تربیت شنیداری چه کمکی به کودک می کند؟ - کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا

تربیت شنیداری چه کمکی به کودک می کند؟

تربیت شنیداری چه کمکی به کودک می کند؟

تربیت شنیداری

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی و سمعک سانا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کودکی که با کم شنوایی به دنیا آمده است و یا در سنین زبان آموزی و پیش از زبان آموزی مبتلا به کم شنوایی شده است، به شدت از لحاظ قابلیت های زبانی و گفتار، آسیب می بیند. محرومیت از حس شنوایی در این سنین، علاوه بر اختلالات گفتاری کودک، آینده وی را به خطر انداخته و علاوه بر محدودیت های تحصیلی، شغلی و اجتماعی وی، سبب انزوا و ناهنجاری های متعدد روانی و عاطفی می شود.

توصیه به مداخله زودهنگام برای شنوایی این دسته از کودکان، تا درصد های بسیار بالایی به حال و آینده وی کمک می کند.

بعد از ارزیابی شنوایی کودک در روزهای ابتدایی تولد و پیگیری های مکرر، در صورت وجود کم شنوایی، آغاز هرچه سریع تر توانبخشی توصیه می شود. تجویز سمعک، اولین اقدام برای این دسته از کودکان است. در شرایط ویژه ای که طی چندین ماه استفاده از سمعک و پیگیری توانبخشی کودک توسط والدین، پیشرفت قابل توجهی مشاهده نشود، انجام عمل کاشت حلزون توصیه می شود.

تجویز سمعک و یا کاشت حلزون تنها به کودک قابلیت “شنیدن” را می دهد. اینکه کودک کم شنوا بتواند از شنیده های خود بهره ببرد و بتواند درک مناسبی از صدای ورودی داشته باشد، وظیفه یک تیم توانبخشی است. یکی از ابزارهای این توانبخشی، جلسات تربیت شنیداری است که توسط ادیولوژیست انجام می شود.

تربیت شنیداری در کودکان

کودک کم شنوایی که اغلب دچار اختلال در حلزون یا عصب شنوایی است (کم شنوایی حسی- عصبی)، حتی با تقویت صدا توسط سمعک یا کاشت حلزون، درکی متفاوت از صدا دارد. در جلسات تربیت شنیداریی، به مرور کودک یاد می گیرد چگونه با صدایی که به سلول های مغزش می رسد، رفتار کند. یاد می گیرد به صدا توجه کند، آن را کشف کند، بین صداهای مشابه، تمایز قائل شود، به مرور صدا را شناسایی می کند و به مراحل درک مطلب برسد. تربیت شنیداری باعث بهبود شنوایی کودک نمی شود، بلکه او یاد می گیرد با همان میزان شنوایی اش که با سمعک یا کاشت حلزون تقویت شده، چطور بیشترین عملکرد را داشته باشد.

تمامی این مراحل در کودک با شنوایی هنجار، به صورت خود به خود و طی رشد وی انجام می شود و در کودک کم شنوا، با توانبخشی و حمایت و پیگیری والدین صورت می گیرد.

تربیت شنیداری، “خوب شنیدن” را به کودک آموزش می دهد.

طی جلسات تربیت شنیداری و آموزش های مکرر، بعد از اینکه به کودک یاد می دهیم که به صداهای اطرافش توجه کند، کشف و ردیابی صدا را در وی تقویت می کنیم. کودک کم شنوا صدا را با سمعک یا کاشت حلزون می شنود، در ابتدای استفاده، کشف انواع صداهای محیطی برای او بی اهمیت است. تمایز بین صداهای محیطی و گفتاری از مهمترین قسمت های این پروسه توانبخشی است و در درک کلی گفتار وی، بسیار حیاتی است. شناسایی صدا در یک مجموعه کلی گفتار، از پیشرفته ترین قسمت های این جلسات است. و هدف نهایی ما، والدین و خود کودک، درک مطلب است.

هرچه تجویز سمعک و یا جراحی کاشت حلزون، و در ادامه آن، شروع جلسات تربیت شنیداری و گفتار درمانی زودتر آغاز شود، ما در آینده شاهد کودک کم شنوایی هستیم که حداقل تفاوت ها را با سایر کودکان هنجار در گروه سنی خودش دارد.

تربیت شنیداری در بزرگسالان

تربیت شنیداری در صورت “نیاز” در بزرگسالان نیز صورت می گیرد، اما از آنجا که افراد بزرگسال بعد از سنین زبان آموزی به کم شنوایی مبتلا می شوند، کمتر درخواست این جلسات توانبخشی را از آنها داریم.

در صورتیکه فرد بزرگسالی در هر زمینه از “خوب شنیدن” و یا “گوش دادن” به صدا با سمعک خود، مشکلی را مشاهده کرد، ما با جلساتی که از نظر ساختاری کمی متفاوت تر جلسات مربوط به کودکان است، تا بالاترین میزان بهره وری از صدا، قادر به حمایت این عزیزان هستیم.

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی و سمعک سانا

خدمات کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا: ارزیابی کامل سیستم شنوایی سالمندان، بزرگسالان، کودکان و نوزادان  مشاوره، ارزیابی، تجویز و تنظیم سمعک تجویز انواع سمعک های دیجیتال، هوشمند، ضدآب با پوشش...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ