توزیع تریاک دولتی

پانته آ توتونپیان
توزیع تریاک دولتی،به گفته ی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس،مشابه آنچه پیش از انقلاب انجام می شده خواد بود.

توزیع تریاک دولتی پیش از انقلاب اسلامی:

در دوران پهلوی و پیش از شکل گیری جمهوری اسلام،مصوبه ای برای واگذاری تریاک کوپنی به معتادان بالای 60 سال تصویب شد.پس از جمهوری اسلامی این قانون نیز از کشور حذف شد و افرادی که به تریاک اعتیاد داشتند مجبور شدند برای تهیه ی تریاک مورد نیاز خود به قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر مراجعه کنند.برای پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدردر سال 67، ستادی به ریاست رییس جمهور تشکیل و تمامی عملیات اجرایی و قضایی و برنامه‌های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت. کشف محموله‌های قاچاق مواد مخدر، دستگیری قاچاقچیان و حتی صدور حکم اعدام برای افراد متخلف، افزایش آمار افراد معتاد به مواد مخدر، حاکی از این مساله بود که این ستاد نتوانسته بود کارایی‌های لازم را داشته باشد. با افزایش آمار معتادان و همچنین افزایش افراد خرده فروش و قاچاقچی مواد مخدر،‌ مجلس تصمیم گرفت که برای سامان بخشیدن به این معضل قانون توزیع مواد مخدر دولتی را که ۳۸ سال پیش در کشور اجرا می‌شد را بار دیگر عملی کند.

توضیحات ملک شاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره ی توزیع تریاک دولتی:

تکذیب برداشت نادرست از پیشنهاد کمسیون قضایی مجلس درباره روند درمان معتادان:
به هیچ وجه در این طرح نیامده که مواد مخدر در اختیار معتادان قرار بگیرد. بلکه این بر عهده مسوولینی است که در همون آیین نامه دیده می شه که به نحوی که ما گفتیم و به نحو صحیح اینارو درمان کنند.
ما در حال حاضر هم همین کارو در کشورمون انجام میدیم. کمپ های ترک اعتیاد متولی همین کار هستند. یعنی افرادی که مواد مخدر از انواع مختلف چه تریاک و چه مواد صنعتی، مصرف می کنند، این ها را می برند و مدتی در این کمپ ها نگهداری می کنند و مواد و داروهای جایگزین می دهند و بعد از اینکه سالم شدند به جامعه برمی گردند.
در این طرح که ما تنظیم کرده ایم به هیچ وجه این نیامده که دولت مواد مخدر را در اختیار این افراد قرار دهد.

تصویب نهایی توزیع تریاک دولتی:

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس،حسن نوروزی،هدف توزیع مواد مخدر دولتی را قطع رابطه ی معتادان و قاچاقچیان عنوان کرد و اظهار داشت تمامی مراجع تصمیم گیرنده با این پیشنهاد موافق هستند.توزیع تریاک دولتی مشابه آنچه قبل از انقلاب انجام می شده خواهد بود.

روند اجرایی شدن پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی

نماینده اصولگرای رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نهایی شدن روند تصویب این پیشنهاد در کمیسیون قضایی و حقوقی در پاسخ به سوالی درباره این‌که دولت قرار است چه نوع مواد مخدری در اختیار معتادان قرار دهد، گفت: درواقع این مواد مخدر شامل‌‌ همان متادون و موادی رقیق‌تر از مواد مخدر پیشین می‌شود و اختیار تصمیم‌گیری درباره آن نیز برعهده آیین‌نامه‌ای که قرار است، توسط وزارت دادگستری و سازمان مبارزه با مواد مخدر به‌صورت مشترک تهیه شود و پس از تصویب هیات وزیران امکان اجرایی شدن خواهد یافت.

منبع : تابناک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ