همسر مریم میرزاخانی

پانته آ توتونپیان
همسر مریم میرزاخانی،یان وندراک،تابعیت کشور چک را دارد و دانشمند علوم کامپیوتری است.

مریم میرزاخانی،دانشمند و نخبه ی ایرانی که موفق به دریافت جایزه ی فیلدز،معتبرترین جایزه ی رشته ی ریاضیات شده در فروردین ماه سال 1384 با یان وندراک ازدواج کرد.

همسر مریم میرزاخانی،اهل کشور چک است.یان وندراک دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد، و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام است.

آشنایی مریم میرزاخانی با همسرش:

یان وندراک،شوهرمریم میرزاخانی،در یک مسابقه ی دوی دوستانه برای اولین بار با او ملاقات کرد.یان وندارک در اینباره در مصاحبه ای گفته است:

«او خیلی ریزه است، و جثه من نسبتاً خوب بود؛ و با این حساب فکر کردم که از پس ِ کار برمی‌آیم (مسابقه را برنده می شوم)، و اول‌اش هم جلو بودم. منتها سرعت او هیچ‌جور کم نمی‌شد، و بعد از نیم‌ساعت، من دیگر نانداشتم؛ ولی او هنوز داشت با همان سرعت می‌دوید.»

همسر مریم میرزاخانی به اصرار او طی فرآیند تحقیقی مسلمان شده و عقد آنها را آیت‌الله مدرسی طباطبایی در هاروارد خواند. 

شخصیت مریم میرزاخانی در خانه:

همسر مریم میرزاخانی در گفتگویی عنوان کرده بود که علی رغم اینکه همسرش یک ریاضیدان است،اصلا شخصیت جدی و خشکی در خانه نداشت.

یان وندراک درباره ی نحوه ی کار کردن مریم میرزاخانی روی مسائل ریاضی در خانه می گوید:

ورق‌های بزرگ کاغذ را روی زمین پهن می‌کند و چندین و چند ساعت می‌نشیند چیزهایی را می‌کشد که از دید من همیشه عین هم‌اند.» این را همسرش می‌گوید و اضافه می‌کند: «این‌که چگونه می‌تواند این‌طور کار کند را نمی‌دانم، اما آخرش جواب می‌دهد.» احتمالاً به این خاطر که، به زعم وندراک، «مسائلی که او دارد رویشان کار می‌کند آنقدر انتزاعی و پیچیده‌اند که نمی‌تواند مراحل منطقیشان را قدم‌به‌قدم طی کند، و عوض‌اش باید جهش‌های بلندی انجام دهد.»

فرزند مریم میرزاخانی:

حاصل ازدواج مریم میرزاخانی،یک دختر به نام آناهیتا است.به دلیل اینکه همسر مریم میرزاخانی،تابیعت خارجی دارد،فرزند او هم نتوانسته تابعیت ایرانی بگیرد و به همین دلیل نمی تواند به ایران سفر کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ