طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

پانته آ توتونپیان
روش تهیه زرشک پلو با مرغ نذری را با جزئیات کامل در این مطلب بخوانید

زرشک پلو با مرغ نذری چگونه تهیه می شود؟

مدتی است که در روزهای ماه محرم،زرشک پلو با مرغ نذری هم در کنار غذاهای نذری مثل قیمه نیز تهیه می شود.

چرا زرشک پلو با مرغ نذری ؟

خیلی ها عقیده دارند تهیه زرشک پلو با مرغ نذری از قیمه نذری راحت تر است و برای تهیه غذای نذری،زرشک پلو را انتخاب می کنند.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ نذری :

برنج 

زرشک

مرغ

شکر

نمک و فلفل و زعفران

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری :

زرشک،زرشک پلو نذری را چگونه بپزیم؟ :

اگر نذرتان زرشک پلو با مرغ است برای هر یک کیلوگرم برنج،150 گرم زرشک و یک قاشق سوپخوری شکر لازم است.

 اول زرشک را پاک کرده بعد توی آب سرد به مدت 10 دقیقه تا یک ربع خیس کنید.

زرشک را هرگزبا آب داغ یا گرم خیس نکنید چون رنگ زرشک را از بین میبرد.

 زرشک خیس خورده را بشورید و آبکش نمایید تا آب اضافه زرشک کاملاً از بین برود بعد در قابلمه مقداری روغن بریزد و روی اجاق بگذارید بعد از کمی گرم شدن زرشک بدون آب را به روغن اضافه نمایید.

اگر روغن خیلی داغ باشد به محض ریختن زرشک داخل روغن میسوزد و جمع میشود.

زرشک باید کاملاً خشک شده باشد چون با ریختن زرشک آبدار در روغن، روغن به همه جا پخش شده و خطرناک است.

 در حالی زرشک را با حرارت کم سرخ می کنید شکر را هم بریزید تا روی حرارت شکر آب شده و زرشک هم شیرین میشود.بعد از یکی و دو دقیقه 4 تا 5 قاشق سوپخوری زعفران آب شده هم اضافه کنید.

اگر زرشک را شیرین تر دوست دارید شکر را بیشتر بریزید.

حالا یه مقدار از برنج ساده را در قابلمه دیگری با زرشک آماده شده مخلوط کنید و روی برنج ساده ای که در هر ظرف می کشید مقداری از زرشک پلو و سپس یک تکه مرغ بگذارید. بعضی ها به مخلوط زرشک و خلال بادام و پسته هم اضافه میکنند.این مغزها را در گلاب خیس کرده و استفاده کنید.

طرز تهیه مرغ برایزرشک پلو نذری:

برایدرست کردن مرغ زرشک پلو موقع خیس کردن برنج ابتدا مرغ را به مقدار لازم آماده کرده و بعد از پاک کردن خوب بشوید.

هر مرغ برای 4 نفر کافی است.در ضمن برای مزه دار کردن هر مرغ یک پیاز درشت هم نیاز دارید. پیازها را حلقه ای خرد کرده و کنار بگذارید.

سپس یک بسته نمک و 2 قاشق سوپخوری زردچوبه را در کاسه ای با هم مخلوط کرده و بعد از اینکه مرغها را شستید دستتان را به این مخلوط آغشته کرده و روی همه جای مرغ بمالید و کنار بگذارید.

در صورتی که میخواهید مرغ خوش طعم تری شود به مخلوط نمک و زردچوبه کمی هم پودر زعفران اضافه کنید.

در مراسم رسمی معمولاً پوست مرغ را نمی کنند ولی اگر میخواهید غذایی سالمتری داشته باشید پوست مرغ را بکنید.

 در قابلمه بزرگی مقدار زیادی روغن بریزید و تکه های مرغ زا داخل روغن زیاد سرخ کنید به قدری که طلایی رنگ شود ولی کاملاً نپزد.

موقع چیدن تکه های مرغ در روغن ابتدا سینه ها را کف قابلمه چیده و ران ها را روی آن بچینید چون ران زود پخته و وا میرود.

بعد از اینکه تمام مرغها طلایی رنگ شدند روغن قابلمه را خالی کرده و تکه های مرغ را داخل آبکش قرار میدهیم تا روغن اضافی آن گرفته شودسپس به همان ترتیبی که گفته شد در قابلمه های بزرگ دیگری بچینید

البته لا به لای تکه های مرغ پیازهای حلقه شده بچینید.

اگر میخواهید مرغها خوشمزه ترشوند.به تعداد هر مرغ یک سیب درختی کوچک خرد شده یا هویچ یا کرفس اضافه کنید.

البته سیب درختی مرغ را خوشمزه تر و گوشت آن را لطیف تر می کند.

این مرغ با توجه به اینکه از قبل سرخ شده موقع پخت کف نکرده و نیازی به کف گرفتن آن وجود ندارد.

اگر نخواهید که مرغ را سرخ کنید،ابتدا مرغ و آب را روی اجاق قرار داده و بعد از گرفتن کف آن دیگر مواد مثل پیاز و ادویه ها را اضافه کنید.

 در مراحل قبلی مرغ را با زردچوبه و زعفران طعم دار کرده اید ولی اگر میخواهید مرغ رنگ قرمز پیدا کند رب گوجه فرنگی را هم به آب مرغ اضافه کنید در غیر این صورت افزودن آب به تنهایی کافی است.

اضافه کردن نمک و فلفل را هم فراموش نکنید.

برای هر مرغ 2 قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی کافی است ولی ابتدا باید رب را در روغن تفت داده سپس به مرغ بیفزایید.با تفت دادن رب ،هم رنگ آن بیشتر میشود هم طعم آن بهتر می شود.

حالا در دیگ را بگذارید و روی شعله ملایم بگذارید مرغ بپزد.

برای اینکه از پختن مرغ مطمئن شوید چنگال یا چاقویی داخل گوشت فرو کنید.

برای اینکه باد شعله اجاق را خاموش نکند دور تا دور اجاقتان را با مقوا استتار کنید.

چند نکته برای بهتر شدن طعم زرشک پلو نذری

شاید پختن زرشک پلو ساده به نظر بیاید اما برای اینکه زرشک پلوی نذری شما طمع متفاوتی داشته باشد و خوشمزه تر شمد نکات ریزی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید زرشک پلوی نذری شما بسیار لذیذ خواهد شد.این فوت و فن های کوچک آشپزی تاثیری بسیاری در طمع و مزه زرشک پلوی نذری شما خواهد داشت.

1 – برای اینکه زرشک پلوی تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آنها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.

2 – پیازی که به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و 2 تا 3 عدد از آنها را در ظرف‌ حاوی مرغ بیندازید.

3 – ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای زرشک پلو استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم.

4 – مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ‌ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.

5 – روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.

6 – شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشک‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.

7 – زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان‌ها می‌چسبد.

8 – برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در ‌هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

9 – برای آنکه زعفران کاملا رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملا آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

10 – برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب‌کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

11 – بهترین نوشیدنی همراه زرشک پلو یک لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است که به شما پیشنهاد می‌کنم.

12 – برای زیباتر شدن زرشک پلو، پس از سرو آن روی زرشک‌ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک‌پلو خواهد داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ