آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی مهر

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

بسیاری از افراد از به علت تصویر ذهنی نامناسبی که در مورد درمان های دندانپزشکی دارند، فکی می کنند که درمان ایمپلنت دندان با درد و ناراحتی زیادی همراه است. در ادامه اين مطلب به سوال آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ پاسخ می دهیم.

کلینیک دندانپزشکی مهر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی مهر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

احساس درد و ناراحتی بعد از ایمپلنت دندان برحسب گستردگی جراحی معمولی است. اگر دندانپزشک شما بعد از عمل برای شما مسکن تجویز نکرد یعنی میزان درد و ناراحتی شما کم خواهد بود. زمانی که احساس ناراحتی و درد بعد از ایمپلنت دندان کردید می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید. بعد از 3 تا 5 ساعت بعد از ایمپلنت دندان بی حسی از بین می رود و احساس ناراحتی خواهید کرد.

پس بهتر است قبل از اینکه بی حسی از بین برود از غذای نرم و دوز اول داروی تجویزی پزشک که ضد درد است مصرف کنید. در حین انجام ایمپلنت ممکن است کمی درد احساس کنید که این درد طبیعی بوده و معمولا بین 6 تا 10 روز پس از جراحی ادامه دارد که می‌توانید با تجویز دندانپزشک خود از داروهای مسکن استفاده کنید.

همچنین اگر تورم در دهان و لثه‌ خود احساس کردید بعد از گذشت 3 الی 5 روز کاهش و بهبود می‌یابد.

نحوه انجام درمان ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

ایمپلنت دندان یک پروسه چند مرحله ای است که هر مرحله آن در یک دوره چند ماهه انجام می شود.

 

چرا که پس از انجام هر مرحله دندانپزشک و بیمار هر دو باید مدتی را صبر کرده و تحمل کنند تا اطمینان حاصل شود که نتیجه مطلوب بدست خواهد آمد.

 

در مرحله اول، یک شکاف در لثه ایجاد می شود. سپس ایمپلنت بوسیله یک پیچ در استخوان فک پیچ شده که به ایمپلنت اجازه می دهد جایگزین ریشه دندان اصلی شود.

پس از اینکه ایمپلنت قرار داده شد لثه بخیه زده می شود. ایمپلنت ۳-۶ ماه زمان لازم دارد تا التیام یابد چرا که در این مدت استخوان فک اطراف ایمپلنت شکل گرفته و مستحکم می شود.

 

در این مدت برای اینکه خوردن و نوشیدن و خندیدن برای بیمار امکان پذیر باشد تاج موقت قرار داده می شود.

 

در مرحله بعد پس از اینکه ایمپلنت التیام یافت یا به عبارتی مستحکم شده و با استخوان فک سازگار شد، باید روی ایمپلنت اباتمنت قرار داده شود.

 

اباتمنت بخشی است که به قسمت فلزی ایمپلنت اضافه می شود و به عنوان پایه برای دندان جدید خواهد بود.

 

از اباتمنت یک قالب گرفته می شود که برای ترمیم دندان استفاده خواهد شد.

 

هنگامی که ترمیم دندان کامل شود، لازم است تا دوباره به دندانپزشک مراجعه شود تا پروسه به اتمام رسد.

دلایل درد ایمپلنت دندان پس از جراحی

●      کم خونی

●      سلامت عمومی ضعیف

●      واکنش با سایر داروها

●      عفونت ایمنی بدن

●      مشکلات overloading

●      آلرژی و آسیب عصبی یا بافتی

●      در صورت بروز هر یک از این موارد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

●      سیگار کشیدن زیاد

●      ساییده شدن دندان به دلیل بیماری دندان قروچه (bruxism)

●      عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

●      ضعیف بودن بافت لثه‌ها

●      ضعیف بودن استخوان فک

●      عفونت و مشکلات سینوسی

چه عواملی باعث دردناک شدن و ایجاد درد ایمپلنت دندان می شوند؟

طول جراحی اگر زیاد باشد بیمار دردی بیشتر تجربه خواهد کرد ، به همین جهت تجربه جراح نقش بسیار پر رنگی در موفقیت ایمپلنت و درد بعد از جراحی دارد.

 

در هر صورت تجربه جراح باعث می شود عمل کاشت دندان با دستکاری کمتر و درد کمتر همراه باشد.

 

به همین جهت توصیه می کنیم کاشت ایمپلنت توسط متخصص جراح فک و صورت و یا متخصص لثه ( پریودونتولوژیست) انجام شود.

 

درد بعد از کاشت ایمپلنت به عوامل دیگری نیز بستگی دارد ، به طور مثال درمان های همراه با کاشت ایمپلنت نیز در به وجود آوردن درد تاثیر دارند ، مانند پیوند استخوان و کشیدن دندان جهت کاشت ایمپلنت.

 

مسئله آخری که باعث درد ایمپلنت می شود ، نوع سیستم یا برند ایمپلنت می باشد ، برند ایمپلنت خوب و ساده در اصطلاح user friend تروما و درد کمتری به همراه دارد.

 

در هر حال مقدار کمی درد اگر تجربه کنید به مزایایی که ایمپلنت دندان برای شما به ارمغان می آورد ارزشش را دارد ، برای کاهش درد ایمپلنت بعد از جراحی بهتر است تا نیم ساعت قبل از جراحی قرص بروفن ۴۰۰ میلی گرم و بعد از جراحی نیز در فواصل هر شش ساعت خوردن مسکن را ادامه دهید ، مسکن فقط برای روز اول جراحی میباشد.

آیا حین انجام ایمپلنت احساس درد و ناراحتی وجود خواهد داشت؟

تمام این مراحل سوراخ کردن و پیچ کردن ممکن است دردناک به نظر برسد، اما دانستن این نکته خیال شما را راحت خواهد کرد که گذاشتن یک ایمپلنت از کشیدن یک دندان راحت تر است.

 

معمولا از داروی بیهوشی موضعی استفاده می شود، به این معنی که شما در حین جراحی بیدار و هوشیار خواهید بود.

 

شما در حین جراحی هیچ گونه دردی احساس نخواهید کرد، مخصوصا اگر بافت لثه شما سالم باشد.

 

همچنین استخوانی که ایمپلنت در آن کار گذاشته می شود، دارای عصب های احساس درد زیادی نمی باشد.

بعد از جراحی ایمپلنت چند روز درد داریم؟

درد ایمپلنت چند روزه اول پس از جراحی وجود دارد که آن هم با استفاده از مسکن هایی که برای بیمار تجویز می شود کاملا کنترل می شود. به طور کلی در هنگام جراحی از مواد بی حسی با ماندگاری بالا استفاده می شود که تا چند ساعت پس از جراحی ایمپلنت نیز، ناحیه مورد نظر و فک بیمار بی حس می باشد. پس از جراحی ایمپلنت نیز، برای بیمار آنتی بیوتیک و مسکن، تجویز می گردد و به این ترتیب بیمار اصلا درد نخواهد داشت. این نکته مجددا یادآوری می گردد که تبحر و علم و دانش متخصص ایمپلنت برای کاشت ایمپلنت دندان نیز ملاک عمل می باشد و بسیار حائز اهمیت است.

 

اینکه برخی بیماران به خاطر انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان هراس داشته باشند یا بترسند کاملا طبیعی است. اما خوشبختانه با وجود تکنولوژی های جدید در حوزه دندانپزشکی و به لطف داروهای بیحس کننده دیگر، نباید از درد ناشی از ایمپلنت دندان هراس داشته باشید.

بنابراین از آنجا که حین انجام عمل به بیماران دارو داده شده، دیگر به آن صورت دردی را تجربه نمی کنند و حین عمل آرامش دارند. به گونه ای که این بیماران معتقدند درد ایمپلنت بسیار کمتر از درد  کشیدن دندان عقل است.

درد ایمپلنت دندان و استفاده با بی حسی موضعی

برای انجام بسیاری از اعمال جراحی دهان و دندان از بیحسی  موضعی استفاده میشود. این بیحسی با کمک برخی داروها و از راه تزریق مستقیم به ناحیه مورد نظر صورت میگیرد. در خصوص کاشت ایمپلنت نیز؛ قبل از اینکه عمل شروع شود، جراح دهان و دندان با داروی بیحسی ناحیه ای که قرار است ایمپلنت کاشته شود و اطراف آن را بیحس میکند. حین ورود سوزن به داخل لثه احتمالا کمی درد تجربه خواهید کرد. اما بعد از اثر کردن دارو دیگر چیزی حس نخواهید کرد. اما میتوانید فشار دریل بر روی دندان ها و فک را حس کنید (بدون احساس درد)

 

از آنجا که طی عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان ساختارهای طبیعی دستکاری میشوند قطعا درد نیز وجود خواهد داشت. مخصوصا اگر توده استخوانی فک بیمار تحلیل رفته باشد که در این صورت نیازمند پیوند استخوان خواهد بود. و این کار نه تنها دردناک است بلکه بعد از عمل نیز درد بیشتری تجربه خواهد شد. اما با توجه به اینکه جراح دهان و دندان یا ایمپلنتولوژیست ها از داروهای بیحسی و سایر داروهای آرامبخش استفاده می کنند حداقل حین عمل، شما دردی تجربه نمی کنند.

یا اگر درد هم داشته باشید بسیار مختصر خواهد بود. به طور کلی جراح برای تسکین درد بعد از ایمپلنت دندان از روش های زیر استفاده می کند:

 

  • بی حسی موضعی
  • داروی استنشاقی اکسید نیتروژن
  • مسکن های خوراکی

آیا  راه هایی برای کاهش درد ایمپلنت دندان وجود دارد؟

شما احتمالا بلافاصله پس از عمل و چند روز پس از آن احساس ناراحتی خواهید داشت، به هر حال این پروسه بزرگی است که روی دندان انجام می شود.

احساس ناراحتی ممکن است در گونه، چانه یا زیر چشم ها احساس شود. همچنین ممکن است پوست یا لثه شما سیاه شود، در قسمتی که ایمپلنت انجام شده احساس درد کنید و خونریزی اندکی داشته باشید.

 

  • استفاده از مسکن ها مانند ایبوپروفن پیشنهاد می شود.
  • پس از جراحی برای کاهش تورم باید از کیسه یخ استفاده کنید و پس از هر مرحله از پروسه ایمپلنت باید به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز غذاهای نرم بخورید.
  • شست و شوی دهان با آب گرم و نمک به صورت ملایم و آرام در روز باعث تسکین درد بافت لثه و همچنین پاکیزگی و ضدعفونی شدن آن می شود.

نتیجه گیری

وجود التهاب ها و دردهای موقتی پس از کاشت دندان جای نگرانی نداشته و معمولا با گذر زمان برطرف می شوند. جهت کاهش درد می توان از مصرف مسکن های تجویزی که دندانپزشک تجویز نموده است، استفاده کرد. استفاده از کیسه پلاستیکی حاوی یخ و قرار دادن روی صورت و در ناحیه ایمپلنت شده نیز در تسکین درد بیمار بسیار موثر است.

تورم ایجاد شده در ناحیه ایمپلنت نیز طبیعی است و به مرور زمان از بین می رود. یکی از عوارضی که پس از کاشت ایمپلنت در موارد نادر گزارش می شود، عفونت ایمپلنت است که با رجوع به دندانپزشک و تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بنابراین در پاسخی کلی به سوال آیا ایمپلنت درد دارد می گوییم درد چندانی وجود ندارد و رعایت بهداشت و عدم مصرف دخانیات بخصوص در به موفقیت رسیدن درمان بسیار موثر است. پس از ایمپلنت ممکن است مقداری موضع خونریزی داشته باشد که جای نگرانی نیست و بمرور زمان از بین می رود. ایمپلنت درمان مناسب برای بی دندانی است که هم نقش ترمیمی دارد و هم در زیبایی بسیار موثر است که این امر باعث رجوع بسیاری نزد دندانپزشک زیبایی جهت این درمان شده است.

کلینیک دندانپزشکی مهر

کلینیک دندانپزشکی مهر انجام کلیه خدمات دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت، لومینیرز، آی پی اس، بلیچینگ) کاشت دندان (ایمپلنت) مرتب کردن دندان (ارتودنسی) درمانی (عصب کشی، ترمیم، پروتز، جراحی) دندانپزشکی اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ