خوراکی هایی که دشمن دندان هستند چیست؟ - گروه دندانپزشکی آریا

خوراکی هایی که دشمن دندان هستند چیست؟

خوراکی هایی که دشمن دندان هستند چیست؟

وقتی به صورت منظم و متوالی از خوراکی ها و نوشیدنی های گازدار و شیرین استفاده می کنید پلاک های باکتریایی از این قند استفاده می کنند و اسیدی را می سازند که به مینای دندان ها حمله می کند و آنها را از بین می برد. بسیاری از نوشیدنی های گازدار و حتی نوشابه های رژیمی خصلت اسیدی دارند و در نتیجه برای سلامتی دهان و دندان مضر هستند. نوشیدنی های کافئین دار مثل کوکاکولا می تواند باعث خشکی دهان شود. به طور کلی بهتر است که از آب به جای نوشابه های گازدار استفاده کنید، اما اگر قادر به این کار نیستید بعد از مصرف نوشابه ها مقداری آب بنوشید.

گروه دندانپزشکی آریا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با گروه دندانپزشکی آریا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

رابطه مصرف خوراکی های ترد و سلامت دندان ها

اول از همه باید بگوییم چه کسانی می توانند ادعا کنند هیچ علاقه ای به چیپس ها و پفک های ترد ندارند بنابراین همه ما می دانیم که مقاومت در برابر این خوراکی ها خیلی سخت است. چیپس های سیب زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته هستند که ذاتا بین دندان ها فرو می روند، بنابراین اگر در مصرف این خوراکی ها زیاده روی کنید آسیب های جبران ناپذیری به دندان شما وارد می شود.

آیا برای اینکه دندان کودکان خراب نشود لازم است از شکلات و آدامس خوردن آنها جلوگیری کنیم؟

هیچ کودکی را به هیچ دلیلی نمی توانیم از لذت های دوران کودکی محروم کنیم. حقیقت این است که مواد قندی به خصوص قندهای ساده مثل چیزهایی که در شیرینی، شکلات و نوشابه ها هستند عامل اصلی پوسیدگی های دندانی هستند، ولی تنها علت پوسیدگی این مواد غذایی نیستند.

باید توجه داشته باشید که ترتیب و توالی مصرف مواد قندی مهمتر از میزان مصرف آنهاست، یعنی اینکه وقتی دندان های کودک شما مدت زمان زیادی با مواد قندی مواجه باشد میزان پوسیدگی آنها بیشتر است. مثلا اگر کودک شما در یک روز 5 عدد شکلات مصرف کند اگر این 5 شکلات را باهم به یکبار مصرف کند خیلی بهتر از این است که در 5 وقت مختلف یک شکلات بخورد. در مورد آدامس این قضیه فرق می کند. مواد قندی آدامس ها پوسیدگی زا هستند، ولی عمل جویدن آدامس بزاق را افزایش می دهد. اگر از آدامس هایی که مواد قندی زایلیتول داشته باشد استفاده کنیم حتی از پوسیدگی جلوگیری هم می کند و در بازار با تنوع خیلی زیادی به فروش می رسد. پیشنهاد می شود حتما کودک از آدامس های بدون قند و حاوی زایلیتول استفاده کند.

گروه دندانپزشکی آریا

گروه دندانپزشکی آریا مجموعه دندانپزشکی آریا با مدیریت دکتر محمدرضا سلیمانی مفتخر است با بهره مندی از متخصصان و دندانپزشکان مجرب و تجهیزات کامل مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلا مصطفوی

    سلام من امروز دندان اسیابم که قبلا پر شده بود وروکش نکرده بودم شکسته لطفا وقت درمان میخواستم

  • فلاحی

    من سه تا از دندانهای نیشم بالای دندانهای دیگه در اومده دکتر شهرمان میگه یا باید بکشم یا ارتودنسی کنم چون هزینش زیاده منم وضع مالی خوبی ندارم نمیتونم ارتودنسی کنم میتونم بپرسم اونجا هزینش چقدره . من به شدت اذیت میشم وقتی حرف میزنم. با تشکر

  • محمد

    سلام 40 سال دارم. بعد از عکسی که از دندونام گرفتم متوجه شدم که یکی از دندونهای نیشم درنیومده و به حالت افقی توی لثه هستش. هیچ درد و احساسی هم بابت این دندون ندارم. می خواستم بدونم در صورتی که بخوام عمل کنم و دندون رو دربیارم هزینه ی عمل تقریبن چقدر میشه؟ و اینکه اگه نخوام دندون رو عمل کنم و دربیارم آیا امکان داره با ارتدنسی بشه اون دندون رو به بیرون هدایت کرد؟

  • لغو پاسخ