تفاوت درد سیاتیک و درد دیسک کمر - کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات

تفاوت درد سیاتیک و درد دیسک کمر

تفاوت درد سیاتیک و درد دیسک کمر

عصب سیاتیک طولانی ­ترین و یکی از مهمترین اعصاب بدن هر فردی و در واقع فرمانده پایین تنه است. این عصب تاثیر مستقیمی در توانایی شما در کنترل تعادل دارد. وقتی این عصب به هر دلیلی تحریک شود، درد سیاتیک را تجربه خواهید کرد.

کلینیک ستون فقرات نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اعصاب حسی و حرکتی از هم جدا هستند ولی عصب سیاتیک، نواحی مختلف پا را از لحاظ حسی و حرکتی، عصب دهی می­کند. به همین علت درد عصب سیاتیک می­تواند آنقدر برای فرد دردناک و ناتوان کننده باشد که حتی نتواند به راحتی خم و راست شده یا از از جای خود بلند شود یا بنشیند.

علل شایع بروز درد عصب سیاتیک می­تواند شامل بیرون زدگی دیسک کمر، تنگی کانال نخاع، آسیب دیدگی مهره­های ستون فقرات، اسپاسم شدید عضلات، مخصوصاً عضله سرینی، و تنش­های عصبی باشد.

درد سیاتیک به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. بهترین راه برای کاهش دردهای سیاتیک، انجام حرکات کششی و آهسته، پرهیز از انجام حرکات سنگین، کاهش فشار بر روی ستون فقرات، خوردن آب به میزان لازم، کمپرس گرم، برطر ف کردن تنش­های عصبی است.

عصب سیاتیک و درد آن

امروزه بسیاری از افراد به این مشکل دچار می­شوند و برخی نیز دردهای دیگر را با درد سیاتیک اشتباه می­گیرند.

دردی که در پشت پا پخش می­شود، بی حسی یا سوزن سوزن شدنی که تا انگشتان پا امتداد می­یابد یا تکان­های سریعی که در هنگام عطسه یا سرفه کردن می­خورید، همگی ممکن است علائم درد عصب سیاتیک باشد.

درد سیاتیک در واقع یک علامت است، نه یک بیماری. این درد از انتهای کمر شروع شده و از باسن به ران و ساق پا و تا نوک انگشتان امتداد می­یابد و عمدتا دلیل آن بیرون زدگی دیسک یا جابه­جایی مهره­ی کمر است.

بر خلاف باور عموم، معمولا درد واقعی کمر با درد سیاتیک همراه نمی­شود یا می­توان گفت که این فقط بخش کوچکی از مشکل کلی است. ممکن است شخصی بیرون زدگی و حتی پارگی دیسک داشته باشد ولی چون عصب کمری درگیر نشده، دردی در کمر نداشته باشد و فقط در امتداد سیاتیک این درد را حس کند.

تفاوت درد سیاتیک با درد دیسک کمر

بیرون زدگی، پارگی یا ورود محتوای ژلاتینی دیسک­های بین مهره­ای به کانال نخاع می­تواند با ایجاد فشار بر عصب سیاتیک باعث ایجاد درد و علائمی چون گزگز و بی حسی در پاها و انگشتان پا شود.

در واقع 90 درصد از دردهای سیاتیک به دلیل بیرون زدگی دیسک­های کمر ایجاد می­شوند. با این حال وجود علائم سیاتیک همیشه دلیل بر بیرون زدگی دیسک کمر نیست.

بنابراین اسپاسم یا کوتاه شدن عضله سرینی (باسن) که سیاتیک از زیر آن عبور می­کند (در 17 درصد مردم این عصب از داخل عضله سرینی عبور می­کند) می­تواند با تحریک عصب سیاتیک باعث ایجاد درد و علائم درگیری این عصب شود. خیلی از این افراد موقع نشستن روی باسن دچار تشدید درد می­شوند.

عدم تعادل در عضلات سمت چپ و راست کمر (به علت جابجایی و بالا و پایین بودن لگن) نیز می­تواند با اختلال در تعادل و وزن بدن و کشش مهره­ها به سمت خود باعث تحریک عصب سیاتیک در ناحیه کمر و علائم ناشی از آن شود.

حوادث، ضربه و تصادفات از دیگر دلایلی هستند که با آسیب به عصب سیاتیک می­توانند درد و ناراحتی در ناحیه پا ایجاد کنند. لازم به ذکر است که بعضی از بیماری­های متابولیک مثل دیابت هم می­توانند باعث علائمی  چون گزگز و مورمور در پاها شوند؛ در حالی که هیچ ارتباطی با درگیری سیاتیک ندارند.

روش­های درمان قطعی درد سیاتیک

سیاتیک کمر و پا می تواند به صورت قطعی درمان شود. هدف درمان درد سیاتیک، بازگرداندن بیمار برای انجام فعالیت­های روزانه به صورت طبیعی و جلوگیری از آسیب مجدد می­باشد. بهترین و کامل­ترین روش­های درمان در این بخش گفته می­شود. لازم به ذکر است که نوع درمان­هایی که برای آسیب­های عصب سیاتیک صورت می­گیرند بستگی به مکانیسم ایجاد آن دارند.

در آسیب­هایی که به دنبال زخم­های باز ایجاد شده و احتمال پارگی عصب زیاد است درمان آسیب عصب سیاتیک به صورت جراحی و ترمیم عصب پاره شده است.

استراحت، ماساژ، مسکن، انجام حرکات کششی سبک، استفاده از بسته­ای یخ به مدت 20 دقیقه، چندین مرتبه در یک روز در طول 45 تا 72 ساعت اولیه، کمپرس گرم نمک دریا بعد از 72 ساعت و کشش ستون فقرات، داروهای خانگی به عنوان مکمل برای تسکین و کاهش التهابات بسیار موثر است .

همچنین نشستن در ارتفاع کم باعث آرامش بدن می­شود. ماندن مدت کمی در رختخواب برای کاهش درد سیاتیک بسیار مناسب است اما اگر این زمان بیشتر از چند روز طول بکشد به جای اینکه برای شما مفید باشد بسیار مضر خواهد بود.

عمل جراحی برای رهایی از درد سیاتیک

در زنوتراپی جراحی توصیه نمی­شود و می­توان با افزایش جریان خون، شل شدن ماهیچه­ها و آزاد کردن اندورفین (ماده ای که باعث کاهش درد در بدن می­شود) درد را از بین برد.

درمان دارویی درد سیاتیک

در زنوتراپی، تجویز مسکن کاربرد زیادی ندارد.

کلینیک ستون فقرات

ارائه خدمات درمانی زیر نظر متخصص ستون فقرات. درمان قطعی دیسک، سیاتیک، آرتروز، روماتیسم، تنگی کانال نخاع، میگرن، اختلالات خواب،مشکلات عصبی و....

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • یونس گودرزی

    سلام دکتر جان من چند ساله دچار کمر درد شدم عکس گرفتم گفتن دیسک مهره ال یک تا ال پنج بین اینا دیسک زده بیرون و من دکتر راست که وا میسم از جلو نگاه میکنن کمرم و ستون فقراتم از زیر لباس هم معلومه کج شده و یه کج راه میرم و من تا نزدیک صد متر راه میرم یکی از پاهام فرق نمیکنه سر سر میشه و باید بشینم و از سری بره که دوباره راه برم و کمر درد ندارم فقط راه میرم پام سر میشه باید بشینم که از سری بره و کمرم یه کم کج شده و من ۳۳ساله هستم و در محل کار چون زیاد رو صندلی بودم و میخابیدم روش این طوری شدم حالا چیکار کنم که بدون عمل خوب بشه چون همه دکتر ها گفتن عمل بکن

  • یزدان گرگیج خواه

    سلام من پسرم دوساله همه ازمایشاتش سالمه راه نمیره فقط امارا گفت موقع زایمان اکسیژن ب مغزش نرسیده الان راه نمیره فقط میخزه بدنش شله و نمیتونه خودش نگه داره و بایسته لطفا بگین من چ کنم اینجا هر چی بهش دارو ویتامین و پیراستن و الکاتبین دادن روش اثر نکرد لطفا بگین من چ کنم و چ دارو لهش بدم ک وضعش بهتر شه

  • نرگس

    مادرم بیش از بیست سال است که کمردرد دائمیییی در دنبالچه دارد. آیا بدون نیاز به عمل امکان بهبودی هست؟ متشکرم

  • مریم متین صفت

    سلام دکتر من کمرم به شدت درد میکنه به هیچ عنوان نمیتونم صاف بخوابم از هر دو طرف فقط به پلو و کار هم نمیتونم زیاد انجام بدم میگن سیاتیکه اوایل به پام میزد سمت چپ الان نمیزنه ولی اندازه یه سکه درد میکنه بالای باسنم تو گودی کمر وایمیسم پنج دقیقه درد میگیره ورزش نمیتونم بکنم میفتم تو رختخواب بعدش یا حتی یه یه چیز کوچیک بر میدارم ممنون میشم راهنماییم کنید راستی سرما هم بدترش میکنه و گرم میکنم خوب میشه یکم الانم از روغن سیاه دانه استفاده میکنم

  • لغو پاسخ