ویروس کووید 19 (کرونا) و نکات ایمنی حیوانات­ خانگی - کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد

ویروس کووید 19 (کرونا) و نکات ایمنی حیوانات­ خانگی

ویروس کووید 19 (کرونا) و نکات ایمنی حیوانات­ خانگی

 

کلینیک دامپزشکی دکتر تقی زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

چه نکاتی را باید از قبل بدانیم:

تعداد گزارش­های ابتلای حیوانات­ خانگی به ویروس کووید 19 در سراسر دنیا بسیار ناچیز بوده و به مواردی که تماس خیلی نزدیک انسان با حیوانات­ خانگی وجود داشت محدود می­ شد.

– با توجه به یافته ­های کنونی ریسک انتقال بیماری کووید 19 از حیوانات­خانگی به انسان بسیار پایین است.

– در برخی موارد به نظر می­ رسد ویروس عامل کووید 19 از انسان به حیوانات خانگی منتقل شده باشد.

– گربه­ ها هم مانند انسان (بخصوص گربه­ های جوان) پس از مواجهه با ویروس کووید 19 بیمار شده و علایم تنفسی نشان می­دهند. همچنین مشکلات گوارشی نیز برای گربه­های مبتلا گزارش شده است.

– گربه­ های بیمار می توانند ویروس را از طریق ترشحات دهان، حلق و مدفوع پخش نمایند. ولی در حال حاضر شواهدی واضح مبنی بر توانایی مبتلا کردن گربه ­ها توسط هم وجود ندارد. همچنین شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از سگ به سگ­های دیگر و سگ به انسان وجود ندارد.

– درحال حاضر مشخص شده است که موش ­خرما و همسترها می توانند به ویروس کووید19 مبتلا شوند، تحقیقات در مورد احتمال ابتلای خرگوش همچنان در حال انجام است.

– تحقیقات نشان داده است که مرغ و اردک و خوک نمی­توانند به کووید19 مبتلا شوند و به احتمال زیاد گاو و گوسفند و بز و اسب و موش صحرایی نیز مبتلا نخواهند شد.

به دلیل تازگی موضوع هر روز ابعاد جدیدی از آن مشخص می شود و اطلاعات جدید ممکن است تغییری در یافته­ های قبلی ایجاد کند.

کروناویروس ها دسته بزرگی از ویروس­ها هستند که برخی از آنها علایمی همچون سرماخوردگی در انسان ایجاد می­ کند و برخی از آن­ها هم در حیوانات مختلف شتر و خفاش­ها ایجاد بیماری می­ کنند. برخی از کرونا ویروس­های حیواناتی مثل سگ و گربه فقط در آنها بیماری زایی داشته و به انسان متنتقل نمی­ شوند.

ریسک ابتلای حیوانات خانگی به کووید 19 توسط انسان

فعلا در مورد کووید 19 اطلاعات جامعی نداریم و در حال مطالعه آن هستیم ولی در برخی شرایط احتمال ابتلای حیوانات خانگی توسط انسان وجود دارد. در همه جای دنیا ابتلای سگ و گربه خانگی به تعداد کم گزارش شده است که عموما بعد از تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده است.

حیوانات مبتلا یا بدون علایم بوده­اند و در صورت ابتلا با یک دوره بیماری مختصر به طور کامل بهبود یافته ­اند.

صاحبان حیوانات خانگی چه باید بکنند؟

تا زمانیکه اطلاعات دقیقی از نحوه تاثیر ویروس به حیوانات نداریم باید حیوانات خانگی را مانند سایر اعضای خانواده مراقبت کنید.

به دلیل احتمال کم انتقال بیماری کووید 19 به حیوان­ خانگی توسط انسان توصیه می­ شود که حتما از تماس آن­ها با افراد خارج از خانه پیشگیری شود.

در صورتیکه حیوان خانگی علایم دارد اما ساکنین خانه علایم ندارند چه کنیم؟

در این موارد حیوان­خانگی را مبتلا به کووید 19 تلقی نمی ­کنیم اما همچنان رعایت بهداشت ضروریست. حیوان­خانگی می ­تواند طبق روال عادی به بیرون از خانه برود.

درصورتیکه ساکنین منزل دارای علایم کووید 19 باشند اما حیوان­خانگی بیمار نباشد چه کنیم؟

اگرچه احتمال ابتلای حیوانات بسیار کم است  ولی پروتکل­های پیشگیرانه باید رعایت شود. اگر دارای این علایم هستید (آبریزش بینی، سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و تب)، از تماس با حیوان­خانگی تا زمان مشخص شدن نتیجه تست خودتان، خودداری کنید. در صورت امکان از شخص دیگری که بیمار نیست بخواهید تا به امور حیوانتان رسیدگی کند، اگر مجبور هستید که خودتان از حیوان­ خانگی مراقبت می­ کنید از ماسک و دستکش و شستشوی دست استفاده کنید.

پیاده ­روی در محوطه خارج خانه با حفظ بهداشت، با قلاده و با فاصله 2 متر از افراد دیگر مجاز است.

درصورتیکه ساکنین دارای علایم کووید 19 باشند و حیوان­خانگی نیز بیمار باشد چه کنیم؟

اگر ساکنین خانه علایم کووید 19 را دارند باید مورد آزمایش قرارگیرند و اگر حیوان هم همزمان بیمار شد این احتمال بسیار کم وجود دارد که به کووید 19 مبتلا شده باشد. احتمال اینکه سایر انسان­ها از حیوان بیمار به کووید 19 مبتلا شوند بسیار بسیار کمتر از شانس ابتلا از انسان به انسان است بنابراینبه هیچ عنوان خودتان حیوان­خانگی را به کلینیک نبرید.

بنابراین بهتر است تمام افراد خانه تست کرونا انجام داده و از حیوان بیمار دوری کنند و در صورت امکان یک عضو غیربیمار خانه از حیوان نگهداری کند. درصورت تنگی نفس شدید یا اسهال با دامپزشک خود تماس بگیرید اطلاع دهید که شما به کووید 19 مبتلا هستید تا درصورت امکان از طریق تلفنی اقدامات لازم و درمان­های احتمالی را به شما توضیح دهند قطعا با اطلاعاتی که رد و بدل می­ شود راهنمایی دقیقی انجام می­شود و در صورت لزوم ویزیت حضوری از طریق سرویس پت­رسان و اقدامات تکمیلی هم انجام خواهد شد.

 

نکات تکمیلی:

– به گربه ها اجازه تردد خارج از خانه را ندهیم.

– از محیط های پرازدحام و شلوغ بپرهیزید.

– ماسک صورت بدلیل آسیب احتمالی برای حیوانات ممنوع است.

-تا کنون داده­ای مبنی بر انتقال ویروس از طریق آلودگی پوست و پشم و موی حیوانات به کووید 19 به انسان به دست نیامده است. حیوانات خانگی را به هیچ عنوان با شوینده­ها و محلول­های ضدعفونی الکلی و پراکسید هیدروژن و هر محصولی که برای پت تولید نشده باشد حمام نکنید.

– بعد از هر تماس یا جابجایی حیوان خانگی یا غذا و فضولات آن دستانتان را شستشو دهید.

– بهداشت حیوان خانگی را بدقت رعایت کنید  هم خود و هم محیط­شان را پاکیزه و تمیز نگه دارید.

– در مورد کودکان زیر 5 سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افراد مسن که ریسک بیماری بالایی با میکروب­های محیطی دارند دقت بیشتری به عمل بیاید

 

در هر موردی که به سلامت حیوانات خانگی خود شک دارید به دامپزشک مراجعه کنید.

شواهدی که نشان بدهد که حیوانات در انتقال کووید 19 نقش بازی می کنند فعلا موجود نیست و ریسک آن بسیار پایین است ولی با توجه به اینکه حیوانات می توانند در انتقال بیماریها و آلودگی های محیطی نقش بازی بکنند بهداشت و نظافت نقش اصلی رو در پیشگیری و سلامت همراهان پت بازی می­ کنند.

منابع مقاله:

1. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری­های آمریکا

2. انستیتو ملی سلامت هلند

 

کلینیک دامپزشکی دکتر تقی زاده

کلینیک تخصصی دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد دکتر مسعود تقی زاده جاهد، متخصص بیهوشی و جراحی دامپزشکی (بورد تخصصی بیهوشی و جراحی دامپزشکی از دانشگاه تهران)، شماره نظام 1034209 خدمات کلینیک...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سلیمی

    سلام، سگ من شیتزو تریر هشت ماهه ماده هشت کیلو وزن، دیشب در حین بازی و دویدن یهو یک پاشو بالا گرفت و جیغ، بیمارستان بردیگ چندین عکس ار جهات مخنلف گرفتن و گفتو هیچ شکستگی مو برداشتن یا ناهنجاری وجود نداره ولی دکتر جراح گفتند در رفتگی کشکک زانو و بریدگی رباط صلیبی البته بدون رادیوگرافی اینو گفتن، راه درمان این دو مورد فقط جراحیه؟ هزینه جراحی در کلینیک شما چقدر هست؟ آیا ممکنه اشتباه کرده باشند بر اساس عکس رادیولوژی که هیچ مشکلی دیده نشد

  • پاییز افاضلی

    تا چه سنی میشه گفت عقیم سازی موثره برای پیشگیری از سرطان؟ چون من این موراد رو نمیدونستم و الان سگم چندین سیکل فحلی رو گذرونده، هنوز میتونه موثر باشهريال از طرفی توی مقاله عقیم سازی سگ پت پرس خوندم تا قبل از 2.5 سالگی موثره و درصدشو خیلی کم میکنه، ولی این سن برای همه ی سگا یکسانه یا اونم فرق داره، من سگ شیتزو دارم برای اون این موراد چطوریه؟

    • کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد

      سلام عقیم‌سازی قبل از بلوغ یا قبل فحلی اول با احتمال ۵ هزارم و بعد از فحلی اول تا ۸ درصد و بعد از فحلی دوم ۲۶ درصد می‌باشد و سن مناسب ۶ ماهگی هست. بعد از فحلی دوم به بعد این درصد ثابت است

  • فاطمه زنگنه

    سلام وقتتون بخير. گربه اي توي حياط ما زندگي ميكنه كه گاهي بيرون هم ميره، چند روزه بغل صورتش،بين گوش و گلوش يه تورم اندازه گردو در اومده كه نميدونم منشا اش چيه. قبل تر عين همين رو توي گربه اي ديدم كه مثل جوش تركيد. در ضمن چند روز هم هست كه يدونه مگس كه مدل خاصي هم داره گاهي از لاي موهاش در مياد كه نميتونم بگيرمش دوباره ميره تو. ممكنه اين تورم جوش باشه و ايا به خاطر گاز اين مگسه؟چيكار ميتونم براش بكنم با توجه به اينكه خيلي هم دستي نيست

  • مریم مغبون

    سلام وقتتون بخیر من همسترم چند روزه که عطسه می‌کنه همش بدنشو بینیشو میخارونه خیلی بیش از حد و لرز داره دامپزشکی هم بردم ضد انگل زدن ولی اصلا فرق نکرده دامپزشکی دیگه هم وجود نداره چیکار کنم خیلی نگرانشم 😭🙏🏽

    • کلینیک دامپزشکی دکتر مسعود تقی زاده جاهد

      نیاز به ویزیت از نزدیک دارد لطفا روزهای فرد از صبح تا عصر و روزهای زوج از عصر تا شب مراجعه نمایید

  • لغو پاسخ