زمان پخت تخم مرغ عسلی

bagheri.mry
زمان پخت تخم مرغ عسلی، کلیدی ترین مسئله در تهیه آن است. تخم مرغ عسلی، نیم پز کردن تخم مرغ با آب گرم است، به طوری که سفیده آن کاملا بگیرد و زرده کمی شل بماند!

زمان پخت تخم مرغ عسلی، کلیدی ترین مسئله در تهیه آن است. تخم مرغ عسلی، نیم پز کردن تخم مرغ با آب گرم است، به طوری که سفیده آن کاملا بگیرد و زرده کمی شل بماند! شاید برای تهیه آن بارها و بارها وقت گذاشته باشید، ولی در زمان پخت تخم مرغ عسلی دچار اشتباه شده و با رعایت نکردن چند نکته ساده، یک وعده صبحانه خوشمزه را از دست داده باشید. اهمیت زمان پخت تخم مرغ عسلی از آن جایی مشخص می شود که امروزه سالاد پر طرفدار سزار نیز در ترکیبات سس خود تخم مرغ عسلی دارد.

از لحاظ بهداشتی، مصرف تخم مرغ عسلی با خطراتی همراه است، برای مثال یکی از خطرات بیماری سالمونلا است که یکی از شایع ترین مسمومیت های غذایی می باشد.

سه روش برای پخت تخم مرغ عسلی وجود دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

روش اول برای زمان پخت تخم مرغ عسلی

در ابتدا قسمت بزرگتر ته تخم مرغ را به وسیله یک سوزن یا جوالدوز سوراخ نمایید، این سوراخ باعث خروح هوا در هنگام پخت و جلوگیری از ایجاد حالت صاف شدگی در قسمت بزرگتر ته تخم مرغ می گردد. پوست کندن راحت تخم مرغ پس از آب پز شدن نیز از نتایج این عمل می باشد. سپس در قابلمه ای که از پیش آماده کرده ایم به مقدار مناسب آب می ریزیم و بعد از آن یک ونیم قاشق نمک (به ازای هر لیتر آب) به آب می فزاییم. (نمک به ما کمک می‌کند تا بعد از پخت تخم مرغ آسان تر پوست کنده شود). قابلمه را روی اجاق با شعله متوسط قرار دهید و هنگامی که آب در آستانه جوشیدن (نه جوش کامل) قرار گرفت، قابلمه را از روی اجاق بردارید و سرپوش آن را بگذارید. میزان عسلی بودن تخم مرغ بسته به میزان زمانی دارد که تخم مرغ‌ها با آب داخل قابلمه در تماس باشند. برای حاصل شدن زرده شل، ۴ تا ۶ دقیقه، زرده با میزان شلی متوسط ۶ تا ۸ دقیقه و زرده سفت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان لازم است. به منظور پایان دادن به عملیات پخت می بایست مقدار مناسبی آب سرد را به آب درون قابلمه اضافه کرد. عمل افزودن آب سرد موجب بهتر کنده شدن پوست تخم مرغ‌های نه چندان تازه می گردد.

روش دوم برای زمان پخت تخم مرغ عسلی

استفاده از ظروف مخصوص تهیه تخم مرغ‌های عسلی (کادلینگ دیش) روش دیگری در تهیه این غذا می باشد. ظروف مخصوص تهیه تخم مرغ‌های عسلی (کادلینگ دیش) عمدتاً” از جنس ظرف چینی هستند و یک قلاب فلزی بر روی درپوش آنها قرار دارد. ظروف مخصوص تهیه تخم مرغ های عسلی، عملیات تهیه این نوع غذا را ساده تر و مطمئن تر می کنند. ظرف مخصوص را در قابلمه ای قرار داده سپس تا نزدیک زیر درب ظرف آب بیفزایید بعد از آن ظرف مخصوص را خارج کرده و قابلمه را روی حرارت کم بگذارید، حال حرارت را آرام آرام تا آستانه نقطه جوش (نه جوش کامل) بیاقزایید. به داخل ظرف مخصوص، کره حیوانی یا مارگارین بمالید، حال یک یا دو تخم مرغ را شکسته و به درون ظروف بریزید. نمک، ادویه و چاشنی دلخواه خودتان را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. حالا ظروف را به داخل قابلمه ای که در حال گرم شدن است، انتقال دهید. حال با توجه به انتظار شما از میزان شلی و سفتی یک تخم مرغ عسلی، بین ۶ تا ۱۰ دقیقه عمل پخت را طول دهید. در هنگام برداشتن ظروف حتماً” از دستکش و دستگیره استفاده کنید. اگر تخم مرغ‌های شما درشت است باید زمان پخت را اندکی افزایش دهید. تخم مرغ هایی که مستقیماً” از یخچال خارج شده اند زمان پخت بیشتری را نسبت به تخم مرغ هایی که در دمای آشپزخانه بوده اند، نیاز دارند.

روش سوم برای زمان پخت تخم مرغ عسلی

ابتدا تخم مرغ ها را تمیز می شوییم. سپس آن ها را در ظرف مورد نظر برای طبخ قرار داده و به اندازه ای روی آن ها آب سرد می ریزیم که کاملا روی تخم مرغ ها را بگیرد. سپس ظرف را روی شعله می گذاریم. از لحظه ای که آب داخل ظرف شروع به جوشیدن کرد، شروع به شمارش می کنیم و بعد از رسیدن به عدد 10، تخم مرغ ها را با کفگیر از ظرف خارج می کنیم. تخم مرغ های عسلی شما آماده است! نوش جان.

نکات مهم به جز زمان پخت تخم مرغ عسلی

به غیر از زمان پخت، چند نکته دیگر هم هست که باید به خاطر داشته باشید:

1. تخم مرغ را در آب جوش بیندازید: به جای اینکه تخم مرغ را در آب سرد انداخته و صبر کنید آب جوش بیاید، بهتره که اول اجازه بدهید آب جوش بیاید و بعد تخم مرغ را داخل آن بیندازید. اگه نگران شکستن تخم مرغ هستید، آن را آرام آرام با استفاده از یک قاشق در آب فرو ببرید.

2. یک قاشق جوش شیرین به آب اضافه کنید تا پوست تخم مرغ به راحتی جدا شود: جوش شیرین از آن ماده های ارزان قیمت است که به راحتی توی سوپرمارکت ها در دسترس است. اگر شما یک قاشق جوش شیرین به آبی که تخم مرغ در آن دارد می جوشد اضافه کنید، پوست تخم مرغ خیلی راحت تر کنده می شود. اگر جوش شیرین در دسترس نبود می توانید زمانی که تخم مرغ پخت به محض خاموش کردن زیر آن ، آن را زیر آب سرد بگیرید.

3. زمان لازم برای تخم مرغ: از لحظه ای که تخم مرغ را داخل آب می اندازید پخت آغاز می شود و باید زمان بگیرید. این زمان بستگی نوع پخت مورد نظر شما بستگی دارد. به زمان هایی که روی تصویر ذکر شدند نگاه کنید تا بدانید کدام یکی مدنظرتان است. شاید لازم باشد تغییرات کوچکی در این زمان ها اعمال کنید، چون عوامل مختلفی مثل کیفیت تخم مرغ، شدت گرما … روی زمان و سرعت پخت تاثیر دارند. شاید چند بار اول موفق نشوید به پخت دلخواه برسید، اما بعد از چندبار امتحان کردن متوجه می شوید که دقیقا باید چکار کنید.

4. به محض پخت تخم مرغ آن را در آب یخ بیندازید: وقتی شما تخم مرغ را از آب جوش در می آورید، آن همچنان به پختن ادامه می دهد، و همین امر می تواند باعث سفت شدن آن شود. پس برای اینکه از این امر جلوگیری کنید، یک کاسه آب یخ آماده کرده و تخم مرغ پخته را بلافاصله درون آن بیندازید. کمی نمک هم به این آب اضافه کنید تا تخم مرغ چاشنی دار شود!

5. برای خوردن تخم مرغ عسلی از جا تخم مرغی استفاده کنید و با ضربه زدن به انتهای تخم مرغ پوست آن را بکنید. در غیر این صورت ممکن است زرده شل آن را با ریختن روی میز یا داخل بشقابتان از دست بدهید!

 در ادامه طرز تهیه سالاد سزار که یکی از ملزومات سس آن تخم مرغ عسلی می باشد را بخوانید.

طرز تهیه سالاد سزار

سالاد سزار از سالادهای ایتالیایی است که در سال‌های اخیر در منوی رستوران‌های ایتالیایی به چشم می‌خورد. سالاد سزار، سالادی است که با پنیر پارمیزان طعم دار می‌شود، به آن سس مایونز اضافه نمی‌کنند و با مرغ گریل شده (نه سرخ شده) یا بدون آن و نان‌های تست سرخ شده در روغن زیتون آماده سرو می‌شود. این سالاد رو میشه به عنوان یک وعده سبک و عالی و کم کالری استفاده کرد. جالب این است که این سالاد، به دلیل کمبود مواد اولیه در رستوران سزار به وجود آمد!

مواد لازم برای سالاد سزار

    کاهو یک بوته شسته شده

    نان تست یا باگت

    روغن زیتون

    آب لیمو ترش تازه ا عددسالاد سزار

مواد لازم برای سس سالاد سزار

    تخم مرغ 2 عدد

    پنیر پارمسان

    سرکه سفید نصف استکان

    سیر دو حبه

    روغن زیتون یک استکان

    نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه سس سالاد سزار

برای سس سالاد سزار باید تخم مرغها رو به یکی از روش هایی که در بالا برای پخت تخم مرغ عسلی گفته شد، آماده کنیم. در کاسه ای با همزن تخم مرغها و روغن زیتون  و سیر که از قبل له کردیم رو میزنیم و پنیر رو اضافه میکنیم و به مدت سه تا چهار دقیقه میزنیم. کمی که رنگش تغییر کرد و به سفیدی رفت، سرکه و ادویه رو اضافه میکنیم و به مدت دو تا سه دقیقه میزنیم تا به شکل سس مایونز در بیاد. این سس حداقل به مدت یک ساعت باید در یخچال بمونه.

در این سس از آبلیمو هم میشه به جای سرکه استفاده کرد. ولی در دستور اصلیش سرکه هست.

طرز تهیه سالاد سزار

کاهو ها باید تازه باشن. بعد از شستن، برای این سالاد اونهارو با دست تکه تکه کنیم. سعی کنین تکه هاش زیاد کوچک نباشه. نان تست یا باگت رو با چاقوی تیز به تکه های مکعبی خرد میکنیم و مقداری روغن زیتون رو با قلمو روی نان ها میمالیم و اونهارو در سینی فر میچینیم و میذاریم تا به مدت پنج تا ده دقیقه سوخاری بشه. برای اینکار میتونید از توستر یا مایکرو ویو و یا ختی از ماهیتابه هم استفاده کنین. فقط ماهیتابه باید نچسب باشه. برای سرو کاهو ها و نان سوخاری شده رو مخلوط میکنیم و سس رو به اون اضافه میکنیم و لیمو رو روی سالاد میچکونیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
محمد

محمد

1399-10-17 - 15:44 پاسخ

۵ دقیقه