بهترین سوپ برای سرماخوردگی

pegiu
بهترین سوپ برای سرماخوردگی،طرز تهیه سوپ مرغ , طرز پخت سوپ مرغ , مواد لازم برای سوپ مرغ , اموزش اشپزی , نکته های سوپ مرغ خوشمزه

بهترین سوپ برای سرماخوردگی چیست؟

بهترین سوپ برای سرما خوردگی،طرز تهیه سوپ مرغ , طرز پخت سوپ مرغ , مواد لازم برای سوپ مرغ , اموزش اشپزی , نکته های سوپ مرغ خوشمزه همه و همه را در این مطلب برای شما آورده ایم تا بهترین سوپ برای سرماخوردگی و بهبود سرماخوردگی با سوپ را بدانید.سوپ پیش غذایی دلچسب و باب میل افراد زیادی است،سوپ انواع مختلفی دارد که پاسخگوی ذائقه های متفاوت است و در بیشتر رستوران ها به عنوان یک پیش غذای خوشمزه سفارش داده می شود.

علاوه بر دلچسب بودن سوپ به عنوان یک پیش عذای عالی ، سوپ ها از خاصیت های زیادی هم برخوردار هستند که بسته به نوع مواد به کار رفته در سوپ دارای خواص متنوع و گسترده ای می شوند.یکی از کاربرد های شناخته شده سوپ که به طور کلی مورد استفاده قرار می گیرد خاصیت ضد سرماخوردگی آن است.

اکنون که هوا رفته رفته سرد می شود آمار سرماخوردگی رو به فزونی میرود و سوپ میتواند در بهبود هرچه سریعتر سرماخوردگی به ما کمک کند.حالا اینکه از بین این همه سوپ کدام یک برای سرما خوردگی مناسب تر است ، و بهترین سوپ برای سرماخوردگی چیست؟ در ادامه با هم می خوانیم.

التیام سرماخوردگی با سوپ جوجه

بیشتر افراد بر این باورند که توصیه مادر بزرگ ها برای خوردن کاسه سوپ جوجه یا مرغ در روزهایی که سرماخورده اند، ریشه در باورهای قدیمی آنها داشته و علمی نیست. اما باید بدانید سوپ مرغ بویژه انواعی که با گوشت بلدرچین یا بوقلمون تهیه می شود حاوی پروتئین باکیفیت است و می تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت و به طور طبیعی اثرات مخرب ویروس ها و سموم میکروب ها را خنثی کند. به گفته پژوهشگران سوپ جوجه خاصیت ضدالتهابی دارد و می تواند موجب تسکین گلو درد شود و به دلیل دارا بودن نوعی اسیدآمینه قوی این توانایی را دارد که همچون داروهای خلط آور به خروج ترشحات مخاطی از ریه و بینی کمک کرده و بویژه انواعی که با شلغم، کرفس، هویج، پیاز و جعفری مخلوط است کمک می کند تا در حین بیماری راحت تر تنفس کنید. این سوپ اگر با پیاز زیادی تهیه شود مواد گوگردی پیاز می تواند از طریق خون وارد ریه ها شده و عفونت مجاری تنفسی را التیام و به دفع سموم کمک کند.
البته تعدادی از متخصصان بر این باورند که در سوپ کودکان از سبزی های حاوی نیترات همچون هویج و اسفناج استفاده نشود، چرا که مواد نیتراتی طی باقی ماندن در سوپ به آنزیمی خطرناک تبدیل و موجب بروز مسمومیت در کودکان شده و با افزایش نیتریت بزاق، سبب تخریب ویتامین A وC در بدن می شود

.

طرز تهیه سوپ جوجه:

مواد لازم:
پیاز بزرگ ، خرد شده=1 عدد 
روغن=1 قاشق غذاخوری
سیر رنده شده=4 حبه 
آب مرغ=4 فنجان 
لوبیا=2 فنجان 
ذرت کنسرو شده=2فنجان 
فلفل دلمه ای خرد شده=2 عدد 
سس سویا=2 قاشق چایخوری 
زیره سبز=1 قاشق غذاخوری 
پودر فلفل=1/4 قاشق چایخوری 
سینه مرغ پخته شده=2 فنجان 
خامه کم چرب=1/2 فنجان 
ادویه ماهی=1/4 فنجان 
گوجه رنده شده=1 فنجان 

طرز تهیه:
ابتدا در یک ماهیتابه پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.سیر را به آن اضافه کنید. یک دقیقه ای بگذارید تا بپزد.سپس آب مرغ ، لوبیا ، گوجه ، ذرت ، فلفل دلمه ای ، سس سویا و پودر فلفل و زیره را به آن اضافه کنید.اجازه دهید سوپ کمی بپزد تا به جوش بیاید. سپس زیر گاز را کم کنید و بگذارید تا جا بیفتد.
سینه مرغ را کمی تفت دهید سپس خامه را روی آن بریزید و روی آن کمی ادویه بزنید.
مرغ ها را داخل سوپ بریزید و بعد از جا افتادن آن را سرو کنید.

سوپ جو، مقوی برای کودک و نوجوان

سوپ جو یکی از غذاهای مقوی و سیر کننده ای است که اگر به عنوان پیش غذا استفاده شود به میزان زیادی جلوی اشتها را می گیرد. این سوپ مغذی و دافع تب های گرم و برای رفع ضعف و رخوت جسمی بسیار نافع است. استفاده از جو پوست کنده یا پرک در این سوپ به هضم سریع و آسان تر آن کمک می کند. خواص درمانی و غذایی جو بیشتر از گندم است و به دلیل برخورداری از ویتامین های گروه B تقویت کننده سیستم عصبی و ایمنی بدن است و اثر خوبی در تکثیر باکتری های مولد ویتامین B در معده و روده دارد و به علت داشتن مواد صمغی، سینه و گلو را نرم می کند. از جو می توان به جای سیب زمینی در سوپ استفاده کرد. مصرف این سوپ برای مبتلایان به چربی و قند خون بالا مناسب است و به سبب فسفر فراوان، موجب تثبیت کلسیم و در نتیجه تسهیل استخوان سازی شده و مصرف آن برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید و ضروری است.

سوپ پای مرغ نخورید

اما آیا سوپ پای مرغ می تواند برای سرماخوردگی مفید باشد؟ در میان انواع سوپ ها آنهایی که حاوی گروه گوشت ، حبوبات، سبزی های تازه و صیفی جات، غلات و حتی آبلیمو یا آب نارنج تازه باشد از بهترین سوپ ها برای سرماخوردگی محسوب می شود؛ اما سوپ هایی که حاوی بخش های غضروفی یا ژلاتینی گوشت باشد بیشتر حاوی کلسیم است و با توجه به این که کلسیم نقش اثرگذاری در التیام یا تخفیف علائم سرماخوردگی ندارد و از طرفی به دلیل آن که در بافت های پای مرغ چربی های اشباع زیادی نهفته است، مصرف آن برای هیچ گروه سنی توصیه نمی شود

.

سوپ قلم را از قلم نیندازید


بیشتر خانواده ها بر این باورند که افزودن ماهیچه یا قلم به سوپ موجب لذیذ و مقوی شدن آن می شود، اما در مقابل عده ای معتقدند قلم به دلیل چربی بالایی که دارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چربی خون را افزایش می دهد و در نتیجه مصرف آن را محدود می کنند. اما شاید این پرسش مطرح شود ارزش تغذیه ای سوپ ماهیچه یا قلم چه میزان است و چه کسانی مجاز به مصرف آن هستند؟ ماهیچه ترکیبی از گوشت و قلم است و به دلیل پروتئین با کیفیت و آهن بالایی که دارد سوپ آن برای خانم های باردار، سالمندان و افراد ضعیف و مصرف آن در زمان قاعدگی و سرماخوردگی توصیه می شود، اما به سبب آن که چربی موجود در ماهیچه دو برابر گوشت سینه مرغ است خوردن آن را به هفته ای یک یا دو بار کاهش دهید. درباره قلم هم باید گفت به دلیل آن که پر از کلسیم، آهن، روی و ویتامین B۱۲ است، سوپ آن بسیار مغذی بوده و به گفته متخصصان علوم غذایی مصرف آن برای کسانی که از منابع کلسیم بویژه لبنیات کمتر استفاده می کنند، مناسب است و برای هر سنی توصیه می شود، ولی به یاد داشته باشید چربی قلم بسیار بالا بوده و باید مصرف آن را محدود کنید.

سوپ هایی نه چندان مقوی

خوب است بدانید سوپ هایی که با عصاره های پودری آماده گوشت، مرغ و سبزی تهیه می شود به هیچ‏ وجه با سوپ هایی که با گوشت و سبزی تازه طبخ می شود، قابل مقایسه نیست؛ چرا که آب گوشت و مرغ تنها درصد بسیار کمی از این عصاره ها را تشکیل می دهد و بیشتر این عصاره ها حاوی مواد طعم دهنده ای است که تنها مزه گوشت را می دهد و زیاده روی در مصرف این نوع عصاره ها می تواند مشکل ساز باشد. به گفته متخصصان ارزش غذایی این عصاره به حدی نیست که بتواند برای کودک و نوجوان در حال رشد مقوی و مفید باشد. این عصاره ها معمولا از گوشت سفید یا قرمز درجه دو تهیه می شود و سدیم گلوتامات (تشدید کننده طعم گوشت)، نمک و برخی ادویه ها به آن افزوده می شود. این عصاره ها به دلیل آن که حاوی نشاسته و روغن جامد و افزودنی های دیگر است موجب قوام سوپ می شود و این غلظت نشان دهنده مغذی و مقوی بودن محصول نیست. اما باید بدانید بر طبق یافته های علمی پژوهشگران مصرف مستمر محصولاتی که حاوی گلوتامات است می تواند به شبکیه چشم آسیب زده و موجب بروز سردرد، تنگی نفس، تهوع و احساس سوزش در عضلات شود و احتمال تشدید آسم، حملات میگرن و اختلال در ریتم ضربان قلب را افزایش دهد. از سوی دیگر مصرف این عصاره ها به دلیل ترکیبات سدیم دار در سوپ افرادی که پرفشاری خون، بیماری قلبی و نارسایی کلیوی دارند محدودیت مصرف داشته و نباید نمک جداگانه ای به سوپ افزوده شود.

سوپ آماده بخوریم یا نخوریم؟

این روزها در بیشتر فروشگاه ها انواع سوپ های خشک نیمه آماده و فوری به چشم می خورد. پایه اصلی بیشتر این محصولات انواع سبزی، آرد، نشاسته، مواد قوام دهنده، روغن و ادویه و بر اساس نوع آن قارچ، جو، هویج یا عدس به سوپ افزوده می شود. انواع نیمه آماده این سوپ ها پس از مخلوط شدن با آب جوش نیاز به حرارت طبخ دارد، اما انواع فوری آن پس از ترکیب با مایعات آماده مصرف است. سوپ های آماده در مقایسه با سوپ های خانگی کم مایه تر و رقیق تر بوده و هیچ گاه ارزش تغذیه ای سوپ خانه را ندارد، چون در فرآیند خشک شدن مقادیر زیادی از ریزمغذی های حساس به حرارت محصول تخریب می شود.

دلیل ضد سرما خوردگی بودن سوپ:

مطالعه کتابی به عنوان “سوپ‌مرغ برای روح‌” می‌تواند بسیار مفید و سرگرم‌کننده باشد، ولی خوردن کاسه‌ای از سوپ مرغ داغ و خوشمزه برای مبارزه علیه سرماخوردگی و سرفه بسیار مفیدتر است. توصیه‌ای که پیش‌تر مدام از مادربزرگ‌ها می‌شنیدیم و به آن اهمیت نمی‌دادیم، هم‌اکنون از لحاظ علمی و توسط متخصصان ثابت شده است – سوپ مرغ در جنگ با سرماخوردگی، سرفه، و آنفولانزا دوست و یاوری خوب برای شما است. البته با این‌که آن را نمی‌توان جایگزین دارو دانست، ولی قطعا درمان خانگی موثر تلقی می‌شود.

بنابراین، فکر می‌کنید دقیقا چگونه این سوپ داغ دلپذیر می‌تواند چنین تاثیر جادویی بر سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد؟ پس بهتر است ابتدا دلایل ما رابشنوید و سپس طرز تهیه سوپ مرغ را یاد بگیرید.
۱. سوپ مرغ حاوی آنتی اکسیدان است

سوپ مرغ حاوی اسید آمینه‌ی طبیعی به نام سیستئین است،  و به همین خاطر می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. نوعی از این اسید آمینه وجود دارد به نام استیل‌سیستئین که آنتی‌اکسیدانی قوی است و همه‌ی ما می‌دانیم، آنتی‌اکسیدان‌ها دستگاه ایمنی‌مان را تقویت می‌کنند. بنابراین، سوپ مرغ می‌تواند هم از ابتلا به بیماری جلوگیری کند، و هم آنفولانزا را درمان نماید.
۲. مخاط را از بین می‌برد

در ۱۹۷۸، ماروین سکنر پژوهشی به عمل آورد و طی آن ثابت کرد سوپ مرغ در از بین بردن مخاط بینی و مجاری تنفسی بیش‌تر از آب داغ یا آب سرد موثر است. این مطالعه توسط پژوهشگری دیگر به نام ایروین زیمنت در ۱۹۸۰ دنبال شد؛ وی ثابت کرد تاثیر سوپ مرغ در از بین بردن مخاط به دلیل آن است که این خوراکی داغ و دلپذیر می‌تواند مخاط مجاری تنفسی را رقیق کند؛ پس از آن، مطالعه‌ای مشابه در ۲۰۰۰ توسط استفان رنارد صورت گرفت؛ وی اظهار داشت سوپ مرغ، میزان مخاط را در ریه کاهش می‌دهد و با این کار، به گلبول‌های سفید خون در مبارزه علیه عفونت‌ها کمک می‌کند.
۳. مجاری تنفسی را نرم می‌کند

البته شاید سوپ مرغ به تنهایی کافی نباشد. اگر سوپ مرغ‌تان را آن‌قدر تند کنید که با خوردن‌اش اشک از چشمان‌تان سرازیر شود و آب بینی‌تان راه بیفتد، می‌تواند به بدن‌تان کمک کند تا از طریق سرفه از شر مخاط مجاری تنفسی خلاص شود. بسیاری از داروهایی که برای درمان گرفتگی مجاری تنفسی تجویز می‌شوند، برای مدتی می‌توانند اثربخش باشند، و در بسیاری از موارد، با تمام شدن دوره‌ی مصرف دارو، بار دیگر این بیماری باز خواهد گشت.

اگر با خوردن مقداری سوپ مرغ تند، بتوانید گرفتگی مجاری تنفسی‌تان را برطرف کنید، لطفی بزرگ در حق بدن‌تان کرده‌اید؛ و اگر هم این مخاط‌ها بازگردند، دیگر همراه اسپاسم برونش‌ها (سرفه) نخواهد بود. بخور دادن نیز از دیگر راه‌های مفید است که می‌توانید آن را نیز امتحان کنید.
۴. درد و التهاب بدن را کاهش می‌دهد

هنگام پخت سوپ مرغ، کلسیم و کندروایتین موجود در استخوان مرغ وارد سوپ می‌شود، و این غذای خوشمزه را سرشار از کلسیم می‌کند. کلسیم و کندروایتین دارای تاثیرات ضدالتهابی هستند – بنابراین سوپ مرغ می‌تواند بدن درد ناشی از آنفولانزا را کاهش دهد.
۵. پروتئین بدن‌تان را تامین می‌کند

مرغ منبع پروتئین است و از آن‌جا که بعد از پخت سوپ مرغ، گوشت‌ها را از استخوان جدا می‌کنید و به سوپ بر می‌گردانید، از پروتئین موجود در این غذا کاسته نمی‌شود. غذای قابل هضم و سرشار از پروتئین به شما کمک می‌کند برای گذراندن دوره‌ی درمان در طولانی‌مدت انرژی کافی داشته باشید. معمولا دست و پنجه نرم کردن با آنفولانزا انرژی‌مان را کاهش می‌دهد – یک کاسه سوپ مرغ می‌تواند ما در دوره‌ی طولانی مبارزه با آنفولانزا پرقدرت نگه دارد.

امیدواریم با خواندن مطالب بالا در انتخاب نوع سوپ برای التیام سرماخوردگی دیگر دچار سردرگمی نشوید.  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ