شهر تلعفر کجاست؟

پانته آ توتونپیان
شهر تلعفر یکی از شهرهای استان نینوا در کشور عراق است و در قسمت شمالی این کشور واقع شده است.

شهر تلعفر:

موقیعت جغرافیایی تلعفر:

شهر تلعفر یکی از شهرهای استان نینوا در کشور عراق است و در قسمت شمالی این کشور واقع شده است.

شهر تلعفر از سمت غرب 63 کیلومتر با موصل فاصله دارد.

جمعیت شهر تلعفر:

در حالی هیچ اطلاعات سرشماری از میزان جمعیت این شهر وجود ندارد اما تخمین زده می شود که شهر تلعفر حدود 200هزار نفر جمعیت دارد.البته این جمعیت تا سال 2007 به  80 هزار نفر کاهش پیدا کرد تقریبا همه آنها ترکمنهای عراقی هستند.

در خود تلعفر، بیشتر مردم ترکمن هستند، حدود 75 درصد آنها مسلمانان اهل سنت هستند، در حالی که یک چهارم شیعیان هستند.  در حالی که اکثر ساکنان می توانند به زبان عربی صحبت کنند، ترکمن عراقی، زبان ترکی، رایج ترین زبان مورد استفاده در سراسر شهر است.

تلعفر همراه با آلتون کوپری، آملی، بشیر، بسطامی، مهبلبیه، قره تپه، سلیمان بک، تازا خمرتو، توز خورمتو و یانکجه، بزرگترین شهرهای ترکمن در عراق را تشکیل می دهند، در حالیکه موصل، کرکوک، کییف، داکق ، مقدادیه، جلالا و سعدیه جمعیت اقلیت های ترکمن را دارند.

از لحاظ جمعیت شناختی، تلعفر از بسیاری از شهرهای اطراف و روستاها به خاطر جمعیت ترکمن عراقی آن جدا شده است. بسیاری از افراد در غرب خود را به عنوان یزیدیان و اعراب جنوب و شرق معرفی می کنند.

بسیاری از ترکمنهای تلعفر آواره شده اند و از آنجا که داعش منطقه را گرفته است، به مناطق جنوبی عراق بیشتر منتقل شده اند. بسیاری نیز به نیروهای عراقی در جنگ با داعش پیوستند.

در ژانویه 2007، بزرگترین کارفرمای تک در شهر، وزارت کشور عراق بود که تقریبا 2250 پلیس را استخدام کرده بود. دومین کارفرمای بزرگ دولت ایالات متحده بود. اولین تیپ سوم هواپیما در سال 2003-2004 در پایگاه هوایی شهر تلعفر مستقر شد و گردان اول آن در این شهر مستقر بود.

فقط یک بیمارستان درشهر تلعفر وجود دارد که بیمارستان عمومی طالعرف علاوه بر بخش بهداشت و درمان طلعت، که شامل شش مرکز بهداشتی (کلینیک) در داخل شهر تلعفر و سایر کلینیک ها در حاشیه است.

 ورود داعش به شهر تلعفر:

درتاریخ  14 مه 2010، یک مهاجم منفجر شد.او مواد منفجره را که در داخل یک وسیله نقلیه در ورودی به ورزشگاه فوتبال پنهان کرده بود.در این حمله تعدادی کشته و ده نفر مجروح و 120 تن دیگر زخمی شدند. پیشتر، دولت اسلامی عراق، به شیعیان “روزهای تاریک خیس با خون” هشدار داده بود. ابو سلیمان النصر، “وزیر جنگ” این گروه، گفت: “آنچه امروز برای شما اتفاق می افتد، فقط یک خراش است”. در تاریخ 7 مارس 2012، حداقل 12 نفر در یک حمله بمب گذاری شده با همکاری خودرو و انتحاری کشته شدند.

داعش در روز 16 ژوئن 2014 پس از یک جنگ دو روزه،شهر تلعفر را تصاحب کرد.

در 20 آگوست 2017، ارتش عراق اعلام کرد که در یک نقشه جدید برای بازگرداندن طالعفر از نیروهای اسلام گرا را آغاز کرده است.  در همان روز، چهار محله در طالعفر (عباس النجار، ابرا حسن، الاعراء البابیرا و ابراء الصغیر) از دست نیروهای داعش آزاد شد.

آزاد سازی شهر تلعفر از دست داعش:

در ٣شهربور سال ١٣٩٦ شهر تلعفر آزاد شد.نیروهای عراقی با آزاد کردم محله النصر شخر تلعفر وارد محله قلعه واقه در مرکز شهر تلعفر شدند و شهر تلعفر با ورود به آن از دست نیرو های داعش پس گرفته شد.این آزاد سازی با عملیات قادمون یا تلعفر توسط نیروهای عراقی انجام شد که سر انجام توانستند بر نیروهای داعش پیروز شده و به هدف نهایی بعنی آزادسازی تلعفر دست پیدا کنند.
خبر گزاری های متعددی خبر آزاد سازی شهر تلعفر از چنگال داعش را اعلام کردند.

فرماندهی پلیس واکنش سریع عراق اعلام کرد: 
▪️با آزادی مناطق باقیمانده شهر تلعفر، این شهر به کنترل نیروهای عراقی درآمده و تا ساعتی دیگر و احتمالا حیدر العبادی نخست وزیر عراق، آزادی تلعفر را اعلام می کند.

فارس گزارش کرد، فرماندهی مشترک عملیات «قادمون یا تلعفر» از آزادسازی محله النصر شهر تلعفر خبر داده است.

به گزارش شبکه سومریه، نیروهای عراقی در ششمین روز از این عملیات، عصر امروز جمعه توانستند این محله را آزاد کنند.

نیروهای عراقی هم‌اکنون وارد محله «قلعه»، واقع در مرکز شهر تلعفر شده‌اند.این نیروها امروز همچنین محله‌های الطلیعه، واقع در جنوب محله قلعه و محله «سعد»، واقع در شمال شهر تلعفر را آزاد کرده‌اند.
عملیات آزادسازی شهر تلعفر و شهرستان تلعفر موسوم به «قادمون یا تلعفر»، 20 آگوست به فرمان حیدرالعبادی، نخست وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق آغاز شد.

نیروهای ارتش، واکنش سریع، نهاد مقابله با تروریسم، پلیس فدرال و الحشد الشعبی در این عملیات مشارکت دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ