فیلم ساعت 5 عصر

پانته آ توتونپیان
فیلم ساعت 5 عصر،یکی از جدیدترین ساخته های مهران مدیری است که به تازگی بر روی پرده های سینمای کشور به اکران درآمده است.

رکوردهای فیلم ساعت پنج عصر:

این فیلم که در سال 1395 ساخته شده است.فیلم ساعت 5 عصر در اولین روز اکرانش توانست به بالاترین میزان فروش برسد.همچنین در روز اکران خصوصی توانست لقب بزرگترین اکران خصوصی تاریخ سینما را از آن خود کند.در اکران خصوصی این فیلم،چهره های مطرح بسیار زیادی حضور داشتتند.

متاسفانه مراحل تدوین و ادیت این فیلم به درازا کشید و فیلم ساعت 5عصر نتوانست در جشنواره ی فیلم فجر حضور پیدا کند.

بازیگران فیلم ساعت 5 عصر:

سیامک انصاری
امیر جعفری
آزاده صمدی
رسول نجفیان
نگین معتضدی
مهران مدیری

کارگردان،تهیه کننده و نویسنده:

مهران مدیری

داستان فیلم ساعت 5 عصر:

داستان فیلم در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاده است و با فضایی مدرن آغاز می‌شود. مهرداد پرهام (سیامک انصاری) یک وکیل دادگستری است که به تنهایی در شمال شهر تهران زندگی می‌کند. نامزدش در فرانسه مشغول تحصیل است و او باید برای پرداخت قسط بانکی تا راس ساعت ۵ خود را به شعبه بانک برساند تا خانه اش را از مصادره شدن توسط بانک نجات دهد.

در این میان اتفاقات زیادی برای او می‌افتد که روند داستان را شکل می‌دهد و هر کدام نشانگر معضلات اجتماعی و ناهنجاری‌هایی است که هر روزه ما با آنها سر و کار داریم و شاید برایمان عادی شده است. از حضور و هجمه مردم در مترو برای سوار شدن تا شرایط نامساعد سفرهای درون شهری و بیمارستان‌های کشور.

فیلم 5 عصر،توجه برخی از منتقدین سینمایی را به خود جلب کرده است و بسیاری ار نقدهای این منتقدین در مورد این فیلم بسیار تند بود که در ادامه بخشی از آن را می خوانید.
برخی منتقدان از جزئیات این فیلم در صحنه‌های مملو از سیاهی لشکر سخن گفته‌اند و هنر کارگردانی را در این سکانس‌ها جسته‌اند اما حقیقتاً کدام هنر؟ در ویدیوهای منتشر شده از صحنه های مملو از سیاهی لشکر مشخص است که برای سیاهی لشکرها طراحی حرکت نشده و به صورت گروهی در طول صحنه دوانده می‌شود.
 برای درک مفهوم «طراحی حرکت برای سیاهی لشکر»، کافی است پشت صحنه یکی از فیلم‌های مملو از سیاهی لشکر آمریکایی را ببینید که برای شمار بالایی از سیاهی لشکرها حرکت متفاوتی در نظر گرفته شده و صرفاً به یک سمت حرکت نمی‌کنند. کاملاً مشخص است که هر سیاهی لشکر باید کجا مورد هدف قرار گیرد و کجا به چه شکل زمین بخورد. حاصل این تلاش نیز یک سکانس جذاب متشکل از شات‌هایی با شمارگان سه رقمی است. 
مهران مدیری به جای آنکه فیلمش را بسازد و در دفترش بنشیند و منتظر فروش فیلمش در گیشه باشد، با درک اینکه این اثر فی نفسه کشش فروش بالایی ندارد، از پیش از تولید فیلم یک شوی تبلیغاتی را شروع کرد و به شیوه نیکی کریمی در بسیاری از سانس‌های فیلمش شخصاً حضور یافت تا بدین ترتیب با یک فروش انفجاری در ابتدای اکران، این ذهنیت را برای موج اول تماشاگران به وجود آورد که یک فیلم منحصر به فرد ساخته است؛ غافل از اینکه اگر اعتبار این چهره محبوب پای این اثر حراج نشده بود، اوضاع طور دیگری رقم می‌خورد.اگر دقیقاً همین فیلم به نام هر کارگردانی به جز مهران مدیری بدون این پروپاگاندا اکران می‌شد، شاید حتی یک میلیارد نیز نمی‌فروخت. 

دراین بین نقدهای رضایت بخشی هم برای 5عصر دیده می شود:
برای ساعت 5 عصر قصیه متفاوت است، به حرف سهراب سپهری باید قبل از دیدن این فیلم گوش کنید : “چشم هارا باید شست ، ساعت 5 عصر رو جور دیگر باید دید …” یک طنز کاملا متفاوت در بلوا و بلبشوی طنز های جنسی سینمای ایران! 5عصر یک دنیا تفاوت نسبت به سایر آثاری که تاکنون روی پرده سینمای ایران دیدید!
یک طنز لایه لایه و مفهومی که با شوخی های سطحی دنبال خنده گرفتن از مخاطب نیست بلکه ذهن مخاطب را به چالش می انگیزد و دقیقا به همین خاطر این فیلم پر فروش نخواهد شد چون مردم ایران انقدر به لقمه های چرب و نرم و لذیذی که در سینما ها در دهانشان گذاشته میشه عادت کردند که ب خود زحمت فکر کردن و چند باره دیدن یک اثر “فاخر” را نمی دهند!

میزان فروش فیلم ساعت پنج عصر:

تا قبل از اکران فیلم سلام بمبئی رکورد بالاترین میزان فروش در روز اول (500ملیون تومان) در اختیار این فیلم بود.اما فیلم ساعت 5 عصر در روز اول توانست با فروش 700 میلیون تومان توانست رکورد بالاترین میزان فروش در یک روز را کسب کند.

درادامه بخشی از گفتگو با مهران مدیری درباره این فیلم را می خوانیم:                                    

دلیل فیلم سینمایی نساختن در این سالها، ترس از ساخت فیلم سینمایی کمدی نبود. ترس از ساخت فیلم سینمایی بود. با وجود اینکه این تجربه کم نیست، اما برای سینما کم است. و دوست داشتم وقتی به سینما می آیم خیلی حرفه ای باشد.
نام فیلم “ساعت پنج عصر” است که یک فیلم کمدی است. فیلم سخت و خیابانی و بسیار شلوغ و پرجمعیتی است. ممکن است در هر سکانسی بین 600 تا 700 نفر حضور داشته باشند. اما فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و باقی مردم اند.
بعد از برنامه “دورهمی” دیگر کاری برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نخواهم ساخت و به تولید سالی یک فیلم سینمایی کفایت می کنم. من از 365 روز سال 360 روز سال را کار کرده ام و فکر می کنم باید استراحت کنم.
من تصمیم دارم در ادامه مسیر فیلمسازی خود حرف های تندتر و بزرگتری در حوزه سیاست و فرهنگ و اجتماع بزنم که  جای این حرف ها در تلویزیون نیست و محدودیت های آن نمی گذارد و به نظر در شبکه نمایش خانگی و ارشاد بهتر می شود اینها را بیان کرد.
طرح فیلمنامه “ساعت پنج عصر” از خودم است اما من با خشایار الوند در حال نگارش آن هستیم. اما فیلمنامه دومم که تلخ است به تنهایی کار خودم است. علاقه خودم به نگارش متن های تلخ و جدی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ