عنبر سائل یا استفراغ نهنگ چیست؟

پانته آ توتونپیان
عنبر سائل که در برخی از منابع به آن استفراغ نهنگ هم می گویند یکی از مواد گران قیمتی است که برای ماندگاری بوی عطر از آن استفاده می شود.

عنبر سائل یا استفراغ نهنگ چیست؟

عنبر سائل که در برخی از منابع به آن استفراغ نهنگ هم می گویند یکی از مواد گران قیمتی است که برای ماندگاری بوی عطر از آن استفاده می شود.

عنبر سائل یا استفراغ نهنگ شکلی سنگ مانند و تیره دارد و از طریق دستگاه گوارش نوعی نهنگ به نام نهنگ عنبر تولید و استخراج می شود.

در واقع عنبرسائل ترشحات صفراوی سیستم گوارشی نهنگ عنبر می باشد که بر روی دریا یا در کنار ساحل مشاهده میشود. گاهی نیز در شکم این والها یافت می گردند. از آنجاییکه اغلب منقار های سرپاورهای غول (Giant Squid) در توده های عنبرسائل دیده میشوند، دانشمندان حدس میزنند که این توده ها در سیستم گوارشی والها در مقابل مواد تیز و سختی که ممکن است به این سیستم آسیب برساند تشکیل میشود تا حرکت آنها را آسانتر نماید. والها اغلب این توده ها را به بیرون استفراغ مینمایند، اما اگر توده ای وارد روده آنها شود در همانجا تبدیل به عنبرسائل میگردد. تبدیل این توده ها به عنبر سائل از ماهها تا سالها میتواند طول بکشد.

گران ترین استفراغ دنیا مربوط به حیوان دریایی غول پیکر، نهنگی است که عنبر نام دارد. این استفراغ یکی از گران ترین و ارزشمندترین مواد در صنعت عطرسازی می باشد.برخلاف ذهن عام مردم که می پندارند عطرها از مواد خوشبو مانند گل ها به دست می آید این روزها از مواد باور نکردنی مثل چوب ها،اودیه ها،مرکبات و … به دست می آید. عنبر یکی از ارزشمندترین در صنعت عطرسازی می باشد. که از نوعی نهنگ بنام عنبر تولید می شود. عنبر به عنوان تثبیت کننده بو در صنعت عطر سازی استفاده می شود.

قیمت عنبر سائل یا استفراغ نهنگ

عنبر سائل بسیار گران قیمت است.هر کیلو عنبر سائل حدود 270 میلیون تومان قیمت دارد.برخی از منابع دیگر قیمت عنبر سائل را حدود 70 هزار دلار اعلام کرده اند.

یکی از دلایلی که عطرها نسبت به گذشته ماندگاری کمتری دارند این است که سازندگان عطر ها از  عنبر یا کهربا یا صمغ گیاهی بجای عنبر سائل یا استفراغ نهنگ استفاده می کنند.

استفراغ نهنگ یا عنبر سائل هم توانست پسربچه ای را پولدار کند، واین پسر بچه راه چندساله را یک شبه پیمود و معروف شد. جالب است بدانید این ماده چندش آور به صورت اتفاقی وارد زندگی کودک آمریکایی شد و زندگی وی را تغییر داد. 
کسانی که سرشته ای در صنعت عطر و ساخت اشیاء معطر دارند می دانند که استفراغ نهنگ یکی از لازمه های ساخت این چنین مواد معطر بوده و در صورت مصرف آن ،شی تولید شده ،خواه عطر باشد و یا هر چیز دیگری،بهایی گرانقیمت پیدا می کند.
کودکی دبستانی که به همراه دوستش در یکی از سواحل امریکا، مشغول قدم زدن بود، به ناگاه با سنگی عجیب برخورد کرد که رنگی طلایی داشته و در زیر نور افتاب خود نمایی می کرد.کودک کنجکاوانه آنرا برداشت و با خود به خانه اورد.
 
پس از چند ساعت،زمانی که سنگ نادر را برای آزمایش به یکی از مراکز کانی شناسی منطقه بردند، در کمال تعجب متوجه شدند که این سنگ در واقع همان استفراغ نهنگ بوده و ارزشی معادل £ 40.000 دارد!! وزن این سنگ 8 کیلو 600 گرم می باشد.در واقع پسرک خردسال،به عقیده خودش راه صدساله را یک شبه طی کرده استت.در بیشتر عطرها و اسانسهای مشهور دنیا از این ماده گرانبها استفاده شده و ارزشی فوق العاده دارد

طرز تهیه عنبر سائل یا استفراغ نهنگ:

نهنگهای عنبر در تمام اقیانوسها زندگی می کنند. غالبا رنگ آنها سیاه مایل به قهوه ای یا خاکستری تیره می باشد. در سر بزرگ نهنگ عنبر که تقریبا یک سوم طول بدنش است ماده روغنی اسپرماستی وجود دارد که برای ساختن شمع و یا بعنوان گریس یا روغن بکار می رود.
ماده روغنی دیگری به نام عنبر سائل از روده این نهنگ بدست می آید که در تهیه عطر مورد استفاده قرار می گرفت. این ماده یکی از عناصر اصلی ماندگاری بالا و پخش خارق العاده در عطر به حساب می آمد.
رنگ عنبرسائل خاکستری روشن است و رایحه آن گرم ، با طعم شیرین و مشک مانند ، کمی حالت نمکین نزدیک به جلبک دریایی و عطری نزدیک به برگ تنباکو است.
این نهنگ ها در سده های 19 و 20 تا حد انقراض شکار شدند تا اینکه سازمان حمایت از حیوانات و محیط زیست جهانی برای جلوگیری از انقراض این نهنگ ها شکار آنها را ممنوع کرده و امروزه از عنبر گیاهی یا همان کهربا که نوعی صمغ درختی است استفاده می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ