بهترین روش برای از بین بردن جای جوش و درخشندگی پوست صورت چیست؟ - ماهرو

بهترین روش برای از بین بردن جای جوش و درخشندگی پوست صورت چیست؟

بهترین روش برای از بین بردن جای جوش و درخشندگی پوست صورت چیست؟

 

کلینیک ماهرو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک ماهرو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

جوش صورت يكي از مشكلات پوستي است كه معمولا اكثر افراد را درگير مي‌كند و ظاهري ناخوشايند دارد. ماندن جاي جوش روي پوست اما بدتر از زدن جوش است كه آزاردهنده است و در برخي موارد بسيار شديد است كه نمي‌توان به راحتي از كنار آن گذشت. در برخي موارد جاي جوش‌ها سطحي است كه به راحتي درمان مي‌شود اما گاهي اوقات اين‌قدر عميق هستند كه نياز به درمان و زمان بيشتري دارند. در ادامه به درمان جاي جوش و صاف شدن پوست مي‌پردازيم.

جوش‌های هورمونی و آکنه می‌توانند لکه‌هایی روی صورت ایجاد کنند. زمانی که باکتری‌ها در منافذ پوست نفوذ می‌کنند، عفونت خود را به صورت جوش نشان می‌دهد.

براي درمان اسکار جوش يا آكنه ابتدا باید جوش فعال را متوقف كرد و سپس پزشك بايد مطمئن شود که بیمار جوش عمیقی نمي‌زند و بعد اقدامات لازم براي صاف‌تر کردن فرورفتگی‌ها را شروع مي‌كند.

جای جوش عموما به صورت چاله، بافت‌های ناهموار و منافذ پوستی پر شده دیده می‌شود. برخي جوش‌ها خفيف هستند كه معمولا خود به خود و با گذشت زمان درمان مي‌شوند و از بين مي‌روند اما آن دسته از جوش‌هايي كه عميق هستند بايد با درمان‌هايي كه پزشك متخصص تشخيص مي‌دهد، درمان شوند.

بيشتر وقت‌ها جای جوش‌ها به دلیل دست‌کاری یا ترکاندن ‌به وجود می‌آيند اما گاهی اوقات خود آکنه‌ها آن‌قدر شدید و عمیق هستند که جای زخم باقی می‌گذارند. اگر این زخم‌ها بدون اينكه مداوا شوند بمانند ممكن است کمی بیشتر از یک سال طول بکشند تا بهبود یابند و شايد گاهی اوقات این مدت طولانی‌تر هم شود.

در برخي موارد داروهاي خانگي مي‌توانند برطرف كننده جوش‌ها باشند اما در برخي موارد بايد به طب مدرن روي آورد. براي اينكه پوست صاف و زيبا شود نقطه‌های قرمز و قهوه‌ای روی پوست را برطرف مي‌کنند تا به نتیجه بهتری برسند. این مهم معمولا توسط داروهای خوراکی یا موضعی یا ترکیب آنها با هم امکان‌پذیر است.

جای جوش در حقيقت اثری است که بعد از آکنه روی پوست به‌جا می‌ماند. درنتيجه باید برای از بین بردن آن از ماسک ضدآکنه استفاده كرد. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم شده تا در مناطق جداکننده‌‌ فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند. اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود خوب می‌شود. روش‌هايي برای از بین بردن سریع و دائمی جای جوش‌ها وجود دارد كه این روش‌ها فقط در کلینیک‌هاي تخصصي و توسط متخصصان پوست قابل انجام است.

لیزر يكي از روش‌هاي برطرف كردن جاي جوش است. برای این کار از اشعه‌ متمرکز نور لیزر استفاده مي‌شود تا نقاط تیره‌ به‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. این عمل در کلینیک‌ها‌ و مراكز درماني انجام می‌شود و جای جوش را بلافاصله از بین می‌برد.  عمل لیزر برای درمان جای جوش معمولا ۱۵ دقیقه تا يك ساعت طول می‌کشد. اما با توجه به عمق لکه‌های تیره‌ به‌جا مانده روي پوست، طی یک تا سه جلسه درمان، جای جوش‌ها کاملا برطرف می‌شود. بايد بگوييم كه نتیجه‌ لیزر را بلافاصله می‌توانید.

میکرودرم يا لایه‌برداری پوست روش ديگري است كه براي برطرف كردن جاي جوش استفاده مي‌شود. اگر جای جوش‌ها زیاد عمیق نباشند، می‌توان با روش میکرودرم، بلافاصله آنها را از بین برد. این عمل از طریق تراشیدن لایه‌های پوست، لایه‌هایی که دارای لکه‌های تیره‌‌ جای جوش هستند را از بین می‌برد. يعني درواقع بايد گفت كه این لکه‌ها نتيجه لخته خونی است که از فشار دادن جوش‌ها به‌وجود آمده‌اند كه این روش غیرتهاجمی درمان جای جوش، از روش درمان با لیزر کم‌هزینه‌تر است.

ليزر JPL هم روش ديگري است كه مي‌تواند جاي جوش‌هاي را بهبود ببخشد. در این روش کلاژن‌سازی پوست تحریک شده و اسکارها سطحی‌تر می‌شوند و با تکرار آن پوست صاف می‌شود، ضمن اینکه به بستن منافذ، کاهش قرمزی و کاهش جوش فعال نیز كمك می‌شود. در این روش هم مشكل خاصی ایجاد نمی‌شود و افراد بلافاصله مي توانند سر کارشان بروند.

گاهی اوقات جای جوش‌ها به صورت دائمی روی صورت باقی می‌مانند. در این صورت می‌توان از طریق تزریق پرکننده‌ها به صورت موقتی، پوستی صاف داشت. اما باید هر 4 تا 6 ماه این کار تکرار شود.

 

کرم روشن‌کننده پوست که حاوی اسید کوجیک، آربوتین، عصاره شیرین‌بیان، عصاره توت و ویتامین C است هم به روشن شدن پوست و از بین بردن جوش‌ها کمک می‌کند و به پوست هم آسیبی نمی‌رساند.

لازم به يادآوري است از محصولاتی که حاوی هیدروکینون هستند، پرهيز کنید چون این مواد سرطان‌زا هستند. اگر فردي پوستش تیره است نبايد از کرم‌های روشن‌کننده استفاده کند چراكه ملانین پوست را به صورت دائمی از بین می‌برد و باعث بدتر شدن لکه‌های صورت می‌شود.

ماسک‌های لایه‌بردار شیمیایی هم برای بهبود ظاهر پوست استفاده‌‌ گسترده‌ای دارند. اگر پوست‌ دچار چروک یا جای جوش باشد، این ماسک‌ها کمک بسار خوبي هستند. متخصصان پوست با استفاده از مواد شیمیایی، ماسکی را آماده می‌کنند که لایه‌ای از پوست را جدا می‌کند. همراه با این لایه، تیرگی‌ها و لکه‌های حاصل از جوش جدا می‌شوند و بلافاصله پوستی صاف و درخشان را مي‌توان مشاهده كرد. مي‌توان گفت ماسک‌های لایه‌بردار از سریع‌ترین روش‌های درمان جای جوش هستند.

حتي در خانه هم می‌توان از روش‌های مختلفی برای از بین بردن جای جوش استفاده کنید. این روش‌ها می‌توانند شامل استفاده از کرم‌ها، دارو‌ها یا مرهم‌هایی باشند که در آشپزخانه منازل مي توان درست كرد یا از داروخانه‌ها تهیه كرد.

برای از بین بردن جای جوش به روش طبیعی همچنين می‌توان از میوه‌ کالاموندین (پرتقال زینتی)، سیر، خمیردندان، ویتامین‌های C و E و حتی روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن‌زیتون، یخ، گوجه‌فرنگی، خیار، تخم‌مرغ، زردچوبه، آلوئه‌ورا، سرکه سیب، آبلیمو، عسل، آب، روغن اسطوخودوس و انواع محصولات ارگانیک در موارد عفونت شدید یا زمانی که جوش خارش، فشرده یا خراشیده می‌شود، استفاده كرد كه مفيد هم هستند.

اما نكته مهم و ضروري در مورد جاي جوش اين است كه در بیشتر موارد استفاده از محصولات پوستی باعث بدتر شدن پوست و جای جوش می‌شود. اگر یک محصول تاثیر عکسي روی پوست می‌گذارد، استفاده از آن را بايد متوقف كرد. در اين صورت هر فردي بايد از مرطوب‌کننده‌ها، محصولات مراقبت پوستی و ضدآفتاب‌های مناسب پوست خود استفاده کند.

در پايان بايد بگوييم كه براي برطرف كردن جوش بهتر است ابتدا از كارهايي كه باعث به وجود آمدن جوش مي‌شود، خودداري كرد. اگر هم جاي جوش روي پوست بماند بهتر است به پزشك مراجعه شود تا باتوجه به شرايط هر فردي و روش‌هاي درماني كه پزشك انتخاب مي‌كند به نتيجه مطلوب رسيد.

کلینیک ماهرو

کلینیک دندانپزشکی ماهرو همواره با معتبرترین مراکز پزشکی ایران و جهان در راستای پیشرفت علوم زیبایی و پوست و مو و تناسب اندام در ارتباط است تا پیام آور و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رز سمای

    سلام مولتی ویتامین گت اوی گری از کجا بخرم

  • لیلا حاتمی

    سلام، وقت بخیر، ببخشید،برای خانمی ژل تزریق کردن، این خانم نگفتن که دیابت نوع 2 داره و قندش 500 هست، چند روز بعد دوباره مراجعه کرد، و ژل عفونت کرده بود، امروز یکمش رو تخلیه کردن،ایا میشه با هیالورونیک اسید ژل رو از بین برد؟؟ ژل در ناحيه ی خط خنده و اخم تزریق شده، لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

  • نسرین امرا

    سلام من ۳۰ سالمه وصورتم جوش چرکی وزیر پوستی زیاده میزنه لطفا راه درمان

  • زهره جلاکازرونی

    سلام چندین ساله شوره سر مقاوم دارم هرشامپویی استفاده میکنم یه مدت خوبه بعدش برمیگرده؟؟؟؟؟؟؟

  • لغو پاسخ