هر آنچه که باید در مورد کامپوزیت بدانید - کلینیک دندانپزشکی نارمک

هر آنچه که باید در مورد کامپوزیت بدانید

هر آنچه که باید در مورد کامپوزیت بدانید

 

کلینیک دندانپزشکی نارمک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی نارمک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

امروزه کامپوزیت های دندانی قادر هستند که لبخند زیبا و منحصر بفردی را به افردی که از وضعیت ظاهری دندان های خود به هر دلیلی ناراضی هستند، هدیه دهند. کامپوزیت ها در زمینه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایفای نقش داشته و معمولا برای ترمیم دندان، اصلاح طرح لبخند، اصلاح بی نظمی های جزئی دندانی، شکستگی های دندانی استفاده می شوند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

 

 مقدمه ای بر کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان ماده ای نسبتا محکمی می باشد که امروزه به عنوان اصلاح طرح لبخند مورد استفاده و بهره برداری واقع می شود که به منظور اصلاح رنگ و یا پوشش دندان های آسیب دیده بر روی دندان ها نصب می شود. کامپوزیت دندان با داشتن طول عمر طولانی قابلیت ترمیم و زیبایی مجدد داشته و سبب جذابیت بی نظیر دندان ها می شود.

ماده کامپوزیت با درجات مختلف از ضریب شکستگی، پولیش پذیری و استحکام طراحی و ساخته می شود که افراد با توجه به مقدار بودجه در دست و پسند خود می توانند گزینه مناسب را انتخاب کنند. توجه داشته باشید که برای ترمیم و زیبایی دندان باید از کامپوزیت های مرغوب استفاده شود. برای مثال بازسازی لایه به لایه از مهمترین قابلیت های این ماده بوده و در هنگام انتخاب و نصب آن بر دندان ها باید به این موضوع حساسیت لازم را نشان دهید. افراد می توانند با استفاده از این روکش از جنس کامپوزیت، دندان هایی ظریف و مقاومی را خواهند داشت که استفاده از آن هیچ گونه آسیبی را به دندان هایتان وارد نمی کند.

 

انجام کامپوزیت دندان چه مراحلی دارد؟

برای انجام کامپوزیت دندان بایستی بهترین و مجرب ترین دندانپزشک زیبایی را در این زمینه انتخاب کرد با توجه به این که انجام کامپوزیت بسیار حساس می باشد باید زیر نظر بهترین متخصص و با استفاده از تجهیزات درجه یک بر روی دندان های نصب شود اگر بخواهیم مراحل انجام کامپوزیت دندان را بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دندان ها به صورت کامل تمیز شده و نباید جرمی بر روی دندان مشاهده شود.

دندان های کاملا خشک شده و هیچ گونه بزاق، خون و رطوبت روی دندان های دیده نشود.

با استفاده از مواد اسیدی سطح جلوی دندان را متخلخل می کنند تا دندان های آماده برای نصب، کامپوزیت شود همچنین این کار در چسبیدن قالب کامپوزیت بسیار موثر می باشد.

چسب مخصوص بر روی دندان ها زده شده و مواد خمیری روی دندان ها قرار داده می شود.

در مرحله بعدی پرتو نوری را با طول موج مخصوص به کامپوزیت ونیز تابانده می شود.

در آخر برای رسیدن به فرم دلخواه از پولیش کامپوزیت استفاده می شود.کامپوزیت دندان

 

چند نوع کامپوزیت دندانی وجود دارد؟

کامپوزیت دندان در انواع مختلفی ساخته و عرضه می گردد که افراد در ابتدا باید اطلاعاتی در خصوص هریک از انواع این ماده به دست آورده و با توجه به سلیقه خود مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند از جمله انواع کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

کامپوزیت دندانی درشت دانه یا ماکروفیل:

این کامپوزیت اولین نوع کامپوزیت ها می باشد که حاوی ذراتی از 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر می باشد و در مقایسه با انواع کامپوزیت امروزی بزرگتر بوده و از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.

 

کامپوزیت دندانی ریزدانه یا میکروفیل:

کامپوزیت ریزدانه نسل جدید پس از کامپوزیت های ماکروفیل می باشد که در سال 1970 وارد بازار شده است که دارای ذرات کوچکتر از 100 نانومتر می باشد این کامپوزیت در مقایسه با کامپوزیت درشت دانه از مقاومت پایینی برخوردار بوده و از مزیت های آن می توان به سهولت در پولیش زدن و صاف بودن سطح ترمیمی آن اشاره نمود.

 

 کامپوزیت دندانی هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید:

ذرات این کامپوزیت از 10 الی 50 میکرومتر بوده و دارای فیلر بالایی می باشند که این امر سبب افزایش مقاومت آن ها در مقابل ساییدگی می شود البته به مرور زمان به دلیل استهلاک، زیبایی خود را از دست می دهد.

 

نانو کامپوزیت های دندانی

نانو کامپوزیت ها نسل جدید این ماده می باشد که از تجمع ذرات کوچکتر به ذرات بزرگتر تبدیل شده است از این رو قابلیت و استحکان نسل جدید کامپوزیت ها در مقایسه با نسل قدیم بسیار بالا می باشد.

 

 پاسخ به سوالات متداول در زمینه کامپوزیت

 

کامپوزیت ونیر و بد بو شدن دهان

کامپوزیت ونیر دندان مانند دندان طبیعی به مراقبت و نگهداری بسیاری احتیاج دارد . در حالی که در طول سه روز مسواک زده شود و از نخ دندان استفاده شود به هیچ عنوان دهان بوی بدی به خود نمی گیرد .

البته این را هم باید ذکر کرد که نحوه روش توسط دندانپزشک زیبایی همچنین در این مسئله بی تاثیر نمی باشد و بایستی در انتخاب پزشک خود دقت کافی داشت . چون اگر به درستی انجام نشود بین پوسته ونیر و دندان فاصله ای رخ می دهد که موجب می شود دهان بوی نامطبوعی به خود  بگیرد . در این صورت کامپوزیت ونیر باید تعویض شود

 

ممکن است کامپوزیت ونیر روی دندانی که قبلا روکش شده است قرار گیرد

این موضوع بسته به شرایط روکش دندان دارد و در حالی که روکش دارای شرایط خوبی باشد برای یکسان کردن با دیگر دندان های ونیر شده نمی توان از کامپوزیت ونیر استفاده کرد . اما اگر روکش شرایط نامناسبی را نداشته باشد می بایست روکش عوض شود و از جنس سرامیکی استفاده شود . این کار باید با تجویز پزشک انجام شود .

 

روی دندانی که ایمپلنت شده است می توان کامپوزیت کرد

این مورد همچنین تشابه زیادی به روکش دارد و در حالی که شرایط ایده آلی را برخوردار نباشد می توان کامپوزیت انجام داد در غیر این صورت می بایست روکش دندان ایمپلنت شده تعویض شود .

 

 انجام کامپوزیت در بارداری

خیر . تمامی درمان های دندانپزشکی در دوران باردای در صورتی که فوری نباشد هیچ گونه ضرورتی ندارد . در حالی که دندانپزشک انجام کامپوزیت ونیر را دوران بارداری تجویز کرد میتوان در سه ماهه دوم انجام داد .

 

کامپوزیت و جلوگیری از پوسیدگی دندان

بر اساس عقیده برخی از افراد کامپوزیت ونیر از پوسیدگی و انواع صدمات به دندان جلوگیری می کند با کامپوزیت لایه ای نازک روی دندان قرار می گیرد و همچون دیگر دندان ها اگر نکات بهداشتی رعایت نشود دندان دچار پوسیدگی می شود.

 

طول عمر کامپوزیت های دندان چقدر است؟

این یک سوال خیلی سخت است و تقریباً به میزان زیادی به نحوه‌ی نگهداری فرد از آن بستگی دارد. اگر دچار دندان‌قروچه هستید ممکن است کامپوزیت‌ها لب‌پر یا شکسته شوند، اتفاقی که دقیقاً در مورد دندان‌های شما ممکن است بیفتد. دندانپزشک می‌تواند برای شما یک نایت‌گارد (محافظ شبانه) بسازد تا لبه‌ی ونیرها محافظت شود و دوام آن‌ها افزایش یابد.

اما شیوه‌ی فشار دادن دندان‌ها روی هم و فرسایش را نمی‌توان نادیده گرفت و به همین دلیل، میزان دوام ونیرها بین ۲ تا ۸ سال در نظر گرفته می‌شود.البته دقت داشته باشید که دوام پروسلین ونیرها از ۱۰ تا ۲۰ سال است اما هزینه‌ی آن هم پنج برابر بیش‌تر است. بنابراین شاید دوام کامپوزیت ونیر یکی از نگرانی‌های شما باشد اما بیماران به ندرت با چنین قضیه‌ای دچار مشکل شده‌اند.

 

همیشه به مرکزی مراجعه کنید که کار تضمین‌شده‌ای داشته باشد و به شما اطمینان خاطر دهد که لبخند شما کاملاً عالی و طبیعی خواهد شد و دوام رزین ونیرها هم عالی باشد.

با این حال، ممکن است که لب‌پریدگی وجود داشته باشد که می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کم دوباره آن‌ها را ترمیم کنید. رزین باندینگ نسبت به پورسلین ونیرها نتیجه‌ی بسیار مطمئن‌تری دارد، چون یک روش محافظه‌کارانه و کم‌تهاجم است که کاملاً برگشت‌پذیر است؛ بر خلاف استفاده از ونیر که هزینه‌ی بسیار بالایی دارد و تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آن بسیار سخت است.

 

آیا انجام کامپوزیت دندان بدون عوارض جانبی است؟

این سوال دو بخش دارد، یعنی بیماری که می‌پرسد «آیا کامپوزیت ونیر بی‌خطر و ایمن است؟» در حقیقت دارد دو سوال متفاوت می‌پرسد. اولین سوال در مورد مواد است. کامپوزیت رزین واقعاً و بینهایت بی‌خطر است و با این که تا حدودی در آن از مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود، اما همگان اتفاق نظر دارند که مواد مضری که از طریق غذاها وارد بدن شما می‌شود بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که کامپوزیت ونیر در خود دارد.

 

گروهی از مردم در اینترنت عنوان می‌کنند که آمالگام‌های دندانی باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی در آن‌ها شده، اما مشخص شده است که چنین ادعایی از اساس اشتباه است. مواد شیمیایی درون کامپوزیت رزین کاملاً بی‌اثر هستند، و احتمال این که جیوه از طریق خوردن ماهی تن وارد بدن شما شود خیلی بیش‌تر از احتمال ورود آن از طریق کامپوزیت رزین است.

 

سلامت و زیبایی دهان و دندان با کامپوزیت ها ممکن است

سوال دیگر افراد در خصوص سلامت و تضمین لبخند است. حتماً همه‌ی شما در مورد این که پورسلین ونیر می‌تواند طرح لبخند شما را به هم بزند، مطالبی خوانده‌اید، و باید گفت که این موضوع تا حدودی درست است. به هر حال هر وقت دندان با مته‌ی دندانپزشکی دستکاری شود ریسک مشکلات هم بالاتر می‌رود. همچنین ونیرها در طول عمر فرد، چندین بار نیاز به مراقبت و رسیدگی و جایگزینی دارند. البته کامپوزیت ونیر در کل چنین ریسک‌هایی را ندارد.

 

مراقبت های ضروری بعد از کامپوزیت دندان شامل چه مواردی است؟

پس ازاتمام روند پر شدن دندان دندانپزشک تعدادی روند درمانی مراقبتی را نیز بر روی دندان شما انجام خواهد داد. جویدن غذا به طور سالم، عادت غذایی مناسب و هم چنین ویزیت های منظم با دندانپزشک باعث افزایش طول عمر دندان جدید شما خواهد شد.

هزینه مورد نیاز برای انجام کامپوزیت دندان در چه حدود است؟

هزینه انجام این کار با توجه به شرایط دندان ها متفاوت است اما معمولا پر کردن یک دندان با کامپوزیت دو برابر پر کردن آن با ماده نقره ای هزینه دارد. بسیاری از شرکت های بیمه دندان پزشکی تنها به اندازه قیمت ماده نقره ای هزینه های استفاده از کامپوزیت را پوشش میدهند و مابقی هزینه را بیمار باید پرداخت کند. هر چند با استفاده روزافزون از کامپوزیت سیاست های شرکت های بیمه به سمت پوشش دادن هزینه های این نوع ترمیم دندان رفته است.

کلینیک دندانپزشکی نارمک

کلینیک دندان‌پزشکی نارمک با 4 سال سابقه درخشان در کلیه امور درمانی با بهترین متخصصین از جمله متخصص و جراح فک و صورت در زمینه جراحی و ایمپلنت (جراحی لثه-...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • المیرا آزاده

    قیمت عصب وشی و پر کردن تقریبا چقدر؟

  • اکبری

    سلام هزینه کامپوزیت از چقدر هستش؟؟

  • منصوری

    سلام من با مشکل دندان درد به دندانپزشک مراجعه کردم پس از مشاهده عکس گفتند مشکلی وجود ندارد و به متخصص ریشه هم مراجعه کنم اما متخصص ریشه پیدا نکردم ایا شما متخصص دارید؟ امکان دارد عکس را ارسال کنم تا در صورت تایید مشکل ریشه مراجعه کنم؟

  • حسین مرادی

    سلام حدود یکسال پیش دندونم عصب کشی کردم ولی همچنان درد میکنه بوی بدی میده

    • کلینیک دندانپزشکی نارمک

      سلام به متخصص n2 مراجعه کنید

  • لغو پاسخ