دیسک کمر و تنگی کانال نخاع - کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات

دیسک کمر و تنگی کانال نخاع

دیسک کمر و تنگی کانال نخاع

دیسک، مهره‌ها را در برابر شوک‌های ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، بلند‌کردن اجسام سنگین و چرخش‌های ناگهانی بدن، محافظت می‌کند. اما اصولاً دیسک و مهره وظیفه تحمل بار و وزن را ندارند و این وظیفه بر عهده عضلات نگهدارنده ستون فقرات کمری است. پس هر چه این عضلات قوی­ تر و منعطف ­تر باشند دیسک و مهره در حفاظت کامل­ تری قرار می­گیرند.

کلینیک ستون فقرات نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

انواع آسیب‌ها یا ضعف ستون فقرات می‌تواند باعث بیرون‌زدگی مایع داخلی از حلقه‌ی خارجی آن شده و فرد را دچار مشکل کند. این عارضه معمولاً موجب ضعف عملکرد دیسک و فتق دیسک بین مهره‌ای شده که در اصطلاح عامیانه به‌عنوان دیسک کمر یا بيماري سياتيك شناخته می‌شود اما در واقع بیرون‌زدگی دیسک کمر یا ضعیف شدن آن است که ستون فقرات را دچار مشکل می‌کند و معمولا دردناک و ناراحت‌کننده بوده و حرکات روزانه و عادی فرد را دچار اختلال می­کنند. در صورتی‌که دیسک آن‌چنان ضعیف شود که به اعصاب نخاعی فشار وارد کند، فرد ممکن است، بی‌حسی یا درد را در امتداد عصب مبتلا، تجربه کند. در این مواقع در بسیاری از موارد فرد بیمار ناچار است برای برداشتن قسمتی از دیسک یا ترمیم آن، تن به جراحی دهد.

این بیماری­ها معمولا در سنین بالاتر از ۴۰ مشاهده می شود (در حال حاضر با توجه به شرایط زندگی موجود، حتی افراد جوان هم دچار این مشکل می­شوند) و عادات حرکتی نامناسب، اضافه وزن و وارد کردن هر گونه فشار زیاد و نامناسب بر ستون فقرات، از علل شایع بروز دیسک کمر و تنگی کانال نخاع هستند.

دیسک، صفحات انعطاف­پذيري است که بين مهره­ ها قرار داشته و آنها را از يكديگر جدا می­کند.

اگر بنا به دلايلي ديسک از قسمت عقبی یا جانبی خود دچار بيرون زدگي يا فتق شود، اين قسمت بيرون زده روی نخاع يا رشته ­هاي نخاع فشار وارد می كند و سبب بروز درد در ناحيه كمر با انتشار به پاها می­شود.

شایع ترین علت کمردرد در جوامع مختلف فتق (پارگی) دیسک است که بیش از ۹۰ درصد علل کمردردها را تشکیل می ­دهد. فتق دیسک عمدتاً در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ می­دهد که البته در سنین بالاتر نیز ممکن است دیده شود و در بیشتر موارد، بین مهره­ های چهارم و پنجم کمری (قسمت پایین پشت بدن) اتفاق می­افتد.

علت­های اصلی بروز دیسک کمر

اضافه وزن شدید (باعث می­شود مهره ­ها به هم نزدیک شده و فشار روی دیسک­ های بین مهره­ ای افزایش یابد).

نوع شغل و فعالیت روزانه (مشاغلی که با بلند کردن و حمل اجسام سنگین، نشستن­های طولانی پشت میز، هل دادن و کشیدن اجسام سنگین و به طور کلی فعالیت­هایی که با خم شدن و یا چرخش­های تنه همراه هستند، خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می­دهند).

نشستن و ایستادن به مدت زیاد

سبک زندگی روزانه فرد (سبک زندگی نیز در ابتلا به دیسک کمر تاثیرگذار است، ورزش حتماً در برنامه روزانه باشد).

کم نوشیدن آب و مایعات

تنگی کانال نخاعی می­تواند منتشر باشد یعنی کل ستون مهره­ های کمری را مبتلا کند یا موضعی باشد و یا در یک ناحیه از ستون فقرات باشد. شایع­ترین محل تنگی کانال نخاعی، ناحیه کمری و سپس گردنی است.

نشانه های فتق دیسک چیست؟

نشانه­ های فتق دیسک بستگی به محل دقیق آن در ستون فقرات دارد. گاهی هم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما در بیشتر موارد، فتق دیسک باعث بروز درد در آن قسمت از ستون مهره ­ها می­شود. اگر فتق دیسک شدید باشد، بافت دیسک بیرون زده روی اعصاب مجاور آن فشار وارد می­کند.  فشار روی عصب باعث بروز درد تیرکشنده­ای در محل انتشار آن عصب می­شود و ممکن است دو طرفه یا یک طرفه باشد.

به عنوان مثال فتق دیسک بین مهره­های چهارم و پنجم کمری، باعث بروز درد تیرکشنده ­ای از باسن به طرف پشت ران و پایین ساق پا می­شود.

روش­های درمان تنگی کانال نخاع شامل چه مواردی است؟

درمان با توجه به شدت علائم و میزان محدودیت فعالیت­های روزانه در اثر تنگی کانال نخاعی انجام می­شود. در ادامه به معرفی چند روش درمانی می­پردازیم:

درمان­های غیرجراحی:

مصرف دارو، فیزیوتراپی، تزریق استروئید، کشش ستون فقرات، لیزر درمانی و ماساژ

در دسته درمان­های غیر جراحی، زنوتراپی بهترین و موثرترین درمان در حال حاضر است و باعث می­شود:

  • قدرت و استقامت و انعطاف­ پذیری عضلات و تاندون­ها زیاد شود.
  • ستون فقرات اصلاح شده و بدن متعادل شود.
  • لگن خاصره به عنوان مرکز ثقل بدن و نگهدارنده ستون فقرات متعادل شود.
  • کوتاهی و نامیزانی پاها اصلاح شود.
  • تمامی سیستم­های درونی نظیر سیستم عصبی، گردش خون، لنفاتیک، ایمنی، چرخه مایعات بدن، اسکلتی و عضلانی منظم و نرمال شود.

از جلسه اول درمان، کاملاً نتایج درمانی به صورت واضح نمایان می­شود و این اثرات، ماندگاری طولانی و حتی همیشگی در پی خواهد داشت.

جراحی باز کمر (دیسکتومی)

چنانچه دیسک و مهره آسیب شدید دیده و دیر اقدام شده باشد، به ناچار برای از بین بردن فشار جراحی باز انجام می­شود (بریدن تمام یا قسمت­هایی از دیسک) یا عمل خشک کردن (فیوژن) مهره­ ها صورت می­گیرد.

کلینیک ستون فقرات

ارائه خدمات درمانی زیر نظر متخصص ستون فقرات. درمان قطعی دیسک، سیاتیک، آرتروز، روماتیسم، تنگی کانال نخاع، میگرن، اختلالات خواب،مشکلات عصبی و....

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • یونس گودرزی

    سلام دکتر جان من چند ساله دچار کمر درد شدم عکس گرفتم گفتن دیسک مهره ال یک تا ال پنج بین اینا دیسک زده بیرون و من دکتر راست که وا میسم از جلو نگاه میکنن کمرم و ستون فقراتم از زیر لباس هم معلومه کج شده و یه کج راه میرم و من تا نزدیک صد متر راه میرم یکی از پاهام فرق نمیکنه سر سر میشه و باید بشینم و از سری بره که دوباره راه برم و کمر درد ندارم فقط راه میرم پام سر میشه باید بشینم که از سری بره و کمرم یه کم کج شده و من ۳۳ساله هستم و در محل کار چون زیاد رو صندلی بودم و میخابیدم روش این طوری شدم حالا چیکار کنم که بدون عمل خوب بشه چون همه دکتر ها گفتن عمل بکن

  • یزدان گرگیج خواه

    سلام من پسرم دوساله همه ازمایشاتش سالمه راه نمیره فقط امارا گفت موقع زایمان اکسیژن ب مغزش نرسیده الان راه نمیره فقط میخزه بدنش شله و نمیتونه خودش نگه داره و بایسته لطفا بگین من چ کنم اینجا هر چی بهش دارو ویتامین و پیراستن و الکاتبین دادن روش اثر نکرد لطفا بگین من چ کنم و چ دارو لهش بدم ک وضعش بهتر شه

  • نرگس

    مادرم بیش از بیست سال است که کمردرد دائمیییی در دنبالچه دارد. آیا بدون نیاز به عمل امکان بهبودی هست؟ متشکرم

  • مریم متین صفت

    سلام دکتر من کمرم به شدت درد میکنه به هیچ عنوان نمیتونم صاف بخوابم از هر دو طرف فقط به پلو و کار هم نمیتونم زیاد انجام بدم میگن سیاتیکه اوایل به پام میزد سمت چپ الان نمیزنه ولی اندازه یه سکه درد میکنه بالای باسنم تو گودی کمر وایمیسم پنج دقیقه درد میگیره ورزش نمیتونم بکنم میفتم تو رختخواب بعدش یا حتی یه یه چیز کوچیک بر میدارم ممنون میشم راهنماییم کنید راستی سرما هم بدترش میکنه و گرم میکنم خوب میشه یکم الانم از روغن سیاه دانه استفاده میکنم

  • لغو پاسخ