علت و درمان جوش و آکنه - کلینیک دکتر شهرام سهرابی

علت و درمان جوش و آکنه

علت و درمان جوش و آکنه

 

کلینیک دکتر شهرام سهرابی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دکتر شهرام سهرابی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تمام افراد در طول عمر خود به درجه هاي متفاوتي دچار جوش يا آکنه مي شوند. جوشها يا آکنه ها را مربوط به دوره بلوغ مي دانند اما بعد از سنين بلوغ هم شايع و به شدت وابسته به زمينه خانوادگي افراد است و مي تواند حتي تا آغاز دوران ميانسالي هم وجود داشته باشد…

 

اگر در خانواده شما استعداد ابتلا به آکنه وجود دارد و در نقاط مختلف بدنتان، البته جز کف دست و پا، پشت پاها و لب پايين گاهي اين جوش ها ديده مي شود و بيشتر از جوش هاي صورت، پشت و شانه هاي خود گله مند هستيد؛ نمي خواهيم به شما اميد واهي دهيم و بگوييم قرار است با معجزه هاي يک شبه همه جوشهايتان نابود شود. نمي خواهيم فرمولي بدهيم يا محصولي را معرفي کنيم که با استفاده از آن از شر جوشها خلاص شويد. زيرا از نظر علمي، واقعا چنين امکاني وجود ندارد. اگر اين ادعاها را در جايي شنيده ايد، باور نکنيد چون دروغ است، اما قصد داريم مشکلات آکنه و راه خلاصي از آن را بررسي کنيم.

درست است که تا به حال کسي در مورد تاثير عصبي شدن و استرس بر آکنه چيزي نگفته است اما حتما متوجه شده ايد وقتي جلوي آينه حساسيت بيشتري به جوش هاي جديد خود نشان مي دهيد، يا مدام جوش هاي قديمي را دستکاري مي کنيد و جاي آنها را گود ميک نيد، حس بدتري به شما دست مي دهد و اين بد و بدترشدن مثل يک چرخه معيوب شما را گرفتار مي کند. از درس و کار و زندگي عقب مي مانيد و …

پس به عنوان اولين اقدام، به متخصص پوست مراجعه کنيد و دوره درماني آکنه را با حوصله و صبر شروع کنيد و ادامه دهيد. به خاطر بسپاريد پيگيري اين درمان ها به صبر و حوصله نياز دارد و قرار نيست با يک نسخه جادويي مواجه شويد.

  1. تغذيه و آکنه

اگر آکنه با خوردن مواد غذايي خاصي مانند شکلات، شيريني، غذاهاي چرب و سرخ کرده بدتر مي شود نبايد اين مواد را مصرف کنيد. تا مدتي قبل، پزشکان اثر تغذيه بر آکنه را نمي پذيرفتند اما امروزه تحقيقات ثابت کرده است بعضي مواد محرک مي توانند باعث تشديد آکنه افرادي که پوست حساسي دارند، شوند.

  1. محيط و آکنه

رطوبت، گرما و تعريق زياد باعث تشديد جوش ها مي شود. به همين دليل است که در فصل گرم سال احتمالا بيشتر از وجود آکنه ها کلافه مي شويد. از فشار، تحريک و ماساژ مکرر و مداوم پوست خودداري کنيد چون مي تواند باعث تشديد آکنه در شما شود. به خانم هايي که صورت خود را بند مي اندازند و تماس مداوم بند با صورت را براي خلاص شدن از شر موهاي زائد تحمل مي کنند، توصيه مي شود اين کار را انجام ندهند زيرا اين تحريک پوستي آکنه آنها را بدتر مي کند.

  1. كا ر و آکنه

بي شک حضور در فضاي گرم، چرب و پر از بخار، آکنه را تشديد مي کند؛ بنابراين بايد از ماندن در چنين فضاهايي اجتناب کنيد. کار در آشپزخانه هاي گرم و بدون تهويه و بخاردار براي آکنه مضر است. بايد پنجره اي را باز بگذاريد تا بخار هوا بيرون برود. بخارهاي چربي جوش هاي شما را بدتر خواهد کرد. مشاغلي که با روغن و گريس سروکار دارند، مانند مکانيکي، مي تواند باعث بدترشدن آکنه افراد مبتلا شود. در بعضي ديگر از صاحبان مشاغل مانند نانواها که هنگام کارکردن گرمشان مي شود و عرق مي ريزند هم آکنه تشديد مي شود. در هر شغل که همراه با تحريک زياد و تعريق فراوان و آلودگي باشد، اين مشکل ديده مي شود.

  1. هورمون ها و آکنه

بسياري از دخترخانم ها و خانم ها در دوران عادت ماهيانه خود دچار آکنه مي شوند به طوري که پديدارشدن آکنه ها را نشانه نزديک شدن عادت ماهيانه مي دانند. گرچه دليل قطعي آن هنوز مشخص نيست، اما احتمالا ناشي از تغييرات هورموني است. قرص هاي ضدبارداري هم تاثيرات غيرقابل پيش بيني روي آکنه دارند (باتوجه به خصوصيات فردي هر خانم علامت ها و تغييرات کاملا متفاوت است) چون بروز اين جوش ها با توازن هورموني ارتباط دارد. زماني تصور مي شد قرص ضدبارداري ترکيبي با هورمون هاي مختلف، درماني براي آکنه محسوب مي شود ولي پاسخ افراد به اين داروها يکسان نيست.

  1. آرايش و آکنه

بسياري از خانم هاي مبتلا به آکنه، براي انتخاب لوازم آرايش خود مردد هستند. متاسفانه نمي توان به طور قاطع به آنها گفت کدام يک از موادآرايشي را مصرف کنند و کدام را مصرف نکنند چون واکنش پوست افراد به اين مواد مختلف است؛ ولي توصيه مي شود از مواد آرايشي سنگين بسيار چرب استفاده نکنند چون نه تنها آکنه را تشديد مي کند، بلکه آن را به جاهاي ديگر نيز منتشر مي کند.

 

رژلب، سايه چشم و عطر شما تاثيري در آکنه ندارند اما کرم هاي شب و روز، کرم هاي مرطوب کننده و کرم ضدآفتاب حتما بايد متناسب با پوست باشد و قبل از مصرف، آزمايش شوند تا مطمئن شويد بر آکنه اثر بدي نمي گذارد. به علاوه نبايد از حالت دهنده هاي چرب مو استفاده کنيد. اين مواد علاوه بر آنکه هنگام اسپري کردنشان روي مو، موهاي شما را چرب مي کنند، باعث مي شود جوش هايي روي پيشانيتان به وجود آيد. موهاي افراد مبتلا به آکنه به دليل افزايش ترشحات غدد چربي بيشتر اوقات حالت چرب دارد و ممکن است شوره هم داشته باشد. لازم است براي کنترل شوره سر به طور منظم موها را با شامپوي مناسب بشوييد.

کلینیک دکتر شهرام سهرابی

کلینیک دکتر شهرام سهرابی، کلینیک پوست زیبایی و لیزر خدمات انجام شده در کلینیک دکتر شهرام سهرابی خدمات پوست و مو شامل: آنالیز پوست و مو درمان بیماری های پوست و مو...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • امیر اندام

    آیا زیگیل تناسلی هم درمان میکنید

  • فریبا رضائی

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید جناب دکتر عزیز چند روزی هست که متوجه شدیم موهای پشت دست همسرم تغییر رنگ داده و زرد رنگ شدند به نظر میاد که ریشه موهای ساعد دستشون هم روشن تر شدن ایشون از ابتدای سال ۹۹ به تجویز پزشک برای ریزش مو قرص فیناستراید ۱ استفاده میکنن میخواستم خواهش کنم ما رو راهنمایی کنید که این مسئله چه علتی میتونه داشته باشه و باید چه اقدامی انجام بدیم

  • لغو پاسخ