مراسم تحلیف حسن روحانی

پانته آ توتونپیان
مراسم تحلیف حسن روحانی روز شنبه 14 مرداد ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ساعت 17 روز 14 مرداد ماه در صحن علنی مجلس برگزار شد.

مراسم تحلیف امروز حسن روحانی در حالی برگزار می شود که هیچ یک از روسای جمهور سابق در این مراسم حضور ندارند.

حضور روسای جمهور کشور های خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری :

۸ رئیس‌جمهوری، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس‌جمهوری و نخست وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امورخارجه و ۳۵ فرستاده ویژه کشور‌ها به مراسم تحلیف حسن روحانی می‌آیند. 

 ۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان برای پوشش این مراسم به تهران آمد‌ه‌اند.  ۱۰۸خبرنگار مقیم متعلق به ۶۴ رسانه در قالب ۳۴ گروه تلویزیونی، ۱۷ خبرگزاری، یک شبکه رادیویی، ۵ نشریه، یک سایت خبری و شش موسسه بین‌المللی عکس با حضور در مجلس شورای اسلامی‌به پوشش بین‌المللی این رویداد مهم می‌پردازند. 

 همچنین ۲۳ نفر از عوامل رسانه‌های خارجی غیرمقیم از ۱۱ رسانه و ۱۰ کشور دنیامتشکل از چهار گروه تلویزیونی، یک خبرگزاری و شش نشریه برای پوشش خبری مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی به تهران آمد‌ه‌اند. 

تحلیف رئیس جمهور ایران پس از مراسم تنفیذ حکم او از سوی رهبر با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌گردد. در این مراسم که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌گردد، رئیس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. تاکنون ۱۱ دوره مراسم تحلیف روسای جمهور منتخب برگزار شده است.

در شرایط عادی و نبود تعطیلی در روز مورد نظر، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روز ۱۴ مرداد همزمان با سالگشت صدور تاریخی فرمان مشروطیت در ایران انجام می‌شود.

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت

آغاز سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی و تمجید از میهمانان خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری:

آیت الله جنتی و سید حسن خمینی در مراسم تحلیف مجلس شورای اسلامی:

حضور موگرینی در مراسم تحلیف:

آغاز سخنرانی رییس قوه قضاییه در مراسم تحلیف حسن روحانی:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ