مسعود بارزانی کیست؟+بیوگرافی کامل

پانته آ توتونپیان
مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق است.بیوگرافی مسعود بارزانی را در این مطلب می خوانید.

بیوگرافی کامل مسعود بارزانی

مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق است.بیوگرافی مسعود بارزانی را در این مطلب می خوانید.

مسعود بارزانی در 16 آگوست سال 1946 میلادی متولد شده است و 71 سال سن دارد.مسعود بارزانی سیاست مدار کردستان عراق است و از سال 2005 یعنی به مدت 12 سال است که ریاست اقلیم کردستان عراق را بر عهده دارد.البته سمت مسعود بارزانی با مناقشات زیادی همراه بوده است زیرا این سمت طبق قانون در سال 2015 به پایان رسیده است.

پدر مسعود بارزانی کیست؟

 رهبر حذب دموکرات کردستان عراق پدر مسعود بارزانی است. 

مسعود بارزانی در مهاباد ایران به دنیا آمده است. مسعود بارزانی به همراه خانواده خود در کودکی به عراق رفتند.

محل تولد مسعود بارزانی

بارزانی در کردستان ایران متولد شده است و مدت کوتاهی نیز در شهر مهاباد ایران زندگی کرده است.

مسعود بارزانی 5 فرزند پسر دارد که نام یکی از پسرانش مسرور بارزانی است.

مسعود بارزانی از سال 1979،رهبر حذب دموکرات کردستان را نیز بر عهده دارد.

کارهای مهم مسعود بارزانی 

 مسعود بارزانی در سال ۱۹۷۹ بعد از مرگ ملا مصطفی از سوی اعضا و طرفداران حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری حزب برگزیده شد و به مبارزات ادامه داد تا توانست در سال ۱۹۹۱ پس از یک نبرد بزرگ و مردمی خاک کردستان را آزاد کند.
همچنین مسعود بارزانی به همراه اتحادیه میهنی کردستان، حکومت اقلیم کردستان عراق را تشکیل داد. مسعود بارزانی نیز رهبر کنونی حزب دموکرات کردستان عراق و رئیس کنونی دولت فدرال کردستان عراق می‌باشد

بارزانی به دنبال معامله با ترکیه

نکته قابل توجه اینکه چه بسا بارزانی به روابط مستحکم آنکارا و اربیل امید بسته است و شاید به دنبال معامله ای در زمانی مناسب است تا آنچه را که آنکارا «تروریسم کُردی» در ترکیه و سوریه می نامد، مهار کند.

این رویکردی است که بارزانی بر اساس آن به دنبال نبردی است که هدف از آن تحمیل رهبری بر کُردهای منطقه و تقویت مواضع خود علیه عراق است.

کُردها تا کجا از بارزانی حمایت خواهند کرد؟

به هر حال شاید حمایت کُردهای منطقه از بارزانی برای حق تعیین سرنوشت دایره ای گسترده تر پیدا نکرده و تا حمایت از او در جنگ علیه عراق و ایران برای تشکیل دولت اربیل به رهبری شخص بارزانی پیش نرود، زیرا حزب های کُرد مخالف بارزانی در مورد زمان همه پرسی ملاحظاتی دارند چرا که به نظر آنان این همه پرسی ضامن حفظ اصل حق تعین سرنوشت نیست.

در این خصوص حزب اتحاد میهنی کردستان از مواضع بارزانی تحت عنوان قدرت تک حزبی و خود محوری در مورد تصمیمات سرنوشت ساز یاد کرد و مخالفانی که اکنون کمپین «نه به همه پرسی» راه انداختند نیز بارزانی را به سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی اقلیم کردستان متهم کرده اند.

سوق یافتن بارزانی به سمت ماجراجویی نظامی

نکته قابل توجه اینکه اقلیم کردستان عراق که روزانه 580 هزار بشکه نفت صادر می کند، اکنون به دلیل فساد اربیل و تعطیل پارلمان از دو سال پیش تا کنون در معرض فروپاشی است و در این شرایط سیاسی بارزانی در چارچوب تلاش برای جدایی طلبی به سمت ماجراجویی نظامی می رود که چه بسا نتایج آن به دقت محاسبه نشده است.

به هر حالبارزانی در تلاش برای به راه انداختن جنگ داخلی در عراق است تا از این طریق از جنگ داخلی در داخلاقلیم کردستان پس از بین بردن خطر داعش از عراق، فرار کند اما چه بسا شعله آتشی را روشن کند که زبانه های آن به اربیل برسد.

قبیله بارزانی

قبیله بارزانی از مهمترین قبایل کرد است که در شهر بارزان، ناحیه قدیمی حکاری واقع در شمال عراق مستقر است. این قبیله به چهار تیره مَزوری، بَروژی، دوله مَری و شیروانی تقسیم می‌شود. بارزانی‌ها از اهل تسنن بوده و شافعی مذهب‌اند و به گویش کردی با لهجه کرمانجی تکلّم می‌کنند.

بارزانی‌ها ابتدا تحت الامر بهدینان بودند تا اینکه در قرن 13 به ممالک مشایخ اهالی نقشبندیه کوچ کردند.

کوچی که بعدها تبدیل به مهمترین علل تشکیل ایل بارزانی شد. جمعیت بارزانی که سال‌ها در خدمت مولانا نقشبندی شهرزوری و خلفای پس از او بودند به مرور زمان توانستند خلافت قوم نقشبندیه را به وسیله شیخ تاج الدین بارزانی بدست آورند. شیخ بارزان نیز پس از مدتی در میان اکراد پیروانی یافت که این مسئله مسبب افزایش جمعیت ایل بارزانی شد. 

ایل بارزانی از دیر باز هیچگاه با حکومت‌های عرب، ترک و ایرانی سر آشتی نداشتند. این ایل به مرور زمان توانست با جذب طوایف اطراف دامنه نفوذ خود را گسترش دهد. پروشین، مزوری، هِرکیان، شیروان و بَرادوست از جمله طوایفی بودند که به بارزانی پیوستند. به این ترتیب گستره حوزه نفوذ سیاسی و معنوی ایل بارزانی تا رواندوز در شرق، عمادیه در غرب، رود زاب بزرگ در جنوب و حکاری در شمال افزایش یافت.

به تدریج تمامی مناطق کوهستانی شمال عراق که امروز “کردستان عراق” نامیده می‌شود به زیر پرچم بارزانی درآمدند. از این رو ایل بارزانی تبدیل به خطری بالقوّه برای امپراطوری عثمانی شد، خطری که در پی کشمکش با والیان عثمانی بالفعل شده و سال‌های سال منطقه را دستخوش آشوب نمود

اقلیم کردستان عراق

کردستان عراق از شرق به ایران، از غرب به سوریه و از شمال به ترکیه محدود می‌شود. به همین سبب از اهمیت مواصلاتی بالایی برخوردار است. این ناحیه در حال حاضر به صورت یک منطقه خودمختار در بخش شمالی عراق با مرکزیت اربیل اداره می‌شود..

جمعیت کردهای عراق نزدیک به 6 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که حدود 25-20 درصد از مجموع جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند. البته منطقه کردستان عراق دارای اقلیت‌های آشوری، ترکمن، کلدانی و عرب نیز هست. کردهای عراق برخلاف کردهای ترکیه که گویش کرمانجی دارند، به گویش های سورانی و بادیانی زبان کردی تکلم می‌کنند

کردستان عراق متشکل از 6 استان است که مهمترین آنان اربیل، سلیمانیه و دهوک هستند. این منطقه با وجود اکثریت قوم کرد، دارای دو دستگی قابل ملاحظه‌ای است که بین کردهای سورانی و بادیانی شکل گرفته است. کردهای سورانی تحت نفوذ جناح طالبانی بوده و کردهای بادیانی توسط بارزانی و قبیله بارزان رهبری می‌شوند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ