آیا تزریق فیلر یا ژل باعث ایجاد عفونت می‌شود؟ آیا می‌توان در صورت لزوم فیلر را از بین برد؟ - ماهرو

آیا تزریق فیلر یا ژل باعث ایجاد عفونت می‌شود؟ آیا می‌توان در صورت لزوم فیلر را از بین برد؟

آیا تزریق فیلر یا ژل باعث ایجاد عفونت می‌شود؟ آیا می‌توان در صورت لزوم فیلر را از بین برد؟

 

کلینیک ماهرو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک ماهرو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

افزايش سن روندي طبيعي است كه روي چهره افراد تاثيرگذار خواهد بود. اين روند طبيعي سن در قسمت‌هاي مختلف بدن ازجمله صورت نقش بسزايي دارد كه حجم چهره را از فرد مي‌گيرد و صورت كلاژن و چربي خود را از دست مي‌دهد و پوست كم كم شل مي‌شود و چين و چروك آن نمايان مي‌شود. اما در اين بين روش‌هايي وجود دارد كه مي‌توان اين مشكلات را برطرف كرد و دوباره شادابي را به چهره بازگرداند. در اين مطلب به چند روش و عوارض ناشي از آنها مي‌پردازيم، با ما همراه باشيد.

فیلر يعني پرکننده كه برای درمان چین‌های خنده، فرورفتگی‌های زیر چشم، برای کساني که گونه‌هاي‌شان تا حد زیادی لاغر شده و فرو رفته و دركل پر کردن هر نوع فضای خالی در صورت می‌توان استفاده کرد. فیلرها به دو روش اصلی تزریق ژل‌ها و تزریق چربی یا لیپوفیلینگ صورت می‌گیرند. فیلر به دو گروه کلی تقسیم می‌شود كه عبارتند از: ژل كه برای خطوطی که خیلی واضح و شارپ‌تر هستند، استفاده می‌شود، مثل خط‌های خنده یا زیر چشم. معمولا ماندگاری ژل بستگی به نوع ژل بین یک سال تا یک سال و نیم خواهد بود و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که ژل کیفیت خوب و کاملا استاندارد باشد معمولا احتمال ایجاد عفونت و جابه‌جایی خیلی کم است. عفونت، جابه‌جایی و حساسیت به ژل  از عوارض بسیار نادر محسوب می‌شود. در صورتی هم که عفونت ایجاد شود با استفاده از مصرف آنتی‌بیوتیک کوتاه‌مدت کاملا قابل حل و درمان است و خیلی خیلی کم این مساله پیش می‌آید.

حساسیت به ژل از عوارض بسیار نادر است که با یک تزریق کاملا بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که ژل تزریق شود و میزان آن کم باشد، می‌توان در جلسات بعدی میزان آن را افزایش داد، در صورتی که بعد از مدتی به هر دلیل فیلر مورد علاقه فرد نباشد یا حجم بیش از حد معمولی داشته باشد چون بعد از مدتی بعضی از فیلرها آب جذب می‌کنند و حجم بیشتری پیدا می‌کنند در صورتی که به این شکل باشد و برای فرد مطلوب نباشد آنزیمی بر ضد اسیدهیالورنیک مربوط به ژل وجود دارد که می‌توان آن را به صورت نسبی یا کامل از بین برد، بنابراین نه وجودش ایجاد مشکل می‌کند و نه از بین بردن آن مشکل است.

معمولا بعد از یک مدتی که ژل تزریق می‌شود در بعضی قسمت‌ها  خود ژل کلاژن‌سازی می‌کند بنابراین حتی با از بین رفتن ژل ممکن است اثر مثبت آن تا حدی باقی بماند و به هر حال با از بین رفتن کامل اثر هیچ وقت بیمار بدتر از قبل نخواهد بود. لازم است بگوييم كه برخی ژل‌های تزریقی عوارض غیرقابل جبرانی به همراه دارند. مثلا تزریق برخی ژل‌های تزریقی دائمی در بسیاری از افراد عوارض سوء شدیدی ایجاد کرده و آنها را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. برخي پزشکان می‌گویند در این ژل‌ها از مونومرهای سرطان‌زا استفاده شده که می‌تواند احتمال ایجاد سرطان را در افرادی که این ماده را تزریق می‌کنند، ایجاد کند.

همچنین ممكن است بعضی افراد که این ماده را تزریق می‌کنند دچار حساسیت شده و سیستم ایمنی‌شان در مقابله با این ماده به مبارزه می‌پردازد. در بعضی دیگر نیز این ماده می‌تواند ایجاد گرانولوما کند، در واقع این امر زمانی اتفاق می‌افتد که ژل سفت شده و به طور کامل در صورت ایجاد تورم کند. بنابراین قبل از تزریق حتما بايد با پزشک درباره انتخاب ژل مناسب و استاندارد مشورت كرد.

عوارض ناشی از ژل‌های تزریقی هم کاملا بستگی به نوع ژل دارد. ژل‌هایی خوب هستند که نخست بدن به آنها واکنش ندهد و بعد به مرور زمان قوام و شکل خود را زیر پوست محل تزریق از دست ندهند. مثلا ژل‌هایی وجود دارند که بعد از تزریق تا چند ماه هیچ مشکلی ندارند ولی بعد از چند سال گلوله گلوله می‌شوند و در این صورت تخلیه آنها از پوست هم بسیار مشکل است لذا مراجعه‌کننده باید از پزشک خود نوع و مارک ژل را بپرسد.

البته مواردی از عارضه هم وجود دارد که ربطی به کیفیت بد آن ژل تزریقی ندارد بلکه به علت تکنیک غلط تزریق است. مثلا اگر موضع خوب ضدعفونی نشود و شرایط تزریق استریل رعایت نشود در محل تزریق ممکن است عفونت ایجاد شود که البته در این موارد می‌توان با درمان مناسب ضدمیکروبی مشکل را حل کرد. البته در بعضی موارد عوارض جزئی کوتاه مدتی در دو تا سه روز اول تزریق نیز به وجود می‌آید مثل تورم و التهاب محل تزریق یا حتی کبودی و خون‌مردگی که بعد از چند روز خوب می‌شود.

 

مورد بعدي چربی است كه  چربی معمولا در جاهایی مثل گونه‌ها استفاده می‌شود که حجم زیادی را می‌خواهند تزریق کنند. معمولا مدت ماندگاری نسبتا کوتاهی دارد، شاید بین 6-3 ماه باقی بماند ولی مزیت اصلی آن این است که از جنس خود بدن است و حجم زیاد آن هزینه زیادی را در بر نخواهد داشت.

احتمال خیلی کم وجود دارد كه عفونت در محل تزریق چربی اتفاق بيفتد درنتيجه مي‌توان با استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک مناسب کنترل این مشکل را برطرف كرد. همچنين شایع‌ترین عارضه‌ای که ممکن است در محل اهداکننده چربی و هم در محل گیرنده چربی ایجاد شود، ورم و کبودی است که با گذشت زمان برطرف خواهد شد. گاهی هم با تزریق غیراصولی ممکن است عدم تقارن در بخش‌های مختلف صورت ایجاد شود. یکی دیگر از عوارض این است که احتمال دیده شدن رنگ پریدگی و همچنین جای زخم در نزدیکی محل‌های برش داده شده برای خروج چربی وجود دارد که این موارد هم با مراقبت‌های بعد از تزریق و گذشت چند روز کم کم برطرف می‌شوند.

در مواردي ممكن است برخي افراد از نتيجه تزريق ژل ناراضي باشند يا ممكن است به مشكلاتي مثل آلرژي يا حساسيت‌ها يا عوارض ديگري مانند نامتقارن بودن و…  دچار شوند كه در اين صورت تصميم داشته باشند فيلرها را تخليه كنند. در اين بين روش‌هايي هست كه مي توان فيلرها را تخليه كرد.

بهترين روش براي اين كار بستگي به ماهيت و شدت مشكل همچنين نوع پركننده‌اي دارد كه قبلا تزريق شده است. اين كار مي‌تواند توسط پزشك يا در پاره‌اي موارد با آموزش توسط خود فرد انجام شود.

در هر صورت توصيه ما به شما اين است كه در هر موردي بايد نزد پزشكي برويد كه مهارت و تجربه خاص خود را داشته باشد و همچنين به مراكز معتبر مراجعه شود تا بدون عارضه و مشكل خاصي به نتيجه دلخواه و مورد قبول خود دست يابيد.

کلینیک ماهرو

کلینیک دندانپزشکی ماهرو همواره با معتبرترین مراکز پزشکی ایران و جهان در راستای پیشرفت علوم زیبایی و پوست و مو و تناسب اندام در ارتباط است تا پیام آور و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رز سمای

    سلام مولتی ویتامین گت اوی گری از کجا بخرم

  • لیلا حاتمی

    سلام، وقت بخیر، ببخشید،برای خانمی ژل تزریق کردن، این خانم نگفتن که دیابت نوع 2 داره و قندش 500 هست، چند روز بعد دوباره مراجعه کرد، و ژل عفونت کرده بود، امروز یکمش رو تخلیه کردن،ایا میشه با هیالورونیک اسید ژل رو از بین برد؟؟ ژل در ناحيه ی خط خنده و اخم تزریق شده، لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

  • نسرین امرا

    سلام من ۳۰ سالمه وصورتم جوش چرکی وزیر پوستی زیاده میزنه لطفا راه درمان

  • زهره جلاکازرونی

    سلام چندین ساله شوره سر مقاوم دارم هرشامپویی استفاده میکنم یه مدت خوبه بعدش برمیگرده؟؟؟؟؟؟؟

  • لغو پاسخ