علل ریزش مو در زنان، کودکان و زنان باردار - مطب زیبایی متخصصین دُریتا

علل ریزش مو در زنان، کودکان و زنان باردار

علل ریزش مو در زنان، کودکان و زنان باردار

علل ریزش مو در کودکان و راه درمان آن

مطب متخصصین دریتا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مطب متخصصین دریتا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

معمولا در کودکان بیماری ریزش مو نداریم مگر اینکه یکسری اتفاقات رخ دهد، در کودکان ایرانی مخصوصا دختران، کمبود آهن خیلی شایع شده است که علت آن معلوم نیست، یا به خاطر تغذیه نامناسب یا فست فود است که باعث کمبود آهن در کودکان شده است به همین جهت ریزش مو به علت کمبود آهن به طور شایع در کودکان ایرانی مشاهده  می شود.

نکته بعدی تغییرات هورمون های تیروئید است. پر کاری یا کم کاری تیروئید در کودکان ایرانی خیلی شایع است به همین جهت توصیه می شود زمانی که مادران با ریزش موی فرزندان خود مواجه می شوند حتما از این دو پارامتر آگاهی داشته باشند:

1-  یکی وضعیت آهن خون، مخصوصا ذخیره آهن که همان فرتین است. فرتین حتما باید بالای 40 باشد.

2- آگاهی از وضعیت هورمون های تیروئیدی، که در محدوده نرمال باشد.

علل دیگری که ممکن است باعث ریزش مو در کودکان شود تب های طولانی، بیماری هایی مثل سرخچه یا آبله مرغان یا بیماری هایی که تب دار است مثل آنفلوآنزای شدید است که به دنبال آن تقریبا بین 2تا3ماه بعد ممکن است کودک دچار ریزش موی واکنشی شود که به آن تلوژن گفته می شود. ریزش مو تلوژن در واقع در اثر یک شوک شدید که در ریشه مو اتفاق می افتد ایجاد می شود و در این ریزش مو ریشه کاملا  سالم است و بعد از تقریبا 6 تا9 ماه دوباره مو به سیکل طبیعی خودش برمی گردد و رویش می کند، البته به شرطی که کودک فقر آهن یا مشکل تیروئیدی و … را نداشته باشد، در غیر این صورت اگر هیچ کدام از اینها علت ریزش مو نباشد خیلی به ندرت دیده می شود که کودکان علل ریزش مویی مثل بزرگسالان را داشته باشند که در این صورت باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تا تشخیص ریزش مو و درمان انجام شود.

علل ریزش مو در خانم ها

کتاب های پزشکی زیادی در مورد انواع ریزش مو داریم که علت های مختلفی می تواند داشته باشد.

علت ریزش موی شایع در خانم ها:

1-  تلوژن افوولیوم یا ریزش موی واکنشی:  این نوع ریزش مو در اثر زایمان، جراحی، سقط، فقر آهن و مشکلات تیروئیدی می تواند ایجاد شود.

2- ریزش موی ارثی یا مردانه: که می تواند الگوی زنانه یا مردانه داشته باشد، ممکن است در خانم ها دیده شود. معمولا در این نوع ریزش مو موهای جلوی سر نسبت به پشت سر نازکتر است که تفاوت سایز و قطر موها این الگو را به ما نشان می دهد.

3- ریزش موهای ناشی از بیماری های  التهابی: این ریزش مو براثر بیماری هایی مانند لیکن پلان، بیماری روماتیسم پوستی به وجود می آیند و همه اینها نیاز به بیوپسی و تشخیص پاتولوژی برای تایید دارند.

علل و درمان ریزش مو در بارداری و بعد از آن چیست؟

در بارداری اتفاقی که در همه خانم ها به وجود می آید این است که هورمونی به نام پروژسترون ترشح می شود که سطح این هورمون در تمام طول بارداری بالا است. وجود این هورمون باعث می شود که جفت در محل خود ثابت بماند و بچسبد، از طرف دیگر این هورمون باعث می شود موها در محل خود در سر بمانند و ریزش پیدا نکنند، به همین جهت اکثر خانم های باردار موهای پر پشت تری پیدا می کنند و بسیار زیباتر می شوند، ولی بعد از بارداری سطح هورمون پروژسترون دچار افت می شود و این افت سه ماه بعد از زایمان خودش را به صورت یک ریزش موی واکنشی نشان می دهد، که در این ریزش موی واکنشی ریشه مو کاملا سالم است.

این ریزش مو به علت تغییرات هورمونی مادر سه ماه بعد شروع می شود و بین 9-6 ماه طول می کشد، بعد از آن به حالت طبیعی خود باز می گردد.

توجه:

– نکته مهمی که مادران باردار باید بدانند این است که چون نوزاد حجم زیادی از کلسیم و آهن بدن مادر را بر می دارد، خانم های ایرانی بعد از بارداری با شدت زیادی از اختلالات و کمبود کلسیم و آهن مواجه می شوند.

– تغییرات هورمونی: تا زمانی که سیکل ماهیانه به حالت طبیعی باز گردد هم اهمیت دارد.

– مادران باردار بعد از زایمان حتما از نظر سطح موادی مانند آهن، کلسیم، ویتامینD و وضعیت هورمون تیروئید حتما چک شوند که اگر اختلال داشته باشند ممکن است بعد از ریزش موی تلوژن، دوباره موها برنگردد و اگر اینها اختلال داشته باشد لازم است حتما در دوره پس از بارداری باید اینها کاملا جایگزین شود تا به حد طبیعی برسد.

راهکار خیلی زیادی برای پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد ولی استفاده از یکسری محلول های مجاز در دوران شیردهی که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود، کمک می کند پس از شروع ریزش مو تلوژن یا ریزش مو واکنشی خیلی زودتر و بهتر تمام شود.

مطب متخصصین دریتا

دکتر زهرا اکبری، متخصص پوست، مو و زیبایی، لیزر درمانی و جراحی های پوست، عضو آکادمی درماتولوژی آمریکا،دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی پوست

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • HOSSEIN KHODAYAR

    سلام خانم دكتر ، بنده بعد از عمل بيني با گذشت يك سال در ناحيه بخيه ها ( دورِ بيني ) التهاب شديد دارم همچنين چانه و پشت سر هم جوش هايي ايجاد شده ، سه تا دكتر رفتم كه هر سه دكتر قرص داكسي تجويز كردن ، چند دوره هم مصرف كردم اما جوش ها نرفتن ، نا گفته نماند به بهداشت سر و صورت حساسم و روزي چند بار سر خودم رو ميشورم و صورت هم با فوم سي گل ميشورم ، لطفا اگه ميشه راهنماييم كنيد ، با تشكر .

  • فریده ایزدی نیا

    سلام وعرض ادب خانم دکتر یه سوال داشتم 29سالمخ زیر چشمم چروک افتاده یه ساله ومعلوم تاالان کاری نکردم میخام بوتاکس کنم لطفا راه حل

  • علی راد

    سلام وقت بخیر از بچگی نه فقط دستام بلکه تمام بدنم لرزش خفیفی داشت الان احساس میکنم بیشترم شده پسر عصبی هم نیستم راه درمان چیه بنظرتون سپاس

  • ناهید احمدی

    سلام من از اوایل بهمن ۹۷بیماری روزه آ گرفتم با مراجعه به پزشک هم بهبودی حاصل نشد، خسته شدم از بس که هرشب ضایعات رو با کرم دست سازشون چرب کردم و دارو خوردم. واقعا سرخورده شدم نمیدونم چرا دست از سرم برنمیدارن این لکه ها ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  • لغو پاسخ