زمان همه پرسی استقلال کردستان عراق

پانته آ توتونپیان
زمان همه پرسی استقلال کردستان عراق در تاریخ 25 سپتامبر سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

زمان همه پرسی استقلال کردستان عراق

زمان همه پرسی استقلال کردستان عراق در تاریخ 25 سپتامبر سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

استقلال کردستان عراق

چهار کشور ایران، عراق، سوریه، ترکیه در مرزهای کشورشان مردمی کرد نشین دارند. که همیشه خواهان استقلال بوده‌اند. در طی  سال‌های اخیر سقوط صدام حسین شاید یکی از عوامل تاثیرگزار در این استقلال طلبی ها می‌توان نام برد. ای ن اختلافات مختلف در عراق باعث ایجاد  رفراندوم استقلال و تصرف چند منطقه نفت‌ خیز شده است. همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

ترکیه با نزدیک شده به همه پرسی عراق رزمایش های خود را در مرز آغار کرده است. هدف از ترکیه از اجرای این همایش نوعی تهدید و هشدار برای به رهبران آزادی خواه کرد بوده است. اردوغان رییس جمهور وقت ترکیه اعلام کرده است به هیچ وجه اجازه تجزیه شدن عراق را نمی دهیم، همه پرسی کردستان عراق گامی اشتباه از جانب حکومت بغداد است. دولت عراق جلسه امنیت ملی تشکیل داده است و اعلام کرده است با این همه پرسی کاملا مخالف است و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند که امنیت کشورشان به خطر بیفتد. در پایان اعلام کرده اند فرزندان عراق که کشور را از دستان داعش نجات داده‌اند و به دلیل اولویت میهن به تمام خواسته هایشان در تلاش برای آزادسازی بفیه اراضی هستند.

پول کردستان عراق 

اقلیم کردستان که به مرکزیت اربیل می باشد. پول رایج در کشور عراق دینار می باشد. اما مردم در اربیل برای داد و ستدهای خود از دلار هم استفاده می کنند و رایج می باشد. با این حال در چند سال گذشته رهبران اقلیم کردستان خواستار واحد پولی مجزا شده بودند. حزب بارزانی خواستارچاپ اسکناس کُردی برای این اقلیم شد. نیچروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق تصاویری از اسکناس‌های کردی را به نمایش گذاشت که به شکلی کاملا مستقل از بانک مرکزی عراق طراحی شده و هیچ نماد، نوشته‌ و یا اشاره‌ای به نام عراق یا نقشه این کشور در آن به چشم نمی‌خورد. خبرگزاری کردپرس نیز در این باره اعلام کرد که ایده چاپ اسکناس کُردی و برخی از طرح‌های ارائه شده برای این اسکناس به سال 2011 بر می گردد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ