بیماری لیسیدن زیاد پنجه‌ها در سگ (نورودرماتیت) - کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد

بیماری لیسیدن زیاد پنجه‌ها در سگ (نورودرماتیت)

بیماری لیسیدن زیاد پنجه‌ها در سگ (نورودرماتیت)

 

کلینیک دامپزشکی دکتر تقی زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بیماری نورودرماتیت به نام گرانولومای ناشی از لیسیدن دست و پای سگ هم خوانده می‌شود. این ناهنجاری پوستی در اثر لیسیدن پنجه‌ها به طور مکرر توسط خود حیوان ایجاد می‌شود، به طوری که دست یا پای حیوان با لیسیدن بیش از حد و یا حتی گاز گرفتن پنجه‌ها منجر به ایجاد پلاک گرد و زخم ضخیم و سفتی در موضع می شود که علت آن می‌تواند ارگانیک یا روانی باشد.

امروزه معتقدند که برای ایجاد این بیماری، مشکلات ارگانیک بیشتر متداول است، مانند: بیماری‌های قارچی و باکتریایی، دمودیکوز، تروماهای قبلی، آلرژی (غذایی، آتوپی و گزش کک) و مشکلات مفصلی. برای تشخیص تفریقی ابتدا باید این موارد را رد کرد و بعد به روانی بودن آن فکر کرد. اگر چه اتیولوژی ALD نامشخص است، اما اضطراب ناشی از تنهایی در حیوان باعث می‌شود که سگ عادت به لیسیدن غیر عادی پنجه‌های دستش کند. در سابقه بیماری ALD در سگ‌ها می‌توان مشاهده نمود که حیوان مبتلا اغلب روزها تنهاست. بیماران کلاسیک ALD سگ‌های بزرگ و فعالی هستند که صاحبانشان مدت زیادی از روز را در منزل نیستند و اغلب سگ‌ها در این مدت در خانه تنها هستند. محدودیت آزادی سگ نیز می‌تواند زمینه ساز این عارضه باشد. سگ‌هایی که برای مدت طولانی در جایی محدود یا بسته هستند، برای تخلیه این محرومیت دست خود را می‌لیسند. در بقیه سگ‌ها وجود درماتوزی که قبلاً وجود داشته (درماتوز موضعی) مانند عفونت، نئوپلاسم و زخم می‌تواند باعث تسریع سیکل معیوب خارش و لیسیدن شود. لیسیدن مداوم باعث تحریک پوست شده که خودش ایجاد خارش می‌کند و خارش زیاد واکنش لیسیدن مکرر را به دنبال دارد. این سیکل تا زمان ایجاد زخم ادامه دارد. زخم می‌تواند ایجاد خارش کند و خارش هم در پاسخ به راحت شدن حیوان به طور غیر ارادی می‌تواند موجب بروز زخم شود. لیسیدن زخم یا اروزیون باعث عمیق شدن آن و رسیدن آن به لایه های عمیق تر اپیدرم پوست می­شود. واکنش لیسیدن مانع از التیام زخم شده و آن را مستعد عفونت می‌کند. هیپرپلازی اپیدرم و فیبروز درم باعث ایجاد پلاک­های سفت گره دار (Nodular) می‌شود که این خود نشانه بیماری است. به این شکل ضایعه در این مرحله، تومور یا گرانولوم گویند، هر چند که تومور یا گرانولوم واقعی نیستند.

لیسیدن مداوم باعث آزاد شدن هورمون اندورفین شده که این واکنش موجب می‌شود حیوان احساس آرامش بیشتری داشته باشد. البته فاکتورهای آنآلرژیک که طی این عمل آزاد می‌گردد، درد حیوان را کاهش می‌دهد. تمام موارد مذکور حیوان را به خارش اجباری عادت می‌دهد. برخی نژادهای بزرگ سگ‌ها نظیر دوبرمن، گریت دین، لابرادور، رتریور طلایی و ژرمن شپرد نسبت به ALD حساس­تر و مستعدتر به نظر می‌رسند. سایر نژادها مانند نژادهای کوچک نیز می­توانند مبتلا شوند.
سگ‌ها در هر سنی می‌توانند مبتلا شوند اما سگ‌های بالای پنج سال بیشتر به درمانگاه دامپزشکی ارجاع داده می‌شوند. نرها بیشتر از ماده‌ها مبتلا می شوند. در اغلب موارد ضایعه یک طرفه و منفرد است. در برخی موارد چند اندام حرکتی مبتلا می‌شوند که در این گونه مواقع درمان مشکل خواهد شد، زیرا اغلب بیماری ارگانیک وجود دارد مانند: فرونکولوز استافیلوکوکی یا آلرژی. نکته‌ای که نشان می‌دهد در این عارضه علت روانی (سایکوژنیک) وجود دارد آن است که یک ضایعه دیگر ناشی از لیسیدن نزدیک محلی که بانداژ (بر روی زخم اولیه) شده است، ایجاد می‌شود. شایع­ترین محل بخش جلویی دست و پا است. اما قسمت‌های قدامی دست و پا هم می‌توانند درگیر شوند. ضایعات مزمن به صورت پلاک‌های ضخیم و سخت یا ندول با سطح اولسره و فرورفتگی هایپرپیگمانته دیده می‌شود.

درمان لیسیدن زیاد پنجه‌ها در سگ (نورودرماتیت)

رفع مشکل روانی در صورتیکه علت عارضه باشد قدم اول می‌باشد که با چند سوال مشابه مشخص می‌شود:

آیا سگ در خانه در طول روز تنها است؟

آیا برای مدت طولانی در قفس و محیط بسته ای زندانی می شود؟

آیا فرد یا حیوان جدیدی وارد یا دور از منزل شده است؟

آیا سگ نزدیک حیوان جنس مخالف خود زندگی می‌کند که از وی بی بهره است؟

همه این سؤالات برای تعیین علت ALD می تواند مطرح باشد و اولین قدم تشخیص بیماری ALDشناسایی علت و رفع آن است.

برای درمان ALD در سگ‌ها رعایت برخی شرایط نظیر ایجاد ارتباط نزدیکتر و بیشتر با سگ مبتلا مفید خواهد بود. بهتر است از قرار دادن سگ‌هایی که قبلاً در فضای آزاد زندگی می‌کرده‌اند در قفس پرهیز شود. می‌توان برای سگ خانه مناسبی تهیه کرد. حتی قرار دادن سگ در قفس در طول شب می‌تواند علت بروز این درماتیت باشد.

آوردن سگ جدید می‌تواند باعث تفریح و کاهش لیسیدن شود. موفقیت آن بستگی به میزان برقراری رابطه بین این دو سگ دارد. برای سگ نر، سگ ماده عقیم شده مناسب است.

آزاد بودن سگ برای خروج از خانه البته در مناطق خارج شهری علاوه بر این مواردی که ذکر شد، درمان عمومی، موضعی و جراحی در کنار درمان رفتاری لازم خواهد بود.

کلینیک دامپزشکی دکتر تقی زاده

کلینیک تخصصی دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد دکتر مسعود تقی زاده جاهد، متخصص بیهوشی و جراحی دامپزشکی (بورد تخصصی بیهوشی و جراحی دامپزشکی از دانشگاه تهران)، شماره نظام 1034209 خدمات کلینیک...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سلیمی

    سلام، سگ من شیتزو تریر هشت ماهه ماده هشت کیلو وزن، دیشب در حین بازی و دویدن یهو یک پاشو بالا گرفت و جیغ، بیمارستان بردیگ چندین عکس ار جهات مخنلف گرفتن و گفتو هیچ شکستگی مو برداشتن یا ناهنجاری وجود نداره ولی دکتر جراح گفتند در رفتگی کشکک زانو و بریدگی رباط صلیبی البته بدون رادیوگرافی اینو گفتن، راه درمان این دو مورد فقط جراحیه؟ هزینه جراحی در کلینیک شما چقدر هست؟ آیا ممکنه اشتباه کرده باشند بر اساس عکس رادیولوژی که هیچ مشکلی دیده نشد

  • پاییز افاضلی

    تا چه سنی میشه گفت عقیم سازی موثره برای پیشگیری از سرطان؟ چون من این موراد رو نمیدونستم و الان سگم چندین سیکل فحلی رو گذرونده، هنوز میتونه موثر باشهريال از طرفی توی مقاله عقیم سازی سگ پت پرس خوندم تا قبل از 2.5 سالگی موثره و درصدشو خیلی کم میکنه، ولی این سن برای همه ی سگا یکسانه یا اونم فرق داره، من سگ شیتزو دارم برای اون این موراد چطوریه؟

    • کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد

      سلام عقیم‌سازی قبل از بلوغ یا قبل فحلی اول با احتمال ۵ هزارم و بعد از فحلی اول تا ۸ درصد و بعد از فحلی دوم ۲۶ درصد می‌باشد و سن مناسب ۶ ماهگی هست. بعد از فحلی دوم به بعد این درصد ثابت است

  • فاطمه زنگنه

    سلام وقتتون بخير. گربه اي توي حياط ما زندگي ميكنه كه گاهي بيرون هم ميره، چند روزه بغل صورتش،بين گوش و گلوش يه تورم اندازه گردو در اومده كه نميدونم منشا اش چيه. قبل تر عين همين رو توي گربه اي ديدم كه مثل جوش تركيد. در ضمن چند روز هم هست كه يدونه مگس كه مدل خاصي هم داره گاهي از لاي موهاش در مياد كه نميتونم بگيرمش دوباره ميره تو. ممكنه اين تورم جوش باشه و ايا به خاطر گاز اين مگسه؟چيكار ميتونم براش بكنم با توجه به اينكه خيلي هم دستي نيست

  • مریم مغبون

    سلام وقتتون بخیر من همسترم چند روزه که عطسه می‌کنه همش بدنشو بینیشو میخارونه خیلی بیش از حد و لرز داره دامپزشکی هم بردم ضد انگل زدن ولی اصلا فرق نکرده دامپزشکی دیگه هم وجود نداره چیکار کنم خیلی نگرانشم 😭🙏🏽

    • کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد

      نیاز به ویزیت از نزدیک دارد لطفا روزهای فرد از صبح تا عصر و روزهای زوج از عصر تا شب مراجعه نمایید

  • لغو پاسخ