علت گرم نشدن آب آبگرمکن

toranj
علت گرم نشدن آبگرمکن ، ممکن سوال خیلی از کسانی که از آبگرمکن استفاده می کنند باشد. خب شاید این روزها برای شما هم پیش آمده باشد که پکیج شما دچار مشکل شود و آب را گرم نکند. این معضل ممکن است یک مشکل اساسی باشد و شما را مجبور به آوردن تعمیرکار کند یا ممکن است یک مشکل ساده باشد و خود شما با عیب‌یابی مناسب، به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

لذتی که دوش اب سرد در روزهای تابستان و اب گرم در روزهای زمستان دارد را همه ما درک کرده ایم. البته گاهی پیش می اید که در زیر دوش هستید و ناگهان اب گرم تبدیل به اب سرد می شود.
این مشکلات برای بهترین ابگرمکن ها هم ممکن است پیش بیاید .کافیست تا با دلایل این اتفاق اشنا شوید تا بتوانید قبل از رخ دادن حادثه آن را مهار کنید.

علت گرم نشدن آب گرمکن

پکیج کار می‌کند، اما رادیاتور‌ها گرمای مطلوب را ندارند. چه باید کرد؟
این مشکل می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که بعضی از این مشکل‌ها را به راحتی می‌توانید بر طرف کنید.
1- شعله پکیج به اندازه کافی نیست؛ یعنی با یک
نگاه می‌توان فهمید که ارتفاع شعله آن کوتاه است. علت، کم‌بودن ارتفاع شعله، یا کم‌بودن فشار گاز
ساختمان است یا تنظیم نبودن شیر ورودی گاز.
2- وجود هوا در رادیاتور‌ها هم می‌تواند این مشکل را به‌وجود آورد. شما باید رادیاتورها را هواگیری کنید.
3- نزدیکی بیش از حد رادیاتورها به یکدیگر هم باعث می‌شود این سیستم خوب کار نکند.
4- رسوب گرفتن مبدل و یا رادیاتور هم می‌تواند باعث این مشکل شود که شما باید قسمت خروجی و ورودی آب به رادیاتور را رسوب‌زدایی کنید.
5- نامناسب و غیراستاندارد بودن دودکش استفاده شده در پکیج هم می‌تواند از دلایلی باشد که این مشکل را به‌وجود می‌آورد.
به غیراز این موارد، اگر مشکلی ایجاد شود، برطرف کردن آن نیاز به حضور تعمیرکار تخصصی دارد.
لوله‌کشی نامناسب با پیچ و خم زیاد و اندازه غیراستاندارد هم باعث می‌شود این مشکل رخ دهد که دیگر نیاز به تعمیرات اساسی دارد.
آب گرم، گرمای مطلوبی ندارد
این مشکل هم به عوامل مختلفی بستگی دارد که به بررسی آنها می‌پردازیم. اینها مواردی است که خودتان می‌توانید آن را برطرف کنید.
1- کم بودن شعله پکیج در این مشکل هم تأثیرگذار است.
2- رسوب گرفتن مبدل مصرفی می‌تواند باعث این مشکل شود. بیشتر سردوش حمام رسوب می‌گیرد و باعث این مشکل می‌شود که شما با رسوب‌زدایی می‌توانید این مشکل را حل کنید.
3- اشکال در لوله‌کشی ساختمان هم می‌تواند علت این مشکل باشد که برطرف کردن آن به مهارت لوله‌کشی و ابزار آن نیاز دارد.
4- دودکش‌های غیراستاندارد نیز در این قسمت می‌توانند آب گرم را از شما بگیرند. یک دودکش استاندارد ویژگی‌هایی دارد که می‌توانید آن را از یک متخصص بپرسید و خودتان در خانه اجرا کنید.
خاموش شدن مشعل یا شعله پکیج
گاهی اوقات پیش می‌آید که حین استفاده از دستگاه، مشعل خاموش می‌شود. این مشکل به 2عامل زیر بستگی دارد:
1- خرابی برد دستگاه پکیج.
2- کثیف بودن قسمت یون دستگاه (یون به قسمتی گفته می‌شود که وظیفه هماهنگ کردن مشعل با برد دستگاه را برعهده دارد).
درصورت وجود مشکل اول، شما باید به تعمیرکار مراجعه کنید تا برد دستگاه را تعویض یا آن را تعمیر کند، اما درصورت کثیف بودن یون، خودتان می‌توانید اقدام به تمیز کردن کنید.
روشن‌شدن انفجاری مشعل پکیج
انفجاری روشن‌شدن مشعل پکیج، ایجاد صدای وحشتناک می‌کند. این معضل هم دلایل مختلفی دارد. چه دلایلی؟
1- فاصله نامناسب الکترود جرقه‌زن با مشعل می‌تواند این مشکل را به‌وجود آورد. شما با یک پیچ‌گوشتی ساده می‌توانید این فاصله را تنظیم و این مشکل را به سادگی حل کنید.
2- تنظیم نبودن فشار گاز هم ممکن است از دلایل به‌وجود آمدن این مشکل باشد. اگر فشار گاز زیاد باشد گاز در محفظه به سرعت جمع می‌شود و با جرقه، انفجار کوچکی رخ می‌دهد. اگر هم فشار گاز کم باشد در جرقه اول دستگاه روشن نمی‌شود و در فاصله زمانی تا جرقه دوم گاز فراوانی در محفظه جمع می‌شود و این مشکل را به‌وجود می‌آورد.
3- ضعیف‌شدن جرقه هم باعث این مشکل می‌شود که حل آن کار شما نیست و باید تعمیرکار بیاید.
4- مسدود شدن سوراخ‌های مشعل در مقابل جرقه‌زن هم باعث می‌شود که مشعل پکیج انفجاری روشن شود. خودتان می‌توانید با یک شیء نوک تیز این سوراخ‌ها را تمیز و باز کنید.
دمای آب‌گرم دچار نوسان می‌شود
حتما برای شما هم پیش آمده که آب‌گرم خانه‌تان، یکدفعه سرد و دوباره گرم می‌شود. این نوسانات دمایی به‌دلیل به‌وجود آمدن مشکلی در عملکرد پکیج‌هاست. اینها دلایل به‌وجود آمدن این مشکل می‌تواند باشد:
1- زیاد بودن ارتفاع شعله یکی از دلایلی است که باعث این مشکل می‌شود. شما با تنظیم گاز ورودی می‌توانید این مشکل را بر طرف کنید.
2- استفاده همزمان از چند شیر مصرفی هم می‌تواند از دلایل این مشکل باشد. سعی کنید مثلا در زمان استحمام یکی از اعضای خانواده، کسی به شستن ظروف در آشپزخانه نپردازد.
3- استفاده از پمپ فشار نامناسب در شبکه آب ساختمان هم از دلایل این مشکل است. البته اساسا استفاده از این پمپ‌ها، از نظر شرکت آب و فاضلاب، غیرقانونی و غیرمجاز است.
4- این مشکل می‌تواند به‌خاطر کم‌بودن فشار آب ساختمان باشد.
•   اصول نگهداری صحیح از پکیج
اگر از پکیج‌ها درست استفاده شود، سال‌ها در خانه‌ها فعالیت‌ خواهند کرد. در اینجا می‌توانید با توصیه‌های استفاده درست از پکیج‌ها آشنا شوید:
1- پکیج دیواری با محفظه احتراق باز باید در مکانی نصب شود که با هوای آزاد دائم در تماس باشد. اگر پکیج شما فن برای تهویه دارد باز هم آن را در مکانی قرار دهید تا با هوای آزاد در تماس باشد تا از خطر احتمالی نشت گازهای سمی جلوگیری شود.
2- محل نصب دستگاه باید در نزدیکی مواد قابل اشتعال نباشد. باید محیط کاملا خشکی برای نصب دستگاه درنظر بگیرید تا در فصل سرما دچار یخ‌زدگی نشود.
3- خروجی شیر اطمینان باید به محل مناسبی متصل باشد تا درصورت افزایش احتمالی فشار مدار رادیاتور و سرریز شدن آب، آب به محیط وارد نشود.
4- قبل از نصب دستگاه باید مدار رادیاتور کاملا شسته شود تا تمام ناخالصی و ذرات جامد از آن خارج شود.
5- مخزن آب دستگاه اصولا باید روی 1/5بار تنظیم شود. هر چند روز یک‌بار این میزان کم می‌شود و شما باید آن را زیاد کنید. اگر در یک مدت طولانی این میزان از 1/5بار کمتر نشد به درجه دستگاه شک کنید، چرا که حتی در فصل تابستان هم این میزان کم می‌شود.
6- درجه دمای پکیج‌ها اصولا باید روی65 تا ۷۰ درجه تنظیم شود.
7- دودکش پکیج باید دارای شرایط ویژه‌ای باشد تا خطرات ناشی از پخش گازهای سمی در پکیج رخ ندهد. این شرایط عبارتند از: قطر لوله دودکش داخل دیوار باید ۱۵ سانتی‌متر باشد. کلاهک دودکش بـاید حداقل ارتفاع ۴ متر تا بالای پکیج داشته باشد.

و در نهایت باید دلیل سرد وگرم شدن اب در پکیج های دیواری را بدانید:
دلیل سرد و گرم شدن اب در پکیج دیواری چیست؟؟؟

باید دقت داشت که ولرم بودن ابگرم و یا گرم نشدن آب آبگرمکن به طور ثابت, گرم و سرد شدن ان . و یا کاملن سرد بودن. علتهای جداگانه و خاص خودش را دارد.
اما در مورد. موضوع. مورد بحث یعنی سرد و گرم شدن ابگرم در پکیج دیواری:
احتمال اول : فشار اب ورودی واحد مسراچک کنید تا نوسان نداشته باشد. در بعضی مواقع بدلیل تنظیم نبودن پمپ اب ساختمان اب نوسان زیادی دارد و دلیل سرد و گرم شدن اب هم همین موضوع است.
احتمال دوم: مبدل ثانویه جرم گرفته است. در پکیجهای دو مبدله معمولن بعد از گذشت دوسال از شروع کار پکیج, مبدل ثانویه جرم میگیرد و باید با اسید شستشو داده شودد. البته زمان دوسال تقریبی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد
احتمال سوم:سنسور ابگرم مصرفی خراب است.
احتمال چهارم :در دستگاهایی ک با فلومتر کار میکنند خرابی فلومتر و اشتباه اعلام دبی
احتمال پنجم: بعضی مواقع زمانی ک شیر ابگرم راباز میکنیم اب به خوبی گرم میشود اما زمانی ک اب را با سرد مخلوط میکنیم اب به جای ولرم شدن سرد میشود. در این موارد تقریبا با قاطعیت میشود گفت اشکال از فلوسوئیچ یا فلومتر است.
احتمال ششم:پرشر فن خراب است.و قطع و وصل میکند. به همین دلیل اب سرد و گرم میشود.
احتمال هفتم:شعله بلند دستگاه تنظیم نیست. این مورد بیشتر در مواقعی بروز میکند ک فشار ابگرم نسبتن کم باشد .نشانه ان هم این است ک اب به اندازه کافی گرم میشود دما به سرعت به بالای شصت میرسد. و دستگاه برای چند لحظه خاموش میشود.
احتمال هشتم:سنسور شوفاژ مشکل دارد. البته ب ندرت اتفاق میفتد.
احتمال نهم:مبدل اولیه جرم گرفته.البته این مورد فقط در دستگاهای دو مبدل اتفاق میفتد.
احتمال دهم :پمپ ضعیف شده است.

و در نهایت پاسخ به بعضی سوالات رایج در زمینه سرد و گرم شدن آب پکیج:

چرا پس از یک حمام طولانی و پی در پی ، رادیاتورها گرمای اولیه را ندارند؟

جواب : زیرا در پکیج ، اولویت اول با آب گرم مصرفی است.مادامی که در هر موقعیتی ، آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد، پکیج از گرم نمودن آب گرم گرمایشی خودداری می نماید و آب گرم مصرفی را گرم می نماید.

اگر به مدت زیادی قصد نداریم از پکیج استفاده نماییم ، بهترین پیشنهاد شما چیست؟

جواب : بهتر است پکیج دیواری آبگرم را از برق خارج نموده و شیر گاز را ببندید و مراحل زیر را دنبال نمایید.
شیر فلکه اصلی ورودی آب سرد به پکیج دیواری آبگرم را می بندیم .
از شیر تخلیه تحتانی دستگاه، آب مدار گرمایش را تخلیه می کنیم .

روش سریع :
شیر پرکن را باز می کنیم ( چون شیر فلکه بسته است ، پس آبی وارد سیستم نمی شود)
نزدیک ترین شیر آب گرم مصرفی را باز می کنیم تا آب مدار گرمایشی تخلیه گردد.

بازدهی پکیج با ” دو مبدل گرمایی ” بیشتر است یا پکیج با “یک مبدل گرمایی اصلی” ؟

جواب: پکیج با دومبدل زیرا تامین آب گرم بهداشتی در این نوع پکیج در زمان کمتری می باشد ، چون در هر لحظه مقداری آب گرم برای ارایه وجود دارد
به چه علتی ، فشار سیستم در مدار پکیج دیواری آبگرم کاهش می یابد؟

جواب: برای این پدیده چند علت مهم زیر را می توان عنوان نمود.
– ممکن است در سیستم لوله کشی و یا اتصالات ، نشتی وجود داشته باشد.
– همواره به هنگام هواگیری خودکار از شیرهای هواگیر، مقداری بخارات هم خارج می شود و همچنین باعث می شود به مرور فشار سیستم کاهش بیابد.
– فشار بالای سیستم، باعث عمل نمودن شیر اطمینان می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ