مراقبت های پس از درمان ریشه - کلینیک اُپال

مراقبت های پس از درمان ریشه

مراقبت های پس از درمان ریشه

درمان ریشه دندان یکی از رایج ترین و مهم ترین درمان های دندانپزشکی است و بعد از انجام آن توسط دندانپزشک، لازم است اقدامات مراقبتی توسط فرد انجام گیرد. در ادامه مطلب به بررسی موضوع مراقبت های پس از درمان ریشه می پردازیم.

کلینیک اپال نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک اُپال کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان ریشه دندان

پالپ یا مغز دندان، منطقه ای نرم در مرکز دندان است. در این منطقه علاوه بر عصب، عروق خونی نیز قرار دارد. وقتی عصب دندان به دلایل مختلف دچار ضایعه شود، دندانپزشک برای نجات دندان درمان ریشه (عصب کشی) می کند دندانپزشک با استفاده از تزریق موضعی، دندان را بی حس کرده و پوسیدگی تاج دندان را بر می دارد، با استفاده از تجهیزات بسیار باریک به نام فایل، اعصاب و عروق خونی ریشه را خارج کرده دیواره کانال ریشه سوهان زده می شود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر شود، سپس کانال ریشه شستشو داده می شود. پس از خشک کردن، کانال ریشه با مواد مخصوص کاملا پر شده و تاج دندان بازسازی می شود.

 

لازم است قبل از درمان ریشه دندان به فکر یک همراه باشید تا بتواند پس از اتمام درمان، در صورت باقی مانند اثر داروهای بی حس کننده و آرام بخش شما را همراهی کند، زیرا این داروها می توانند موجب کاهش هوشیاری شما شوند.

شب قبل از فرایند به اندازه کافی بخوابید تا اطمینان حاصل کنید بدن شما از سلامت کافی برخوردار است. این کار می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در بهترین وضعیت قرار دهد تا بهترین عملکرد را داشته باشد و میزان بهبود شما را افزایش دهد.

ممکن است قبل از انجام درمان ریشه برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود. اطمینان حاصل نمایید که آن ها را با دوز تجویز شده مصرف می کنید و در اواسط دوره مصرف آن ها را قطع نکنید زیرا می

تواند باعث بروز باکتری هایی شود که در نهایت موجب آسیب بیشتر به سلامت فرد خواهد شد.

راجع به فرایند درمان با پزشک خود صحبت کنید تا نگرانی شما از خطرات آن کمتر شود

مراقبت های پس از درمان ریشه دندان شامل چه مواردی است؟

مراقبت بعد از اعمال دندانپزشکی به منظور سرعت بخشیدن به روند بهبودی شما امر لازمی است. پس مراجعه کننده، برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی کنید، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده، از هر گونه خود درمانی پرهیز کنید.

 

بازگشت حس به ناحیه بی حس شده تاثیر داروی بی حسی تزریق شده معمولا پس از گذشت یک ساعت به مرور کاهش می یابد و به تدریج، حس کامل و طبیعی به ناحیه برمی گردد. توصیه می شود در طول مدت بی حسی، حتی الامکان از خوردن پرهیز شود. چرا که ممکن است گونه ها و زبان در هنگام جویدن آسیب ببیند. همچنین لازم است از آزمایش بازگشت حس به وسیله فشردن یا گاز گرفتن لب پرهیز شود. در مورد اطفال و نوجوانانی که تحت درمان دندانپزشکی با بی حسی قرار گرفته اند توصیه می شود والدین مراقب باشند تا از گاز گرفتگی پرهیز شود.

مقابله و کاهش درد پس از درمان ریشه دندان

دردهایی که پس از اتمام درمان ریشه احساس می شود به دلیل قطع نمودن و خارج كردن عروق و اعصاب از انتهای كانال ريشه است، این عمل باعث ایجاد زخم و التهابي در اطراف ريشه دندان در استخوان می شود و مانند هر زخم ديگري در بدن، محل آن تا مدتي دردناك و ملتهب خواهد بود. بنابراين وجود دردهاي احتمالي بعد از درمان ریشه نباید موجب نگراني شود.

 

حالت درد بر اساس شدت التهاب، عفونت قبلي كانالها، تعداد كانالها و سیستم دفاعی بدن در افراد مختلف فرق مي كند. شرايط بعد از درمان ریشه دندان را نباید با دندان ديگران يا حتي دندان ديگر خود مقايسه کرد چون عوامل مختلفي در به وجود آمدن اين شرايط دخيل هستند.

در مواردي به علت وجود التهاب شديد دندان و يا عفونت هاي قبل از درمان، اين دردها مي توانند حاد تر و شدیدتر بوده و گاه همراه تورم باشد كه برای جلوگیری از تمام این موارد، در صورت نیاز، درمان ریشه طی ٢ جلسه با فاصله تقریبی ١ هفته انجام و تکمیل می شود.

 

بدین ترتیب که در جلسه اول دارویی برای کنترل و کاهش عفونت در داخل کانال دندان گذاشته می شود و پس از ١ هفته، کانال یا کانال های دندان مجدد پاکسازی و درمان ریشه تکمیل می شود. در بعضی موارد برای کنترل بیشتر داروهای آنتی بیوتیک نیز ممکن است تجویز شود. باید تاکید کرد که از مصرف بي‌رويه  آنتي‌بيوتيک و یا تغییر دوز و مقدار آن  به طور خودسرانه خودداري شود.

 

پس از درمان ریشه بروز درد غیر عادی نیست و در مواردی، پس از رفع بی حسی، درد احساس می شود. در این موارد، مصرف مسکن توصیه می شود. برای تسکین درد، مسکن های معمولی مثل استامینوفن کدئین یا بروفن هر 6 یا 8 ساعت یکبار مصرف توصیه می شود. اگر شدت درد زیاد باشد لازم است از هر دو مسکن استفاده شود. بدین ترتیب که در ابتدا یک قرص 400 میلی گرمی بروفن و پس از 4 ساعت یک قرص استامینوفن میل شود. مصرف مسکن به این ترتیب تا 48 ساعت توصیه می شود. در صورت بروز درد بسیار شدید یا تورم و علائم عفونت تماس با دندانپزشک معالج یا معاینه ضرورت دارد.

سایر نکات و مراقبت های مهم پس از انجام درمان ریشه

  • رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه ضروری است.
  • در صورت بروز تورم داخل دهان یا خارج دهان متعاقب درمان ریشه لازم است با دندانپزشک تماس گرفته و مشورت شود.
  • تجویز آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت متعاقب درمان ریشه به وسیله دندانپزشک انجام می شود. معمولا متخصص درمان ریشه پس از معالجه، حفره تاجی را به منظور مهر و موم کردن با مواد ترمیم موقت پر می کند.
  • ترمیم دائم یا گذاردن روکش بر روی تمام دندان هایی که درمان ریشه می شوند ضرورت دارد و لازم است برای بازسازی تاج در ظرف یک یا حداکثر 2 هفته برنامه ریزی شود.
  • 90 درصد درمان های ریشه موفقیت آمیز بوده و در صورت عدم موفقیت نیاز به درمان مجدد و یا جراحی ریشه است.
  • درد و تورم در ناحیه دندان که تحت درمان ریشه قرار گرفته است در طول دوره درمان و تا مدتی بعد از آن طبیعی بوده و در صورت نیاز با تجویز مسکن ها و آنتی بیوتیک ها کمک به رفع و جلوگیری از آن ها می شود.
  • تا 2 ساعت از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری شود.
  • تا 24 ساعت از طرف مقابل برای خوردن غذا استفاده شود.
  • آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.
  • چون دندان روت کانال یا درمان ریشه شده ترد و شکننده است، دندان باید روکش شود. قبل از روکش با احتیاط از دندان استفاده شود.
  • به همراه درمان ریشه و ایجاد التهاب در اطراف ریشه دندان، شاهد وجود درد متعاقب قرار گرفتن دندان ها بر روی هم و یا درد خودبخود هستیم. این علامت طبیعی بوده و پس از گذشت مدت زمانی بهبود می یابد. استفاده از ضد التهاب ها و مسکن به دنبال درمان روت کانال توصیه می شود.
  • در صورت بروز علائم آبسه دندانی بعد از درمان ریشه و مشاهده علائمی مانند پیشرفت آبسه، تب،  بی حالی و اشکال در بلع، استفاده سرخود از آنتی بیوتیک به هیچ وجه توصیه نمی شود. در صورت بروز این علائم باید در اولین فرصت به دندانپزشک معالج مراجعه کرده تا اقدامات درمانی لازم به عمل آید زیرا باقی ماندن این حالت بسیار خطرناک است.

پس از درمان ریشه دندان چه چیزهایی را نباید بخوریم؟

  • تا یک ساعت بیمار نباید اقدام به خوردن چیزی (که نیاز به جویدن دارد) کند.
  • نوشیدن مایعات بعد از درمان روت کانال بلامانع است.
  • شب بعد از انجام درمان روت کانال، فرد می تواند اقدام به مسواک زدن دهان کند.
  • به بهانه عصب کشی، مسواک زدن را کنار نگذارید.
  • تا انجام ترمیم کامل دندان بعد از عمل عصب کشی دندان، از خوردن غذاهای سفت (مثل ته دیگ) اجتناب کنید.

کلینیک اپال

خدمات کلینیک اپال: پوست و زیبایی و دندانپزشکی ژل و بوتاکس مزوتراپی کاشت مو و ابرو خدمات زیبایی پوست و مو جراحی دندان شماره های تماس: 02177745440 - 02177745441 - 02177745442

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
کلینیک اپال
بستن کلینیک اپال کلینیک اپال

سوالات خود را از کلینیک اپال بپرسید

02177745440