بیشتر چه بیمارانی به مرکز فیزیوتراپی مراجعه می کنند؟ - فیزیوتراپی دی‌توان

بیشتر چه بیمارانی به مرکز فیزیوتراپی مراجعه می کنند؟

بیشتر چه بیمارانی به مرکز فیزیوتراپی مراجعه می کنند؟

فيزيوتراپي روش درماني است كه به بيماران و افرادي كه مبتلا به عارضه يا مشكلات و آسيب‌هاي مختلفي هستند، كمك مي‌كند تا دردشان تسكين يا درمان شود. درواقع كمك مي‌كند عوارض و بيماري‌ها به حداقل برسد. در موارد بسياري كاربرد دارد و افراد مختلفي با عوارض گوناگون مي‌توانند تحت درمان قرار بگيرند. در اين مطلب به اين موضوع مي‌پردازيم.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

برای درمان مشکلات با کمک فیزیوتراپی محدودیت سنی خاصی وجود ندارد، از نوزادی می‌توان از خدمات درمانی فیزیوتراپی بهره برد تا دوران سالخوردگی! امروزه دیگر این‌طور نیست که یک کلینیک فیزیوتراپی تاسیس کنیم و برای هر مدل بیماری که مراجعه می‌کند، فیزیوتراپی انجام دهیم؛ چراکه فیزیوتراپی‌ها اکثرا تخصصی شده‌اند و به صورت تخصصی کار انجام می‌دهند. به عنوان مثال بعضی کلینیک‌ها روی پوست، زنان و زایمان و بعضی‌ها هم صرفا نورولوژی کار می‌کنند؛ یعنی چیدمان مطب و تجهیزات برای همان بیماری خاص چیده شده است. وقتی از این دید نگاه می‌کنیم،متوجه می‌شویم که طیف وسیعی از بیماری‌ها  را درمان فیزیوتراپی در بر می‌گیرد. همچنین قبل و بعد از برخی جراحی‌ها ممکن است نیاز به انجام فیزیوتراپی باشد. حتی در برخی درمان‌ها مشکلات ممکن است با انجام فیزیوتراپی، جراحی صورت نگیرد و فرد بهبود خود را به دست بیاورد.

با توجه به هدف فیزیوتراپی که عنوان شد، می‌توان کاربرد آن را به راحتی بیان کرد به این صورت که هرگاه عوامل محدودکننده و ناتوان کننده باشد با از بین بردن آن بیمار را در رسیدن به هدف توانبخشی کمک کرد.

افراد با عوارض، بيماري‌ها و مشكلات مختلفي مي‌توانند فيزيوتراپي انجام دهند. از جمله اين موارد ارتوپدی است که می‌تواند براي مراجعه‌كنندگان مفید واقع شود. مثلا افرادي كه شکستگی استخوان‌ها و دررفتگی مفاصل، تعویض مفاصل يا اختلالات اسکلتی عضلانی مانند کمردرد و گرفتگی عضلات، ایجاد تغییرات فرسایشی در مفاصل مثل آرتروز؛ زانو، شانه، ران و ستون فقرات و… همچنين اختلال در ستون فقرات، اختلال در ناحیه گردن مثل و … می‌توان از فیزیوتراپی استفاده کرد.

بیماری‌های مفاصل و بافت نرم را اصطلاحا بیماری‌های روماتولوژی می‌نامند و فیزیوتراپی در بیماران روماتولوژی می‌تواند جهت کاهش درد و کاهش تورم و التهاب و نیز جلوگیری از پیشرفت عوارض بیماری و به‌دست آوردن حداکثر کارایی دوباره از مفصل مفید واقع شود.

فیزیوتراپی در بیماری‌های اعصاب هم كاربرد دارد. با توجه به اینکه در بیماران اعصاب، عضلات بیمار گرفتار می‌شوند، فیزیوتراپی براي تقویت عضله و راه‌اندازی بیمار موثر است. مثل سکته مغزی، ضایعات نخاع،‌ مننژیت،‌ پارکینسون،‌ تومور مخچه و…

فیزیوتراپی در اطفال هم مي‌تواند نقش بسزايي داشته باشد. مي‌توان گفت كه نزديك به 10درصد از کودکانی که به دنیا می‌آیند دچار نوعی از معلولیت هستند که با فیزیوتراپی به‌موقع می‌توان در معلولیت موجود اقدامات موثری را انجام داد. از جمله این معلولیت‌ها مي‌توان به فلج مغزی، فلج اطفال ، فلج زایمانی و… اشاره كرد.

فیزیوتراپی در بیماری‌های زنان را با هدف کاهش درد و از بین بردن برخی عفونت‌ها و چسبندگی‌ها که در بافت‌های مختلف دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود و نیز تقویت عضلات ناحیه شکم و اطراف لگن انجام داد و از جمله این موارد عبارتند از: کمر درد که منشا آن بیماری‌های زنان است، ضعف عضلات ناحیه شکم و لگن و بیماري‌های التهابی و در برخی جراحی‌های دستگاه تناسلی زنان و…

فیزیوتراپی در اعمال جراحی هم مي‌تواند نقش داشته باشد. براي حال عمومی بیماران و جلوگیری از ایجاد و کنترل و حفظ دامنه حرکات مفاصل اطراف محل عمل برای از بین بردن درد و چسبندگی و محدودیت حرکتی می‌توان از فیزیوتراپی استفاده کرد مثل سوختگی‌ها و در برخی اعمال جراحی در ناحیه فک و صورت و…

در بیماری‌های پوستی می‌توان با کاهش درد به بهبود سریع و بهتر صدمات پوستی کمک کرد و از جمله این بیماری‌های پوستی مي‌توان به سوختگی پوست و آکنه و لوپوس و در اعمال جراحی پلاستیک و اعمالی که برای زیبایی انجام می‌شود با کنترل چسبندگی محل عمل و… اشاره كرد.

فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و تنفسی شامل اصلاح الگوی تنفسی تقویت عضلات سیستم تنفسی و تخلیه ترشحات داخل ریه و مجاری تنفسی و همچنین تحریک رفلکس سرفه و آموزش روش‌های تنفسی و تمرینات تنفسی مفيد است. همچنین آموزش وضعیت‌های خاص برای تخلیه ترشحات از ریه كاربرد دارد.

گفتني است با توجه به اینکه سالمندان با بالا رفتن سن و کاهش فعالیت روزانه دچار ضعف و ناتوانی می‌شوند، لازم است زیرنظر فیزیوتراپیست ماهر به حرکت ورزشی ادامه داده و از بروز مشکلات پیشگیری كنند.

لازم به يادآوري است بیمارانی که برای درمان و توانبخشی خود به فیزیوتراپ مراجعه می‌کنند، باید بدانند که درمان آنها یک شبه صورت نمی‌گیرد و طی یک مدت زمان، بهبود خود را احساس خواهند کرد.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که تحت نظر قرار گرفتن هر فردي با يك متخصص براي درمان انواع دردها و آسيب‌ها لازم و ضروري است و اگر كسي نياز به پزشک معالج و فیزیوتراپیست داشت بايد بتواند ارتباط موثر با آنها برقرار كند تا بتواند در درمان خود به نتيجه مطلوب دست پيدا كند.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان

اسماعیل بختیاری صبور، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با بیش از 20 سال سابقه کار به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Akbar ata

    سلام.مادرم تنگی کانال وسرخوردگی ۲دیسک کمر داره ایا میتونم ۲مرحله صبح وعصر در روز انجام بدم بخاطر مشکلات کاریم ممنون

  • زینب عباس زاده

    سلام من سال پیش در تصادف تاندون مچ پای چپم اسیب دید و بعد از درمان همچنان درد داشت متاسفانه دوباره ب علت پیچ خوردگی ب تجویز پزشک ۳ هفته گچ گرفتم همچنان درد داره ایا احتیاج ب فزیوتراپی داره؟

  • firozeh bavaghar

    سلام مادرم چندساله روماتیسم داره و برای درد کمرش ک از قبل دیسک داشتن و عمل کردن ب دکتر مراجه کردن و دکتر براشون ۱۰روز جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه متاسفانه بعد از جلسات فیزیوتراپی مچ یکی از پاها ب شدت شروع میکنه ب درد گرفتن در حدی ک اصلا نمیتونه راه بره و فقط موقع راه رفتن درد دارن ایا این درد طبیعیه بعداز فیزیوتراپی ؟ و باید چکاری انجام بدن ممنون

  • رضا حسنی

    سلام، من دو ماهه گرفتار نرمی کشکک زانوی چپ شدم و حالا پای چپم ورم کرده و حسابی درد داره و امکان راه رفتن به سختی واسم فراهمه، الان سه روزه که صبح ها فیزیوتراپی میکنم ولی تغییری در وضعیتم ایجاد نشده حالا پای راستم هم داره به همین بیماری مبتلا میشه و آرام آرام مثل شرایطی که واسه پای چپم پیش اومده بود داره واسه اون هم بروز میکنه، سوالاتم از خدمت شما اینه که آیا می تونم روزانه دو نوبت صبح و غروب فیزیوتراپی کنم چون میترسم هر دو پام درگیر بشه و نتونم حرکت کنم؟ و دیگه اینکه آیا با فیزیوتراپی این مشکل حل میشه یانه؟ و اگه حل میشه قطعی حل میشه یا دوباره بعدا بروز میکنه و برمیگرده؟ ممنونم از صبوری و لطفتون

  • لغو پاسخ