فرق بین کامپوزیت و لمینیت دندان - کلینیک تخصصی دندانپزشکی نوین

فرق بین کامپوزیت و لمینیت دندان

فرق بین کامپوزیت و لمینیت دندان

آشنایی با کامپوزیت دندان

با توجه به این که روش های ترمیمی که بر روی دندان ها انجام می گیرد بسیار پر هزینه هستند، لازم است با انواع آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع آن را که متناسب با وضعیت دندان های شما باشد، انتخاب کنید. البته باید گفت در این انتخاب نظر پزشک متخصص می تواند بسیار تعیین کننده باشد و بهتر است از هر روشی که استفاده می کنید طبق توصیه پزشک باشد تا بعد از آن مشکل یا عوارض خاصی برای شما به وجود نیاید. همان طور که می دانید یکی از این روش های ترمیمی کامپوزیت دندان است که ممکن است نام آن بارها و بارها به گوش شما خورده باشد اما با جزئیات آن آشنایی نداشته باشید. در این مطلب ما سعی می کنیم که شما را با کامپوزیت دندان آشنا کنیم و تفاوت های آن با لمینت را شرح دهیم تا به شناختی دقیق تر دست یابید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی نوین نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک تخصصی دندانپزشکی نوین کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل است که برای درمان دندان های پوسیده، ترک خورده، شکسته و سیاه شده مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت که کامپوزیت ها برای هر دو منظور درمان و زیبایی مورد استفاده هستند. معمولا برای قرار دادن کامپوزیت بر روی دندان ها ابتدا دندان ها را آماده می کنند و مشکلات آن را از بین می برند سپس آن را به صورت لایه لایه بر روی دندان قرار می دهند و برای چسبیدن هر لایه به دندان از تابش نور به وسیله دستگاه های مخصوص با طول موج معین استفاده می کنند. تعداد لایه ها به عوامل متعددی مانند میزان پوسیدگی دندان، جنس دندان ها، مسائل ژنتیکی و … بستگی دارد. در نهایت برای درخشندگی بیشتر کامپوزیت دندان آن را صیقل می دهند.

 

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

برای این که بتوان تفاوتی که بین کامپوزیت دندان و لمینت وجود دارد را بررسی کرد لازم است مواردی را برای آشنایی بیشتر با لمینت دندان بیان کنیم. لمینت ها در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی موجود هستند که هر کدام در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا لمینت ها جنبه زیبایی دارند و برای این مورد قابل استفاده هستند. لمینت دندان را می توان لایه هایی با ضخامت پایین در نظر گرفت که با توجه به ویژگی ها و شکل دندان های هر فرد به صورت اختصاصی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود. برای قرار دادن لمینت ها بر روی دندان لازم است تا بخشی از سطح دندان تراشیده شود. بعد از تراش دادن دندان ها قالب گیری انجام می گیرد. بعد از آماده شدن لمینت ها آن را بر روی دندان ها قرار می دهند. در بین دو مدل لمینتی که در بازار موجود است لمینت های سرامیکی نسبت به لمینت های کامپوزیتی از مقاومت بالاتری برخوردار است و دوام رنگی این نوع از لمینت ها در مقایسه با نوع کامپوزیتی بیشتر است در نتیجه هزینه ی بیشتری هم باید برای انجام آن پرداخت کرد.

 

برای بیان تفاوتی که بین کامپوزیت دندان و لمینت وجود دارد می توان به موارد متعددی اشاره کرد. اولین مورد که برای تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت می توان از آن نام برد این است که، جنس ماده استفاده شده در این دو روش بسیار متفاوت است. نکته دوم مدت زمان ساخت قالب ها در دو روش است. مدت زمان لازم برای ساخت لمینت سه هفته می باشد اما کار کامپوزیت دندان در یک جلسه به اتمام می رسد و زمان بر نخواهد بود. مهم ترین تفاوتی که برای این دو روش می توان بیان کرد این است که در انجام کامپوزیت دندان نیازی به تراش دندان ها وجود ندارد و از این جهت آسیبی به دندان ها وارد نمی شود. اما در روش لمینت باید قسمتی از دندان تراش داده شود و این موضوع در دراز مدت می تواند برای دندان ها مضر باشد.

در صورتی که لمینت دچار لب پریدگی شود امکان ترمیم آن به راحتی وجود دارد اما ترمیم در کامپوزیت دندان میسر نیست و در هیچ صورتی نمی توان آن را تعویض کرد. برای قرار دادن لمینت بر روی دندان ها نیاز به قالب گیری از دندان ها است و از همین جهت امکان انجام سریع آن وجود ندارد. اما در کامپوزیت دندان نیازی به قالب گیری نیست و پزشک بدون قالب گیری در کمترین زمان آن را بر روی دندان شما قرار خواهد داد. برای لمینت نیازی به معاینات دوره ای وجود ندارد و این در حالی است که برای کامپوزیت دندان در دوره های یک ساله نیاز به معاینه وجود خواهد داشت. در نهایت نکته ای که برای تفاوت این دو روش می توان بیان کرد قیمت هر یک از آن ها است. باید گفت هزینه کامپوزیت دندان کمتر از لمینت است.

 

انتخاب کلینیک مناسب برای کامپوزیت دندان

فرقی نمی کند که شما از کدام روش درمانی یا زیبایی برای دندان های خود استفاده می کنید نکته مهم این است که از دندانپزشکی متخصص برای انجام کارهایی مانند کامپوزیت دندان یا لمینت کمک بگیرد. از آن جا که کامپوزیت دندان قابل ترمیم و بازگشت نیست لازم است در انتخاب پزشک متبحر توجه کافی را داشته باشید. اگر دندانپزشک شما تجربه کافی برای این کار ها را نداشته باشد بعد از مدت کوتاهی دچار عوارض خواهید شد و می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر می خواهید بدون هیچ نگرانی و استرسی بهترین دندانپزشک تهران را برای کارهای دندانپزشکی خود انتخاب کنید بهتر است به کلینیک دندانپزشکی نوین مراجعه کنید. این کلینیک زیر نظر دکتر افشین میرزایی  با بهره گیری از بهترین و به روز ترین تجهیزات دندانپزشکی جهان و داشتن پزشکانی متخصص آماده ارائه خدمات در زمینه های مختلف دندانپزشکی از جمله کامپوزیت دندان به شما عزیزان است. بنابراین باید گفت کلینیک ما به عنوان بهترین کلینیک در حوزه دندانپزشکی فرمانیه و دندانپزشکی تهران می تواند خیال عزیزانی که در تهران ساکن هستند را از بابت انجام کار های دندانپزشکی راحت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا هرگونه سوال در رابطه با چگونگی نوبت دهی و سایر موارد می توانید با ما در تماس باشید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی نوین

دکتر افشین میرزایی، فارغ التحصیل رشته پروتز دندان و دندانپزشکی از مرکز علوم دندانپزشکی تهران است. ایشان با بیش از ده سال سابقه فعالیت مدرس جهاد دانشگاهی بوده و دارای...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • 131360s

    با سلام هزینه یک واحد ایمپلنت کره ای از نوع درجه یک چقدر هستش و لینکه پرداخت ان به چه صورت است اقساط یا نقد ممنون

  • لغو پاسخ