علت انفجار زاهدان

پانته آ توتونپیان
علت انفجار شب گذشته در استان زاهدان،یکی شی دست ساز صوتی اعلام شده است.

به گفته ی معاونت امنیتی استان سیستان و بلوچستان،دلیل شنیده شدن صدای مهیب و انفجار در زاهدان یک شی دستساز اعلام شده است و این اتفاق به هیچ  وجه امنیتی یا تروریستی نبوده است.

وی در دامه خاطر نشان کرد که این موضوع در دست بررسی قرار دارد.

متاسفانه  در اثر این حادثه یکی از هموطنان زاهدانی ما مجروح شده و خوشبختتانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

این حادثه در یکی از خیابان های اصلی شهر زاهدان،به نام خیابان امیرالمومنین رخ داده است.

آنچه از علت انفجار در زاهدان  احتمال داده می شود،امکان ختلافات شخصی می باشد و این موضوع همچنان در دست بررسی است.

 دوشنبه شب در تعاقب صدای نامتعارف در یکی از کوچه های منشعب از خیابان های امیرالمومنین(ع) و شهید بهشتی زاهدان کارآگاهان پلیس به منطقه اعزام شده و بر اساس بررسی های صورت گرفته ترکیبات شیمیایی دست ساز غیر استاندارد سبب بروز این صدای نامتعارف در این مکان شده بود. 

 سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.

توضیحات تکمیلی در مورد این حادثه،در همین صفحه به روز رسانی خواهد شد.

سابقه بمب گذاری در استان سیستان و بلوچستان:

بمب‌گذاری‌های زاهدان در ۲۵ تا ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ در شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان رخ داد. گروه جندالله مسئولیت این بمب‌گذاری‌ها را برعهده گرفت. نخستین مورد در ۱۴ فوریه، هنگامی که یک خودرو پر از مواد منفجره در نزدیکی یک اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منفجر شد، رخ داد که در پی آن ۱۸ تن از اعضای سپاه کشته‌شدند.

نخستین انفجار در استان زاهدان:
یک خودروی حامل بمب در ساعت ۶:۳۰ صبح ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ در منطقه احمدآباد زاهدان استان سیستان و بلوچستان جلوی یک اتوبوس حامل اعضای سپاه پارک شد. خودرو حامل بمب در میانه جاده پارک شده‌بود و اتوبوس حامل اعضای سپاه را مجبور به ایستادن کرد. راننده این خودروی انفجاری به همراه مسافرانش با موتور سیکلت در حالی‌که از صحنه حادثه می‌گریختند به طرف اتوبوس تیراندازی کردند. چند ثانیه بعد خودروی حامل بمب منفجر شد و ۱۸ عضو سپاه کشته‌شدند. مجید رضوی یکی از مقامات وزارت کشور ایران اعلام کرد که یکی از عاملان انفجار یک ساعت پس از بمب‌گذاری دستگیر شد. پنج روز بعد یک دادگاه انقلاب برای فرد متهم به شرکت در این بمب‌گذاری حکم اعدام صادر کرد و در ملاء عام اعدام شد. در ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ گروه جندالله مسئولیت این بمب‌گذاری را برعهده گرفت.دولت ایران ۵ نفر را به اتهام همکاری در انفجار دستگیر کرد. از جمله ۲ زن که همراه آنان دوربین فیلم‌برداری و نارنجک بود. در همین حال پلیس عامل اصلی انفجار را کشت.

دومین انفجار در زاهدان:
نیروهای جندالله در ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ یک بمب ساعتی را در نزدیکی یک مدرسه دخترانه منفجر کردند. استاندار استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد این بمب، یک بمب صوتی بوده‌است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ