی و مشاوره موفقیت نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز روانشناسی و مشاوره موفقیت کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

روان درمانی چیست؟

روان درمانی توسط متخصصین روان شناسی برای درمان طیف وسیعی از اختلالات روانی و مشکلات هیجانی به کار می‌رود. این فرایند که از طریق گفت و گو انجام می‌شود به افراد کمک می‌کند تا بتوانند علائم روحی و روانی ناخوشایند خود را کاهش داده و آن‌ها را تحت کنترل داشته باشند. این امر به افزایش سطح رفاه و بهزیستی در زندگی کمک شایانی می‌کند.

جلسات روان درمانی

جلسات روان درمانی می‌تواند به صورت فردی، گروهی، زوج درمانی و یا خانواده درمانی برگزار شود. شرکت در این جلسات محدودیت سنی خاصی ندارد و برای کودکان و بزرگسالان قابل اجراست. درمانگران معمولا جلسات را به صورت یک بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه تنظیم می‌کنند.

روان درمانی می‌تواند به دو صورت کوتاه مدت و یا بلندمدت برای افراد اجرا شود. امروزه برای اکثر مشکلات از درمان های کوتاه مدت استفاده می‌شود. با این حال برخی مشکلات نظیر درمان اختلالات شخصیتی به درمان های بلندمدت نیاز دارند. در این شرایط درمان ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد.

روان درمانی و درمان های دارویی

روان درمانی گاهی اوقات همراه با درمان دارویی انجام می‌شود. بسته به شرایط روانی مراجع گاهی اوقات درمان دارویی و گاهی اوقات روان درمانی ارجحیت پیدا می‌کند. با این حال تحقیقات نشان داده است حتی در شرایطی که اوضاع روانی مراجع ایجاب می‌کند که درمان دارویی صورت بگیرد، قرار گرفتن روان درمانی در کنار داروها باعث دو چندان شدن اثرات درمانی می‌شود.

در صورتی که نیاز به درمان دارویی وجود داشته باشد، درمانگر شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

روان درمانی و انواع آن

امروزه رویکردهای متفاوتی برای روان درمانی شکل گرفته است که هرکدام مبنای تئوری مربوط به خود را دارند. این که چه رویکردی برای مراجعین باید مورد استفاده قرار بگیرد به نوع مشکل آن ها بستگی دارد. ممکن است درمانگران رویکردی التقاطی را اتخاذ کنند و در جریان کار خود از تکنیک های درمانی مختلف استفاده کنند. در ادامه به رایج‌ترین رویکردهای درمانی اشاره خواهیم کرد:

درمان های شناختی-رفتاری

درمان شناختی-رفتاری افکار انسان را منشا تمامی احساسات و رفتارها در نظر می‌گیرد. به همین خاطر در این درمان درمانگر تلاش  می‌کند تا برای حل مشکلات الگوهای ناسازگار و مخرب افکار را در فرد پیدا کرده و به او کمک کند تا افکار مناسبی را جایگزین آن‌ها کند. درمان شناختی-رفتاری امروزه به عنوان رایج‌ترین شیوه روان درمانی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحقیقات نشان داده است که در درمان طیف وسیعی از اختلالات روانی کاربرد دارد.

درمان های روان پویشی

درمان های روانپویشی که تحت تاثیر نظریه روان کاوی قرار دارند، رفتار و بهزیستی روانی را تحت تاثیر تجارب اولیه کودکی و الگوهای ناخودآگاه ذهن می‌دانند. درمانگر در طول جلسات درمان به کاوش ذهن ناخودآگاه فرد می‌پردازد و تلاش می‌کند تا برای تجارب ناخوشایند دوران کودکی تجاربی اصلاحی فراهم کند.

درمان های حمایتی

درمان های حمایتی به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند از منابع درون روانی خود به طرز بهتری استفاده کنند. این امر به ایجاد عزت نفس، کاهش اضطراب، تقویت مکانیسم‌های مقابله و بهبود عملکرد اجتماعی فرد کمک می‌کند.

روان درمانی روانکاوی

 

مرکز روانشناسی و مشاوره موفقیت

 مرکز روانشناسی و مشاوره موفقیت روانپزشکی یکی از تخصص‌ های پزشکی است. این رشته تخصصی به بررسی مسایل رفتاری، هیجانی و پیشگیری و درمان اختلالات روانی می‌ پردازد. روانپزشکان، مدرک...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • عرب

    سلام من خانوم 27 ساله یه بچه سه ساله دارم استرس شدید دارم جوری که توی جمع نمیتونم برم دست وپام خیس عرق میشه سردمیشه بیقرارمیشم انگاریه اتفاقای توی بدنم میفته بیرون نمیتونم برم الانم انگاری یکی داره گلوموفشار میده اضطراب شدید دارم ازبعدزایمانم اینطوری شدم باز یه مدت بهترشدم با الان یهساله اینطوریم سمت چپم درد میکنه احساسم میکنم استرس به قلبم زده تورخداکمکم کنین

    • طاهره علی زاده

      پسرمن رفتارهای دوقطبی داشت وروز به روز بیشتر میشه شب ادراری هم داشت العان ۱۴ سالشهرفتارهایش خیلی منو ازار میده ودیگه نمتونم کنترلش کنم ومحیطی که ما زندگی میکنیم بچه های خیلی زیادی هستن وازهمه نوع بچه پیدا میشه ازنظر رفتاری

    • طاهره علی زاده

      سوال من لطفا به صورت عمومی نمایش داده نشود

    • طاهره علی زاده

      سلام من یک پسر ۱۴ ساله دارم این علایم دوقطبی دارد داروی سراترالین وامیی پرامین مصرف میکند واین رفتارهاش خیلی زیاد شده ومن دیگه کلافه شدم تورو خدا کمکم کنید

  • لغو پاسخ