درمان دندان های از دست رفته - مطب ایمپلنت و زیبایی

درمان دندان های از دست رفته

درمان دندان های از دست رفته

هر فردی در طول عمر خود حتی با رعایت و انجام کارهای مربوط به بهداشت و سلامت دندان مثل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و…، سه دندان خود را از دست می دهد.

مطب ایمپلنت و زیبایی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مطب ایمپلنت و زیبایی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بنابراین اگر دندان خود را از دست داده اید، نیاز به تصمیم گیری در مورد جایگزینی آن دارید.

در این مقاله توضیحات و اطلاعات مفیدی در مورد بهترین و قطعی ترین روش های درمان دندان های از دست رفته ارائه می دهیم. با ما همراه شوید.

برای درمان دندان از دست رفته چه راهکارهایی وجود دارد؟

از دست رفتن دندان ها یک اتفاق ناخوشایند برای همه افراد است. کشیدن دندان ها و یا افتادن آن ها در نهایت موجب تحلیل لثه و تغییر فرم صورت خواهد شد. افرادی که دندان های سفید، ردیف و زیبا دارند چهره ای جذاب تر و جوان تر خواهند داشت.

پس بهتر است همه ما به خوبی از دندان هایمان محافظت کنیم و سعی کنیم با نگهداری از آنها روند پیری را به تعویق بیاندازیم.

 

بیماری های لثه، ضربه و پوسیدگی از جمله علل شایعی است که منجر به از دست رفتن دندان ها می شود. وجود فضای خالی ناشی از کشیدن دندان ها، یک اتفاق ناخوشایند است که در سال های گذشته بریج یک راهکار مناسب برای پوشاندن این فضا بود.

بریج تا سال های زیادی به عنوان یک درمان ایده آل و مطلوب برای بیماران بود. زیرا آن ها می توانستند در مدت زمانی کوتاه و بدون هیچ گونه مشکلی ظاهر نازیبایی که در میان دندان ها به وجود آمده بود را برطرف نمایند.

بریج های دندانی و درمان دندان از دست رفته

بریج ها در مقایسه با دندان های مصنوعی رسیدگی بهداشت راحت تری دارند چون نیازی نیست برای مسواک زدن از دهان خارج شوند.

دندان های بریج شده، از دندان های کناری که به عنوان پایه استفاده می شود، محافظت می کند و مانع از تغییر رنگ، پوسیدگی و یا کج شدن آنها می شود.

 

بریج ها در نهایت لبخندی زیبا را برای بیمار به ارمغان خواهند آورد و روش درمانی نسبتا خوبی برای دندان های از دست رفته هستند و در مدت زمانی کوتاه قابل پیاده سازی می باشند.

 

 

در این روش جای خالی یک یا چند دندان پر می‌شود به‌طوری‌که یک بریج ثابت در این منطقه چسبانده یا سیمان می‌شود – تنها دندان‌پزشک می‌تواند آن را جدا کند.

نصب بریج های دندانی به چه صورت است؟

نصب بریج معمولاً بیش از یک جلسه‌ی درمانی لازم دارد. در اولین جلسه، دندان‌پزشک دندان‌های دو طرف جای خالی دندان را آماده کرده که بعداً بریج به این دو دندان متصل خواهد شد.

 

سپس دندان‌پزشک یک طرح از جای خالی دندان درست کرده و آن را به لابراتواردندان‌سازی می‌فرستد.

تکنسین‌ها در لابراتوار از فلز، سرامیک، شیشه – سرامیک و یا ترکیبات دیگر، بریج های دندانی را می‌سازند. دندان‌پزشک یک بریج موقتی را در محل قرار می‌دهد تا از دندان‌های آماده شده‌ی شما در زمان ساخته شدن بریج اصلی محافظت شود.

در طول یک یا دو جلسه‌ی درمانی بعدی، بریج در محل قرار داده شده و سیمان می‌شود.

مراحل اصلی نصب بریج در محل دندان از دست رفته

  • قبل از قرارگیری بریج، دندان‌های مجاور دندان از دست رفته قابل مشاهده‌اند.

 

  • دندان‌های مجاور این شکاف برای قرارگیری بریج آماده سازی می‌شوند.

 

  • بریج ساخته شده بر روی این دندان‌های آماده شده نصب می‌شود.

 

  • بریج در محل خود سیمان می‌شود.

مزایای بریج های ثابت  دندانی

  • ظاهر، حس و عملکرد آن‌ها همانند دندان‌های طبیعی است.
  • برای تمیز کردن نیازی به برداشتن آن‌ها نیست.
  • هزینه‌ی آن‌ها کمتر از ایمپلنت است.

معایب بریج های ثابت دندانی برای درمان دندان های از دست رفته

  • احتمالاً هزینه‌ی بیشتری نسبت به بریج های متحرک خواهند داشت.
  • دندان‌های مجاور بریج تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • تمیز کردن زیر پونتیک نیازمند تلاش زیادی است.

ایمپلنت؛ روشی نوین و موثر برای درمان دندان های از دست رفته

نزدیک به 50 سال است که ایمپلنت پا به عرصه دندانپزشکی گذاشته است. کاشت دندان یکی از مهم ترین اتفاقات این عرصه است که توانسته در همین مدت زمان نسبتا کوتاه تحول عظیمی را رقم بزند.

 

با ایمپلنت دیگر نگران دندان های از دست رفته نباشید. زیرا می توانید فضای خالی موجود را با دندان های سالم و سفید جایگزین کنید. ایمپلنت به خوبی از لثه محافظت می کند و یک لبخند زیبای همیشگی را به شما هدیه می دهد.

 

فیکسچر، اباتمنت و روکش سه جزء تشکیل دهنده ایمپلنت هستند که در زمان های مشخص در دهان جای می گیرند. آمادگی داشتن استخوان، رسیدگی بیمار به بهداشت دهان و دندان، خودداری از استعمال دخانیات و سلامت عمومی بدن از جمله مواردی است که باید پیش از اقدام برای درمان دارا باشید.

ایمپلنت دندان و آشنایی با آن

امروزه بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته ایمپلنت یا کاشت دندان است. ایمپلنت‌های دندانی شامل سه مرحله اصلی هستند:

  1. فیکسچر با پایه اصلی
  2. اباتمنت یا قطعه پروتزی
  3. روکش

 

در این روش قسمتی به نام فیکسچر (fixture- پیچ یا روکش تیتانیوم) با یک عمل جراحی ساده (حتی در بعضی از موارد بدون نیاز به عمل جراحی) داخل فک قرار داده می‌شود که در حقیقت نقش ریشه دندان از دست رفته را بازی می‌کند سپس با گذاشتن قطعه‌ای به نام abutment روی قسمت اول ( fixture) تاجی را برای پیچ تیتانیومی تعبیه کرده و سپس با قالب‌گیری و گذاشتن روکش روی آن، هم زیبایی و هم شکل دندان تقریبا به فرم یک دندان طبیعی درمی‌آید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندانی در حد 2 تا 8 درصد گزارش شده است که ایجاد واکنش‌های حساسیتی در ابتدای درمان، جراحی نامناسب و طرح‌ریزی غلط درمان از عمده‌ترین دلایل آن است.

عوارض قرار دادن ایمپلنت شامل عوارض ناشی از تزریق‌های دندانپزشکی، درد، صدمه رسیدن به اعصاب دندانی، شکستگی و کوفتگی استخوان و بلعیدن اجزاست که درصد شیوع آن بسیار کم است.

 

  بریج یا ایمپلنت؟ کدام روش برای درمان دندان های از دست رفته مناسب است؟

این روش علاوه بر جایگزینی دندان از دست رفته، با توجه به قرار دادن fixture درون استخوان‌سازی‌ها در فک مانع از تحلیل آن می‌شود. همچنین روش بریج می‌تواند برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته به کار برده شود.

اما یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود بیماران بریج را نسبت به ایمپلنت انتخاب کنند هزینه زیاد ایمپلنت در گذشته بوده است ولی با نزدیک شدن هزینه‌های این دو درمان به هم و همچنین با توجه به اینکه ایمپلنت هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند، بهترین انتخاب می‌تواند ایمپلنت دندانی باشد.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که گذاشتن بریج معمولا با تراش و آسیب رساندن به دندان‌های پایه دو طرف همراه است، به همین خاطر جایگزین دندان‌های از دست رفته ایمپلنت‌های دندانی است.

آیا ایمپلنت و درمان دندان های از دست رفته دردناک است؟

دندان‌پزشک با استفاده از عمل جراحی، ایمپلنت را در استخوان فک قرار می‌دهد. ممکن است پس از پایان جراحی مقداری تورم و حساسیت نسبت به لمس احساس کنید.

به همین دلیل معمولاً داروهای مسکن درد تجویز می‌شوند تا ناراحتی فرد به حداقل برسد. ممکن است دندان‌پزشک شما در طول دوره‌ی بهبودی به شما توصیه کند تا از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید.

مدت دوره‌ی نقاهت بعد از انجام ایمپلنت

چیزی که ایمپلنت را تا این حد محکم می‌کند، رشد استخوان به دور آن و نگه داشتن آن است. این روند نیازمند زمان است. برخی از افراد باید تا زمان بهبودی کامل ایمپلنت به مدت چند ماه صبر کنند. پس از آن می‌توانند دندان‌های جایگزین را بر روی ایمپلنت نصب کنند.

برخی از افراد نیز می‌توانند ایمپلنت و دندان‌های جایگزین را به‌طورهم‌زمان و در یک جلسه‌ی درمانی نصب کنند.

مزایای استفاده از ایمپلنت برای درمان دندان های از دست رفته

مراحل قرار دادن ایمپلنت حدود 4 تا 6 هفته به طول می‌انجامد. به علاوه این روش را می‌توان جایگزین مناسبی برای یک‌دست دندان متحرک دانست که با افزایش و کاهش وزن موجب اذیت و آزار بیمار نمی‌شود.

در این روش همچنین از دندان‌های ثابت با چسب مخصوص که به پایه‌های ایمپلنت وصل می‌شود، استفاده می‌کنند. دندان‌هایی که 90 درصد شباهت به دندان‌های قبلی خود بیمار داشته و تقریبا بدون هیچ گونه نگرانی، همراه با لذت غذا خوردن و بازگرداندن حس اعتماد به نفس بیمار قابل استفاده است.

  • ایمپلنت بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی دارد.
  • دندان‌های مجاور در فرایند نصب ایمپلنت درگیر نخواهند شد.
  • ایمپلنت‌ها ممکن است برای سالیان طولانی ماندگار باشند.
  • برخی از انواع ایمپلنت‌ها و دندان‌های مصنوعی را می‌توان تنها در یک یا دو جلسه‌ی درمانی نصب کرد.
  • ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک در اثر جای خالی دندان جلوگیری می‌کند.

معایب ایمپلنت های دندانی

ازآنجایی‌که ایمپلنت نیازمند عمل جراحی است، انجام آن برای همه‌ی افراد مناسب نیست.

نصب ایمپلنت نسبت به دیگر گزینه‌ها ممکن است زمان بیشتری برده و نیازمند جلسه‌های درمانی بیشتری باشد.

ایمپلنت ممکن است نسبت به دیگر روش‌های درمانی هزینه‌ی بیشتری داشته باشد.

مطب ایمپلنت و زیبایی

ویژه بیماران با محدودیت زمانی تحویل یک روزه ایمپلنت مجهز به دستگاه کدکم (ساخت دندان) ایمپلنت با روش های بدون جراحی (فلپ لث) با برند های شناسنامه دار معتبر سویسی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • عزتالله سنندجی

    قیمت ایمپلنت چقدر هست

  • لغو پاسخ