بهداشت و مراقبت از دندان، مصرف دهانشویه و مسواک زدن از چه سنی توصیه می شود؟ - گروه دندانپزشکی آریا

بهداشت و مراقبت از دندان، مصرف دهانشویه و مسواک زدن از چه سنی توصیه می شود؟

بهداشت و مراقبت از دندان، مصرف دهانشویه و مسواک زدن از چه سنی توصیه می شود؟

بهداشت دهان و مراقبت از دندان های کودک را از چه سنی شروع کنیم؟

گروه دندانپزشکی آریا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با گروه دندانپزشکی آریا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

حفظ بهداشت دهان کودک پیش از رویش دندان ها لازم است. بهترین کار برای کمک به بهداشت دهان تمیز نگه داشتن لثه با استفاده از پارچه و گاز تمیز یا مرطوب است. برای این کار والدین باید یک تکه پارچه یا گاز را دور انگشت اشاره خود بپیچند و لثه بالا و پایین را ماساژ دهند و تمیز کنند. انجام این کار را باید دو بار در روز و با فشار کافی و بعد از وعده غذایی نوزاد انجام شود که در مجموع بیشتر از دو دقیقه طول نمی کشد.

رویش دو دندان فک پایین به عنوان اولین دندان های رویش یافته بین ماه های 10-6 است. همه دندان های شیری کودک باید تا 3 سالگی رویش پیدا کند که تا این زمان باید بهداشت محیط دهان کودک حفظ شود.

 دهانشویه

براساس رفرنس های مختلف بین سنین 6 تا 8 سال و با توجه به اینکه کودک تا چه حدی می تواند مایع دهانشویه را کنترل کند، بچرخاند و قورت ندهد بین کودکان مختلف متفاوت است.

فلوراید اگر به صورت سیستمیک مثل قطره، قرص و یا مقدار کمی که در آب شرب وجود دارد مصرف شود، باعث سیستم جذب و گردش خون می شود و قبل از رویش دندان ها هم در ساختار دندان هم اثر دارد.

عمده تاثیر و اهمیت فلوراید بعد از رویش دندان هاست و زمانی که دندان به صورت موضعی در معرض فلوراید (در قالب خمیردندان، دهانشویه، ژل وارنیش و…) قرار می گیرد.

کودکان از چه سنی مسواک زدن را باید شروع کنند؟

به محض رویش اولین دندان در دهان کودکان که حدودا 6 ماهگی است (دو تا سه ماه کمتر یا بیشتر) باید مسواک زدن 2 بار در روز شروع شود، خمیر دندان ها براساس غلظت فلورایدشان طبقه بندی می شود غلظت فلوراید در خمیر دندان با واحد پی پی ام  سنجیده می شود که روی اطلاعات همه خمیر دندان ها نوشته شده است.

نهایت غلظت خمیردندان برای کودکان تا شش سال 1000-500  پی پی ام است و بیشتر از آن باعث مسمومیت خواهد شد.

تا سن 2 سالگی غلظت خمیردندان مورد استفاده  اسمیر لایر(لایه خیلی نازک سطحی) است.

غلظت خمیر دندان از سن 2 تا 6 سال به اندازه یک نخود برای کودکان کافیست.

گاهی پیش آمده که کودکان در برابر مسواک زدن مقاومت سرسختی دارند و این موضوع والدین را اذیت می کند، حتی قبل از رویش دندان کودک خود از مسواک لثه ای (مسواک استوانه ای مخصوص خاراندن لثه ها) استفاده کنید، حدودا زمانی که می خواهید مسواک بزنید هر روز دو بار این مسواک استوانه ای را در دهان نوزاد خود ببرید، لثه ها را ماساژ دهید تا کودک به آن عادت کند و موقعی که به سن مسواک زدن نیز رسید راحت تر آن را قبول می کند.

گریه، قهر و عصبانی شدن کودک در این حین امری طبیعی است، شما با اطلاع از اینکه کار درست را برای سلامت نوزاد خود انجام می دهید تسلیم این موضوع نشوید و کار خود را انجام دهید.

تا چه مدت والدین در مسواک زدن باید به کودکان کمک کنند؟

برای کودکان 2-1 ساله مسواک زدن به روش افقی توصیه می شود که به سطح بیرونی، داخلی و سطح جونده با حرکت مالشی به جلو و عقب حرکت داده می شود که اکثرا با مسواک های انگشتی والدین برای کودکان انجام می دهند. خیلی از کودکان حداقل تا زمانی که نوشتن را یاد بگیرند به تنهایی نمی توانند دندان خود را تمیز کنند و لازم است که والدین در انجام این کار به آنها کمک کنند.

گروه دندانپزشکی آریا

گروه دندانپزشکی آریا مجموعه دندانپزشکی آریا با مدیریت دکتر محمدرضا سلیمانی مفتخر است با بهره مندی از متخصصان و دندانپزشکان مجرب و تجهیزات کامل مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلا مصطفوی

    سلام من امروز دندان اسیابم که قبلا پر شده بود وروکش نکرده بودم شکسته لطفا وقت درمان میخواستم

  • فلاحی

    من سه تا از دندانهای نیشم بالای دندانهای دیگه در اومده دکتر شهرمان میگه یا باید بکشم یا ارتودنسی کنم چون هزینش زیاده منم وضع مالی خوبی ندارم نمیتونم ارتودنسی کنم میتونم بپرسم اونجا هزینش چقدره . من به شدت اذیت میشم وقتی حرف میزنم. با تشکر

  • محمد

    سلام 40 سال دارم. بعد از عکسی که از دندونام گرفتم متوجه شدم که یکی از دندونهای نیشم درنیومده و به حالت افقی توی لثه هستش. هیچ درد و احساسی هم بابت این دندون ندارم. می خواستم بدونم در صورتی که بخوام عمل کنم و دندون رو دربیارم هزینه ی عمل تقریبن چقدر میشه؟ و اینکه اگه نخوام دندون رو عمل کنم و دربیارم آیا امکان داره با ارتدنسی بشه اون دندون رو به بیرون هدایت کرد؟

  • لغو پاسخ