طرز تهیه نازخاتون

a.mahammadi
نازخاتون از غذاهای محلی گیلان است و غذایی بسیار لذید و خوشمزه می باشد.

 

این غذا از غذاهای محلی گیلان و بسیار خوشمزه است، در ادامه طرز تهیه نازخاتون آمده است:

مواد لازم: بادمجان 8 عدد،  گوجه فرنگی 5 عدد، آبغوره 2/1لیوان،  آب انار 2 لیوان، پیاز رنده شده 4  قاشق،  نعناع خشک، 1  قاشق،  گلپر 1 قاشق ، سیر 1بوته، گردو خرد شده کمی، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:  بادمجان‌ها را پوست گرفته و در آب و نمک به مدت دو ساعت بگذارید تا هم تلخی آنها گرفته شود و هم هنگام سرخ شدن، روغن کمتری استفاده کنید. بعد آنها را در آورده و خشک و سرخ کنید اگر میخواهید بادمجان ها را کبابی کنید آنها را خوب بشوئید و نیم ساعت در فر قرار دهید تا کبابی شوند. سپس پوست آنها را بگیرید و خوب ساطوری کنید. سپس گوجه ها را در کاسه ای قرار دهید و مقداری آبجوش روی آنها بریزید تا پوست آنها به راحتی کنده شود. آنها را خرد کرده و کنار بگذارید، سبزی‌ها را هم ریز خرد و سیر را با زردچوبه و نمک و فلفل له کرده و به سبزی اضافه کنید و کمی تفت بدهید.

 بادمجان ساطوری شده را در یک قابلمه بریزید و آبغوره و آب انار را روی آن بریزید و اجازه دهید تا آهسته بجوشد و غلیظ شود تا به روغن بیفتد، بعد از اینکه پخته شد به آن گلپر، نعناع و پیاز رنده شده را در قابلمه بریزید و کمی هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت حذف کنید و گوجه را اضافه و مخلوط کنید، ناز خاتون را در ظرف مناسبی بکشید و گردو‌ها را کمی خرد کنید و روی آن بریزید و با پلو میل بفرمایید.

در صورتی که می خواهید این غذا با با گوشت میل کنید، ابتدا پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. گوشت را به تکه‌های یکسان خرد کنید و با پیاز تفت دهید. سه لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید پخته شود بعد از پخت کامل، مراحل بالا را انجام دهید ، بادمجان‌ها را اطراف دیس بچینید و مواد گوشتی را هم وسط آن بکشید سپس غذا را سرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ