ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟ - کلینیک دندانپزشکی مهر

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

یکی از متداول ترین سوالات در افرادی که قصد انجام درمان ایمپلنت را داند این است که ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟، در ادامه این مطلب به بررسی موضوع ماندگاری ایمپلنت دندان و راهکارهایی برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی می پردازیم.

کلینیک دندانپزشکی مهر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی مهر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ماندگاری ایمپلنت دندان

جهت ماندگاری ایمپلنت دندان باید در مرحله های درمان ایمپلنت اعم از تقویت و بازسازی استخوان، استفاده از تعداد مناسب ایمپلنت، طی شدن زمان بازسازی استخوان قبل از شروع کاشت ایمپلنت، جراحی ایمپلنت دندان، ساخت و جایگذاری پروتز لازم برای ایمپلنت و همچنین مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت تمامی اصول تخصصی ایمپلنت رعایت شود.

ایمپلنت دندان از جنس فلز تیتانیوم خالص یا آلیاژ آن می باشد و بر خلاف دندان های طبیعی در معرض پوسیدگی نیستند، اما این به این معنی نیست که نیازی به توجه به ایمپلنت یا رعایت بهداشت ایمپلنت دندان نیست. در صورتی که بهداشت لازم برای ایمپلنت دندان رعایت نشود، میکروب ها و جرم ها در اطراف ایمپلنت قرار می گیرند و سبب می شوند استخوان دندان تحلیل برود و در نتیجه ایمپلنت دندان آسیب دیده یا حتی نابود شود.

 

در حالت عادی استخوان های اطراف ایمپلنت دهان در سال حدود 10/1 میلی متر دچار تحلیل می شود. اندازه ایمپلنت استاندارد حدود یازده میلی متر است. در شرایط ایده ال می توان عمر ایمپلنت را می توان صد سال تخمین زد.

طول عمر و ماندگاری ایمپلنت های دندان حدودا چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت های دندان چقدر استایمپلنت‌های دندانی انواع و اندازه‌های مختلفی دارند و نوع مناسب آن که به عوامل مختلفی بستگی دارد باید توسط دندانپزشک تعیین شود. امروزه، ایمپلنت‌های تیتانیوم و مشتقات آن‌ها که به استخوان پیوند می‌شوند از رایج‌ترین نوع ایمپلنت‌های دندانی محسوب می‌شوند.

تحقیقات حاکی از آن است که طول عمر ایمپلنت‌ها بستگی به این دارد که کاشت در کدام فک انجام شده باشد. در یکی از تحقیقات انجام شده، میزان موفقیت ۱۲ ساله‌ی ایمپلنت‌هایی که در ماگزیلا (فک فوقانی) کاشت شدند ۸۴% ( یعنی ۸۴ درصد از ایمپلنت‌ها در طول ۱۲ سال سالم بودند) و میزان موفقیت ایمپلنت‌هایی که در مندیبل (فک پایین) کاشت شدند ۹۱% گزارش شده است.

با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در روش‌های کاشت ایمپلنت، در یکی از تحقیقات دیگر میزان موفقیت و طول عمر ۱۵ ساله ایمپلنت‌ها در فک پایین ۹۱% و در فک بالا ۸۱% گزارش شده است. بیشتر از ۹۵% از ایمپلنت‌های فک پایین حداقل ۵ سال عمر می‌کنند این میزان در مقایسه با طول عمر ۱۵ ساله‌ی ایمپلنت و با ۴ درصد افت حدودا ۹۱% می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چقدر ایمپلنت‌ها محکم هستند.

آیا ایمپلنت‌ های دندان ماندگاری بسیار طولانی خواهند داشت؟

عوامل مختلفی می‌توانند در طول عمر ایمپلنت‌های دندانی نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • محل کاشت ایمپلنت
  • تراکم استخوان
  • بهداشت دهان

 

به‌ طور ایده‌آل، در هر ۱۰ نفر، ۹ نفر میزان طول عمر ایمپلنت‌های دندان بیشتر از ۱۵ سال می‌باشد، البته با این فرض که دندان‌ها را به‌ طور مرتب مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و حداقل ۲ بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. اما سوال اینجاست که اگر شرایط شما خیلی ایده‌آل نبود چه باید کرد. قبل از برنامه‌ریزی درمان بهتر است در طول مشاوره اولیه با دندانپزشک صادق باشید و تمام مشکلات خود را بیان کنید. برای کمک به افزایش طول عمر ایمپلنت‌ها، گزینه‌های زیادی در اختیار دندانپزشکان قرار دارد حتی مواردی نظیر از دست دادن تراکم استخوان فک یا عادات دهانی (عاداتی که قابل کنترل نیستند) نیز باید در نظر گرفته شوند. به‌ شکرانه تکنولوژی مدرن و مطالعات فراوان، جراحان دهان از جمله خود بنده، برای دستیابی به میزان موفقیت بالا در طیف وسیعی از بیماران، اقدام به توسعه تکنولوژی و روش‌های جدید کردند. حقیقت این است که تاکنون و در کل، هیچ گزینه‌ای بهتر از ایمپلنت دندانی برای جایگزین کردن دندان‌های افتاده شناخته نشده است.

با انجام چه کارهایی می توان ماندگاری ایمپلنت دندان را افزایش داد؟

فراگیری دستورالعمل‌های مراقبت طولانی مدت از ایمپلنت‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری در طول عمر آن‌ها داشته باشد. در این قسمت به معرفی ۳ قانون ساده می‌پردازیم که انجام آن‌ها کمک می‌کنند با مراقبت طولانی‌مدت از دندان‌های ایمپلنت شده به زندگی خود ادامه دهید:

رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان برای ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان

شاید رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها در ظاهر واضح و ساده به نظر برسد اما نکته مهم این است که باید وقت کافی برای این کار صرف کرد. بسیاری از افرادی که در مراحل اولیه، بهداشت دهان و دندان‌ها را به خوبی رعایت نکردند دندان‌های ایمپلنت خود را از دست دادند. ۲ بار مسواک زدن دندان‌ها در طول روز و استفاده منظم از نخ دندان اهمیت فراوانی دارد. بنابراین بهتر است این مورد را در اولویت امور قرار داده و در واقع  به‌عنوان بخشی از کارهای روزمره خود در نظر گرفت. همانطور که به ایمپلنت‌های جدید در دهان خود به‌تدریج عادت می‌کنید ادامه دادن این کار به مراتب راحت‌تر خواهد شد. اما گاهی‌ اوقات ممکن است به دلیل تنبلی زیاد در رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها خود کوتاهی کنید. اجازه ندهید تنبلی به شما غلبه کند، همیشه برای مسواک زدن دندان‌ها، استفاده از نخ دندان و خارج کردن پسماندهای غذایی از لابه لای دندان‌های خود وقت کافی بگذارید.

ویزیت منظم توسط متخصص دندانپزشک

قرارملاقات‌های منظم با متخصص دندانپزشک برای تضمین مراقبت صحیح از ایمپلنت‌های دندانی باید به‌ طور منظم برای چکاپ به متخصص دندانپزشک مراجعه کرد. توصیه می‌شود هر ۶ ماه یکبار، برای خود وقت چکاپ تنظیم کنید. دندانپزشک کمک می‌کند تا دندان‌ها و ایمپلنت‌ها مراقبت‌های لازم را دریافت نمایند. اگر دندانپزشک احساس کند که مشکلی پیش آمده، می‌تواند به بیمار هشدار دهد که به یک جراح دهان مراجعه نماید.

علاوه‌بر معاینات منظم در مطب دندانپزشک بهتر است سالی یکبار برای معاینه به جراح دهان مراجعه کرد. در طول مراجعات، جراح دهان می‌تواند بررسی کند که تا چه اندازه دندان ایمپلنت در استخوان فک بیمار تثبیت شده و در صورت نیاز، تعمیرات لازم را انجام خواهد داد. تنظیم چهارچوب‌های زمانی برای معاینه و چکاپ برای هر فردی متفاوت است. بعد از جراحی، دستورالعمل‌های شخصی درخصوص این‌ که هرچند وقت یکبار باید به دندانپزشک و جراح دهان مراجعه کنید به شما ارائه خواهد شد.

تشخیص به‌ موقع عفونت جهت افزایش طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان

تشخیص به‌موقع عفونت اگر فکر می‌کنید که مشکلی برای ایمپلنت‌های شما بوجود آمده به احتمال زیاد اشتباه نکردید. نشانه‌های عفونت را نادیده نگیرید. اگر احساس می‌کنید که دندان‌های ایمپلنت شما دچار عفونت شدند در اسرع وقت برای چکاپ به جراح دهان مراجعه کنید. هرچه عفونت زودتر تشخیص داده شود مسلما درمان راحت‌تر انجام خواهد شد. علاوه‌بر این، هر چه میزان آسیب کمتر باشد طبیعتا بهبود سریع‌تر صورت خواهد گرفت. اگر این ۳ گام ساده را رعایت کنید عمر ایمپلنت‌های شما طولانی خواهد شد.

مراقبت از ایمپلنت دندان؛ رمز ماندگاری ایمپلنت دندان

در صورتی که عمل برای شما به صورت یک مرحله ای انجام شده است، بهتر است حداقل تا سه هفته از جویدن غذا بر روی محل مورد نظر خود داری کنید و غذاهای آبکی بخورید. یکی از خطر آفرین ترین موارد در اجرای این روش عفونت است، از این رو حتماً آنتی بیوتیک های تجویز شده از سوی پزشک خود را به درستی مصرف کنید.

 

پس از انجام این روش باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود، حتماً بعد از باز کردن بخیه ها قسمت های مشخص شده را روزی سه بار مسواک زده و برای پاکسازی بهتر دندان ها از دهان شویه نیز استفاده کنید.

در قسمت هایی از دهان که دسترسی آسان برای نظافت آنها ندارید حتماً از نخ دندان و مسواک های نرم و کوچک استفاده کنید و دهان و دندان های خود را به خوبی بشویید تا مبادا مواد غذایی در میان آن ها بتواند به رشد میکروب های دهانی کمک کند! هیچ گاه از خلال دندان برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده نکنید چرا که ممکن است با این کار سبب شکسته شدن بافت نرم اطراف محل ایمپلنت شده و به آن صدمه بزنید.

نتیجه گیری؛ ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

به طور کلی دوام و پایداری ایمپلنت به مراقبت بیمار بستگی دارد. هر آنچه که در دهان قرار می گیرد به علت استفاده از مواد غذایی جرم می گیرد پس هر چه بهتر عمل نظافت انجام شود از عفونت لثه، تورم و ایجاد جرم جلوگیری می گردد.  در صورتی که ایمپلنت به خوبی کار گذاشته شود، از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به خوبی از آن مراقبت شود مانند دندان طبیعی عمر کرده و یا حتی دائمی خواهد بود.

 

ایمپلنت در مقایسه با سایر روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته چگونه است ؟

ایمپلنت دندان به صورتی طراحی شده است که تقریباً یک راه حل دائمی برای پر کردن جای خالی دندان‌ها به شمار می‌آید اما روش‌های دیگر جایگزینی دندان‌های از دست رفته مانند دندان مصنوعی و بریج دندان، طول عمر مشخصی دارند و پس از مدتی باید تعویض شود.

 

ایمپلنت دندان به دلیل جایگذاری در استخوان فک و جوش خوردن به استخوان، پشتیبانی محکم و مطمئنی دارد بنابراین درست مانند دندان طبیعی با آن می‌توانید غذا بجوید بدون این که نگران تکان خوردن یا درآمدن ایمپلنت باشید.

 

ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی نمی‌شود و سلامت دندان‌های مجاور را به خطر نمی‌اندازد در حالی که روش‌های دیگر مانند دندان مصنوعی و بریج دندان، پیامدهایی مانند ساییدگی و آسیب دیدن دندان‌های دیگر را به دنبال دارند.

کلینیک دندانپزشکی مهر

کلینیک دندانپزشکی مهر انجام کلیه خدمات دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت، لومینیرز، آی پی اس، بلیچینگ) کاشت دندان (ایمپلنت) مرتب کردن دندان (ارتودنسی) درمانی (عصب کشی، ترمیم، پروتز، جراحی) دندانپزشکی اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ