دکتر مسعود صابری متخصص مغز و اعصاب و کارشناس برنامه اکسیر در خندوانه

parya
شب گذشته دکتر مسعود صابری، متخصص جراحی مغز و اعصاب و کارشناس برنامه اکسیر مهمان برنامه خندوانه بود. دراین گفتگو و دورهمی اتفاقات جالبی افتاد که درادامه این اتفاقات را میخوانیم.

شب گذشته دکتر مسعود صابری، متخصص جراحی مغز و اعصاب مهمان برنامه خندوانه بود. دراین گفتگو و دورهمی اتفاقات جالبی افتاد که درادامه این اتفاقات را میخوانیم.

درابتدای برنامه و باورود ایشان، آقای دکتر از تماشاگران خواستند که از جای خود بلند شوند وتغییر وضعیت و موقعیت دهند و گفتند این کار برای سلامت ستون فقرات لازم است، هر نیم ساعت و یا یک ساعت یک بار از جای خودمان تکان بخوریم. مثلا اگر درحال رانندگی هستیم پیاده شویم، اگر خوابیدیم بلند شویم، اگر نشستیم پیاده روی کنیم.

رامبد جوان درابتدای گفتگو از فعالیت ها و تخصص دکتر مسعود صابری شروع کردو گفت: کار اجرا می کنید، آواز میخوانید، کارشناس هستید، جراح مغز و اعصاب، ستون فقرات، دیسک کمر، قاعده جمجمه، اعصاب محیطی و آندوسکوپی مغز هستید.

دکتر صابری توضیحاتی درباره قاعده جمجمه دادند: مغز یک کف و یک سقف و جلو و عقب دارد، در قاعده جمجه یک سری مشکلات و درگیری ها و تومور و ضایعه داریم و مثلا وقتی بخواهیم تومور را درناحیه هیپوفیزدربیاوریم این ها را از سقف مغزانجام نمی دهیم بلکه از طریق ایجاد یک سوراخ کوچک در انتهای بینی و توسط همکاران گوش و حلق و بینی، تومور را درمیاوریم ودرانتها آنها سوراخ را می بندند و مریض بعد چند ساعت به هوش می آید و راه می رود. ولی اگر از مغز این تومور را خارج کنیم مریض چند روز در آی سی یو بستری می شود.

رامبد جوان از انگیزه دکتر صابری برای آواز خوانی پرسید و وی پاسخ داد: دوپدرمابزرگ پدری و مادری صدای خوبی داشتند و من هم از بچگی در مدرسه ای بنام علوی درس خواندم، درآنجا با ما قرآن کار میکردند و من هم درآنجا قاری قرآن شدم ، بااینکه درآن دوران محدودیت امکانات داشتیم من ژنتیکی دنبال موسیقی و آواز رفتم. تا اینکه با دوستانی که اهل این حرفه هستند آشنا شدم و گفتند صدا و قیافه خوبی داری و وجهه اجتماعی خوبی هم داری و ماهم میخواهیم یک کاراکتر جدید خلق کنیم و تو بخوان تا به نتیجه برسیم. من در کودکی در حمام آواز میخواندم ولی حالا چون حمام هایم 2 دقیقه بیشتر طول نمی کشد ترجیح میدم کارهای ضروری را انجام دهم. ولی دراتاق عمل آوزا می خوانم، چون باعث آرامش خودم و همکارانم می شود این آواز خوانی گاهی با صدای بلند و گاهی با صدای آرام است. که دراین قسمت رامبد از دکتر صابری خواست که آواز بخواند و ایشان با صدای بلند آواز خواندند.

آقای دکتر گفت متاسفانه هنرمندان به دلیل تغذیه نامناسب، نداشتن استراحت مناسب و ورزش نکردن دچار ضعف ستون فقرات و دیسکوپاتی می شوند. من وقتی وارد جمع و مهمانی میشوم از همه می خواهم سوالاتشان را بپرسند. که دراین قسمت از برنامه زمانی برای سوال و جواب تماشاگران درباره بیماری و مشکلاتشان اختصاص داده شد.  که دراین بین به نکات جالبی اشاره کردند، که در این قسمت آنها را می خوانیم:

  • کوهنوردی بسیار ورزش خوبی است ولی ممکن است باعث تقویت عضلات ستون فقرات نشود، و در سرازیری اگر به صورت حرفه ای این ورزش انجام نشود باعث صدمه و آسیب می شود.
  • برای اسپاسم که ناشی از ضعف ستون فقرات است ورزش شنا راپیشنهاد میکنم، استخر چند خاصیت دارد، طبق قانون ارشمیدس وقتی وارد آب شویم اگر 60 کیلوییم مثلا 20،30 کیلو می شویم پس وزن ما و فشار روی ستون فقرات کم می شود. دوم اینکه فشار آب باعث می شود همه عضلات ما در آب و موقع راه رفتن تقویت شودف ما ورزشی نداریم که همه عضلات را تقویت کند و لی درآب راه رفتن همه عضلات را تقویت می کند. چون ستون فقرات ما عمودی است دراستخر و هنگام راه رفتن این فشار برداشته می شود. همه این ها باعث می شود اسپاسم ها و گرفتگی ها برداشته شوند.
  • 5 کیلو کاهش وزن به ویژه در بانوان باعث می شود 50 درصد درد بدن و مفاصل و کمر تقریبا بهتر شود که کاهش وزن بهتر است ماهی بیشتر از2،3 کیلو کاهش وزن نداشته باشیم.
  • درآوردن صدای مفاصل بد نیست ولی تکرارش اصلا خوب نیست، به وِزه برای ستون فقرات که با پا روی آن می روند و به قول معروف قولنج می شکنند. این بسیار کار غلطی است و التماس می کنم که کارهای سنتی روی ستون فقرات انجام ندهند.
  • بیماری ها دربدن خودبخود خوب می شوند، یعنی اگر دندان درد دارید، بعداز 3،4 روز این درد خودبخود درست می شود. اگر کمر درد دارید بعداز چند روز بهبود می یابد و تا آخر عمر این بیماری را همراه نخواهید داشت.
  • کمر را خم کردن و به اصطلاح دولا شدن برای ستون فقرات اصلا خوب نیس، ولی چون شالیکاران از کودکی این کار را انجام دادند، ستون فقراتشان تقویت شده است. ما درگیر زندگی شهری شده ایم و این کارها و خم شدن برایمان سخت است.
  • مهره ها را عضلات که مانند نخ تسبیح است نگهداری می کنند اگر عضلات قوی باشند ستون فقرات را محکم حمایت می کند. که اگر عضلات قوی داشته باشیم و 30 بار معلق بزنیم هیچ اتفاقی نمی افتد ولی اگر ورزش نکنیم، و دولا شویم و عطسه هم بکنیم دیسکمان بخاطر ضعف عضلاتمان بیرون می زند.

دکتر صابری درباره ساعات خوابش گفت: من تا 3،4 صبح در بیمارستان و مطب هستم و مراجعه کننده دارم و گاهی اوقات دیرترازاین ساعات هم میخوابم.

رامبد جوان درباره آرزوهای آقای دکترمسعود صابری سوال کردند و وی پاسخ داد: من خداروشکر به خیلی از چیزهایی که میخواستم رسیدم ولی چهار آرزوی خیلی بزرگ دارم، یکی از آرزوهای بزرگم این است که یک مجموعه کتاب به نام «پزشکی در جنگ و بحران» دارم که 150جلد است و هرجلد 1500 صفحه دارد و تابحال 3 جلد جمع آوری شده است. که یک دایره المعارف است که 4،5 هزار پزشک واستاد این کاررا می کنند و ایده و تز اصلی این جریان از بنده بود و برای اولین بار درجهان است.

آرزوی دومم این است که یک خانه باغ بزرگ داشته باشم و با عشق و علاقه و صمیمیت بسازیم که شامل مجموعه ورزشی و درمانگاه و … باشد و تعداد زیادی کودک بی سرپرست پرورش دهیم.

آرزوی سومم این است که آنقدر در زمینه موسیقی پیشرفت کنم که کسانی که صدای مرا دوست دارند کمک کنند و مراکزی مانند محک که به کمکمان احتیاج دارند کمک کنیم.

یکی از آرزوهای من این است که مانند شنوایی سنجی برای ستون فقرات هم غربالگری انجام شود. یک کمپینی راه بیفتد تا والدین بدانند که از کف پا تا فرق سر را اسکن کنند. ستون فقرات یک سری زوایا دارد، کجا کج و کجا صاف است. این کار را کنند تا از مشکلاتی که ازآن خبر ندارندو درآینده بروز می کند پیشگیری کنند.

دراین قسمت از برنامه همکارآقای دکتر دربرنامه حضور پیدا کردند و این کار را باهم انجام دادند. کاری بسیار سریع و راحت و بدون آسیب و اشعه می باشد. از کف پا، لگن و ستون فقرات را از لحاظ ارتباط مکانیکال بررسی می کند.اگر اجزا باهم تطابق ندارند و تناسبی در راه رفتن نیست شناسایی می شود و این باعث می شود وارد اصلاحات شویم. مثلا کودکی که کف پای صاف دارد یا پاهای پرانتزی دارد قبل از انحراف ستون فقرات باید قدم در اصلاح این مشکلات بگذارد.عادت کارکردن و نشستن و صندلی های بد و کوله پشتی ها در دانش آموزان و شخصیت خود طرف باعث می شود در دراز مدت ستون فقرات منحرف شوند. 

مسعود صابری اضافه کرد: جای این تشخیص و شناسایی در جنوب تهران است، من از شما میخواهم کمپینی راه بیندازیم تا این کار رادر پادگان انجام دهیم و سربازهایی که مشکل دارند را شناسایی کنیم.

درانتهای برنامه آقای دکتر صابری قول دادند که به همراه دوپزشک دیگر 20 میلیون تومان به  کمپین رامبد جوان برای ساخت سرپناه برای دختران بی سرپرست کمک کنند. قول دوم ایشان هم این بود که یک کودک 4 ساله را که به نوعی سندروم مبتلاست وآرزوی کنسرت رفتن دارد را به آرزویش برساند و چند خواننده را به منزل ایشان ببرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ