ایمپلنت چقدر زمان می برد؟ - کلینیک دندانپزشکی مهر

ایمپلنت چقدر زمان می برد؟

ایمپلنت چقدر زمان می برد؟

طول مدت زمان درمان ایمپلنت به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد که با توجه به شرایط هر بیمار متفاوت است. در ادامه مطلب به بررسی موضوع مدت زمان انجام درمان ایمپلنت می پردازیم.

کلینیک دندانپزشکی مهر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی مهر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان ایمپلنت دندان چند مرحله دارد و هر مرحله چقدر زمان می برد؟

درمان ایمپلنت از مرحله کاشت (جراحی) تا روکش روی ایمپلنت (پروتز) یا به اصطلاح طول درمان ایمپلنت، به طور معمول سه الی شش ماه زمان نیاز دارد.

 

درمان ایمپلنت شامل دو مرحله جراحی (کارگذاری ایمپلنت در فک) و پروتز (کارگزاری روکش روی ایمپلنت) می باشد. در صورتیکه درمان ایمپلنت نیاز به جراحی های بازسازی داشته باشد(به علت کمبود استخوان فرد)، این بازسازی یا همزمان با جراحی کاشت دندان  انجام می شود یا در موارد پیچیده که میزان زیادی استخوان از دست رفته باشد، نیاز به بازسازی یک مرحله قبل از جراحی ایمپلنت وجود دارد. در موارد معمول و عادی که یک مرحله بازسازی قبل از جراحی ایمپلنت نیاز نیست کل پروسه درمانی سه الی شش ماه طول می کشد.

مرحله اول درمان ایمپلنت: مشاوره ایمپلنت

یکی از پزشک‌های ما در اولین جلسه به‌صورت رایگان شما را معاینه کرده و به شما مشاوره می‌دهد. در این مرحله از دهانتان یک عکس سیتی‌اسکن می‌گیریم که هیچ هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت. سپس با توجه به این عکس، پزشک برنامه درمانی بخصوصی را برایتان تهیه می‌کنند که دقیقاً مناسب با شرایط و وضعیت دندان‌های شما طراحی شده باشد. اگر سوالی در مورد فرایند، روند ریکاوری یا مسائل مربوط به ایمپلنت داشتید، دستیار پزشک با حوصله به تمام سوالاتتان پاسخ می‌دهد. او تمام هزینه‌های مربوط به ایمپلنت، روش‌های مختلف پرداخت و روند فرایند را بریتان توضیح می‌دهد. هزینه‌ای که در این جلسه پیشنهاد می‌شود همان هزینه نهایی ایمپلنت است و هیچ دستمزد اضافه‌ای بعداً به آن افزوده نمی‌شود.

مرحله دوم درمان ایمپلنت: معاینه پیش از جراحی

وقتی برای فرایند ایمپلنت آماده شدید، با دندانساز ملاقات می‌کنید تا دندان‌هایتان را معاینه کند. در این جلسه پزشک همه اطلاعات لازم برای فرایند را جمع‌آوری می‌کند و شما هم می‌توانید تمام سؤالات باقی‌مانده‌تان را از او بپرسید. بعد از اینکه جلسه معاینه تمام شد، با کمک پزشک تاریخی را برای انجام فرایند ایمپلنت تعیین می‌کنید.

مرحله سوم درمان ایمپلنت: کاشت ایمپلنت

مرحله کاشت ایمپلنت خود به دو فاز تقسیم می‌شود:

نصب ریشه مصنوعی

در این مرحله ریشه مصنوعی را داخل استخوان نصب می‌کنند و سپس اجازه می‌دهند تا جوش بخورد. فرایند نصب ریشه ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد اما روند التیام یافتن آن معمولاً ۳ تا ۶ ماه است. در این مدت ریشه ایمپلنت که از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده (همان موادی که در پیوند مفصل استفاده می‌شود)، خیلی سریع اطراف استخوان جوش می‌خورد و با بافت آن یکی می‌شود. هیچ‌یک از مواد دیگری که برای کاشت ریشه استفاده می‌کنند، به اندازه تیتانیوم فرایند التیام سریعی ندارد.

زمان لازم برای جوش خوردن ریشه با استخوان

در جلسه اول فرایند، دندانپزشک ایمپلنت را داخل فک نصب می‌کند. برای اینکه پزشک بتواند تاج را روی ریشه ایمپلنت قرار دهد، به کمی زمان احتیاج است. در این مدت استخوان فک باید اطراف ایمپلنت التیام پیدا کند، با آن جوش بخورد و محکم آن را نگه دارد. این فرایند معمولاً در عرض یک یا دو هفته اتفاق نمی‌افتد و به ۶ تا ۸ ماه زمان احتیاج دارد. با این حال، ممکن است این روند از آن هم طولانی‌تر شود؛ بخصوص اگر در فرایند کاشت ریشه پیوند استخوان هم انجام داده باشید.

نصب تاج ایمپلنت

وقتی ریشه مصنوعی با استخوان فک جوش خورد، نوبت به نصب تاج یا دندان مصنوعی می‌رسد. دندانساز قبل از اینکه تاج را بسازد، قالبی از دهان و دندان‌هایتان می‌گیرد تا آن را به اندازه، شکل و رنگ مناسبی درآورد. این مرحله به تنهایی معمولاً دو جلسه طول می‌کشد که هریک با فاصله دو هفته انجام می‌شوند.

طول مدت زمان درمان ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

این زمان بستگی به موارد متعدد دارد، از جمله : فک بالا یا پایین، قسمت جلوی فک یا عقب فک، تعداد ایمپلنت و پیچیدگی کار، وجود یا عدم وجود جراحی بازسازی همزمان با جراحی ایمپلنت از عوامل تعیین کننده می باشند.

 

عواملی که باعث می‌شود طول درمان شما بیشتر شود سینوس لیفت و گرفت استخوانی و اسپلینت کردن است که حداقل یک ماه درمان شما اضافه می‌شود و به‌طور کل می‌توانم بگویم که طول درمان ایمپلنت شما بستگی به تعداد واحدها و شرایط پیچیده دهانی شما دارد. بعد از جراحی ایمپلنت، تعداد جلساتی را داریم برای ویزیت و در صورت نیاز کشیدن بخیه. وقتی فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان انجام شد و آن زمان تعیین‌شده گذرانده شد، پروتز شما شروع می‌شود. تعداد جلسات پروتز معمولا در یک یا دو مرحله انجام نمی‌شود. خیلی از بیمارها این تصور را دارند که بعد از تمام شدن فاز جراحی، پروتز در دو مرحله یعنی مرحله اول قالب‌گیری و مرحله دوم پروتز را تحویلی می‌گیرند ولی این کاملا تصور اشتباهی است.

 

جراحی خود فاز جدایی دارد و پروتز هم مجزا از آن است و تعداد جلسات مخصوص به خودش را دارد. معمولا تعداد جلسات پروتز بستگی به تعداد واحدهای بیمار و پیچیدگی دهانش دارد که از 3 جلسه برای تک‌واحدی‌ها شروع می‌شود تا 8 جلسه معمولا برای بیماران فول موس طول می‌کشد. این 3 الی 8 جلسه در چه بازه زمانی تمام می‌شود و چقدر طول می‌کشد بستگی به خیلی عوامل دارد مثل خرید قطعه و اینکه آن قطعه کی به دست ما می‌رسد و لابراتوار باید روی آن قطعات کار کنند، این‌ها همه عواملی است که در آن بازه زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

بعضی از بیماران تمایل دارند که تعداد جلسات آن کمتر شود ولی نادیده گرفتن هر کدام از این جلساتی که واقعا شما نیازمند آن هستید باعث می‌شود که درنهایت آن پروتز نهایی کیفیت خوبی نداشته باشد یا پروتز ایده آلی نباشد. پس من از شما خواهش می‌کنم وقتی وارد درمان ایمپلنت می‌شوید چون یک فرایند طولانی است باید صبر خیلی بالایی داشته باشید.

ایمپلنت فوری چیست؟ آیا صحت دارد؟

به نظر ما دندانپزشکانی که ادعا می کنند می توانند در یک روز کاشت ایمپلنت انجام دهند ، شما را در معرض خطر غیر ضروری  ایمپلنت ناموفق  قرار می دهند. روش مناسب برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت ، قرار دادن پایه اصلی ایمپلنت دندان و اجازه دادن به بدن برای پذیرش و ادغام کاشت ایمپلنت است.

 

چرا برای بعضی درمان های ایمپلنت جراحی های متعدد لازم است؟

در برخی موارد که استخوان و لثه باقیمانده بسیار کم است  (این ممکن است بدلایل مختلف ایجاد شود مثلا زمان زیادی از کشیدن دندان گذشته باشد و یا به علت وجود تومور ویا کیست های خاص تحلیل استخوان شدید ایجاد شده باشد) جهت بازسازی استخوان تحلیل رفته نیاز به پیوندهای وسیع خواهد بود.

 

در صورت انجام این پیوند های وسیع معمولا یک فاصله ی زمانی چند ماهه لازم است تا پیوند تبدیل به استخوان شود و پس از آن اقدام به کاشت ایمپلنت می شود.

مدت زمان ایمپلنت ایمپلنت چقدر زمان می برد؟

مدت زمان کاشت ایمپلنت به چندین عامل بستگی دارد. اگر حجم استخوانی که در آن ایمپلنت جای گذاری می شود، به میزان مورد نیاز از ارتفاع و قطر استخوان خوبی برخوردار نباشد، دندانپزشک به پیوند استخوان روی می آورد تا کمبود استخوان اطراف ایمپلنت رفع شود. پیوند استخوان ممکن است همراه با پروسه ی درمان ایمپلنت دندان صورت گیرد و یا قبل از شروع درمان کاشت ایمپلنت نیاز به تامین حجم کافی استخوان اطراف دندان داشته باشیم.

در صورتی که قبل از شروع فرآیند کاشت ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشیم، مدت زمانی حدود 6 تا 9 ماه لازم است تا بستر استخوان برای کاشت ایمپلنت دندانی آمادگی پیدا کند. اگر همزمان با کاشت ایمپلنت دندانی پیوند استخوان نیز انجام شود، از زمان شروع کاشت ایمپلنت دندانی مدت زمانی حدود 4 الی 9 ماه لازم است تا این پروسه انجام شود.

مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت

پس از کاشت ایمپلنت دندان تا زمان جایگذاری پروتز روی آن حدود 1.5 الی 3 ماه زمان می برد، تا میان ایمپلنت دندان و استخوان فک بدون هیچگونه حرکت اضافه ای جوش ایجاد شود و ایمپلنت در جای خود کاملا سفت شود. مدت زمان جوش خوردن با توجه به کیفیت استخوانی از سه تا 6 ماه طول می کشد که در فک پایینی به جهت کیفیت بهتر استخوان 3 الی 4 ماه و در فک بالا 4 الی 6 ماه زمان لازم است. پس از آن دندانپزشک می تواند جایگذاری پروتز را آغاز کند. مرحله پروتز شامل قالب گیری، انتخاب رنگ و اندازه روکش با نظر بیمار و دندانپزشک است.

کلینیک دندانپزشکی مهر

کلینیک دندانپزشکی مهر انجام کلیه خدمات دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت، لومینیرز، آی پی اس، بلیچینگ) کاشت دندان (ایمپلنت) مرتب کردن دندان (ارتودنسی) درمانی (عصب کشی، ترمیم، پروتز، جراحی) دندانپزشکی اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ