کاربرد مزوتراپی در حوزه پزشکی زیبایی - کلینیک پوست و مو چهره نگار

کاربرد مزوتراپی در حوزه پزشکی زیبایی

کاربرد مزوتراپی در حوزه پزشکی زیبایی

یکی از متداول ترین و موثرترین روش های درمانی رایج در حوزه پزشکی زیبایی، روش مزوتراپی است که امروزه به علت حصول نتایج سودمند و رضایت بخش، طرفداران زیادی را پیدا کرده است. در ادامه این مطلب بیشتر به روش مزوتراپی می‌پردازیم و توضیحات کاملی را در مورد آن ارائه می‌دهیم.

کلینیک تخصصی پوست و مو چهره نگار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک پوست و مو چهره نگار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه‌ای کامل بر روش مزوتراپی

«مزوتراپی» را نخستین بار فرانسوی‌ها در سال ۱۹۵۲ برای درمان ناشنوایی به‌کار بردند. در آن زمان یک پزشک فرانسوی با تزریق داروی پروکائین در اطراف گوش یک فرد ناشنوا سبب شد این بیمار شنوایی‌اش را دوباره به‌دست بیاورد.

از آن تاریخ به بعد پزشکان از روش مزوتراپی برای درمان برخی مشکلات موضعی و تسکین درد استفاده کردند تا اینکه در سال‌های اخیر مزوتراپی به‌عنوان یک روش درمانی موثر برای درمان مواردی مثل مشکلات پوستی صورت و گردن، پف چشم، تیرگی و چروک دور چشم، چاقی و درمان سلولیت، از بین بردن چروک‌ها و لکه‌های پوست و درمان ریزش مو همه‌گیر شد.

مزوتراپی در واقع یک درمان غیر جراحی در حیطه پزشکی زیبایی ست و در حقیقت استفاده از دوزهای کم دارو با تزریق‌های مکرر، در ناحیه مورد نظر است. داروهای مورد استفاده در مزوتراپی شامل داروهای سنتتیک، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها می باشد.

گلوله های دارویی بسیار کوچک به طور مستقیم به داخل مزودرم (لایه میانی پوست) وارد می شود. این لایه از پوست دارای خواص بسیار ویژه درمانی می باشد.

مزوتراپی می تواند برای از بین بردن سلولیت، افزایش سرعت کاهش وزن، درمان چاقی موضعی، جوانسازی، درمان ریزش مو، درمان لکهای تیره، استریا و… استفاده شود.

مزوتراپی یک روش کم درد میباشد که با بیحسی موضعی انجام میشود و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد. یعنی شما بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل ندارید و می‌توانید مثل تمام روزهای عادی به فعالیت‌های خود بپردازید.

روش مزوتراپی در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

 از بین بردن سلولیت و چاقی موضعی با مزوتراپی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مزوتراپی، چربی‌زدایی و از بین بردن سلولیت، درمان چاقی موضعی و از بین بردن غبغب است. در حقیقت مزوتراپی در زمینه‌ی تناسب اندام می‌تواند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی مثل لیپوساکشن استفاده شود چرا که با استفاده از مزوتراپی می‌توان چربی شکم، چربی‌های موضعی کنار ران و پهلو و غبغب را از بین برد.

نخستین بار محققان با کشف دارویی که حل‌کننده‌ی چربی بود متوجه شدند که با تزریق آن در بافت چربی، چربی حل می‌شود و از بین می‌رود ولی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، باید دُزهای زیاد از این ماده استفاده شود که بالطبع عوارض زیادی به‌دنبال خواهد داشت بنابراین فقط در نواحی کوچک باید مصرف شود. نکته‌ی اساسی این است که مزوتراپی روشی معجزه‌آسا برای کاهش وزن نیست چرا که درنهایت یک تأثیر محدود دارد و نباید انتظار زیادی از آن داشت.

مسئله‌ی بسیار مهم در کاهش وزن به روش مزوتراپی این است که شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بیمار باید زیر ۳۰ باشد تا بتواند از این روش برای رفع چاقی موضعی استفاده کند چنانچه این عدد زیر ۲۵ باشد، یعنی فرد وزن طبیعی دارد و نیازی به رژیم غذایی ندارد و اگر این عدد بین ۲۵ و ۳۰ باشد بیمار باید در کنار رژیم غذایی از روش مزوتراپی استفاده کند.

در این روش به بافت هدف که سلول‌های حاوی چربی در زیر پوست هستند دارو تزریق می‌شود و در نتیجه‌ی آن سلول‌های چربی شکسته و آزاد می‌شوند و در نهایت از بین می‌روند. بعد از این پروسه، سلول‌‌های مرده وارد جریان خون شده و از طریق روده و کلیه از بدن دفع می‌شوند.

درمان مشکلاتی نظیر پف و تیرگی زیر چشم و غبغب گلو با مزوتراپی

یکی دیگر از کاربردهای مؤثر روش مزوتراپی، کمک به رفع پف زیر‌ چشم و غبغب است. در این روش از سوزنی بسیار ظریف که تا عمق ۲ تا ۴ میلی‌متری پوست نفوذ می‌کند، استفاده می‌کنند. معمولا پف زیر‌ چشم و غبغب در ۴ یا ۵ جلسه رفع می‌شود.

از سوی دیگر با بالا رفتن سن یا مواردی مثل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ژنتیک یا کم‌خوابی و بی‌خوابی، سیگار کشیدن، گردش خون نامناسب و رژیم‌های سخت و غیر‌اصولی دور چشم‌ها تیره می‌شود. در روش مزوتراپی با تزریق مواد به پلک و اطراف چشم با سوزن‌های بسیار نازک تیرگی دور چشم رفع می‌شود.

جوانسازی و زیبا سازی پوست

بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض پرتوهای خورشید، کاهش وزن ناگهانی، عوامل ژنتیکی، استرس و تغذیه نادرست از جمله عوامل موثر در افتادگی و شل شدن پوست هستند. روش‌های مختلفی برای جوان‌سازی پوست وجود دارند از تزریق ژل و بوتاکس و فیلر گرفته تا تزریق چربی و عمل جراحی برای لیفت صورت.

در این میان «مزوتراپی» از جمله روش‌های موثر برای درمان افتادگی و شل شدن پوست و داشتن پوستی جوان و شاداب است. در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار باریک و ظریف، مقادیر بسیار کمی هیالورونیک‌اسید، ویتامین، مواد معدنی یا سایر عناصر فعال، در اطراف ناحیه مورد نظر پوست صورت تزریق می‌شود.

 

 

از این روش نه‌تنها برای درمان، بلکه برای پیشگیری از شکل‌گیری چین‌وچروک‌های صورت و درمان آکنه و جوش صورت و بدن، جای زخم، کلوئید (برآمدگی گوشتی ایجادشده در اثر زخم یا بردگی)‌ و جای سوختگی نیز می‌توان استفاده کرد. مزوتراپی پوست با توجه به شرایط بیمار معمولا ۵ تا ۸ جلسه به طول می‌انجامد و بیمار در حین انجام آن درد اندکی را احساس می‌کند. عوارض مزوتراپی پوست مثل قرمزی، سوزش و کبودی موقتی است و بعد از چند روز رفع می‌شود.

تسکین درد با روش مزوتراپی

مزوتراپی یک روش کارآمد برای کاهش و تسکین دردهایی مثل درد کمر و درد گردن، درد ناشی از آسیب‌های ورزشی، میگرن، تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی، بیماری‌های دستگاه عصبی، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مختلف پوستی، بیماری‌های عروقی، ترک سیگار و تقویت سیستم ایمنی بدن و … است.

 

نتیجه‌ی کاهش درد با روش مزوتراپی به‌وضوح سریع‌تر از سایر روش‌ها در همان جلسه‌ی نخست مشخص می‌شود. در حقیقت مزوتراپی در سال‌های ابتدایی روشی موثر برای کنترل درد در اعمال دندانپزشکی و درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها و بیماری‌هایی مثل سرطان، آرتریت یا درد مفاصل، مشکلات عضلانی اسکلتی و حتی استاز عروقی (تغییرات جریان خون در رگ‌ها) بود و بعدها به‌عنوان روشی برای جوان‌سازی پوست و اندام‌های مختلف بدن به‌کار گرفته شد.

مزوتراپی مو برای افزایش حجم و زیبایی موها و حل مشکل ریزش مو

برای درمان کم‌پشتی و ریزش مو از طریق مزوتراپی محلول مزوتراپی، که حاوی ترکیب خاصی از برخی مواد شیمیایی، مواد معدنی، آمینو اسیدها، ویتامین‌ها، اسیدنوکلئیک‌ها و کوآنزیم‌هاست، با دُزهایی که متناسب با نیازهای خاص بیمار تنظیم شده، به پوست سر تزریق می‌شود. این روش درمانی به‌تدریج سطح هورمون‌ها را متعادل می‌سازد، که همین مسئله باعث تقویت و رشد موهای جدید، سالم، ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که اگر دلیل ریزش مو هورمونی باشد، مزوتراپی یک روش کمکی مؤثر در کنار سایر روش‌های کاشت و ترمیم موست. اما درصورتی‌که عامل ریزش مو گرفتن رژیم‌های غیراصولی و طولانی‌مدت یا عمل‌های جراحی مثل جراحی روده باشد (که جذب خوراکی را مختل و سبب کمبود ویتامین شده باشد)، روش‌های درمانی مثل مزوتراپی برای تزریق ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش موها توصیه می‌شود.

برای عمل مزوتراپی مو، از دو تکنیک فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده می‌شود. به این منظور ابتدا یک پماد موضعی بی‌حس‌کننده به پوست سر مالیده می‌شود و بعد از ۴۵ دقیقه به‌وسیله‌ی یک سرنگ در پوست سر سوراخی ریز ایجاد می‌کنند.

این سوراخ ریز حکم محرک را دارد چون پوست در پاسخ به آن و برای ترمیم خودش شروع به تولید کلاژن و الاستین می‌کند و همین امر سبب تامین کلاژن موردنیاز پوست می‌شود. از سوی دیگر محلولی که براساس شرایط نیاز بیمار از طریق سوزن به پوست سر تزریق شده است، از جمله ترکیبی از آمینو‌اسیدها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و اسیدهای نوکلئیک است.

 

برای گرفتن نتیجه‌ی مثبت از عمل مزوتراپی برای درمان کم‌پشتی و ریزش مو حداقل به ۶ تا ۸ جلسه مزوتراپی در طول یک دوره‌ی ۴ تا ۶ ماهه نیاز است.

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام مزوتراپی نیستند؟

  • خانم‌های باردار
  • بیماران قلبی ـ عروقی
  • افرادی که دچار سرطان‌های پیشرفته هستند
  • کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به داروهای خاص هستند
  • افرادی که در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند ( در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است)
  • افراد دیابتی بخصوص آنهایی که دیابت کنترل نشده دارند ( زیرا سطح ایمنی این افراد پایین است و ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند).
  • افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند.
  • اشخاصی که دچار بیماری پسوزیاریس شدید و پیشرفته (صدف)‌ هستند.

عوارض جانبی مزوتراپی شامل چه مواردی است؟

  • اِدِم (تورم ناشی از آسیب یا التهاب)
  • اِریتمی ( قرمزی پوست)
  • خارش
  • درد خفیف در قسمت تحت درمان
  • افزایش حساسیت پوست
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • ایجاد برآمدگی در ناحیه تحت درمان
  • مشکلات مربوط به رنگدانه
  • واکنش های پوستی حساس (خارش و غیره)
  • همچنین ممکن است نسبت به بعضی داروها و ترکیباتی که مورد استفاده قرار می ‎گیرند واکنش آلرژیک ایجاد شود. از این رو، مهم است که شخص بداند که آیا به موادی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می ‎گیرند حساسیت دارد یا نه.

کلینیک تخصصی پوست و مو چهره نگار

کلینیک تخصصی پوست و مو چهره نگار همواره با معتبرترین مراکز پزشکی ایران و جهان در راستای پیشرفت علوم زیبایی و پوست و مو و تناسب اندام در ارتباط است...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محمد علی قائمی

    سلام.آیا مصرف قرص دیگوکسین به صورت موضعی باعث پر مویی میشود؟و نحوه استفاده اون رو لطفا بگید.ممنون میشم.

  • لغو پاسخ