چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

آیا پوسیدگی دندان فقط به خاطر خوردن شیرینی جات است؟ شیرینی و قندها ارتباط مستقیمی با پوسیدگی دندان دارند. طوری که در آخر منجر به بیماری به نام « cavities » یا پوسیدگی می شود.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

هر چه قند و شیرینی بیشتری بخورید، بیشتر دندان از بین می رود. با این وجود، این موارد بستگی به تعداد دفعاتی دارد که قند و شیرینی مصرف می کنید. همچنین بستگی به این دارد که چقدر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنید.

عوامل دیگری مثل ارتودنسی، استفاده از فلوراید، سیلانت دندان و بهداشت دهان به صورت روزانه هرکدام تفاوت هایی ایجاد می کنند. با این موارد ببینید که چطور می توانید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید.

متخصصان در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی غرب تهران به بیماران نمی گوید که شیرینی جات نخورید، می گوید مراقب ریسک خرابی دندان هایتان باشید. به خاطر اینکه شیرینی جات غذای باکتری ها هستند و باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

زمانی که شیرینی جات را می خورید، تکه های ریز شیرینی با باکتری دهان ترکیب می شود تا جایی که باعث ایجاد ترکیبی اسیدی می کنند. به این ترکیب پلاک گفته می شود.

بجای اینکه قورت داده شود، طبیعت چسبنده پلاک ها باعث می شود به دندان ها بچسبند. طوری که در طی روز یک حس بدی روی دندان هایتان به وجود می آورند که تا مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، از بین نمی رود.

به خاطر اینکه پلاک اسیدی می باشد، روی دندان ها می نشیند و باعث خراب شدن مینای دندان می شوند.

 

مواد معدنی دندان با اسیدها در هم می شکنند. طوری که قند و باکتری ها با هم ترکیب می شوند. در صورتی که بهداشت دهان را رعایت نکنید، این پلاک ها آرام آرام مواد معدنی دندان را از بین می برند. در ضمن دندان ها را ضعیف می کند و در آخر منجر به پوسیدگی آن می شود.

پوسیدگی دندان

به خاطر همین است که دندانپزشک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی غرب تهران بسیار توصیه به مسواک زدن و نخ دندان می کند.

برای جلوگیری از عارضه پوسیدگی چه باید کرد؟

پیشگیری از پوسیدگی دندان راحت است، در صورتی که ساده ترین موارد را رعایت کنید. از جمله :

  • دندان هایتان را حداقل روزی دوبار مسواک بزنید. هر بار به مدت دو دقیقه!
  • بعد از آن بلافاصله، حداقل یکی دوبار در روز، نخ دندان بکشید.
  • از خمیردندان فلوراید دار و محصولاتی که به استحکام دندان کمک می کنند، استفاده کنید.
  • میزان مصرف قند و شیرینی جات را محدود کنید. هر چه کمتر بخورید، پلاک کمتری روی دندان ها شکل می گیرند و اینگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری می شود.
  • سیلانت دندان انجام دهید. یک پوشش از جنس پلاستیک می باشد که دندان را در برابر حمله مواد مضر به دندان حفظ می کند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین با سابقه 12 سال (تاسیس 1385) نقش بسزایی در بهداشت و درمان، دهان و دندان و ارائه خدمات دندانپزشکی در منطقه و نقاط دورتر تهران...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • م.گ

    سلام. دندانپزشک پوسیدگی‌های کوچک و جزیی رو چطور درمان می‌کنه؟ آیا نیازی به عصب‌کشی هست؟ متدوال‌ترین روش درمانش چیه؟

  • ۴۸۷۲۴۸۷۲

    هزینه هردندان کاشتنی چقدراست

  • محسن

    عصب کشی مججد کردم بعد از سه روز هنوز درد شدید دارم،طبیعیه؟چیکار کنم؟ریشه رو پر کرده ولی روش پانسمانه،چیکار کنم؟ طبیعیه؟؟؟

  • محمدرضا پازانی

    هزینه کاشت هر دندان چقدر میشه

  • لغو پاسخ