بیوگرافی سید محمود علوی

پانته آ توتونپیان
حجت الاسلام سید محمود علوی گزینه ی احتمالی برای سمت وزارت اطلاعات در کابینه دوازدهم خواهد بود.زندگی نامه سید محمود علوی را در این مقاله می خوانید.

بیوگرافی سید محمود علوی :

سید محمود علوی در اردیبهشت ماه سال 1333 در استان فارس دیده به جهان گشوده است.پدر وی آیت‌الله حاج سید رضا علوی می باشدسید محمود علوی در دوره های اول،دوم،چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی نماینده استان تهران بوده است.

سید محمود علوی و زندگی در نجف:

سید محمود علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت روحانی،هنگامی که دو ساله بود،مجبور شد به شهر نجف ،که محل تحصیل پدرش بود مهاجرت کند.سید محمود علوی سال های تحصیل را تا دوران دبیرستان در دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند.

تحصیلات سید محمود علوی:

وی دوره سطح را نزد اساتید حوزه ی علمیه قم از قبیل: حضرات آیات اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، پدر خود و مرحوم ستوده گذرانده و درس خارج را نزد حضرات آیات چون: سید علی خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی فرا گرفته است.

سید محمود علوی همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت. دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با کسب رتبه اول گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل ۱۸٫۹۶ طی نمود و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.

علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در آمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت.

تسلط به زبان های بین المللی

آشنایی کامل وزیر پیشنهادی اطلاعات با دو زبان بین المللی عربی و انگلیسی در کنار تسلط کامل ایشان بر خطابه فارسی و نویسندگی از دیگر مشخصات قابل ذکر ایشان می باشد.

سمت سید محمود علوی در کابینه یازدهم دولت روحانی:

علوی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (آرای اخذ شده، 283 رأی/ موافق: 227 رأی؛؛ مخالف: 38 رأی؛ ممتنع: 18 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان اطلاعات مشغول به فعالیت شد.

فعالیت‌های قبل از انقلاب سید محمود علوی:

تأسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان (۱۳۵۰)
تأسیس چندین کتابخانه در مناطق مختلف استان فارس (۱۳۵۷-۱۳۵۴)
فعالیت های فرهنگی تربیتی و تبلیغی در رابطه با نسل جوان در نقاط مختلف استان فارس
برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس (لار،گراش، لامرد، …)
رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال ۱۳۵۷
فعالیت‌های پس از انقلاب 
نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال ۱۳۵۸-۱۳۵۷
نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال ۱۳۵۹-۱۳۵۸
نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی
مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های ۶۸ تا ۷۰
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸
نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری

پس از انقلاب :

1. نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال 1358-1357
2.نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال 1359- 1358
3. نماینده دوره های اول – دوم – چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی ( جهت گیری در جهت محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور در مباحث قانون گذاری و اقدام عملی در امر سازندگی از ویژگی بارز دوران نمایندگی دکتر علوی در مجلس شورای اسلامی می باشد.)
4.مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
5. نایب رئیس کمسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم)
6. نایب رئیس کمسیون های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره پنجم)
7. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت ( دوره های چهارم و پنجم )
8. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش (دوره پنجم )
9. معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های 68 تا 70
10. از سال 1379 تا سال 1388 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
11. نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری با کسب بیش از دو ملیون رأی مردم استان تهران

حضور در دفاع مقدس

نقش مؤثر در بسیج نیرو ها از شهرستان لامرد و لار و حضور پیاپی در جبهه و بازدید از رزمندگان در خطوط مقدم در دوران تصدی نمایندگی دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی از دیگر موارد قابل ذکر در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

انجام سفر های کاری و تحقیقاتی

نکته بارز در مورد سید محمود علوی دنیا دیدگی و آشنایی با آداب و رسوم دیگر کشور های جهان است، در این راستا سفرهای متعدد و بعضا رسمی که اکثرا با هزینه شخصی انجام شده به 30 کشور داشته است که عبارتند از عراق، عربستان سعودی ، کویت، امارات ، عمان، ترکیه ، لبنان ، سوریه، اردن ، آذربایجان ، گرجستان ، اکراین ، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، آلمان ، سوئد ، دانمارک، فرانسه ، مراکش ، کلمبیا، هند ، تایلند، سنگاپور ، مالزی ، اندونزی ، چین، کره جنوبی، بحرین و پاکستان.

تحقیقات و مطالعات انجام شده :

محمود علوی علی رغم مشغله‌های فراوان اجرایی و تدریس در حوزه و دانشگاه و تحقیقات و مطالعاتی را در زمینه های مختلف داشته است که برخی از تحقیقات چاپ شده از ایشان عبارتند از :

مبانی فقهی روابط بین الملل ، نگاهی گذرا به بحث تعادل و تراجیح ، قرآن و روابط بین الملل ، تمایز قواعد فقه و اصول در نگاه امام خمینی (ره) و دیگران ، روزه و احکام آن ، درسهایی از نهضت امام حسین (ع) ، مجلس رد اعتبار نامه و چند نکته ، تاملی در روند حقوق مطبوعات .

تعدادی از تحقیقات چاپ نشده سید محمود علوی عبارتند از :

بحثی درباره استحباب سببی و مسببی، بحث قطع قطاع، تحقیقی پیرامون قاعده لاضرر ، تحقیقی پیرامون قاعده ید(اماریت ید بر مالکیت) ، مروری برمنابع تأمین و موارد هزینه زکات ، کاوشی کوتاه در باره قواعد فقه و مطالعاتی پیرامون حقوق بین الملل عمومی و خصوصی ، مدیریت آموزشی ، جامعه شناسی ، تاریخ ، مبانی روانشناسی و اخلاق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ